۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

آر تی ام اس چیست و چه عوارضی دارد؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/15
امتیاز به نوشته:
5/5

اعتیاد یکی از بیماری‌هایی است که علاوه بر عوارض جسمانی متعدد عوارض روحی زیادی نیز در پی دارد. اختلالات روحی مانند افسردگی، اضطراب و هر بیماری با ریشه عصبی در میان افراد زیادی ریشه دوانده که دلایل ایجاد هر کدام می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل امروز می‌خواهیم در مورد یکی از جدید‌ترین روش‌های درمانی به اسم RTMS برای بیماری‌های عصبی صحبت کنیم. در ادامه همراه کلینیک دکتر جوادی باشید تا در مورد روش درمانی RTMS و عوارض دستگاه آر تی ام اس بیشتر بدانیم.

روش درمانی RTMS چیست؟

به تحریک مغناطیسی مغز یا بطور دقیق‌‌تر تحریک مغناطیسی مغز از راه جمجمه TMSمی‌گویند که اختصار عبارت “Transcranial Magnetic Stimulation” است. جدیدترین روش در این درمان، تحریک مغناطیسی مکرر مغزی است که به آن آر تی ام اس می‌گویند. در این روش از امواج مغناطیسی برای تحریک نقاطی از مغز استفاده می‌شود که در درمان بیماری‌های عصبی کاربرد ویژه‌ای دارد.

عوارض درمان مغناطیسی آر تی ام اس برای بیماری های روانی

با توجه به اثرات روانی سوء مصرف برخی مخدر‌ها و داروهای اعتیاد آور روی مغز، از روش آر تی ام اس برای درمان بیماران مبتلا به اعتیاد استفاده می‌شود. به عنوان مثال استفاده از روش آر تی ام اس برای از بین بردن اثر قرص کلونازپام و دیگر مخدر‌ها در کلینیک‌های روانپزشکی و ترک اعتیاد استفاده می‌شود.

درمان مغناطیسی آر تی ام اس چگونه عمل می‌کند؟

تا به اینجا متوجه شدیم که روش درمانی RTMS چیست و حالا با نحوه عملکرد آن روی مغز بیشتر آشنا می‌شویم. در روش آر تی ام اس فعالیت الکتریکی مغز تحت تأثیر میدان‌ مغناطیسی قرار می‌گیرد و از طریق جریان پالس‌‌هایی از سر عبور می‌کند. آر تی ام اس تنها بخش‌های خاصی از مغز را تحریک می‌کند. این پالس‌ها بدون ایجاد درد از جمجمه عبور کرده و به نورون‌های عصبی مربوطه می‌رسد. تحریک سلول‌های بخش‌های مشخصی از مغز می‌تواند نتیجه مطلوب در درمان بیماری‌های اعصاب و روان را به همراه داشته باشد.

مزیت استفاده از درمان آر تی ام اس

یکی از مزیت‌های مغناطیس درمانی مغز یا همان روش آ تی ام اس این است که بیمار در حین درمان نیازی به بیهوشی ندارد و دردی احساس نمی‌کند. بر خلاف سایر روش‌‌های درمانی که به بیهوشی نیاز دارند، RTMS درمانی عوارض ناشی از بیهوشی و داروهای دیگر را ندارد.

طول درمان آر تی ام اس

یکی از رایج ترین سوالات در ارتباط با روش درمان مغناطیسی آر تی ام اس هزینه جلسات آن است. دوره درمان RTMS معمولا میانگین بین 4 تا 5 هفته به طول می انجامد. تعداد این جلسات عمدتا 5 نوبت در هفته است و هر جلسه درمان بین 30 دقیقه الی 1 ساعت زمان می برد.

rtms درمانی برای ترک اعتیاد

RTMS درمانی برای درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟

از روش آر تی ام اس درمانی برای بیشتر بیماری‌هایی که ریشه آن‌ها اعصاب و روان است استفاده می‌شود. این درمان برای ترک اعتیاد داروهای مخدر مانند ترک اعتیاد زولپیدم یا هر مخدر دیگری استفاده نمی‌شود و فقط بخشی از روند بهبود بیماران بعد از ترک اعتیاد محسوب می‌شود. میزان اثر بخش بودن مغناطیس درمانی بر روی هر بیمار متفاوت است و هنوز از اثرات طولانی مدت این روش درمانی اطلاعات زیادی در دسترس نیست. برخی از بیماری‌های عصبی که با روش RTMS قابل درمان هستند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اختلال دوقطبی
  • سردرد‌‌های میگرنی
  • اضطراب
  • توهم
  • افسردگی
  • اختلال وسواس
  • اختلالات اضطرابی
  • توهمات شنوایی
  • اسکیزوفرنی مقاوم به درمان دارویی
  • آسیب‌های مغزی

هزینه هر جلسه rtms

چگونه از روش آر تی ام اس برای ترک اعتیاد استفاده می شود؟

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، در‌ واقع روش آر تی ام اس درمان قطعی برای ترک اعتیاد مواد مخدر نیست و فقط بخشی از مرحله ترک اعتیاد محسوب می شود. این درمان معمولا از زمان ترک و سم زدایی شروع شده و گاهی تا بعد از ترک اعتیاد هم طول می کشد. به دلیل عوارض روحی و روانی ناشی از مصرف مواد مخدر روش آر تی ام اس درمانی یکی از روش های پیشنهادی در کنار روانپزشکی ترک اعتیاد یا گروه درمانی محسوب می شود.

معایب و عوارض آر تی ام اس چیست؟

حتما شما هم می‌دانید که در علم پزشکی هیچ داروی بدون عوارض جانبی وجود ندارد. در روش آر تی ام اس نیز با وجود غیر تهاجمی بودن این روش اما حتما ضررهایی هم به همراه دارد. رایج ترین عارضه RTMS درمانی در بین نیمی از بیماران تحت درمان با این روش، بروز سردرد است. در تحقیقات انجام شده نزدیک به یک سوم از بیماران نیز در هنگام دریافت پالس ها کمی درد در پوست سر یا کشش پوست صورتشان را احساس می‌کنند که همه این موارد بعد از دوره درمان کاملا برطرف می‌شود.

در حال حاضر اطلاعات علمی مبنی بر عوارض روش درمان مغناطیسی آر تی ام اس در دسترس نیست و این روش روزنه امید برای بیمارانی است که با درمان‌های معمول و داروها نتیجه نگرفته‌اند.

آر تی ام اس درمانی چیست

شما می‌توانید تمامی خدمات روانپزشکی و ترک اعتیاد از جمله درمان نوین آر تی ام اس را با جدیدترین دستگاه‌ها در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد دکتر جوادی دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره تلفن 02179441 نیز تماس حاصل فرمایید.

1402/11/15

6 پاسخ به “آر تی ام اس چیست و چه عوارضی دارد؟”

  1. پروین زلفی گفت:

    سلام وقت بخیر
    لطفا میشه در مورد عوارض این نوع درمان راهنمایی کنید

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام وقت بخیر
      از شایع ترین عوارض آر تی ام اس، سردرد های کوتاه مدت است که معمولا با مسکن های ساده نیز درمان می‌شود.

  2. لیلا عرب لی گفت:

    با سلام
    آیا این روش در درمان پارکینسون موثر است؟

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام وقت بخیر
      بله تحقیقات مختلفی نشان داده است که rTMS به طور موثری علائم حرکتی در بیماران پارکینسون را کاهش می‌دهد.

  3. حسام گفت:

    آیا rtms در درمان اختلال تبدیلی کارایی دارد؟

    • hdmteam گفت:

      این مورد بعد از ویزیت بیمار توسط پزشک، تشخیص داده میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 17 =