۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

آیا دارویی برای ترک مورفین بدون خماری وجود دارد؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/17
امتیاز به نوشته:
5/5

مورفین یک داروی ضد درد قوی و یک نوع ماده مخدر بوده که استفاده از آن (جدای از اعتیاد فوق العاده بالایی که در فرد ایجاد می‌کند) منجر به ایجاد عوارض جدی جسمی و روانی در بیمار می‌شود. ماده‌ای که ترکیبات موجود در آن از قدرت بالایی برای تحت تاثیر قرار دادن سیستم عصبی مرکزی برخوردار هستند و  از این طریق می‌تواند در جلوگیری از بروز احساس درد در فرد موثر واقع شود. ماده مخدری که فشار خون و تعداد ضربان‌های قلب را کاهش می‌دهد و منجربه ایجاد احساس لذت و آرامش وصف نشدنی در فرد می‌شود. احساس لذتی که تمایل به تجربه مجدد آن، اصلی‌ترین علت اعتیاد فرد نسبت به مصرف مورفین به شمار می‎‌رود. در چنین شرایطی اگر فرد مورفین را دریافت نکند، اصطلاحا علائم خماری را تجربه می‌کند. علائمی که لازم است به صورت اصولی با آن‌ها مقابله شود تا فرد بتواند به خوبی از پس رهایی کامل از مصرف این ماده مخدر برآید. راه‌هایی که استفاده از داروی ترک مورفین بدون خماری، یکی از رایج‌ترین آن‌هاست.

در این روش لازم است که بیمار بستری شده و یک تیم درمانی با تجربه سم زدایی بدن از مورفین را برای او انجام دهند. مدت زمان بستری نیز بسته به شرایط فیزیکی و روحی فرد بسیار متغیر است. بعد از دوره بستری و سم زدایی لازم است که بیمار تحت درمان‌های دارویی قرار بگیرد. در بین روش‌های دارویی مختلف، کاشت داروی نالتروکسان در بدن، تحت عنوان درمان قطعی اعتیاد شناخته می‌شود. نالتروکسان یکی از داروهای مورد تایید ارگان‌ها و سازمان‌های معتبری همچون سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA است.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2020/10/banner-implant.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”ایمپلنت نالتروکسان” phone=”02179441″ title=”بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد با ایمپلنت نالتروکسان” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%da%a9%d8%b3%d8%a7%d9%86/” first_link_title=”ایمپلنت نالتروکسان” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]ایمپلنت نالتروکسان از جدیدترین متدهای روز دنیا برای تضمین عدم بازگشت به اعتیاد است.[/bannershortcode]

عوارض مصرف مورفین چیست؟

استفاده از مورفین منجر به بروز عوارض جسمانی و روانی متعددی در فرد می‌شود.

عوارض جسمانی ناشی از مصرف مورفین:

  • عرق کردن بیش از حد و خارش پوست
  • بروز مشکلات تنفسی در فرد (مشکلاتی همچون کند شدن روند تنفس)
  • بروز مشکلات در سیستم گوارش فرد (مشکلاتی همچون استفراغ، اسهال، یبوست، انقباض عضلات روده، سوء هاضمه و …)
  • خواب آلوده بودن فرد و چرت زدن او به صورت مداوم
  • تحت تاثیر قرار دادن عملکرد هورمون‌های جنسی و حتی قدرت باروری فرد
  • بروز مشکلاتی در سیستم ادراری و همچنین عملکرد غدد فوق کلیه
  • سست شدن و اسپاسم و گرفتگی شدید عضلات و ماهیچه‌های بدن
  • کما و بیهوشی

در برخی از موارد نیز استفاده از این ماده مخدر منجر به ایست قلبی در فرد می‌شود.

عوارض روانی ناشی از مصرف مورفین:

  • کاهش توانایی فرد در فکر کردن، تمرکز کردن و حتی تصمیم گیری
  • بروز اختلالاتی در ادراک محیطی فرد
  • افسردگی
  • بروز اختلالاتی همچون استرس و اضطراب در فرد
  • کاهش توان فرد در واکنش به محرک‌های محیطی
  • و …

علائم خماری ناشی از مصرف مورفین چیست؟

علائم خماری  ناشی از مصرف مورفین که عمدتا در اثر قطع مصرف این ماده ایجاد می‌شوند، بسته به مدت زمانی که مصرف ماده مورفین را کنار گذاشته است، بسیار متغیر هستند. به عنوان مثال این علائم در ساعت‌های اولیه بعد از قطع مصرف تا حداکثر 24 ساعت بعد از آن شامل: درد شدید عضلانی، بی‌خوابی و بدخوابی، بروز اختلالاتی همچون استرس و اضطراب در فرد، عرق کردن بیش از حد، بی قراری و … می‌شود. این عوارض عموما در ساعات اولیه بعد از قطع مصرف مورفین در فرد ظاهر می‌شوند. در نخستین روزهای بعد از قطع کامل مصرف این ماده مخدر( 2 الی 3 روز)  نیز علائمی همچون بروز مشکلات گوارشی، اسهال و استفراغ و  دل درد شدید در فرد، بزرگ شدن سایز مردمک چشم،  بالا رفتن فشار خون و …. در فرد ظاهر می‌شوند. علائمی که لازم است برای مقابله با آن‌ها از روش‌های علمی و اصولی استفاده کرد. روش‌هایی که به صورت علمی و موثری، این علائم را در فرد به حداقل مقدار ممکن برسانند. یکی از این روش‌ها، ترک مورفین با دارو بدون خماری است.

علائم خماری ناشی از مصرف مورفین

ترک مورفین با دارو بدون خماری چگونه انجام می‌شود؟

بهترین راه برای به حداقل رساندن علائم خماری ناشی از مصرف مورفین، مراجعه به یک مرکز سم زدایی و یا کلینیک ترک اعتیاد معتبر است. یک کلینیک ترک اعتیاد که به جای استفاده نامناسب از داروهای شبه مخدر و اعتیادزایی همچون شربت تریاک، متادون، قرص ب2 و … از روش‌های اصولی و درستی برای ترک اعتیاد در فرد استفاده کند. در چنین شرایطی، لازم است بسته به شرایط بیمار، وضعیت جسمانی او و میزان اعتیادش، از یک روش درمانی مناسب برای مقابله با اعتیاد او استفاده شود. در برخی از افراد ممکن است نظر پزشک بر کاهش تدریجی دوز استفاده از مورفین باشد. برای برخی دیگر نیز استفاده از داروهای کمکی (زیر نظر پزشک) راهگشا باشد. در این بین نیز لازم است علائم حیاتی فرد به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرند تا نگرانی‌های مرتبط با سلامت بیمار به حداقل مقدار ممکن برسد.

یکی از موضوعات مهم در سرعت بخشیدن به روند بهبود و درمان بیمار، ارائه خدمات روانشناسی همچون گروه درمانی، خانواده درمانی، رفتار درمانی و …. است. خدماتی که می‌توانند در افزایش عزت نفس او جهت مقابله با مقوله اعتیاد و همچنین افزایش مهارت‌هایش برای داشتن یک زندگی سالم موثر واقع شوند.

چرا کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی؟

کلینیک و مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، یک مرکز با ساختاری شبیه به یک مرکز درمانی و بیمارستان بوده که به افراد برای داشتن زندگی سالم‌تر کمک می‌کند. این مرکز شبانه روزی، به صورت 24 ساعته اقدام به پذیرش بیماران کرده و در نخستین مرحله بعد از پذیرش، ضمن بررسی کامل شرایط جسمانی و روانی بیمار و تست و  بررسی اینکه بیمار نسبت به مصرف چه ماده و یا موادی اعتیاد دارد، برای او یک پرونده پزشکی تشکیل می‌دهد. در ادامه نیز ضمن بررسی دقیق شرایط بیمار یک برنامه درمانی کامل برای او درنظر گرفته می‌شود.  کلینیکی که به یک مرکز سم زدایی پیشرفته مجهز است و از این رو می‌تواند به بیماران در پشت سر گذاشتن اولین و مهم‌ترین مرحله ترک اعتیاد یعنی سم زدایی کمک شایانی کند. در بحث استفاده از روش‌های درمانی نیز کلینیک دکتر جوادی در تلاش است از به روزترین و موثرترین روش‌های درمانی همچون کاشت کپسول نالتروکسان (دارای تاییدیه از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا یا همان FDA) استفاده کند.

در این مرکز در کنار ارایه خدمات رفاهی لوکس، هتلینگ، درنظرگیری اتاق‌های شخصی و VIP  و …. مجموعه‌ای از خدمات روانشناسی به بیماران ارائه می‌شود. خدماتی همچون گروه درمانی، برگزاری جلسات روانشناسی منظم حتی بعد از ترک، خانواده درمانی و … . لازم به ذکر است که مرکز و کلینیک ترک اعتیاد شبانه روزی دکتر جوادی دارای مجوز بستری از سوی وزارت بهداشت و درمان است.

1402/07/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + پنج =