۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

خطرات ویروس کرونا برای مصرف کنندگان نوشیدنی‌های الکلی

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/15
امتیاز به نوشته:
5/5

چند ماهی است که کرونا ویروس جدید (کووید ـ ۱۹) موضوع اصلی گفتگوها در تلویزیون، رسانه‌های اجتماعی و حتی خانه‌هایمان بوده است. همه‌گیر شدن ویروس کرونا ترس و تردید را در دل تمام جهانیان القاء کرده است و دوران سخت و نگران کننده‌ای را برایمان رقم زده است.

طبیعی است که انسان‌ها در چنین شرایط سختی بیش از هر زمان دیگری احساس آسیب‌پذیر بودن کنند، از این ویروس ناشناخته بترسند، دائم درباره نگرانی‌هایشان صحبت کنند و در جستجوی کمک و حمایت دیگران باشند. اگر شما جزء آن افرادی هستید که با مشکل اختلال سوءمصرف الکل دست و پنجه نرم می‌کنید، باید بدانید که این بیماری همه‌گیر مشکلات منحصر به فردی را برایتان به وجود خواهد آورد. اختلال سوءمصرف الکل یک بیماری مزمن و عود کننده است و افرادی دچار این بیماری تشخیص داده می‌شوند که مجموعه معیارهای خاصی را ظرف یک دوره دوازده ماهه داشته باشند.

تأثیر ویروس کرونا بر بیماران مبتلا به الکلیسم

صرف نظر از میزان الکلی که فرد مصرف می‌کند، چون مصرف الکل سیستم ایمنی بدن را به مرور زمان ضعیف می‌کند، هر فردی که دارای رفتارهای دائم‌الخمری و مشکل نوشیدن مشروبات الکلی است، جزء آسیب‌پذیرترین افراد نسبت به ویروس کرونا می‌باشد. هرچند مهم‌ترین اولویت در حال حاضر کنترل منحنی رشد مبتلایان به کرونا است، اما لازم است در این بین نیازهای خاص بیماران دچار الکلیسم را نیز مد نظر داشته باشیم و در دوران قرنطینه خانگی و فاصله‌گذاری اجتماعی بیشتر به نیازهای این گروه آسیب‌پذیر توجه کنیم.

در دورانی که کووید ـ ۱۹ سلامتی همگان را تهدید می‌کند، بیماران دچار الکلیسم با مشکلات زیر روبه‌رو می‌شوند:

  • اضطراب
  • تنهایی: فاصله‌گذاری اجتماعی و لزوم ماندن در خانه به احساس تنهایی دامن می‌زند.
  • مصرف الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و بدن را در برابر عارضه‌های عفونی آسیب‌پذیرتر می‌سازد.
  • محدودیت شدید در دسترسی به الکل باعث بروز علائم آزاردهنده ترک الکل می‌شود.

در چنین شرایطی لازم است که این مشکلات خاص را شناسایی کنید و بپذیرید، تا برای سرکوب آن‌ها به خوددرمانی و مصرف الکل روی نیاورید و عوارض مربوط به بیماری کرونا را افزایش ندهید.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2019/11/banner-img2.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”درباره ما” phone=”02179441″ title=”همین حالا درمان خود را شروع کنید” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%aa%d8%b1%da%a9-%d8%a7%d9%84%da%a9%d9%84/” first_link_title=”مرکز ترک الکل” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]برای اطلاع از برنامه های درمانی در کلینیک دکتر جوادی با مشاوران ما تماس بگیرید و یا درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.[/bannershortcode]

اضطراب روبه‌رو شدن با ناشناخته‌ها

نگرانی خصلت ذاتی انسان است و وقتی با ناشناخته‌ها روبه‌رو می‌شویم، حتی قوی‌ترین و با اراده‌ترین انسان‌ها نیز دچار شک و تردیدی می‌شوند که می‌تواند به خوددرمانی بیانجامد. انسان نگران ندانسته هر کاری را که به نظرش بهترین کار بیاید، انجام می‌دهد. با توجه به تهدید دائمی ویروس کرونا برای سلامتی انسان‌ها قابل درک است که بسیاری از ما از شدت نگرانی برای حفظ سلامتی خود و عزیزانمان دچار استرس و اضطراب شویم.

برای مقابله با اضطراب بهتر است که از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی دوری کنید یا زمان کمتری پای اخبار بنشینید. بهتر است مراقب سلامت روان خود باشید تا به این ترتیب محرک‌هایی را که باعث نگرانی دائمی‌تان می‌شود، کاهش دهید. درست است که تهدید ویروس کرونا واقعی است، اما حفظ سلامت روان باید همچنان اولویت اصلی‌تان باشد. برای حفظ سلامت روان خود به ورزش، رژیم غذایی متعادل و خواب کافی و عمیق شبانه اهمیت قائل شوید.

اضطراب ناشی از مصرف مشروبات الکلی

اضطراب یکی از عوارض مصرف الکل است و به همین دلیل بیماران معتاد به الکل، احساس اضطراب و نا‌آرامی بیشتری را در این دوران آشفته تجربه می‌کنند. به علاوه چون ویروس کرونا را کاملاً نمی‌شناسیم، دریافت اطلاعات متناقض از تلویزیون و اینترنت و ترس از دست دادن شغل و مشکلات مالی به ترس شدیدی دامن میزند. حال اگر برای غلبه بر ترس به الکل پناه ببرید، الکل فقط اضطراب را شدیدتر می‌کند یا احتمال شروع شدن یا استمرار الگوهای مشکل‌آفرین ناشی از مصرف الکل را افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین اضطراب و اختلال سوءمصرف الکل وجود دارد. توقف ناگهانی مصرف الکل و نوشیدن مشروبات الکلی در درازمدت، درصد شیوع اضطراب را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه تخمین زده شده است که ۱۸.۳٪ بیماران دچار اختلال اضطراب عمومی برای رفع اضطراب خود به الکل روی می‌آورند و ۳.۳٪ افرادی که دچار اختلال هراس می‌شوند نیز الکل را برای خوددرمانی انتخاب می‌کنند. در این بین تقریباً ۱۳٪ بیماران دچار اختلال اضطرابی که به خوددرمانی با الکل روی آورده‌اند، به اختلال سوءمصرف الکل مبتلا می‌شوند.

خطرات ویروس کرونا برای مصرف کنندگان الکل

جدا شدن از سیستم حمایتی و جلسات گروه درمانی

همانطور که می‌دانید وزارت بهداشت به منظور کنترل منحنی مبتلایان به کرونا و به حداقل رساندن میزان انتقال این ویروس توصیه کرده است که حتی‌الامکان در خانه بمانیم، راهبردهای فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، در جمع تقریباً دو متر از هم فاصله داشته باشیم و از تشکیل اجتماعات بیشتر از ده نفر خودداری کنیم.

چالش رعایت این توصیه‌ها برای افرادی که معتاد به الکل هستند و پیش از این هم احساس تنهایی می‌کردند، پررنگتر می‌شود. مطالعات نشان داده است که انزوای اجتماعی، احساساتی که می‌تواند عامل سوءمصرف الکل و مواد مخدر باشد و همچنین تنهایی و افسردگی را افزایش می‌دهد.

دور شدن از دوستان و اعضای خانواده هرچند برای قطع زنجیره انتقال کرونا مهم است، اما می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی برای معتادان به الکل داشته باشد، چرا که امکان معاشرت با شبکه حمایتی یا شرکت در جلسات گروه درمانی را از بیماران سلب می‌کند.

ایجاد و حفظ ارتباط‌های اجتماعی سالم به منزله انگیزه‌ای است که به بسیاری از بیماران الکلی کمک می‌کند تا پاک بمانند یا برای ترک اعتیاد خود تلاش کنند. بنابراین تعجبی ندارد که بیماران معتاد به الکل در این دوران سخت احساس آسیب‌پذیری بیشتری کنند و وسوسه شوند که تنهایی‌شان را با نوشیدن مشروب فراموش کنند.

خوشبختانه فناوری و شبکه های اجتماعی، ارتباط برقرار کردن با عزیزان را در هر لحظه و مکان آسان‌ کرده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم این دوران قرنطینه را به چشم فرصتی برای صحبت با دوستان، خانواده، مشاور یا هر کسی ببینید که می‌تواند در پشت سر گذاشتن این روزهای سخت به شما کمک کند.

اهمیت حفظ ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا

خانواده کرونا ویروس و بیماری‌های مرتبط با آن‌ها مانند عفونت‌های تنفسی، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا بیماری‌های شدیدتر از قبیل مرس و سارس برایمان جدید نیستند. اما کرونا ویروس ۲۰۱۹ ویروس جدیدی است که علائم آن از خفیف تا شدید متغیر است و در افراد بالای ۶۵ سال، مبتلا به بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای و یا دارای سیستم ایمنی ضعیف باعث بروز عوارض جدی‌تر و حتی مرگبار می‌شود. از هر شش نفری که دچار بیماری کووید ـ ۱۹ می‌شوند، تقریباً یک نفر به شدت بیمار می‌شود و به مراقبت‌های ویژه نیاز پیدا می‌کند.

سوءمصرف الکل یکی از عامل‌های ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و ریوی است. بدن در چنین شرایطی باید در بالاترین سطح عملکردی خود باشد تا بتواند با علائم ویروس کرونا مقابله کند و خطر احتمالی ابتلا به بیماری کووید ـ ۱۹ را کاهش دهد. درهر حال باید مراقب باشید و هیچ کاری، حتی ترک الکل را نسنجیده انجام ندهید. شاید وسوسه شوید که الکل را کاملاً ترک کنید تا واکسنی برای ویروس کرونا کشف شود، اما اگر وابستگی جسمی به الکل داشته باشید، ممکن است با علائم جدی یا مرگبار ناشی از قطع ناگهانی الکل روبه‌رو شوید.

تأثیر مصرف الکل بر سیستم ایمنی بدن

مطالعاتی که ظرف سال‌های گذشته انجام شده است، نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین زیاده‌روی در مصرف الکل و ضعیف شدن سیستم ایمنی وجود دارد، به خصوص اگر فرد مستعد ابتلا به ذات‌الریه باشد. به همین دلیل بیماران مبتلا به اختلال سوءمصرف الکل جزء جمعیت آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند. شاید فکر کنید که نوشیدن الکل را تحت کنترل دارید، اما پژوهشگران نشان داده‌اند که حتی نوشیدن غیرمزمن الکل نیز سلامتی را به خطر می‌اندازد. در واقع شراب نوشیدن حاد و ناگهانی نیز به سیستم ایمنی آسیب میزند.

برای این که ایمنی و راحتی بیماران معتاد به الکل حتی‌الامکان در طول فرآیند ترک الکل حفظ شود، درمان با سم زدایی فوق سریع اعتیاد شروع می‌شود. هرچند الکلیسم بیماری عود کننده و مزمنی است، اما به کمک درمان تخصصی و تلاش‌های مستمر می‌توان این بیماری را به نحوی موثر مدیریت کرد. درمان تخصصی می‌تواند بسیاری از مشکلات پیشرونده ناشی از مصرف الکل را آهسته، متوقف یا کاملاً معکوس کند.

[phoneshortcode desc=”مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.” phone=”02179441″ phone_text=”02179441″][/phoneshortcode]

روش کمک کردن به بیماران معتاد به الکل

همکاران ما در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی آماده‌اند تا برای ترک الکل به شما کمک کنند. همکاران مجرب و دلسوز ما ترس و اضطراب اجتماعی ناشی از همه‌گیر شدن کووید ـ ۱۹ را درک می‌کنند. ما مسئولیت خود را برای حمایت از تلاش‌های مستمر در راستای کاهش این چالش‌ها با جان و دل قبول می‌کنیم.

ما نظارت دقیقی بر رویه‌ها و خط مشی‌هایمان داریم و آن‌ها را در صورت لزوم با توجه به راهنمایی‌های سازمان بهداشت جهانی، وزارت بهداشت و مقامات به روز می‌کنیم. خبرهای مربوط به بیماری کووید ـ ۱۹ به سرعت تغییر می‌کند و به روز می‌شود، این تغییرات سریع ایجاب می‌کند که ما نیز خط مشی‌ها، پروتکل‌ها و توصیه‌هایمان را به سرعت تغییر دهیم. ما خود را متعهد به حمایت از بیماران و خانواده‌هایی می‌دانیم که با اختلال سوءمصرف الکل دست و پنجه نرم می‌کنند و این مشکل زندگی‌شان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

ما محیطی ایمن را برای درمان بیمارانی ارائه می‌دهیم که عزم خود را برای رهایی از دام اعتیاد جزم کرده‌اند؛ در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی در میان اجتماعی متشکل از افرادی هم‌عقیده و دلسوز قرار می‌گیرید که در طول مسیر رسیدن به پاکی در کنارتان خواهند بود.

اگر برای بهره‌گیری از کمک تخصصی آماده هستید، همکاران ما هفت روز هفته به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی به شما هستند، کافی است با شماره ۴۱ ۲۲ ۲۲ ۲۲ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید. لازم نیست سختی‌ها را تنهایی تحمل کنید، ما در تمام مراحل در کنارتان هستیم.

1402/11/15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نه =