۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

مسمومیت با سرب تریاک در افراد معتاد

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

ما در این مطلب قصد داریم تا به بررسی موضوع مسمومیت با سرب تریاک بپردازیم. برای این که شما عزیزان به‌صورت کامل با این مسئله آشنا شوید، به توضیح سرب تریاک و سرب تریاک چیست خواهیم پرداخت. در ادامه با بررسی رابطه میان سرب و تریاک قصد داریم تا به مسائلی نظیر سرب در شربت تریاک و تشخیص سرب در تریاک بپردازیم. در صورت علاقه‌مندی به آشنایی با موارد ذکرشده و موارد کاربردی دیگری نیز با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

رابطه میان سرب و تریاک

همان‌طور که شما عزیزان مستحضر هستید، تریاک یکی از مواد مخدر سنتی به‌حساب می‌آید. استفاده از این ماده مخدر سابقه بسیار طولانی دارد. هر ماده مخدری تأثیرات خاص خود را بر روی مصرف‌کننده دارند. برخی از افراد بر این باورند که مصرف مواد مخدر سنتی، به دلیل داشتن ترکیبات اولیه گیاهی ضرر کمتری خواهند داشت. این ایده تصوری کاملاً اشتباه است. هر ماده مخدری دارای تأثیرات مختلفی بر روی افراد مختلف مصرف‌کننده دارد.

داشتن ناخالصی در مواد مخدر باعث به وجود آمدن آسیب‌های مختلف می‌شود. در تریاک، سرب ماده‌ای است که می‌تواند به‌عنوان ناخالصی به شمار برود. این ناخالصی دارای تأثیرات منفی بسیاری بر روی مصرف‌کننده است. امروزه با افزایش ناخالصی‌هایی مانند سرب تریاک، میزان مسمومیت‌های شدید ناشی از مصرف مواد مخدر افزایش ‌یافته است. اما ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که چرا ناخالصی‌هایی مانند سرب با داشتن علم مسموم‌کننده بودن آن‌ها به مواد مخدر اضافه می‌شوند.

برای پاسخ به این سؤال باید به این مسئله اشاره کرد که هرچقدر مخدر کمتری درازای پول بیشتری فروخته شود، سود بیشتری خواهد داشت. اگر مقدار مخدر به فروش رسیده دارای ناخالصی باشد، فروشندگان به ازای مقدار کمتری مخدر پول بیشتری دریافت می‌کنند. ازاین‌رو برای افزایش وزن تریاک به آن سرب اضافه می‌کنند.

با توجه به موارد بیان‌شده، امروزه در آزمایشگاه‌های جرم‌شناسی به دنبال تشخیص سرب در تریاک از طرق مختلف هستند. داشتن توانایی تشخیص سرب در تریاک برای مصرف‌کنندگان نیز می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد. یکی از راه‌های تشخیص سرب در مواد مصرفی، علائم تأثیرات مخرب مواد پس از مصرف است. ازجمله برخی از این علائم می‌توان به شکم‌درد، حالت تهوع، کمردرد و پادرد، ضعف، کم شدن اشتها و کاهش وزن اشاره کرد. با بروز این علائم فرد مصرف‌کننده باید به مراکز درمانی مراجعه کند. موارد بیان‌شده برخی از علائم مسمومیت با تریاک در مصرف تدخینی آن بوده‌اند.

آیا شیره تریاک سرب دارد؟

خب تا به اینجا به بررسی تشخیص سرب در تریاک و مسمومیت ناشی از سرب در تریاک پس از مصرف آن به‌صورت تدخینی پرداختیم. حال نوبت به آن می‌رسد تا به بررسی وجود سرب در شیره تریاک بپردازیم. همان‌طور که گفته شده اضافه کردن ناخالصی‌ها به مواد مخدر تنها به‌منظور سودآوری هر چه بیشتر فروش این مواد مخدر است. شیره تریاک نیز از این مسئله در امان نیست. سرب یکی از ناخالصی‌هایی به شمار می‌رود که به‌راحتی قابل دستیابی است.

با داشتن دسترسی بسیار آسان و داشتن وزن و چگالی بالا، این فلز به گزینه‌های بسیار مناسب برای اضافه کردن به مواد مخدر مختلف است. امروزه افراد بسیاری پس از مصرف شیره یا شربت تریاک دچار مسمومیت و علائم مختلفی می‌شوند. این امر می‌تواند نشان‌گر وجود سرب در شربت تریاک باشد. مسمومیت ناشی از مصرف خوراکی شیره می‌تواند بسیار شدیدتر و مخرب‌تر از مسمومیت ناشی از مصرف تریاک یا شیره به‌صورت تدخینی باشد. ترک تریاک در برخی موارد بسیار ضروری است.

دلیل بالا بودن میزان مسمومیت بالای ناشی از مصرف شیره را می‌توان قدرت جذب بالا شیره و تریاک از طریق دستگاه گوارشی دانست. یکی از مواردی که نشانگر آن خواهد بود که مخدر مصرفی دارای سرب بوده است، بروز دل‌دردهای شدید است. بروز کم‌خونی در افراد مصرف‌کننده یکی دیگر از علائم داشتن ناخالصی است. رسوب کردن سرب در استخوان‌ها و به وجود آمدن مفصل دردهای شدید جزو موارد دیگری هستند که بر روی افرادی که تریاک یا شیشه دارای سرب مصرف کرده‌اند، بروز خواهد کرد.

علاوه بر علائم گفته‌شده مصرف تریاک ناخالص می‌تواند علائم و آسیب‌های شدیدتری را نیز از خود بر جای بگذارد. بروز زخم و خارش بر روی پوست، اختلالات عصبی و حتی فلج شدن مچ دست ازجمله سایر علائم مشاهده‌شده در افرادی است که تحت تأثیر استعمال مخدر تریاک دارای سرب قرارگرفته‌اند.

آیا شیره تریاک سرب دارد؟

مضرات شیره تریاک سرب‌دار

همان‌طور که تا به اینجای مطلب بیان شد، مصرف شیره و تریاک سرب‌دار می‌تواند عوارض مختلفی را برای افراد داشته باشد. اگر بخواهیم به‌طور اجمالی‌تر بیان کنیم، مصرف شیره سرب‌دار می‌تواند باعث به وجود آمدن آسیب‌های مختلف گوارشی، پوستی و استخوانی شود. این موارد بسته به میزان سرب موجود در ماده مخدر مورد مصرف و میزان مصرف می‌توانند دارای شدت‌های بالایی نیز باشند.

در صورت شدید شدن مصرف مخدر و ناخالصی‌های آن در برخی موارد دیده‌شده است که افراد مصرف‌کننده دچار مسمومیت‌های سنگین شده و در برخی موارد این مسمومیت‌ها باعث مرگ افراد می‌شوند.

راه‌های دفع سرب از بدن

راه‌های مختلفی برای دفع سرب از بدن وجود دارد. سرب معمولاً از طریق کلیه‌ها و تنفس (ریه‌ها) قابل دفع است. در اعضای درونی بدن سرب در کلیه‌ها، کبد و طحال پیدا می‌شود. برای دفع این فلز از بدن می‌توان به ترک مصرف شیره و تریاک پرداخت. همان‌طور که گفته شد کلیه‌ها به دفع سرب از بدن می‌پردازند. کلیه‌ها از طریق دفع مواد مضر از طریق ادرار به تصفیه بدن می‌پردازند. پس برای دفع سرب از بدن از طریق کلیه‌ها باید مقدار قابل‌توجه و مناسبی آب مصرف کرد.

پروتئین و مواد غذایی حاوی پروتئین در سم‌زدایی بدن از فلزات سنگین مانند سرب بسیار مناسب هستند. با مصرف این مواد آمینواسیدهای موردنیاز و مؤثر در سم زدایی و دفع سرب به بدن می‌رسند. علاوه بر مصرف مواد غذایی پروتئین دار، مصرف سیر نیز می‌تواند به دفع سرب درون بدن بسیار کمک کند. سولفور ماده سم زدای بسیار قوی‌ای به شمار می‌رود. سیر نیز سرشار از سولفور است. پس با مصرف این ماده غذایی سم زدایی بسیار سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد.

آنتی‌اکسیدان‌های مختلف نیز می‌توانند تأثیر بسیار بالایی در دفع سرب داشته باشند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌های مختلف موجود هستند. علاوه بر موارد بیان‌شده امروزه روش‌های مختلفی برای سم‌زدایی و دفع سرب و سایر فلزات سنگین از بدن وجود دارد. ازجمله برخی از این روش‌ها می‌توان به استفاده از مادون‌قرمز (نوردرمانی)، حمام خاک رس و زئولیت اشاره کرد.

جمع بندی

در انتهای این مطلب می‌توان گفت امروزه با اضافه کردن ناخالصی‌های مختلف به تریاک و شیره، استفاده از این مخدرها می‌تواند بیشتر از پیش تأثیرات مخربی داشته باشد. علائم بروز کننده ناشی از مصرف مخدر دارای سرب در بدنه مطلب بیان شد. برای جلوگیری از دچار شدن به این علائم بهترین راه برای شما عزیزان عدم استفاده از این مواد مخدر است.

روش‌های دفع سرب موجود در بدن که براثر استعمال دخانیات، مشروبات الکلی و مواد مخدر مانند تریاک به‌طور کلی به دو دسته طبیعی و علمی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای استفاده از روش‌های طبیعی تنها کافی است مواد غذایی مناسب و مؤثر بیان‌شده را مورد مصرف قرار دهید. در صورت علاقه‌مندی به استفاده از روش‌های علمی می‌توانید به مرکز ترک اعتیاد دکترجوادی مراجعه کنید. از این‌که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم.

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 14 =