۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

روش های سم‌زدایی بدن از متادون

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/22
امتیاز به نوشته:
5/5

سم‌زدایی بدن از متادون روش‌های گوناگونی دارد که برای هر بیمار با توجه به شرایط جسمی و دوز مخدر مصرفی متفاوت است. در برخی مراکز ترک اعتیاد از داروهایی نظیر متادون، قرص ب2 و… برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود. اما از آنجایی که خود این داروها شبه مخدر هستند، به شدت خاصیت وابستگی و اعتیادآوری دارند. برای سم زدایی هر یک از مواد مختلف از روش‌های گوناگونی نیز استفاده می‌کنند. به عنوان مثال روش سم زدایی تریاک با سم زدایی متادون متفاوت است.

در صورت مصرف خودسرانه، بیمار را دچار مشکلات جدی‌تری می‌کنند. متادون یکی از همین داروهای اعتیادآور است که گاهی به دلیل مصرف مستقیم و گاهی به دلیل استفاده از آن برای ترک اعتیاد دیگر مخدرها فرد را دچار اعتیاد به خود می‌کند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد جدیدترین روش‌های سم زدایی بدن از متادون و ترک متادون به صورت دائمی و مدت زمان لازم برای ترک متادون صحبت کنیم؛ پس در ادامه همراه ما باشید.

متادون چیست؟

متادون دارویی شبه مخدر است که در برخی موارد خاص برای مصارف پزشکی استفاده می‌شود، این دارو از خانواده مواد افیونی مانند تریاک و هروئین به حساب می‌آید. متادون خواصی شبیه به مورفین دارد. متادون اثرات مشابهی با مخدرهایی مانند کدئین، هیدروکودون، هروئین و مورفین دارد، به همین دلیل بیش از ۵۰ سال است که از این دارو در درمان ترک اعتیاد استفاده می‌کنند.

سم‌زدایی سریع متادون از بدن

شاید ترک اعتیاد با متادون بسیار ایده آل به نظر برسد، اما امروزه از این روش در مراکز علمی و تخصصی ترک اعتیاد جز در موارد ویژه استفاده نمی‌شود. زیرا تاثیرات متادون برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند و روند سم‌زدایی متادون را دشوار‌تر می‌کند. در کلینیک تخصصی و مرکز سم‌زدایی بدن از مواد مخدر دکتر جوادی نیز از جدیدترین روش‌های ترک اعتیاد برای انواع مخدرها استفاده می‌شود؛ تا بیماران با کمترین آسیب و بهترین شرایط ترک اعتیاد دائمی را تجربه کنند.

سم‌زدایی متادون چند روز طول می‌کشد؟

سم‌زدایی متادون از بدن به طور کامل مانند دیگر داروهای اعتیاد‌آور و مخدرها از فردی به فرد دیگر متفاوت است و راه‌های دفع متادون از بدن به صورت‌های مختلفی امکان پذیر است. اما به خاطر داشته باشید روند سم‌زدایی متادون از بدن به دلیل علائم ترک و دشواری‌های ترک متادون نسبت به دیگر داروها پیچیده‌تر است. پس به هیچ عنوان خودتان را با مصرف خودسرانه این دارو در گرداب ترک اعتیاد نیندازید.

علائم ترک اعتیاد به متادون معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پس از آخرین مصرف نمایان می‌شوند. این بازه زمانی به نسبت ترک دیگر مواد افیونی طولانی‌تر است. اما به همان اندازه چه بسا بیشتر باعث ایجاد درد‌های شدید در بیمار می‌شود.

مدت زمان سم‌زدایی متادون متغیر است و ممکن است با توجه به میزان و دوره مصرف، از یک هفته تا چند ماه به طول بینجامد. عواملی نظیر سلامت فیزیکی، ژنتیک، دوز مصرفی و مدت زمان اعتیاد روی طول دوره سم‌زدایی و ترک اعتیاد متادون تاثیرگذارند.

سم‌زدایی متادون چگونه است؟

سم‌زدایی فرآیندی است که مخدرها و داروهای اعتیادآور مانند متادون را از بدن خارج می‌کند. طول دوره سم‌زدایی بدن از مواد مخدر برای هر بیمار متفاوت است، معمولاً بیشتر افراد در طی چند هفته قادر به سم‌زدایی هستند. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود افراد مبتلا به سوء‌مصرف مواد مخدر از سم‌زدایی اجتناب کنند، علائم قطع مصرف متادون است. زمانی که بدن به مصرف این دارو شبه مخدر وابسته می‌شود، با کاهش مصرف واکنش نشان می‌دهد. اگر فرآیند سم‌زدایی، ترک صحیح و راه‌های دفع متادون از بدن به صورت اصولی در پیش گرفته شود، این عوارض قطع مصرف متادون به حداقل میزان ممکن خود می‌رسد.

یک برنامه سم‌زدایی اعتیاد بصورت اصولی به شما این اطمینان را می‌دهد تا در طول روز تحت مراقبت کادر پزشکی مجرب باشید و علائم قطع مصرف متادون را آسان‌تر می‌کند. در کلینیک ما روش‌های سم‌زدایی متادون مناسب برای هر فرد بعد از معاینه و انجام آزمایشات اعتیاد توسط پزشک تشخیص داده می‌شود. در ادامه مهم‌ترین نکاتی که باید در طول فرآیند سم‌زدایی متادون در نظر گرفت را بررسی می‌کنیم.

ارزیابی بیمار در سم‌زدایی سریع متادون

به منظور تعیین یک برنامه اختصاصی سم‌زدایی متادون برای هر بیمار لازم است تا در ابتدا همه موارد بررسی و توسط بهترین پزشک ترک اعتیاد ارزیابی شود. در این بررسی از شرایط جسمی، نوع مواد مصرفی، مقدار دوز مصرفی و شرایط روحی و روانی بیمار مورد سنجش قرار می‌گیرد.

سم‌زدایی سریع متادون

در نظر گرفتن برنامه درمانی شخصی بیمار در سم‌زدایی اعتیاد

هر فردی نیازها و شرایط متفاوتی دارد به همین دلیل نه تنها در سم‌زدایی متادون بلکه برای هر ماده اعتیاد‌آور دیگری باید برنامه متناسب با خود بیمار تنظیم شود. پیروی از قوانین کلی نه تنها همیشه موثر نیست، بلکه گاهی نتیجه عکس دارد.

به عنوان مثال برخی افراد توصیه می‌کنند که باید در ترک مواد افیونی از متادون استفاده کرد، اما آیا واقعا ترک تریاک با متادون همیشه خوب است؟ پس بهتر است برای سپری کردن این مرحله مهم با اطمینان بیشتری به بیماران کمک شود و مدت زمان لازم برای ترک متادون برای هر شخص به صورت دقیق مشخص شود.

مراقبت‌های پس از سم‌زدایی متادون از بدن

در روش‌های سم زدایی سریع مواد از بدن (راه‌های دفع متادون از بدن)، مواد مخدر تنها از جسم فرد خارج می‌شود و همچنان میل به مصرف به صورت روانی در بیمار باقی می‌ماند و احتمال بازگشت بیمار به اعتیاد بسیار زیاد است. برای همین در کلینیک دکتر جوادی در ادامه دوره سم‌زدایی نیاز است تا بیمار تحت درمان‌هایی نظیر جلسات توانبخشی، مشاوره و گروه درمانی قرار گیرد. در این صورت فرد بیمار مراحل ترک اعتیاد را به خوبی پشت سر گذاشته و می‌تواند ترک متادون بدون بازگشت را تجربه کند.

مطمئن‌ترین روش سم‌زدایی بدن از متادون

متادون در میان خانواده مواد افیونی به دلیل داشتن طولانی ترین فرایند سم‌زدایی مشهور است. برای همین استفاده از روش‌های تدریجی برای خروج آرام مواد مخدر از بدن همیشه امن ترین راه ترک اعتیاد بوده است. همین موضوع باعث می‌شود که گاهی دوره ترک اعتیاد قطعی حتی ماه‌ها به طول بینجامد. اما در نهایت فرد با قدرت و سلامت کامل به زندگی طبیعی باز می‌گردد.

پیش از اقدام به سم‌زدایی متادون توجه داشته باشید که ممکن است با یک دوره طولانی مواجه شوید اما نتیجه مطلوب را دریافت کنید. زیرا اگر روش سم‌زدایی تدریجی متادون و دوره ترک اعتیاد آن به درستی صورت نگیرد، می‌تواند مشکلات جدی مانند اختلال‌های تنفسی، مشکلات قلبی و تشنج را به همراه داشته باشد.

همچنین بخوانید: عوارض ترک متادون چیست؟

متخصصین با تجربه در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی علاوه بر استفاده از روش‌های روان درمانی از جدیدترین تکنیک‌ها برای درمان خماری متادون و آسان‌تر شدن دوره ترک اعتیاد برای بیماران استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین عامل موثر در سم‌زدایی متادون چیست؟

از آنجایی که دوره سم‌زدایی متادون کمی طولانی‌تر و دشوارتر از دیگر مواد افیونی است، ۲ عامل مهم در بهبود این شرایط موثرند.

اولین نکته خواست بیمار و پذیرش قلبی او برای ترک اعتیاد است. تنها در صورتی که فرد انگیزه لازم را داشته باشد می‌تواند دوره سم زدایی متادون از بدن را با موفقیت پشت سر بگذارد. عامل بعدی که به شدت در سرانجام ترک قرص‌های اعتیادآور موثر است، انتخاب و اعتماد به یک مرکز سم‌زدایی حرفه‌ای و معتبر است که از متخصصین ترک اعتیاد استفاده می‌کند. برخی افراد به سم زدایی مواد مخدر مختلف مانند سم زدایی متادون یا سم زدایی تریاک در خانه فکر می‌کنند. این درحالی است که می‌توانند برای ترک قطعی و راحت به یکی از بهترین کلینیک‌ها به نام کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی مراجعه کنید.

 

1402/09/22

22 پاسخ به “روش های سم‌زدایی بدن از متادون”

  1. نصیری گفت:

    سلام خسته نباشید حقیقتش کسی از اعتیاد من به متادون اطلاع ندارد و نمیخواهم خانواده و حتی همسرم ازاین قضیه چیزی بداند. اگرمیتوانید کمکم کنید ممنون میشم، چون واقعا مصرف کمی دارم وحتی 1هفته مصرف نکردم وبخاطراینکه سرکارمیرم ‌بعد از یک هفته بقدری درد کشیدم بااینکه روزی بین5تا10سی سی مصرف میکنم که دوباره بعد 1هفته شروع کردم. راهی هست واسه همیشه بذارمش کنار؟ خسته شدم واقعا مدت مصرف 2سال است و هیچوقت بیشتر از 10سی سی نشده و در ضمن بعضی روزها هم مصرف نکردم. برای کاهش دردم راهی جلوپام بذارید و مدت زمان خارج شدن کاملش از بدن بهم بگید. ممنون

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام، وقت بخیر
      آقای نصیری عزیز به دلایلی که خودتان فرمودید ما از انتشار نام کوچک شما خودداری کردیم. پیشنهاد ما سم زدایی و ترک اعتیاد متادون هست. شما می توانید با اعتماد کامل از عدم فاش اطلاعات توسط تیم ما، برای دریافت مشاوره و اطلاع از مراحل ترک متادون با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید. طول دوره ترک متادون بستگی به مقدار دوز مصرفی، زمان مصرف و شرایط جسمی و روحی فرد مصرف کننده دارد ولی مسئله مهم شروع هر چه سریع‌تر دوره درمان می‌باشد.

  2. Hosein Hamidi گفت:

    سلام خسته نباشید بنده دیروز خدمتتون پیغام فرستادم بابت اعلام هزینه سم زدایی فوق سریع با حداقل مدت زمان بستری و یا به صورت سرپایی وهمچنان منتظرتون هستم که در صورت امکان بیام خدمتتون باتشکر

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام آقای حمیدی عزیز
      در خصوص هزینه، با توجه نوع مصرف و دوز مصرفی شما متغیر است. مبلغی که شما در زمان مصرف برای تخریب جسم و روان خود خرج می کنید چندین برابر هزینه درمان است. از این رو هزینه های درمان خیلی کمتر از هزینه های مصرف مواد است . در واقع هزینه پرداخت شده جهت درمان همه جانبه، اعم از ویزیت پزشک ، شرکت در جلسات مشاوره فردی و… به عنوان یک سرمایه گذاری در جهت ارتقاء سطح سلامت، آگاهی و بینش افراد می باشد و فواید این سرمایه گذاری در تمامی ابعاد زندگی یک انسان تأثیرگذار خواهد بود.

  3. امیر کرمی گفت:

    با سلام، متاسفانه اینجانب حدود ۵ سال مصرف مداوم شربت متادون در دوزهای متغیر داشته ام که این میزان طی ۶ ماه اخیر حدودا معادل ۲۵ سی سی طی ۲۴ ساعت و در ۲ نوبت صبح و شب بوده است. البته تا چند سال قبل از این، بطور گه و گاه تریاک مصرف می کردم که البته سبب وابستگی نمیشد. متاسفانه حین خدمت بعلت فشارهای روانی و عدم موقعیت مناسب جهت تحمل کسالت های خفیف پس از قطع مصرف تریاک، ناچار به استفاده از شربت متادون شدم که طی دوره خدمت براحتی در دسترس بود و در این مدت بقدری وابسته شدم که حتی پس از پایان خدمت تا بحال جرئت رویارویی با درد و بیخوابی و تحمل سختی های ترک را نداشته ام. با این وجود در حال حاضر بطور جدی قصد دارم با کمک پزشک و با استفاده از بهترین شیوه ممکن، برای همیشه از متادون خداحافظی کنم و به زندگی طبیعی برگردم. از اینرو تقاضا دارم در صورتی که راه کار خوبی جهت ترک کامل متادون با تحمل کمترین سختی و دل پیچه و بی خوابی (تا حد امکان) می شناسید و در نظر دارید، لطفا با اینجانب تماس حاصل بفرمایید تا هماهنگی های لازم جهت ویزیت و انجام این امر بعمل آید. ناگفته نماند از زمانی که وابسته شده ام، از لحاظ روانی هیچ تمایلی به ادامه مصرف متادون نداشته ام و ادامه دادن همواره برایم عذاب آور و از روی نیاز بوده است. ضمنا تقاضا دارم در صورت عدم امکان پاسخگویی از طرف اینجانب، مجددا در ساعات بعدی تماس حاصل نمایید

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام آقای کرمی عزیز
      تصمیم شما برای ترک اعتیاد متادون قابل ستایش است، ما از شما درخواست داریم برای شروع دوره درمان بصورت حضوری به ما مراجعه کنید تا مشاوران و روانشناسان ما با بررسی وضعیت فعلی شما بتوانند طرح درمان به شما ارائه دهند. در صورت عدم امکان جهت مراجعه حضوری می توانید ابتدا برای دریافت مشاوره رایگان با کلینیک دکتر جوادی تماس بگیرید.

  4. علی اسدیان گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت شما اینجانب مدت حدود ۴ سال است که روزانه حدود ۷سی سی متادون مصرف میکنم. 1- اینکه آیا واقعا امیدی هست به ترک اینجانب چون واقعا از این خسته شدم. و 2- اینکه ما شهرستان هستیم چگونه باید مراجعه کنیم سپاسگزارم

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام آقای اسدیان عزیز
      مراجعان کلینیک دکتر جوادی با دوز بالاتر از مصرف شما توانستند ترک کنند، پس ناامید نباشید و هر چه زودتر برای درمان خود اقدام کنید.

  5. نادیا گفت:

    من بعد خودم شاید ده نفرو دیدم که مدتی مصرف متادون داشتن و الان تو ترک هستن و حدود دو سه ماه هرکدوم و یکی نه ماه از ترکش میگذره هنوز پادرده و حتی دکتری که من پیشش اقدام به ترک کردم بهم گفت که متادون ترک خیلی سختی داره .من خودم فقط سه سی سی مصرف داشتم ولی سه ماه کامل درد کشیدم. به نظر من تریاک و شیره ترک بدون بازگشتی دارن و زود بیمار بهبودی خودشو بعد 21 روز پیدا میکنه ولی متادون لامصب نه. منم برای ترک شیره، متادون مصرف کردم و 5سال زندگی خودمو با خوردن این داروی بدون درمان تلف کردم و عمرمو تباه کردم. از شما خواهران و برادران عزیزم می‌خوام هیچوقت بخاطر ترک هر مخدری، سراغ متادون نرین چون زندگیتونو تباه می‌کنه. هیچ درمان راحتی هم نداره

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از بیان تجربیاتتون.

    • حسین گفت:

      سلام
      من با روزی چهل سیسی الان دقیقا سی روز شده بدون مصرف هیچ گونه داروی دیگری ترک کردم وفقط کمی مچ پام درد میکنه وروحی ادم اذیت میشه که به کمک کلینیکهای مجاز کمک بگیرید بستگی به تمایل طرف داره

  6. میثم گفت:

    سلام قربان
    بابت ترک متادون 20 روزی یک عدد مزاحم شدم
    ممنون میشم اطلاع بدید برای هزینه و تایم بستری برای ترک واقعی و بدون درد
    منتظرم
    ممنون و متشکرم

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز
      لطفاً جهت اطلاع از هزینه و مدت زمان بستری برای سم زدایی بدن از متادون به پزشکان کلینیک تماس بگیرید.

  7. آپاک گفت:

    سلام من نزدیک به پنج ساله شربت و قرص متادون مصرف میکنم البته قبلش تریاک مصرف میکردم بعد رفتم مرکز ترک اعتیاد که متاسفانه درگیر متادون شدم و تا امروز نتونستم ترک کنم میخاستم بدونم چند روزه میشه متادون را ترک کرد و چقدر هزینه داره ممنون

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز
      در مرکز ما برای ترک اعتیاد از متادون یا قرص ب2 استفاده نمی‌شود.

  8. کرمی گفت:

    سلام…چیزی حدود ۳ ماه اونم نه به صورت مداوم متاون ۲۰ خوردم…الان دیگه نمیخام ادامه بدم…ولی افسردگی شدید گرفتم…الان میگم چند روز یکبار تریاک مصرف کنم تا اثرات متادون تو مغزم ناپدید بشن…تو رو خدا تورو جون عزیزتون بهم بگین روشم خوبه؟؟من اصلا علائم درد رو ندارم فقط بار روانیشه داره نابودم میکنه…بهم بگین با این مصرف ۳ ماهم چقد طول میکشه بار وانیم از بین بره و سم زدایی بشم

    • hdmteam گفت:

      بار روانی شما را تنها روانشناس میتواند درمان کند و روش شما چیزی جز تغییر نوع مواد مصرفی نیست!

  9. Rahmat jafari گفت:

    سلام آقای دکتر من حدود ۴سال ترامادول مصرف میکردم بعد بهم گفتن که متادون مصرف کنم دیگه هیچ قرصی مصرف نخواهم کرد من الان خدود ۶ماه هست که متادون مصرف میکنم هرکاری میکنم نمیتونم بزارمش کنار نمیتونم بیام بستری بشم خانواده متوجه میشن نمیدونم تو خونه چطور دیگه مصرف نکنم میشه کمکم کنیدواقعا خسته شدم از زندگی گذاشته منو من ادمی نبودم در طول روز بخوابم از کارم بزنم الان حدود یک سال هست که همش دوست دارم بخوابم

    • hdmteam گفت:

      کنترل علائم ترک متادون برای شما به تنهایی امکانپذیر نیست/ با توجه به اینکه مدت طولانی مصرف داشتید. با مشاوران ترک ما در این زمینه میتوانید صحبت داشته باشید.

  10. مهدیان گفت:

    سلام خسته نباشید
    بنده ۳۶ سالمه و بمدتهفت سال متادون مصرف کردم در دوزهای مختلف ، در هنگام مصرف واسه بچه دار شدن اقدام کردم ولی نشد .آزمایش گرفتم و دکتر گفت بخاطر مصرف متادن هست . خواستم بدونم با ترک متادون امیدی به بچه دار شدن هست یا نه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • hdmteam گفت:

      مصرف داروهای شبه مخدر برای ترک اعتیاد دارای عوارض جبران ناپذیری است. ابتدا باید بدن شما از متادون سم زدایی شود و به پزشک متخصص در زمینه مشکلی که پیش آمده مراجعه کنید.

  11. احسان گفت:

    متادون همون شیطانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =