ترک اعتیاد اکستازی + علائم،عوارض و روش درمان

ترک اعتیاد اکستازی + علائم،عوارض و روش درمان

قرص اکستازی یا اکس که به لحاظ شیمیایی مشابه داروهای روانگردان و محرک است، احساس لذت، پرانرژی بودن و صمیمیت ایجاد می‌کند و موجب تحریف ادراک حسی و تحریف زمان می‌شود.

علائم و نشانه‌های سوءمصرف  اکستازی

هرچند اکستازی به صورت پودر و مایع نیز وجود دارد، اما افراد معمولاً اکستازی را به صورت کپسول یا قرص مصرف می‌کنند. مصرف‌کنندگان علائم زیر را تحت تاثیر اکستازی تجربه می‌کنند:

• گرفتگی عضلات
  • روی هم فشار دادن غیرعادی فک‌ها
  • تاری دید
  • لرز
  • تعریق

آیا  اکستازی اعتیادآور است؟

هنوز پژوهش‌های کافی در زمینه اعتیادآور بودن اکستازی انجام نشده است و نمی‌توان با قاطعیت در این باره نظر داد. آزمایش‌های متعدد نشان داده است که حیوانات اکستازی را خودشان مصرف می‌کنند ـ خودمصرفی یکی از نشانه‌های مهم اعتیادآور بودن داروها است؛ با این حال میزان اکستازی در خودمصرفی حیوانات کمتر از مواد مخدر دیگری مانند کوکائین بود. در هر حال افرادی که مقدار بسیار زیادی اکستازی را به مدت بیش از سه ماه مصرف کرده‌اند، نشانه‌های اعتیاد را گزارش داده‌اند، برای مثال در اثر قطع مصرف اکستازی دچار علائم آزاردهنده خماری و ترک اعتیاد شده‌اند.

داده‌های علمی جمع‌آوری شده از مطالعات انجام شده بر روی انسان‌ها و حیوانات بیانگر آن است که مصرف مداوم اکستازی می‌تواند تغییراتی را در ساختارهای تاثیرگذار بر تولید سروتونین و دوپامین در مغز ایجاد کند. اختلال سوءمصرف مواد مختلف موجب بروز چنین تغییراتی در ساختارهای مغز و رفتارهای مرتبط با این ساختارها می‌شود، برای مثال بیمار رفتارهای بی‌پروای بیشتری را از خود نشان می‌دهد.

هرچند هنوز از اعتیادآور بودن اکستازی اطمینان نداریم، برخی از افرادی که اکستازی را به طور مداوم مصرف کرده‌اند، علائم اعتیاد، از قبیل مصرف مستمر علیرغم آگاهی از عوارض روانی و جسمی مضر، ایجاد تحمل نسبت به اکستازی، خماری و ولع و میل غیرقابل کنترل به مصرف اکستازی را گزارش داده‌اند.

سوءمصرف اکستازی

اکستازی غالباً با داروهای دیگری مانند کتامین و آمفتامین‌ها ترکیب می‌شود. همچنین اکستازی با مواد مخدر دیگری مانند ماریجوانا، کوکائین یا LSD مخلوط می‌شود تا فرد “نشئگی” متفاوتی را تجربه کند یا سرخوشی و اثرات مطلوب ناشی از مصرف اکستازی را با شدت بیشتری احساس کند. تشخیص دادن این که واقعاً چه موادی در کپسول اکستازی وجود دارد، دشوار است. دشوار بودن تعیین خلوص اکستازی یکی از دلایلی است که افراد آن را با مواد دیگر ترکیب می‌کنند و به فروش می‌رسانند.

مولی (Molly) نام رایج دیگری است که برای اکستازی به کار برده می‌شود و غالباً به پودر کریستالی “خالصی” اشاره دارد که معمولاً به صورت کپسول فروخته می‌شود. بسیاری از مصرف‌کنندگان نمی‌دانند که آنچه به عنوان کپسول اکستازی دریافت می‌کنند، به جای اکستازی حاوی کاتینون‌های صنعتی یا نمک حمام است.

سم‌زدایی قرص اکستازی

مصرف اکستازی در درازمدت باعث می‌شود که مغز برای عملکرد عادی خود به اکستازی وابسته شود. بنابراین زمانی که فرد مصرف اکستازی را قطع می‌کند، مغز تلاش می‌کند تا به عملکرد عادی در غیاب اکستازی عادت کند، بیمار در این دوره بازآموزی مغز با علائم ترک اعتیاد روبه‌رو می‌شود.

سم‌زدایی مرحله نخست ترک اعتیاد قرص اکستازی است؛ بیماران در مرحله سم‌زدایی اثراتی مانند افسردگی، اضطراب و میل شدید و غیرقابل کنترل به مصرف را تجربه می‌کنند که کاملاً برعکس اثرات خوشایند ناشی از مصرف اکستازی است.

علائمی که در پی قطع مصرف اکستازی بروز می‌یابد، معمولاً روانی است، هرچند برخی بیماران دچار عوارض جسمی نیز می‌شوند. علائم دقیق و مدت زمان استمرار آن‌ها در تمام بیماران یکسان نیست. عامل‌هایی مانند تحمل بدن در برابر اکستازی، تناوب مصرف، مدت زمان مصرف و متابولیسم و وضعیت سلامت عمومی بیمار بر علائم ترک اعتیاد اثر می‌گذارند.

سم‌زدایی  اکستازی در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی

در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی سم‌زدایی اکستازی زیر نظر پزشک متخصص انجام می‌شود، پزشک عوارض را به سرعت و به روشی تخصصی مدیریت می‌کند. پزشکان کلینیک در دوران سم‌زدایی دمای بدن، میزان آب بدن، افزایش یا کاهش ضربان قلب، رفلکس‌ها و تغییر در واکنش‌پذیری مردمک‌ها را به دقت تحت نظر دارند.

کنار آمدن با احساسات افسردگی و اضطراب ناشی از قطع مصرف اکستازی برای بیماران دشوار است. به همین دلیل است که معمولاً توصیه می‌شود سم‌زدایی در مراکز تخصصی و به صورت بستری انجام شود.

ترک اعتیاد اکستازی

در حال حاضر هیچ دارویی برای درمان سوءمصرف اکستازی و اعتیاد به آن وجود ندارد. بیمارانی که تصمیم به ترک اعتیاد اکستازی می‌گیرند، معمولاً متوجه می‌شوند که بهترین روش برای ترک اعتیاد مراجعه به مراکز بستری ترک اعتیاد، بهره‌گیری از روش‌های مختلف روان‌درمانی، شرکت در جلسات مشاوره و حمایت بالینی است.

ترک اکستازی یکی از خدمات درمان اعتیاد کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی است، در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی تمامی مراحل درمان اعتیاد تحت نظر مشاورین و متخصصین انجام میگیرد تا درمان کوچکترین عارضه ای برای بیمار نداشته باشد.

ویژگی های کلینیک تخصصی دکتر جوادی

• دارا بودن امکانات رفاهی و هتلینگ