ترک حشیش

ترک حشیش در کلینیک دکتر جوادی

حشیش نیز مانند ماری‌جوانا از بخش خاصی از گیاه شاهدانه به دست می‌آید. یکی از مواد محرک اعتیادآور که این روزها استفاده از آن رو به افزایش است. حشیش از بخش‌های مو مانند گیاه شاهدانه، موسوم به تریکوم یا کرک، و از برگ، ساقه و گل این گیاه استخراج می‌شود.

حشیش چیست؟

حشیش نیز به شکل‌های مختلف مصرف می‌شود، در این میان یکی از پرمصرف‌ترین گونه‌های حشیش یک ماده رزینی جامد است. البته این ماده به صورت خمیر مانند یا تکه‌های جامد زرد، مایل به قهوه‌ای یا سیاه رنگ نیز مصرف می‌شود. روغن آن معمولاً ظاهری موم مانند یا شیره مانند و رنگی زرد یا طلایی دارد. روغن آن را می‌توان به صورت قطعات جامد درآورد، در این حالت حشیش به صورت برگه‌های زرد رنگ شیشه مانند عرضه می‌شود. حشیش مخدری قوی با اعتیادآوری بالا هست و به سرعت ایجاد وابستگی روانی می‌کند. مصرف این ماده محرک باعث بروز عوارض جبران ناپذیری در فرد مصرف کننده می‌شود که بیمار باید هر چه سریع تر برای ترک حشیش به مراکز تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کند.

سوء مصرف حشیش و اعتیاد به آن

مصرف حشیش یا خانواده کانابیس ها مانند ماری جوانا و گل و علف، علائم مختلف جسمی و روانی را در بدن و ذهن شما ایجاد می‌کنند. علائم سوء مصرف مواد در بیماران ممکن است بر اساس ژنتیک آنها از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. سایر عواملی که می‌توانند بیشتر موثر باشند قدرت حشیش و همچنین چگونگی مصرف آن است. تجربیات قبلی شما از استفاده این ماده محرک اعتیادآور نیز می‌تواند در واکنش شما به دارو تأثیر بگذارد. برخی از علائم موقتی هستند، اما بسیاری از آنها می‌توانند طولانی تر در بدن بمانند. علائم طولانی مدت ممکن است منجر به عوارض جسمی و روحی شود.

علائم سوء مصرف حشیش می‌تواند هم در استفاده های گاه به گاه و هم به صورت مزمن در شخص ایجاد شود. علائم موقت متداول شامل موارد زیر است:

• افزایش احساسات و تغییرات خلق و خوی
  • حساس کند شدن گذر زمان در هنگام مصرف حشیش
  • گرم گرفتن با دیگران و معاشرتی‌تر شدن به‌صورت غیر معمول
  • خنده‌های بی‌دلیل و بی‌مورد
  • افزایش ضربان قلب و اشتها
  • کاهش انرژی و افزایش بی انگیزگی
  • مشکلات و فراموشی حافظه کوتاه مدت

همچنین مصرف طولانی مدت حشیش می‌تواند منجر به عوارض ماندگار و جدی‌تر شود. عوارض جسمی و ذهنی طولانی مدت مصرف این ماده شامل موارد زیر است:

• آسیب به ریه‌ها
  • مشکلات قلبی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • مشکلات در یادگیری و تمرکز
  • پارانویا و توهم
  • افسردگی و  اضطراب
  • افکار خودکشی
  • تشدید بیماری اسکیزوفرنی

چطور حشیش را ترک کنیم؟

با این توصیف بهترین کار در حال حاضر این است که از دیگر روش‌های غیردارویی برای ترک اعتیاد به حشیش استفاده شود. با این حال ممکن است در پژوهش‌های آتی داروهای موثری برای تسهیل فرآیند سم زدایی، جلوگیری از بروز اثرات ناخوشایند حشیش و پیشگیری از عود اعتیاد کشف شود. البته سم زدایی به تنهایی برای درمان اعتیاد به حشیش کافی نیست، بلکه بیماران باید فرآیندی خاص شامل مشاوره‌های فردی، گروه درمانی و … را پشت سر بگذارند و آموزشهای لازم درباره درمان به آنان داده شود.

بیمارانی که در حال ترک اعتیاد به حشیش هستند، به لطف این آموزش‌ها به مهارت‌ها، ابزار و منابع کارآمدی مجهز می‌شوند که ادامه دادن فرآیند درمان را برایشان آسان‌تر می‌کند. اگرچه برخی بیماران درمان را با موفقیت به اتمام می‌رسانند و به زندگی عادی برمی‌گردند، اما همچنان خطر عود اعتیاد وجود دارد. برنامه‌های جامع در کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دکتر جوادی به منظور جلوگیری از برگشت به اعتیاد برای بیماران توسط روانشناسان متخصص ترک اعتیاد ارائه می‌شود.

داروی ترک اعتیاد به حشیش

ترک اعتیاد به حشیش و بازگشت به یک زندگی پاک و سالم تغییر بزرگی است که بدون طی کردن مراحل خاص ممکن نیست. هرچند در فرآیند سم زدایی تدریجی حشیش از داروهای روانپزشکی برای مدیریت علائم ترک استفاده می‌شود، اما به طور کلی برای ترک اعتیاد به حشیش درمان‌های دارویی کمتری وجود دارد.

معمولاً از درمان‌های دارویی برای ترک اعتیاد حشیش استفاده نمی‌شود، چون علائم اعتیادآور حشیش به شدت علائم دیگر مواد اعتیادآور نیست. اگرچه برخی پژوهشگران معتقدند که بعضی داروها می‌توانند علائم وابستگی به شاهدانه را درمان کنند، اما درستی این یافته‌ها هنوز به لحاظ بالینی تأیید نشده است.

بهترین روش سم زدایی حشیش از بدن

درمان سم زدایی تدریجی حشیش نخستین گام برای ترک اعتیاد و بازیابی سلامتی دوباره است. در این مرحله به سمومی که در نتیجه مصرف حشیش در بدن جمع شده است، زمان داده می‌شود تا از بدن خارج شود. از آنجایی که بیماران در دوران سم زدایی اعتیاد علائم ناراحت کننده‌ای را تجربه می‌کنند، توصیه می‌شود که این فرآیند تحت نظارت متخصص ترک اعتیاد حشیش و به کمک درمان داروی ترک حشیش پشت سر گذاشته شود.

هرچند سم زدایی مرحله خوشایندی نیست، اما گامی ضروری برای ترک اعتیاد و پاک شدن محسوب می‌شود، چرا که پاک شدن ذهن و بدن از اثرات مواد برای موفقیت درمان حیاتی است. اگرچه شدت علائم آنی سم زدایی حشیش در مقایسه با شدت علائم دیگر مواد روانگردان کمتر است، با این حال اصول و مشکلات کلی اعتیاد و روش‌های اصلی ترک اعتیاد درباره مصرف کنندگان حشیش صادق است.

درمان بستری ترک اعتیاد حشیش

ترک اعتیاد به حشیش به روش بستری مراحل متعددی دارد. ابتدا بیمار در مرکز تخصصی ترک اعتیاد دکتر جوادی پذیرش می‌شود، سپس سم زدایی و فرآیند ارزیابی انجام می‌شود. روش‌های درمانی مختلفی در این مراکز در اختیار بیماران قرار داده می‌شود. اگر خود یا یکی از عزیزانتان به دلیل ترس از علائم آزاردهنده خماری و ترک حشیش همچنان به مصرف آن ادامه می‌دهید، باید تحت درمان ترک اعتیاد بصورت سم زدایی تدریجی قرار بگیرید. از علائم قطع مصرف حشیش می‌توان به بی‌خوابی، تب، لرز، بی‌اشتهایی، دل درد، ولع و میل شدید به مصرف مواد، افسردگی، تحریک پذیری و اضطراب اشاره کرد. مرحله سم زدایی غالباً دلیل اصلی اجتناب بسیاری از بیماران برای شروع درمان اعتیاد است. ترس از تحمل علائم ترک، دلیل مشترک تقریباً تمام مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک برای اجتناب از شروع درمان است.

ممکن است مراکز درمانی محدودی در محل زندگی‌تان وجود داشته باشد که درمان سرپایی و بستری خاص اعتیاد به حشیش را ارائه دهد، انگشت شمار بودن این مراکز به دلیل عاملهای جغرافیایی و دیگر مولفه‌های مربوط به شیوع مواد خاص است. با این حال روش‌های متعددی برای کمک به معتادان به حشیش در کمپ‌ها و محیط بستری ارائه می‌شود. هنگام بررسی مسائل مربوط به اعتیاد به حشیش از یاد نبرید که مراکز درمانی می‌توانند شما را از این مشکلات نجات دهند و تمام نیازهایتان را به روشی مناسب برطرف کنند، به شرطی که صادق باشید.

درمان سرپایی ترک حشیش

هرچند بهترین روش برای ترک اعتیاد حشیش بستری در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد زیر نظر پزشکان متخصص است، اما بیمارانی که با اعتیاد به حشیش دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند روش سرپایی را برای غلبه بر این مشکل انتخاب کنند. درمان سرپایی برای بیمارانی مناسب است که مسئولیت مراقبت از خانواده‌شان را به عهده دارند، نان‌آور خانه هستند یا تعهدات شغلی و تحصیلی اجازه بستری شدن به آنها نمی‌دهد. بیماران در روش سرپایی همچنان از درمان مناسب برخوردار می‌شوند و در عین حال این امکان را دارند که به مسئولیت‌های فعلی خود نیز عمل کنند.

ترک اعتیاد به حشیش به هیچ وجه آسان نیست و دشواری این درمان سرنوشت ساز در نهایت به خود بیمار و اراده‌اش برای ترک حشیش بستگی دارد.

خدمات مرتبط