آیا می‌ توان بدون درد تریاک را ترک کرد؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/21

برخلاف ترک الکل، ترک اعتیاد به تریاک معمولا دارای علائم کشنده نیست. علائم ترک با اینکه تهدیدکننده زندگی نیست، اما بسیار ناخوشایند است. به همین علت به منظور ترک بدون درد تریاک توصیه می‌کنیم به بهترین کلینیک ترک اعتیاد در تهران مراجعه کنید. علائم ترک تریاک زمانی ناخوشایندتر می‌شود که شما بیماری مزمن داشته یا باردار باشید. در هر صورت یادتان باشد، اگر می‌خواهید روند ترک تریاک بدون درد را طی کنید، باید کمک حرفه‌ای داشته باشید. در این مطلب قصد داریم تا شما را با روش‌های ترک اعتیاد تریاک بدون درد آشنا کنیم.

مدیریت علائم ترک تریاک

چرا ما در فرایند ترک تریاک درد می‌کشیم؟ زمانی که مصرف تریاک را قطع می‌کنید علائم ترک تریاک در بدن شما ظاهر می‌شود. علت این است که بدن شما به این ماده افیونی عادت کرده است و تا زمانی که پاکسازی تریاک از بدن شما بطور کامل انجام شود، بسیاری از افراد این علائم و درد را تجربه می‌کنند. علائم ترک تریاک می‌توانند فیزیکی و روحی باشند؛ علائمی نظیر درد عضلانی، درد استخوانی، بی قراری، بی خوابی، اسهال و استفراغ.

بطور کلی علائم ترک تریاک شبیه علائم آنفولانزا است. معمولا این از شدت علائم مذکور در عرض یک هفته کاسته می‌شود. اما حالا سوال این است که برای ترک چکار باید کرد؟ بهترین راه ترک مراجعه به بهترین مرکز ترک تریاک کشور، یعنی کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی است.

راه‌های ترک تریاک بدون درد

در کلینیک دکتر جوادی، ترکیبی از روش‌های ترک تریاک بدون درد، استفاده می‌شود تا متخصصین بتوانند علائم ترک را کنترل و مدیریت کنند. این روش‌ها عبارتند از:

دارودرمانی برای ترک بدون درد تریاک

یکی از رایج‌ترین راه‌های دارویی استفاده از قرص b2 برای ترک تریاک است. اما داروهای دیگری که به منظور ترک تریاک بدون درد استفاده می‌شود، عبارتند از بوپرنورفین و نالوکسان، متادون، نالوکسان و نالتروکسان. برخی از این داروها نظیر متادون و بوپرنورفین جز مواد شبه افیونی هستند. متاسفانه در بسیاری از مراکز ترک اعتیاد از آن‌ها استفاده می‌شود. اما در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی به هیچ وجه این داروها کاربرد ندارند. زیرا مواد شبه افیونی بجای مواد افیونی به گیرنده‌های اپیوئیدی متصل می‌شوند. در این روند گرچه اعتیاد به تریاک رفع می‌گردد، اما اعتیاد به متادون یا بوپرنورفین ایجاد می‌شود که این یعنی اعتیاد دیگری جایگزین اعتیاد فعلی خواهد شد.

اما نالتروکسان گیرنده‌های اپیوئیدی را مسدود می‌کند و هیچ گونه اعتیادی ایجاد نخواهد کرد. در بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور (کلینیک دکتر جوادی) از این دارو و رویکرد کاشت ایمپلنت نالتروکسان به منظور ترک تریاک و شیره استفاده می‌شود. نالتروکسان در واقع میل به تریاک را کاهش می‌دهد و به عنوان داروی تنفر از مواد مخدر شناخته شده است.

رویکردهای غیر دارویی برای ترک تریاک بدون درد

به جز دارودرمانی یک سری روش‌های ترک تریاک وجود دارد که استفاده از آن‌ها روند درمان را آسان تر خواهد کرد. این راهکارها عبارتند از:

• ورزش: فعالیت بدنی، علیرغم مقداری درد، می‌تواند در حین فرایند ترک و بعد از آن بسیار مفید باشد.
  • کاهش وزن: بسیاری از دردها با اضافه وزن بیشتر می‌شود، اما کاهش وزن می‌تواند به تسکین بعضی از دردها کمک کند.
  • فیزیوتراپی و کار درمانی: هر دو این رویکردها موجب افزایش فعالیت بدنی می‌شوند. در نتیجه انگیزه و آستانه دردتان افزایش خواهد یافت.
  • لیزر درمانی سرد: لیزر درمانی سرد که لیزر درمانی سطح پایین نیز نامیده می‌شود، برای درمان درد استفاده می‌شود.
  • یوگا و تای چی: یوگا شامل تمرینات ذهن و بدن، کنترل تنفس، مدیتیشن و حرکاتی برای کشش و تقویت عضلات است. یوگا ممکن است به شرایط درد مزمن مانند فیبرومیالژیا، کمردرد، آرتریت یا سردرد کمک کند. بنابراین انجام یوگا در حین درمان اعتیاد و بعد از آن منجر به ترک این ماده می‌شود.
  • بیوفیدبک این تکنیک پاسخ‌های بدن از جمله درد را کنترل می‌کند. بنابراین می‌توان در فرایند ترک از آن استفاده کرد.
  • ماساژ درمانی: ماساژ درمانی با آرام کردن عضلات و مفاصل، درد را کاهش می‌دهد. همچنین انجام ماساژ به از بین بردن استرس و اضطراب کمک می‌کند.
  • طب سوزنی: طی این رویکرد، در نقاط خاصی از بدن سوزن‌های باریک قرار می‌گیرد. در طی این فرایند با ترشح اندورفین، درد تسکین می‌یابد. طب سوزنی بر سطوح سروتونین(مرتبط با خلق و خو) نیز تأثیر می‌گذارد.
  • روان درمانی: یکی از روش‌های دیگر، روان درمانی است که راهکارهای زیادی برای تسکین و مدیریت درد دارد. یکی از روش‌های موثر روان درمانی برای ترک اعتیاد، درمان شناختی رفتاری است. در این رویکرد الگوهای منفی مقابله‌ای شناسایی شده و فرد سعی می‌کند دیگر آن‌ها را تکرار نکند، یا اینکه الگوهای مقابله‌ای مثبت جایگزین آن‌ها خواهند شد.
  • وسایل تسکین درد: مجموعه‌ای از وسایل کمکی می‌توانند به حمایت از مفاصل دردناک، کاهش فشار روی اعصاب تحریک شده و تسکین درد کمک کنند. آن‌ها شامل آتل، بریس، عصا، عصا، واکر و… هستند.

بسیاری از رویکرد‌های غیر دارویی برای ترک اعتیاد تریاک و شیره را می‌توانید خودتان انجام دهید، اما برخی از آن‌ها باید توسط متخصصین بهترین مرکز ترک اعتیاد در تهران انجام شود.

بطور کلی بهترین روش ترک بدون درد این است که به مراکز ترک اعتیاد مراجعه کنید. در این راستا کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره گیری از متخصصین مجرب و امکانات هتلینگ و رفاهی از ترکیب روش‌های سم زدایی، دارودرمانی و روان درمانی در کنار کاردرمانی استفاده می‌کند تا شما ترک بدون درد را تجربه کنید. اگر از اعتیاد به تریاک خسته شده‌اید، همین حالا با ما تماس بگیرید. مشاورین ما بصورت شبانه روزی پاسخ گوی سوالات شما هستند.

1402/09/21