مرکز ترک داروی آرامبخش

وابستگی به داروی آرامبخش

آرام بخش‌ها از طریق آرام کردن سیستم عصبی بیمار عمل می‌کنند و بسیاری از اثرات آن‌ها مشابه الکل است. از آنجایی که این دسته از داروها در کاهش اضطراب بسیار موفق هستند، معمولاً از آن‌ها سوء استفاده می‌شود، که در اینصورت، قطع مصرف داروی آرام بخش می‌تواند منجر به بروز علائم ترک در فرد شود. اما این علائم شامل چه مواردی است؟

علائم ترک داروی آرامبخش

نشانه‌های ترک داروی آرامبخش می‌تواند شامل عرق کردن، لرزش دست‌ها، بی خوابی، ضربان قلب سریع و اضطراب باشد. علائم تجربه شده در فرایند ترک مصرف قرص آرامبخش، بستگی به مدت زمان استفاده از آرام بخش یا قدرت آرام بخش مصرف شده دارد. علائم ترک این داروها معمولاً در عرض 24 ساعت پس از مصرف آخرین دوز شروع می‌شود. پس از شروع، این علائم می‌تواند بین دو تا چهار هفته ادامه داشته باشد.

اثرات  داروی آرام بخش

همانگونه که گفتیم، داروهای آرامبخش موجب تسکین اضطراب می‌شوند و در دنیای امروز ما بسیار پرطرفدار هستند. اما هر دارویی یک سری عوارض نیز به دنبال دارد که برخی از آن‌ها ممکن است خطرات جدی برای فرد داشته باشند. بنابراین در صورت دچار شدن به آن‌ها حتما باید برای درمان عوارض دارو آرامبخش اقدام کرد.

عوارض داروی آرام‌بخش عبارتند از:

همانطور که خواندیم یکی از عوارض مهم، اعتیاد به دارو آرامبخش است که در اسرع وقت باید برای درمان آن به یک مرکز ترک اعتیاد خوب مانند کلینیک تخصصی دکتر جوادی مراجعه کرد. اما روش ترک اعتیاد داروی آرامبخش چگونه است؟

نحوه ترک دارو آرامبخش

احتمالا در مورد چگونگی ترک داروی آرابخش برایتان سوال پیش آمده است. باید بگوییم که ترک اعتیاد قرص آرامبخش، شامل چندین مرحله است:

سم زدایی  برای ترک کردن داروی آرامبخش

اگر می‌خواهید روند ترک وابستگی به قرص آرامبخش را بدون تجربه علائم شدید ترک طی کنید، لازم است تا فرایند سم زدایی را تحت نظر پرسنل پزشکی در مرکز ترک اعتیاد انجام دهید. یکی از راه‌های ترک قرص آرامبخش که بسیار موثر است، سم زدایی می‌باشد. فرآیند سم زدایی معمولاً شامل تجویز یک آرام بخش جایگزین برای بیمار و سپس کاهش دوز تدریجی آن است تا زمانیکه دوز دارو به صفر برسد. درمان وابستگی به قرص آرامبخش با سم زدایی، شانس ترک موفقیت آمیز را به شدت افزایش می‌دهد. روند کاهشی دوز دارو ممکن است چند هفته طول بکشد تا تکمیل شود.
داروی جایگزین در دوز اولیه (مقدار دوز بستگی به شرایط بیمار دارد)، به فرد داده می‌شود که برای جلوگیری از علائم ترک دارو آرامبخش کافی است. پس از تنظیم دوز اولیه، بیمار به مدت دو روز در آن سطح دوز نگه داشته می‌شود. این دوره به بدن بیمار زمان می‌دهد تا با داروی جدید سازگار شود. پس از دوره تنظیم، میان دوز روزانه 10 درصد کاهش می‌یابد تا زمانی که مقدار دوز داده شده به بیمار، به مقدار 10 درصد دوز اولیه برسد. این دوز در طی یک دوره سه تا چهار روزه کاهش می‌یابد و پس از آن دارو به طور کامل قطع می شود.(از آنجایی که شرایط هر فرد منحصربفرد است در بهترین مرکز ترک داروی آرامبخش، یعنی کلینیک دکتر جوادی، ابتدا شرایط جسمی و روانی بیمار سنجیده می‌شود و سپس متناسب با آن برنامه درمانی تعیین می‌گردد. بنابراین مقادیر مذکور ممکن است برای هر فرد تغییر کند.) از آنجایی که داروی جایگزین خودش مسکن محسوب می‌شود، در طول دوره ترک، قاعدتا نباید علائم ترک داروی آرامبخش ایجاد شود. اما آیا سم زدایی به تنهایی کافی است؟!

بازتوانی پس از سم زدایی برای ترک اعتیاد به آرام بخش

وقتی سوال چگونه وابستگی به داروی آرامبخش را از بین ببریم؟ پرسیده می‌شود، اولین گزینه‌ای که در ذهن همگان نقش می‌بندد، سم زدایی است. باید توجه داشته باشید که سم زدایی از طریق فرآیند کاهش دوز، نیاز به کادر درمانی متخصص برای نظارت دقیق بر پیشرفت بیمار دارد. در هر مرحله از فرآیند ترک کردن داروی آرامبخش، علائم ترک ممکن است رخ دهد. برای مقابله با این علائم، پرسنل پزشکی می‌توانند دوز دارو و یا زمان تنظیم را تغییر دهند. این سطح از نظارت بهتر است به صورت بستری در یک مرکز ترک اعتیاد خوب انجام شود.
هنگامی که فرآیند ترک در یک کلینیک خصوصی ترک اعتیاد اتفاق می ‌افتد، پرسنل پزشکی آماده ارائه خدمات درمانی لازم برای یافتن یک فرآیند درمانی جایگزین هستند. بعد از سم زدایی نوبت روان درمانی است. به دلیل اینکه ریشه بسیاری از اعتیادها روانی می‌باشد، بهترین مرکز ترک داروی آرامبخش به تمام بیماران خود خدمات مشاوره ارائه می‌دهد. در این مجموعه، روان درمانی به منظور مقابله با مسائل اساسی که باعث مصرف مواد مخدر شده است، برگزار می‌شود. همچنین در صورت نیاز بیمار، تیم روانپزشک ترک اعتیاد مجموعه تجویز دارویی نیز ارائه خواهد داد. این برنامه درمانی می‌تواند روش‌های مقابله با مسائل اساسی را به فرد آموزش دهد تا از تمایل به مصرف مواد در آینده جلوگیری کند.

روش ترک داروی آرام بخش در کلینیک دکتر جوادی

کلینیک تخصصی ترک اعتیاد دکتر جوادی به عنوان بهترین مرکز ترک داروی آرامبخش، با بهره گیری از کادر درمانی مجرب و متخصص در زمینه اعتیاد و همچنین ارائه امکانات رفاهی و هتلینگ آماده ارائه خدمات درمانی به شما یا عزیزانتان می‌باشد. روش کلی ما برای درمان اعتیاد داروی آرامبخش، سم زدایی اعتیاد و روان درمانی است. اما در این مجموعه تخصصی، ابتدا شرایط بیمار سنجیده شده و متناسب با آن برنامه درمانی مشخص می‌گردد. بنابراین اصلا لازم نیست نگران علائم ترک و فرایند درمان باشید. ما درمانی بدون درد را برای شما به ارمغان می‌آوریم.
اگر سوالی در مورد ترک آرامبخش یا روش‌های درمانی دارید، از طریق یک تماس تلفنی و صحبت با متخصصین ما از پاسخ آن آگاه شوید، کارکنان ما در هر زمان در دسترس شما هستند.

سوالات متداول متداول

مدت زمان ترک وابستگی به داروی آرامبخش، می‌تواند از یک هفته تا چندین هفته متغیر باشد. طول و شدت آن به مدت زمان استفاده از آرامبخش توسط بیماران بستگی دارد.

آرام‌بخش‌های مختلف برای مدت‌های متفاوت در بدن باقی می‌مانند. برخی از آن‌ها می‌توانند روزها یا هفته ها پس از آخرین مصرف در بدن باقی بمانند
یک سری درمان‌های طبیعی و داروهای جایگزین وجود دارد که وعده کاهش استرس ناشی از سم‌زدایی را می‌دهند، اگر می‌خواهید از سم‌زدایی موفقیت‌آمیز اطمینان حاصل کنید، باید به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. امتحان کردن یک درمان خانگی به جای تماس با کلینیک تخصصی اعتیاد می‌تواند زمان ارزشمندتان را هدر دهد، بنابراین اگر به دنبال بهبودی ایمن و موثر هستید، بهتر است با یک پزشک متخصص ترک اعتیاد صحبت کنید.