داروی ترک حشیش

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/08/03

با استفاده از روش‌های ترک ماده حشیش می‌توانید این ماده را به آسانی ترک کنید. بسیاری از مردم از ما می‌پرسند آیا حشیش اعتیادآور است؟ جواب مستقیم ما این است که بله! ممکن است شما با شروع مصرف حشیش احساس سرخوشی کنید، اما اثر ماده حشیش بر مغز بسیار نگران کننده است، به خصوص اگر در سنین پایین شروع به مصرف آن کنید. حشیش ماده‌ای است که موجب اختلال در تفکر، یادگیری و حافظه فرد می‌شود. از این رو درمان اعتیاد حشیش الزامی است. ترک حشیش با دارو از جمله روش‌هایی است که برای کاهش شدت علائم ترک از آن استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم تا شما را با فرایند ترک حشیش با دارو آشنا کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

مدیریت ترک حشیش با دارو

در فرایند ترک ماده حشیش، بسیاری از بیماران دچار سندرم ترک خواهند شد. شدت این علائم در افراد مختلف، متغیر است و ممکن است به مقدار مصرف حشیش یا مدت استفاده از آن مربوط باشد. شایع‌ترین علائم ترک ماده حشیش عبارتند از:

• میل شدید به حشیش
  • اضطراب، بی‌قراری، تحریک‌پذیری
  • بی‌اشتهایی و کاهش وزن
  • خواب آشفته
  • علائم دستگاه گوارش (به عنوان مثال، درد شکم)
  • عرق شبانه
  • لرزش

علائم ترک ممکن است یک تا دو هفته طول بکشد. بسیاری افراد به دلیل اینکه از علائم و فرایند ترک حشیش آگاه نیستند، به محض بروز عوارض ترک، سریعا دوباره آن را مصرف می‌کنند تا عوارض مذکور را تجربه نکنند. باید بگوییم جای هیچ نگرانی‌ای نیست روش‌هایی وجود دارد که شدت علائم ترک ماده حشیش را کاهش می‌دهد. نظیر ترک حشیش با دارو و روان درمانی.

در حقیقت استفاده از دارو ترک حشیش توسط متخصصین کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی، در طی فرایند سم زدایی انجام می‌شود، تا علائم ترک ناشی از کاهش تدریجی این ماده یا قطع یکباره آن، مدیریت و کنترل شوند.

مدیریت ترک حشیش با دارو

ترک حشیش با دارو

از همین ابتدا بگوییم که داروی ترک حشیش اساسا تولید نشده است! یعنی هیچ داروی خاصی در ترک ماده حشیش مؤثر نیست. اما برای کنترل و مدیریت علائم ترک می‌توان فرایند ترک ماده مخدر حشیش را با داروهای زیر انجام داد. این داروها نیمه عمر کوتاه مدت دارند:

• دیازپام 5 تا 10 میلی گرم برای حداکثر هفت تا 10 روز
  • متوکلوپرامید 10 تا 20 میلی گرم برای مدیریت حالت تهوع
  • برای کنترل درد (مثلاً پاراستامول)
  • اولانزاپین 2.5 تا 5 میلی گرم به مدت 7 تا 10 روز برای مدیریت بی‌قراری که با دیازپام تسکین نمی‌یابد.

علائم روان پریشی باید با داروهای ضد روان پریشی مانند اولانزاپین یا ریسپریدون تا دو هفته کنترل شود. اگر علائم شدید یا طولانی‌تر از این مدت ماندگار باشند، باید به دنبال کمک از روانپزشک ترک اعتیاد باشید.

اختلال خواب می‌تواند تا چند هفته ادامه یابد. اختلال خواب باید بدون دارو کنترل شود. کیت مدیریت بی‌خوابی را می‌توان برای کمک به ارزیابی، تشخیص و مدیریت بیماران مبتلا به مشکل خواب استفاده کرد.

بنابراین بنظر می‌رسد، بهترین روش ترک ماده حشیش، ترکیبی از سم زدایی، کاهش شدت علائم ترک با دارو ترک حشیش و روان درمانی است. در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی از ترکیب این سه روش به منظور درمان اعتیاد به حشیش، استفاده می‌شود، تا مشکل ترک ماده حشیش بصورت ریشه‌ای حل شود. در این مطلب راجع به ترک حشیش با دارو صحبت کردیم. حالا می‌دانیم که برای فرایند درمان اعتیاد به این ماده، هیچ دارویی وجود ندارد، اما برای کاهش علائم ترک آن در مدت سم زدایی حشیش می‌توان از یک سری داروها استفاده کرد.

اگر نگران این هستید که نتوانید علائم ترک ماده مخدر حشیش را تحمل کنید و دوباره به مصرف حشیش روی می‌آورید، باید بگوییم این نگرانی طبیعی، اما بی‌مورد است. متخصصین ما اعم از روانشناس ترک اعتیاد، روانپزشک ترک اعتیاد و پزشک ترک اعتیاد و… آماده درمان شما عزیزان می‌باشند و در این مسیر شما را تنها نخواهند گذاشت.

ترک حشیش در کلینیک تحت نظر گروه متخصصان و متخصصین بهداشت روانی و اعتیاد صورت می‌گیرد. کلینیک‌ها ارائه خدمات تشخصی و درمانی برای افرادی که می‌خواهند از وابستگی به حشیش خلاص شوند، دارند. این فرایند شامل ارزیابی اولیه و دقیق وضعیت فرد، تعیین برنامه ترکیبی ترک حشیش، مشاوره‌های فردی و گروهی، درمان‌های دارویی، و مانیتورینگ عملکرد و پیشرفت فرد است. همچنین، کلینیک‌ها از افراد به عنوان یک گروه حمایتی حول فرد در حال ترک حشیش استفاده می‌کنند تا او را در این مسیر دشوار یاری و حمایت کنند. ترک حشیش در کلینیک به عنوان یک فرآیند تخصصی و تحت نظر کادر متخصص انجام می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که فرد به بهترین شکل ممکن از اعتیاد خود به حشیش خلاص شود.

1402/08/03