۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

علائم ترک آلپرازولام

علائم ترک آلپرازولام
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/19
امتیاز به نوشته:
5/5

آلپرازولام که با نام تجاری زاناکس Xanax به فروش می‌رسد، نوعی داروی آرام بخش متعلق به دسته بنزودیازپین‌ها است. کاربرد اصلی داروی آلپرازولام، مدیریت اختلالات اضطرابی، به ویژه اختلال هراس یا اختلال اضطراب فراگیر است.

یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف آلپرازولام ، خواص اعتیاد آور شدید این دارو است که حتی پس از چند روز مصرف ایجاد می‌شود. بسیاری از افرادی که به صورت خودسرانه و بدون نظارت پزشک از این دارو حتی برای ترک مواد مختلف مانند ترک کوکائین استفاده می‌کنند، در صورت ترک ناگهانی مصرف دچار علائم جسمی و روانی ناخوشایندی می‌شوند. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی علائم ترک آلپروازولام پرداخته‌ایم:

نشانه ترک آلپرازولام

علائم و نشانه‌های ترک آلپرازولام از فردی به فرد دیگر متفاوت است. تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً 40 درصد از افرادی که بیش از شش ماه از داروهای بنزودیازپین‌ استفاده می‌‍کنند، در صورت قطع مصرف دارو با علائم متوسط تا شدید ترک روبرو خواهند شد

رایج‌ترین علائم فیزیکی ترک آلپرازولام عبارتند از:

  • سردرد
  • بیخوابی
  • هایپرونتیلاسیون ( تنفس سریع)
  • اسپاسم عضلانی
  • افزایش تعداد نبض
  • تشنج
  • تعریق
  • لرزش

رایج‌ترین علائم روانی ترک آلپرازولام عبارتند از:

  • اضطراب
  • هذیان
  • افسردگی
  • مشکل در تمرکز
  • قطع ارتباط با دنیای واقعی
  • توهم
  • حمله وحشت
  • بی قراری

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که داروی  آلپرازولام دارای تاثیرات بسیار قدرتمندی است و به همین دلیل علائم ترک آن نیز شدیدتر از علائم ترک سایر انواع بنزودیازپین‌ها مانند والیوم (دیازپام) است.

نشانه ترک آلپرازولام

ریباند یا اثر برگشتی آلپرازولام چیست؟

اثر برگشتی به معنای عود مجدد علائم بیماری پس از توقف درمان دارویی یک بیماری است. به عنوان مثال، فردی که برای درمان اضطراب از داروی  آلپرازولام  استفاده می کند، احتمالاً در صورت توقف ناگهانی درمان مجدداً علائم بیماری اضطراب را تجربه خواهد کرد. شدت برگشت اضطراب در برخی از افراد به حدی است که ممکن است حتی شدیدتر از چیزی باشد که قبل از مصرف  آلپرازولام  تجربه کرده اند.

بروز احساس عصبانیت، پرش عضلات بدن، و نوسانات خلقی در حین ترک آلپرازولام  امری شایع است. بسیاری از بیماران پس از ترک آلپرازولام  دچار احساس تحریک پذیری و بی قراری می شوند که مشکلات فراوانی را در خانه، محل کار یا مدرسه بوجود می آورد. بی خوابی و بی قراری نیز یکی دیگر از اثرات ترک ناگهانی  آلپرازولام  است که به صورت مستقیم سبب کاهش کیفیت زندگی بیمار می شود.

مدت زمان لازم برای ترک آلپرازولام  چقدر است؟

علائم ترک معمولاً در عرض 8 تا 12 ساعت پس از آخرین دوز مصرف ظاهر می شود. اگر فردی قادر به کاهش میزان داروی مصرفی خود نباشد، علائم ترک او نیز به طور فزاینده ای تشدید می شود. شدیدترین علائم ترک آلپرازولام  معمولاً در طی روز دوم ظاهر می شود و در روز چهارم یا پنجم به تدریج بهبود پیدا می کند. با این حال، برخی از علائم ترک ممکن است به صورت قابل توجهی بیشتر طول بکشد

علائم زودهنگام ترک آلپرازولام

این علائم معمولاً در دو روز اول پس از آخرین دوز مصرف  آلپرازولام  ظاهر می شوند و معمولاً عبارتند از سردرد، بی خوابی، اضطراب، بی قراری و حملات پانیک.

علائم حاد ترک آلپرازولام

این علائم بین روز سوم تا پنجم یا ششم پس از آخرین دوز مصرف  آلپرازولام  به اوج خود می رسد و عمدتاً شامل توهم، پرخاشگری، گیجی، مشکلات حافظه، فشار خون بالا، درد عضلانی، حالت تهوع، لرزش و سایر موارد است.

علائم مزمن ترک آلپرازولام

معمولاً یک هفته پس از ترک، علائم فیزیکی بیماران قابل تحمل تر می شود اما علائم دیگری نیز ممکن است پس از این دوره رخ دهد که شامل ولع شدید به مصرف  آلپرازولام ، اضطراب، افسردگی، بی خوابی وا افکار خودکشی می شود.

عوامل موثر بر شدت علائم ترک  آلپرازولام

علائم ترک برای همه بیماران به صورت یکسان بروز پیدا نمی کند، بلکه عوامل منحصربفردی وجود دارند که به صورت مستقیم بر شدت علائم ترک زاناکس تاثیر می گذارند. در صورت تجربه هر یک از مشکلات زیر، قبل از ترک آلپرازولام  با پزشک خود مشورت کنید:

اختلال هراس:

متخصصان در یک مطالعه کوچک به این نتیجه رسیدند که  15 نفر از 17 بیمار مبتلا به اختلال پانیک که تحت درمان با آلپرازولام قرار گرفته بودند، پس از قطع داروی زاناکس دوباره حملات پانیک (برخی در سطوح بالاتر از قبل از درمان) را تجربه کردند.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD):

مطالعات متخصصان نشان داده است که بیماران مبتلا به PTSD که پس از هشت هفته، مصرف  آلپرازولام  را کاهش دادند علائمی همچون تشدید اضطراب، اختلال خواب، کابوس، تحریک پذیری، خشم و افکار قتل و خودکشی را تجربه کردند.

بارداری:

زنان باردار، بیشتر از سایرین در معرض خطر علائم ترک، از جمله تشنج قرار دارند.

ترک آلپرازولام در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی

اگر شما نیز نسبت به داروی زاناکس وابستگی پیدا کرده اید و علیرغم تلاش های مکرر، موفق به ترک این دارو نشده اید، اکنون زمان کمک گرفتن از افراد حرفه ای رسیده است. مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، با کادری متخصص و مجرب و امکاناتی پیشرفته به صورت شبانه روزی آماده یاری رساندن به بیماران مبتلا به اعتیاد است.

متخصصان این مرکز، با استفاده از رویکردهای درمانی موثر و کاربردی تاکنون موفق به درمان تعداد زیادی از بیماران گرفتار در دام اعتیاد شده اند. همکاران ما در مرکز مشاوره کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی، در هر ساعت از شبانه روز آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.

1402/09/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + سیزده =