آیا داروهای ضد افسردگی اعتیادآور هستند؟

اعتیاد به داروی ضد افسردگی
تاریخ انتشار : 8.08.1400
مدیر سایت

اعتیاد به داروهای ضدافسردگی مانند اعتیاد به الکل و مواد مخدر نیست. کسانی که سوء مصرف داروهای ضدافسردگی دارند، آن وابستگی شدید، هوس‌ها، سرخوشی، رفتارهای مخرب و پیامدهای منفی که با مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود را تجربه نمی‌کنند. با این حال داروهای ضدافسردگی می‌توانند در برخی افراد باعث وابستگی فیزیکی شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا به موضوع داروهای ضد افسردگی و اعتیاد به آن‌ها بپردازیم.

عملکرد داروهای ضدافسردگی

داروهای ضدافسردگی با متعادل کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز، به درمان افسردگی و اضطراب کمک می‌کنند. معمولاً برای افراد مبتلا به اختلالات روانی خاص یا افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، داروهای ضدافسردگی برای کنترل علائم بیماری تجویز می‌شود. این داروها انواع مختلفی دارند که روش عملکرد هرکدام متفاوت است؛ به‌عنوان مثال، بسیاری از داروهای ضدافسردگی با افزایش سروتونین که یک ماده طبیعی در بدن است و به تثبیت خلق و خوی فرد کمک می‌کنند. این سری از داروها فرد را از علائمی مانند غم و اندوه شدید، اضطراب و علائم اختلال وسواس رها می‌کنند.

کدام یک از داروهای ضدافسردگی اعتیادآورند؟

سؤالی که مدام پرسیده می‌شود این است که آیا قرص ضد افسردگی اعتیادآور است؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت پزشکان معتقدند که داروهای ضدافسردگی، اعتیادآور نیستند اما می‌توانند وابستگی جسمانی ایجاد کنند. وابستگی جسمانی به صورتی بروز می‌کند که پس از قطع ناگهانی دارو، بدن علائم ترک مانند تهوع، لرزش و اضطراب نشان می‌دهد.

موضوع مهمی که باید به آن دقت کرد این است که وابستگی شدید به قرص افسردگی، صرفاً به یک قرص یا دارویی خاص مربوط نیست، بلکه این عوامل ژنتیکی، روانی، اجتماعی و محیطی هستند که بر آن تأثیر می‌گذارند؛ علاوه بر این‌ها، رفتارهایی نیز هستند که بر وجود آمدن اعتیاد به قرص‌های ضدافسردگی موثراند. رفتارهایی مانند اینکه فرد خودسرانه تعداد قرص‌های مصرفی خود را در طول روز افزایش دهد، دوز قرص خود را بالا ببرد یا قرص‌ها را برای افزایش اثرگذاری همراه با الکل مصرف کند، همگی از رفتارهایی هستند که احتمال اعتیاد به داروهای ضدافسردگی را میزان چشمگیری افزایش می‌دهند.

داروی ضد افسردگی

دلیل ایجاد حس وابستگی به داروهای ضدافسردگی

همان‌طور که گفته شد مواد مخدر باعث ایجاد احساس سرخوشی و میل به ادامه مصرف می‌شوند، اما داروهای ضدافسردگی چنین اثراتی را ندارند. با این حال موضوعی که در رابطه با داروهای ضدافسردگی وجود دارد این است که این داروها، با افزایش سطح سروتونین و دوپامین، میزان زیادی از اضطراب و استرس فرد را کاهش می‌دهند، خواب و زندگی او را منظم می‌کنند و باعث ایجاد احساس بهتری در او می‌شود.

وقتی که فردی پس از پشت سر گذاشتن یک دوره افسردگی، با کمک این داروها زندگی خود را به ثبات می‌رساند، اضطراب و استرس کمتر، در عین حال احساس سرزندگی بیشتری را تجربه می‌کند، دلیل این تعادل و شرایط خوب زندگی خود را این قرص‌ها می‌داند و همین موضوع دلیل احساس وابستگی روانی فرد به دارو‌های ضدافسردگی است.

عوارض داروهای ضدافسردگی

داروهای ضدافسردگی در ابتدای مصرف ممکن است مشکلاتی ایجاد کند، اما به‌طور معمول به گذشته زمان این مشکلات نیز بهبود می‌یابند. عوارض جانبی انواع داروهای ضدافسردگی، به‌صورت کلی شامل موارد زیر است:
• اضطراب و احساس آشفتگی؛
• احساس بیماری؛
• سوءهاضمه و معده درد؛
• اسهال یا یبوست؛
• از دست دادن اشتها؛
• سرگیجه و سردرد؛
• بی‌خوابی یا خواب آلودگی شدید؛
• کاهش میل جنسی.

این عوارض جانبی در عرض چند هفته بهبود پیدا می‌کنند؛ با این حال بهتر است پس از مشاهده هرکدام از این عوارض به پزشک خود مراجعه کنید.

از عوارض جانبی غیرمعمول قرص‌های ضدافسردگی می‌توان به سندروم سروتونین اشاره کرد. وقتی که سطح این ماده در مغز بیش از حد بالا می‌رود این سندروم رخ می‌دهد؛ این سندروم زمانی اتفاق می‌افتد که شما یک قرص ضدافسردگی را همراه با یک دارو یا ماده دیگری مصرف می‌کنید که آن ماده نیز باعث افزایش سطح سروتونین می‌شود. از علائم سندروم سروتونین می‌توان به گیجی، انقباض عضلانی، اسهال، تعریق و لرز اشاره کرد. در حالی که این سندروم شدید شود باعث تشنج، بیهوشی و ضربان قلب نامنظم می‌شود.

از طرف دیگر استفاده طولانی مدت از برخی از داروهای ضدافسردگی باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. یکی از عوارض جانبی بسیار نادر قرص‌های ضدافسردگی، افکار خودکشی و آسیب رساندن به خود است. هر چند که این عارضه بسیار نادر است اما ممکن است که برای برخی افراد اتفاق بیفتد. در صورتی که هرکدام از این علائم را داشتید بلافاصله مصرف قرص‌ها را قطع کنید و سریعاً با پزشک خود مشورت کنید. به‌صورت کلی به دلیل وابستگی‌هایی که قرص‌های افسردگی به وجود می‌آورند و عوارض جانبی که ممکن است به همراه داشته باشند، از مصرف آن‌ها بدون تجویز پزشک یا روان‌پزشک، پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید: از ترک کلونازپام چه می دانید؟

بهبود اعتیاد به قرص‌های ضدافسردگی

ترک و بهبود اعتیاد به قرص‌های ضدافسردگی فقط با کمک یک پزشک متخصص و کاربلد در این زمینه باید انجام شود. هرگز نباید به یک باره مصرف این داروها را ترک کرد بلکه با کمک دکتر، با تعیین یک زمان مشخص مشخص، کم کم دوز داروها را کاهش دهید تا بدن فرصت این را داشته باشد که خود را با این شرایط سازگار کند. از طرف دیگر برای بهبود شرایط اعتیاد به قرص‌های ضدافسردگی و ترک آن، ممکن است نیاز باشد تا داروهای دیگری برای کاهش علائم و جلوگیری از بازگشت دوباره افسردگی مصرف کنید، به همین علت است که حضور یک پزشک حاذق در این فرآیند ضروری است.

سخن پایانی

در پایان باید گفت اگرچه مصرف داروهای ضدافسردگی خطراتی را به همراه دارد اما این داروها به بسیاری کمک می‌کند تا زندگی و عملکرد بهتری را داشته باشند. نکته مهمی که باید به آن دقت کرد این است که هرگز این داروها را بدون تجویز و مشورت با پزشک مصرف نکنیم و پس از شروع مصرف نیز همواره با پزشک خود در ارتباط باشیم و از همه تغییرات او را آگاه کنیم.

اگر خود یا یکی از عزیزانتان به درمان نیاز دارید، همکاران ما در کلینیک دکتر جوادی آماده‌اند تا به شما کمک کنند. بیماران دچار افسردگی می‌توانند درمان‌های موثری را در این مرکز دریافت کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره افسردگی همین امروز با ما تماس بگیرید.

برای اطلاع از روش های درمانی روانپزشکان این مرکز می‌توانید با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید، مشاوران ما اطلاعات لازم را درباره کادر درمانی و نحوه ارائه خدمات به شما خواهند داد تا با آگاهی کامل برای درمان خود و یا عزیزانتان اقدام کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله از سایت کلینیک دکتر جوادی همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.

دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید

Call Now Buttonمشاوره رایگان