۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

اثر حشیش روی مغز

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/08/02
امتیاز به نوشته:
5/5

حشیش یک ماده روانگردان هستند و به عبارت دیگر نحوه عملکرد مغز را تغییر می‌دهند. عوارض حشیش بر مغز بیشتر بخش‌های خاصی به نام (گیرنده کانابینویید) را شامل می‌شود. این گیرنده‌ها وظیفه ارسال پیام‌هایی را به سلول‌های عصبی مختلف دارند. حشیش بر نواحی از مغز تأثیر می‌گذارد که مربوط به یادگیری، حافظه، اشتها، تعادل و لذت هستند. بنابراین تداخل در این گیرنده‌ها می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر بدن بگذارد.

مصرف حشیش اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی را بر مغز به جا می‌گذارد:

اثرات سوءمصرف حشیش بر مغز

THC بر قسمت‌های مختلفی از مغز تاثیرگذار است (قسمت های زرد رنگ) (Image by NIDA)

عوارض کوتاه مدت حشیش بر روی مغز

وقتی فردی حشیش می‌کشد، تتراهیدروکانابینول (THC) به سرعت از ریه‌هایش عبور می‌کند و وارد جریان خون می‌شود. خون این ماده شیمیایی را به مغز و دیگر اندام‌های بدن منتقل می‌کند. مصرف حشیش به صورت خوردنی یا نوشیدنی سرعت جذب THC را کاهش می‌دهد؛ در این حالت اثر مصرف حشیش پس از سی دقیقه تا یک ساعت تجربه می‌شود.

THC بر آن دسته از سلول‌های گیرنده مغز اثر می‌گذارد که به طور معمول به مواد شیمیایی مشابه THC واکنش نشان می‌دهند. این مواد شیمیایی طبیعی نقش مهمی در رشد و عملکرد عادی مغز دارند.

مصرف حشیش باعث بیش‌فعالی بخش‌هایی از مغز می‌شود که حاوی بیشترین تعداد از این گیرنده‌ها هستند. مصرف کننده در نتیجه چنین تأثیری دچار حالت نشئگی یا سرخوشی می‌شود.

از دیگر عوارض حشیش بر مغز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر حواس، برای مثال مصرف کننده رنگ‌ها را درخشان‌تر می‌بیند.
  • تغییر حس زمان
  • تغییر خلق و خو
  • مختل شدن حرکات بدن
  • مختل شدن توانایی تفکر و حل مسئله
  • مشکلات حافظه
  • مصرف مقدار زیاد حشیش باعث توهم و هذیان می‌شود.
  • پسیکوز یا روان‌پریشی: خطر بروز این عارضه در اثر مصرف مستمر حشیش با درجه خلوص بالا افزایش می‌یابد.

با دیدن هر یک از عوارض، می بایست سریعا به پزشک ترک اعتیاد مراجعه شود تا مراحل درمانی به صورت اصولی پشت سر گذاشته شود.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2019/11/banner-img2.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”درباره ما” phone=”02179441″ title=”همین حالا درمان خود را شروع کنید” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%aa%d8%b1%da%a9-%d8%ad%d8%b4%db%8c%d8%b4/” first_link_title=”بهترین مرکز ترک حشیش” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]برای اطلاع از برنامه های درمانی در کلینیک دکتر جوادی با مشاوران ما تماس بگیرید و یا درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.[/bannershortcode]

عوارض بلندمدت حشیش بر مغز

باید به این موضوع بیشتر توجه داشت که مصرف حشیش بر رشد مغز نیز بسیار اثر می‌گذارد. چنانچه فردی مصرف حشیش را از دوران نوجوانی شروع کند، حشیش اثر نامطلوبی بر عملکردهای تفکر، حافظه و یادگیری می‌گذارد و روند ایجاد ارتباط بین بخش‌های مختلف مغز را که برای ارائه این عملکردها ضروری است، مختل می‌سازد. پژوهشگران در حال بررسی ماندگاری عوارض بلند مدت حشیش و دائمی بودن تغییرات ایجاد شده هستند.

برای مثال پژوهشی که در نیوزیلند انجام شد و پژوهشگران دانشگاه دوک نیز در آن مشارکت داشتند، نشان داد افرادی که کشیدن حشیش را در مقدار زیاد از دوران نوجوانی شروع کرده بودند و مصرف حشیش را به طور مستمر ادامه داده بودند، ضریب هوشیشان در بازه سنی ۱۳ تا ۱۸سال به طور متوسط ۸ نمره کمتر شده بود. آن دسته از توانایی‌های مغز که در اثر سوء مصرف حشیش از دست رفته بود، پس از ترک حشیش به طور کامل بازیابی نشد. اما افت شاخص IQ در افرادی که کشیدن حشیش را در دوران بزرگسالی شروع کرده بودند، مشاهده نشد.

استفاده طولانی‌مدت از مواد مخدر، از جمله حشیش، می‌تواند تأثیرات ضررآور بر مغز و سیستم عصبی داشته باشد. برخی از عوارض بلندمدت حشیش بر مغز شامل افت توجه و حافظه، کاهش توانایی یادگیری و مشکلات در تفکر و انتقال اطلاعات است. همچنین، مصرف طولانی‌مدت حشیش ممکن است باعث افزایش اضطراب، افسردگی، و اختلالات خواب شود. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده مکرر از حشیش ممکن است به مشکلات روانی، افکار انتحاری، و اختلالات شخصیت منجر شود. بنابراین، توجه به مصرف این ماده با دقت و آگاهی از عوارض بلندمدت آن ضروری است.

برخلاف عقیده رایج بین مردم که فکر می‌کنند حشیش باعث اعتیاد نمی شود، “حشیش اعتیادآور است”.

در مطالعه دیگری که بر روی دوقلوها انجام شد، افرادی که حشیش مصرف کرده بودند، افت معناداری معادل ۴ نمره IQ را در دانش عمومی و توانایی کلامی در دوران نوجوانی و اوایل بزرگسالی نشان دادند، اما هیچ تفاوت قابل پیش‌بینی‌ای بین دوقلوهایی که فقط یکی از آنها حشیش مصرف می‌کرد، مشاهده نشد. این نتیجه بیانگر آن است که افت IQ در مصرف کنندگان حشیش می‌تواند علت دیگری به جز مصرف حشیش داشته باشد، برای مثال پیامد عامل‌های خانوادگی از قبیل وراثت یا محیط خانوادگی باشد.

در صورتی که اعتیاد به حشیش بر زندگی شما تاثیر گذاشته است و قصد ترک آن را دارید، حتما با مشاوران ما در بهترین کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس حاصل فرمایید.

[phoneshortcode desc=”مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما درباره ترک حشیش و نحوه سم زدایی آن از بدن هستند.” phone=”02122222241″ phone_text=”02122222241″][/phoneshortcode]

عوارض بلندمدت حشیش بر مغز

عوامل موثر بر میزان عوارض حشیش بر مغز

عوارض مصرف حشیش بر قسمت‌های مختلف مغز به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله:

  • مقدار تتراهیدروکانابینول (THC) در حشیش (به عبارت دیگر، غلظت و قدرت آن)
  • میزان مصرف حشیش
  • سن مصرف کننده (عوارض حشیش بر مغز نوجوانان بیشتر از بزرگسالان است)
  • اینکه حشیش با مواد دیگر مانند الکل مصرف می‌شود یا خیر

میزان مصرف حشیش و به طبع تاثیر آن روی مغز فرد می‌تواند به عواملی مانند ژنتیک، محیط خانه و خانواده و شرایط روانی فرد وابسته باشد.

بعضی از مواد اعتیادآور هستند که بیشتر روی سلامت جسمی اثر می‌گذارند، اما حشیش از جمله موادی است که می‌تواند اثرات روانی جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.  عوارض حشیش بر مغز عمدتا روی یادگیری، توجه، تفکر و… تاثیر می‌گذارد و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان در معرض آسیب‌های این چنینی قرار می‌گیرند. اگر می‌خواهید روال زندگی طبیعی خود را داشته باشید و به سوی زندگی سالم بازگردید، ترک حشیش ضروری بنظر می‌رسد. اگر خودتان دچار اعتیاد شده‌اید یا علائم مصرف حشیش بالا را در نوجوانتان مشاهده کردید، سریعا با کلینیک دکتر جوادی تماس بگیرید.

کادر درمانی متخصص و مجرب کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی متشکل از متخصص مغز و اعصاب، روانشناس ترک اعتیاد، روانپزشک ترک اعتیاد و… اینجا هستند تا در درمان اعتیاد شما یا عزیزانتان کمک کنند. کافیست با ما تماس بگیرید و از روش‌های ترک حشیش و مشاوره ما برخوردار شوید.

پرسش‌های متداول در مورد مصرف حشیش

  • آیا استفاده مصرف حشیش می‌تواند به طور مستقیم به عوارض روانی منجر شود؟

بله، استفاده بلندمدت و مکرر از حشیش می‌تواند موجب بروز اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب شود.

  • عوارض حشیش بر مغز چیست؟

استفاده مکرر از حشیش می‌تواند باعث کاهش حافظه و تمرکز فرد شود.

  • استفاده از حشیش می‌تواند وابستگی ایجاد کند؟

بله، استفاده مکرر و مزمن از حشیش می‌تواند باعث وابستگی و اعتیاد به این ماده شود.

  • چگونه می‌توان خطرات استفاده از حشیش را کاهش داد؟

تنها با استفاده از روش های ترک حشیش می‌توانید عوارض حشیش بر مغز را کاهش دهید. شما عزیزان می‌توانید برای انجام فرایند درمان به بهترین مرکز ترک اعتیاد در تهران یعنی کلینیک دکتر جوادی مراجعه کنید.

  • استفاده از حشیش عوارض جسمانی هم دارد؟

بله، استفاده از حشیش ممکن است عوارضی بر روی سیستم تنفسی و قلبی-عروقی داشته باشد. کشیدن حشیش می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی مانند آسم شود و تأثیرات منفی بر سلامت قلب فرد داشته باشد.

1402/08/02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 9 =