۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

برای ترک الکل چه قرصی بخوریم؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/25
امتیاز به نوشته:
5/5

کاربرد قرص ترک الکل، یکی از روش‌های درمان اعتیاد است که به منظور بهبود علائم ترک مصرف الکل کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم تا به پرسش” چه دارویی برای ترک الکل خوب است؟” پاسخ دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید اعتیاد به الکل را درمان کنید، با ما همراه باشید.

داروی ترک الکل چیست؟

داروی ترک الکل، در حقیقت دارویی است که به راحت‌تر شدن فرایند سم زدایی الکل کمک خواهد کرد. در طول سم زدایی ترک الکل، شما شاهد بروز عوارض ترک الکل خواهید بود. این عوارض به علت سازگار شدن بدن با الکل بوجود می‌آید. زمانی که شما در یک مرکز ترک اعتیاد خوب نظیر کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی برای ترک مصرف الکل اقدام می‌کنید، اولین گام درمانی انجام سم زدایی تدریجی الکل است. در سم زدایی تدریجی به مرور دوز الکل مصرفی کاهش می‌یابد تا به صفر برسد. از این رو بدن به مرور به نبود الکل عادت می‌کند، اما طبیعتا واکنش‌هایی را در قالب علائم ترک نسبت به کاهش دوز الکل بروز خواهد داد. حال از قرص برای ترک الکل و به منظور بهبود و کاهش شدت عوارض ترک استفاده می‌شود تا فرایند درمان تا حد امکان برای شما بدون درد و خماری انجام گردد.

برای ترک الکل چه دارویی بخوریم؟

انواع دسته داروهای ترک الکل عبارتند از:

  • بنزودیازپین‌ها: این دسته از داروهای ترک الکل، مانند دیازپام (Valium) یا لورازپام (Ativan) معمولاً برای کاهش اضطراب و تشنج‌، در طول مراحل ترک الکل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • داروهای ضد تشنج: مثل کاربامازپین (Tegretol) یا والپروئیک اسید (Depakote) ممکن است برای کاهش خطر تشنج‌ که در فرآیند ترک اعتیاد الکل اتفاق می‌افتد، تجویز شوند.
  • داروهای ترک الکل ضد تهوع و استفراغ: داروهایی مانند آنتی‌هیستامین‌ها (مثل دیمن هیدراتین) یا متوکلوپرامید (Reglan) می‌توانند به کنترل تهوع و استفراغ کمک کنند.
  • داروهای تقویت کننده اشتها: برخی از افراد ممکن است با مصرف الکل دچار بی‌اشتهایی و کاهش وزن شوند. علت آن این است که الکل کالری خالی زیادی دارد و میل به مواد مغذی را کاهش خواهد داد. در فرایند درمان اعتیاد نیز ممکن است بی‌اشتهایی رخ دهد. برای درمان بی‌اشتهایی می‌توان از داروی ترک الکل تقویت‌کننده اشتها نظیر مژسترول استات (Megestrol)  استفاده کرد.
  • داروهای آنتی‌اضطرابی: در برخی موارد، داروهایی مثل آنتی‌اکسیدان‌ها یا آنتی‌اضطرابی‌ها ممکن است به کنترل اضطراب و ترس مرتبط با ترک مصرف الکل کمک کنند. سرترالین یا فلوکسین از جمله داروهای ترک الکل ضداضطراب و افسردگی هستند.
  • نوتروپیک‌ها: برخی مکمل‌ها و داروهای نوتروپیک نیز ممکن است در کاهش اثرات منفی ترک مصرف الکل مفید باشند. به عنوان مثال، تیروزین، نوآپتیل، و رودیولا می‌توانند از لحاظ عصبی و تقویت انرژی مفید باشند.

برای ترک الکل چه دارویی بخوریم؟

رایج‌ترین داروهای ترک الکل چه نام دارند؟

برای کمک به فرآیند ترک اعتیاد به الکل، مجموعه‌ای از داروها و درمان‌ها وجود دارد که توسط پزشکان تخصصی در حوزه اعتیاد تجویز می‌شوند. این داروها می‌توانند به کاهش علائم ترک، کنترل تشنج‌ها، کاهش اشتیاق به الکل و مدیریت عوارض جانبی کمک کنند. در زیر چند نمونه از داروهای استفاده شده در فرآیند ترک اعتیاد به الکل آورده شده است:

  • داروی ترک الکل دی سولفیرام: برای جلوگیری از مصرف الکل بکار برده می‌شود و در صورت مصرف همزمان آن با الکل، دچار عوارض ناخوشایندی خواهید شد. این دارو به شکل قرص ترک الکل، آمپول و کاشت ایمپلنت در مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی استفاده می‌شد.
  • نالتروکسان: این دارو برای جلوگیری از عود الکل کاربرد دارد.
  • آکامپروسات: این دارو میل و اشتیاق به الکل را کنترل خواهد کرد.

توجه داشته باشید که تجویز داروی ترک الکل، بر اساس شدت و ویژگی‌های فردی انجام می‌شود و تصمیم‌گیری در مورد استفاده از داروها توسط پزشک تخصصی اعتیاد حاضر در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی صورت می‌گیرد. همچنین، معمولاً دارودرمانی با رویکرد مشاوره و پشتیبانی روان‌شناختی همراه است تا به ترک اعتیاد و روند بهبودی فرد کمک کند.

مناسب ترین دارو در ترک الکل

مناسب‌ترین دارو ترک اعتیاد الکل دی سولفیرام است. از داروی ترک الکل دی سولفیرام در اشکال مختلف قرص ترک الکل، آمپول و ایمپلنت دی سولفیرام استفاده می‌شود. مزیت کاشت ایمپلنت ترک اعتیاد، عدم نیاز به درمان روزانه و ماهانه با داروی دی سولفیرام است. در کاشت ایمپلنت دی سولفیرام، کپسول‌های حاوی این داروی ترک الکل در قسمتی از پوست کاشته می‌شود و بصورت تدریجی از مصرف الکل، به مدت 3 الی 6 ماه، جلوگیری می‌کند.

در این مطلب به بررسی داروی ترک الکل پرداختیم. حالا می‌دانیم استفاده از دارودرمانی یک رویکرد تکمیلی درمان اعتیاد الکل است که باید در کنار سم زدایی و روان درمانی از آن بهره گرفته شود. در حقیقت استفاده از قرص برای ترک مصرف الکل به منظور بهبود عوارض ترک کردن الکل است. قصد ترک مشروبات الکل را دارید؟ بدون معطلی با ما تماس بگیرید.  در مرکز دکتر جوادی می‌توانید از روش‌های نوین درمان اعتیاد بهره گیرید، در ضمن مراقبت از شما در مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی توسط متخصصین اعتیاد خبره و بصورت 24 ساعته خواهد بود.

ترک اعتیاد به الکل یک فرآیند چالش‌برانگیز است که نیازمند توجه و حمایت حرفه‌ای است. درمان اعتیاد به الکل اغلب به یک ترکیبی از رویکردها اعم از داروها، مشاوره، حمایت اجتماعی و تغییرات در سبک زندگی نیاز دارد. حتی بهترین کمپ ترک اعتیاد هم نمی‌توانند مانند کلینیک ترک اعتیاد به افراد برای ترک کمک کند. چراکه در کلینیک‌ها افراد متخصص و همچنین امکانات رفاهی و تجهیزات گسترده‌تری وجود دارد.

یکی از بهترین روش‌های درمانی در کلینیک‌های ترک اعتیاد به الکل، استفاده معقولانه از داروهای مختلف مانند دیسولفیر، نالترکسون، و آنتابوس می‌باشد. این داروها با کمک تنظیم و کنترل مصرف الکل و کاهش علائم و سختی‌های جسمی کمک می‌کنند. علاوه بر داروها، جلسات مشاوره افراد را در درک علل اعتیاد و ارتقاء انگیزه برای ترک الکل یاری می‌رساند.

1402/09/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − نه =