۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

مدت زمان ترک تریاک

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/12/14
امتیاز به نوشته:
5/5

این که ترک تریاک چند روز طول می کشد از آن دست سوال‌هایی است که تقریباً تمامی افرادی که برای درمان اعتیاد به تریاک مراجعه می‌کنند، در همان جلسه مشاوره اولیه بستری از ما می‌پرسند. ولی آیا واقعاً می‌توان به تمامی افراد یک زمان مشخصی داد؟ و آیا اصلاً تعیین زمان قطعی برای ترک امکان پذیر است؟ اولین گام برای تشخیص طول درمان سوءمصرف تریاک؛ تعیین مناسب‌ترین روش درمانی مربوط به ترک اعتیاد تریاک است.

برای تعیین مدت زمان دوره ترک اعتیاد تریاک به روش سم زدایی بدن از مواد مخدر، پزشک متخصص باید ابتدا اطلاعاتی را از بیمار دریافت کند؛ مانند این که شخص در طول روز چه مقدار تریاک مصرف داشته؟، چه مدت زمانی درگیر اعتیاد بوده است؟، چه بیماری‌های زمینه‌ای دارد و در کل چه عاملی باعث شروع اعتیاد در فرد شده است؟ و… پس از دریافت پاسخ این سوالات است که پزشک متخصص می‌تواند تشخیص دهد که ترک تریاک چند روز طول می‌کشد!

مدت زمان سم زدایی تریاک از بدن

مدت زمان سم زدایی تریاک از بدن

روش‌های مختلفی در جهت ترک اعتیاد تریاک وجود دارد و هر کدام از این روش‌ها مدت زمان سم زدایی تریاک را کاهش و یا افزایش می‌دهند. در مطلب بالا به روش تدریجی ترک این ماده مخدر پرداختیم، اما در این جا می‌خواهیم به روش های دیگری نیز بپردازیم که در دوره ترک تریاک وجود دارد و طول درمان ترک تریاک را مشخص می‌کند.

مدت زمان ترک تریاک به روش سم زدایی تدریجی

روش ترک تریاک به صورت تدریجی مهم‌ترین و ایمن‌ترین روش برای درمان اعتیاد به تریاک است. روند درمان در این روش حتما باید زیر نظر پزشک متخصص سم زدایی انجام شود. در واقع در این روش به کمک الگویی که پزشک ترک اعتیاد به بیمار می‌دهد و مصرف داروهایی برای کنترل و کم کردن میزان ماده مخدر در بدن به تدریج تجویز می‌شود؛ پس از آنکه به انتهای برنامه درمان اعتیاد رسید به صورت کامل مصرف را قطع می‌کند و به جای آن (تریاک) مصرف داروهای روانپزشکی تحت نظر پزشک استفاده می‌کند.

اما برای این که بدانیم سم زدایی تدریجی تریاک چند روز است و این که در طول این روزها چه کارهایی باید انجام دهند در ادامه مطلب آورده‌ایم:

روز سوم:

معمولاً در روز سوم دردهای واکنشی در بدن افراد شروع می‌شود و برای کاهش این دردهای جسمانی، پزشک متخصص ترک تریاک روش‌هایی را اتخاذ می‌کند.

روز ششم:

اگر تا روز ششم شما توانسته‌اید که مقاومت کنید به شما تبریک می‌گوییم چون مقداری از سم تریاک از بدن شما خارج گردیده و گام مهمی را در مسیر درمان برداشته‌اید. هر چند هم چنان دوران نقاهت شما وجود ادامه دارد. اما این را بدانید که دوره اصلی ترک اعتیاد تریاک را سپری کرده‌اید و برای این روزها حتماً می‌بایست از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید تا مواد مغذی و ویتامین های اصلی وارد بدن شما گشته و مقاومت بیشتری در برابر این دوره ترک داشته باشید.

 

در همین زمینه بخوانید: رابطه بیماری اسکیزوفرنی با مواد روانگردان

 

روز دهم و روزهای پایانی ترک:

در این روز به مراحل پایانی سم زدایی مواد از بدن رسیده‌اید. هر چند در بین روز ششم الی دهم دوره درمان بیمار با نظر پزشک معالج و متخصص خود باید داروهای مربوط به سم زدایی را مصرف کند و هم چنین رژیم غذایی مخصوص خود را حفظ کند و زمانی که به روز دهم رسیدید امیدوار باشید که دوره را به آخر رسانده اید و شما از این به بعد باید دوره های مراقبتی را پشت سر بگذارید.

مدت زمان ترک اعتیاد تریاک به روش سنتی

هر فردی که درگیر اعتیاد به تریاک است حداقل یک بار این دوره ترک تریاک را تجربه کرده است. یکی از معایب این روش، کاهش موفقیت افراد برای ترک اعتیادشان است. به صورتی که طبق آمار تنها ۱۵ درصد از افراد توانسته‌اند به وسیله روش سنتی، اعتیاد خود را درمان کنند. در رابطه با این دوره که ترک اعتیاد چند روز طول می کشد باید بگوییم نسبت به روش های دیگر زمان ترک اعتیاد تریاک به روش سنتی بیش تر می‌شود.

این روش را برای کسانی که استقامت زیادی برای ترک ندارند و نمی‌توانند دردهای طولانی مدت را تحمل کنند توصیه نمی‌گردد و بخصوص اگر زمان طولانی مصرف تریاک داشته‌اند! پیشنهاد می‌کنیم از جدیدترین داروهای روانپزشکی و روش‌های روان درمانی متناسب با شرایط هر بیمار بصورت برنامه منحصر و جداگانه در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد دکتر جوادی که تحت نظر کادر درمانی با تجربه ارائه می‌شود، استفاده کنند.

برای درمان اعتیاد به تریاک چقدر زمان لازم است

برای درمان اعتیاد به تریاک در مرکز تخصصی ترک اعتیاد دکتر جوادی چقدر زمان لازم است؟

اگر بخواهیم پاسخ دقیقی به این سوال بدهیم به صورت میانگین حدود ۱۰ تا ۱۶ روز طول می کشد تا ماده مورفین از بدن شخص مصرف کننده خارج شود. همان طور که می‌دانید مورفین ماده اعتیادآور در تریاک است و برای این که این ماده به صورت کامل از بدن خارج شود، حدود ۱۰ تا ۱۶ روز زمان می‌برد. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که طول دوره درمان اعتیاد بسیار بیش تر از این مدت است و پس از گذراندن دوره سم زدایی تریاک از بدن، شخص بیمار باید مراقبت های پزشکی و درمانی مانند: گروه درمانی، خانواده درمانی، زوج درمانی، سکس تراپی و درمان اختلالات جنسی، ویزیت ماهیانه روانپزشک و روانشناس را سپری کند.

همچنین بخوانید : تفاوت کلینیک ترک اعتیاد با کمپ ترک اعتیاد

مدت زمان ترک قطعی تریاک برای اشخاص خاص متفاوت است. بسیاری از بیماران از قبل باید شرایط روانی خود را برای وارد شدن به این دوره درمان آماده کنند. چون بیمار در روزهای ابتدایی حتماً دردهای جسمانی و عضلانی را تجربه می‌کند و باید از قبل این موضوع را در ذهن خود باز کرده باشد که طاقت و توانایی هر گونه درد و رنج را در این دوره درمان داشته باشد. به همین دلیل برای پاسخ دادن قطعی به سوال ترک اعتیاد تریاک چند روز طول می کشد در بالا عنوان کردیم که حدود 10 – 16  روز به طول می‌انجامد تا شخص بیمار از درد و خماری ناشی از ماده مورفین در بدن خود رهایی یابد.

ترک شیره چند روز طول می کشد؟

ترک شیره چند روز طول می کشد؟

مدت زمان ترک اعتیاد برای کسانی که به شیره تریاک وابسته هستند، در روش های درمانی مختلف متفاوت است. اغلب افرادی که اعتیاد شدید و مصرف طولانی مدت داشته‌اند، باید حتماً تحت نظر روانپزشک متخصص و در مراکز تخصصی ترک اعتیاد و روانپزشکی شبانه روزی، اقدام به درمان اعتیاد خود کنند. به فرض مثال مدت زمان ترک شیره تریاک در روش درمانی که از داروی آنتاگونیست استفاده می‌شود، نسبت به روش تدریجی متفاوت است.

سم زدایی فوق سریع شیره تریاک

در این روش طول دوره روش درمانی حدود یک هفته است و در طول این دوره شخص بیمار تحت نظارت دکتر متخصص، سم زدایی سریع مواد از بدن وی صورت می پذیرد. معمولاً این روش برای افرادی که اعتیاد شدید ندارند و بنا به شرایط کاری و شخصی نمی‌توانند از روش های تدریجی و دوره ای جهت دوره ترک تریاک استفاده کنند و با نظر پزشک انجام می‌پذیرد.

همچنین بخوانید: ترک تریاک با قرص ب2

سم زدایی تدریجی شیره تریاک

بهترین روش سم زدایی شیره تریاک به صورت بستری شبانه روزی در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد است. اما این کار بایستی با نظر پزشک صورت بگیرد چون بدن هر شخص در طول دوره درمان اعتیاد واکنش های مختلفی را از خود بروز می‌دهد. بیمار در تمام دوره بستری و درمان اعتیاد، تحت نظارت کامل و دائمی کادر پزشکی بوده و در صورت بروز علائم ترک، می‌تواند از کمک کادر پزشکی بهره‌مند شود. همچنین بیماران از خدمات رفاهی و هتلینگ مرکز تخصصی ترک اعتیاد برای سپری کردن این دوره درمانی برخوردار خواهند شد.

ترک یابویی تریاک چند روز طول می کشد

ترک یابویی تریاک چند روز طول می کشد؟

متاسفانه برخی از بیماران بدون نظر پزشک متخصص خود به یکباره مصرف تریاک را قطع می کنند و بعد از دو الی سه روز تحمل درد و خماری شدید دوباره به مصرف آن روی می آورند و از ما می پرسند که ترک تریاک چند روز طول می کشد؟ بدین منظور دوره ترک تریاک پروسه و فرآیند خاص خود را دارد به خصوص برای کسانی که هر روز و به مدت حداقل یکسال مصرف می‌کنند این پروسه باید به ترتیب انجام بگیرد.

برای پاسخ دادن به سوال اصلی این مقاله که ترک تریاک چند روز طول می کشد؟ باید بگوییم در ۱۲ روز اول، سم زدایی کامل در بدن فرد انجام می‌گیرد و بعد از این مدت دوره های درمان مراقبت بعد از ترک اعتیاد برای قوی شدن بدن فرد که شامل ورزش های نرم، عرق کردن و هم چنین گذراندن رژیم های غذایی خاص انجام می‌گیرد. که تمامی این پروسه ها مدت زمان سم زدایی تریاک را مشخص می‌کند.

اگر قصد دارید که دوره ترک تریاک خود را آغاز کنید به دنبال این سوال نباشید که ترک تریاک چند روز طول می کشد. شما باید به صورت جدی و مصمم تصمیم خود را در این باره بگیرید و بهترین روش برای درمان اعتیاد شما مراجعه به کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد با مجوز رسمی بستری از وزارت بهداشت می‌باشد. که در مطالب بالا تمامی روش های مربوط به این دوره درمان که در مرکز ترک اعتیاد و روانپزشکی دکتر جوادی به بیماران ارائه می‌گردد، را برای شما عزیزان معرفی کردیم.

1402/12/14

3 پاسخ به “مدت زمان ترک تریاک”

  1. mohsen گفت:

    سلام دوستان
    بنده سه سال معتاد شیره بودم که اوایل معتادی روزی نیم گرم شیره و در اواخر روزی یک گرم شیره مصرف میکردم که بعد از مدتی دیدم داره زندگیم خراب میشه و یواش یواش دارم از خانوادم دور میشم تصمیم به ترک گرفتم و الان خدا رو شکر 12روز هست ترک کردم و الان درد هیچی ندارم فقط خوابم یه کم تنظیم نیست که به امید خدا اینم داره روز به روز بهتر و بهتر میشه. از دوستانی که ترک کردن خواهش میکنم دیگه دنبال مواد مخدر نرین که زندگی آدمو سریع از هم می پاشه و باعث میشه که در جامعه همیشه احساس حقارت کنی و شخصیتت لکه دار بشه و همه بهت انگ معتادی بزنن و چه از این بدتر.
    اونهایی که تازه ترک کردن برای پا دردی توصیه میکنم هر یه ساعت به پاهاتون آب بزنید چون از دردش کاسته میشه و خیلی مفید هست من آزمایش کردم.هیچ چیز در این دنیا بهتر از پاکی نیست چرا ما خودمون رو به یک بیماری خانمانسوز گرفتار کنیم که بعدا نتونیم جمش کنیم.درسته چن روز اول ترک واقعا سخت و طاقت فرسا هست ولی بعد از دو هفته راحت میشی و زندگی اون موقع برات شیرین میشه. پاکی ی چیز دیگست.

  2. سجاد جمیلی گفت:

    با سلام روش درمانی کلینیک شما چطوره؟ منظورم اینه برای چند روز اول دارو کمکی تجویز میکنید یا نه؟ بعد به طور مثال ترک بیمار در کلینیک شما با کمپ ترک اعتیاد به قول معروف از نظر خماری کشیدن با اون داروهایی که تجویز میکنید با کمگ فرق داره؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =