۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

برای ترک الکل چی خوبه؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/25
امتیاز به نوشته:
5/5

بسیاری از افرادی که دچار عوارض اعتیاد به ماده الکل شده‌اند و قصد ترک آن دارند، این سوال در ذهن‌شان بوجود می‌آید که “برای ترک الکل چی خوبه؟!” باید بگوییم غذاهایی وجود دارند که میل به الکل را کاهش می‌دهند. اما باید توجه داشته باشید که خوردن ویتامین برای ترک الکل، نمی‌تواند به تنهایی باعث درمان اعتیاد شما گردد و تنها موجب تسهیل روند درمان خواهد شد. بنابراین لازم است تا با مراجعه به بهترین مرکز ترک اعتیاد در تهران یعنی کلینیک دکتر جوادی از راه صحیح برای ترک الکل اقدام کنید.

فراموش نکنید که فرایند درمان اعتیاد الکل، دارای عوارض ترک بسیار خطرناک و کشنده است و هرگز نباید آن را به تنهایی انجام دهید. شما عزیزان از طریق تماس با متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی، می‌توانید امیدوار باشید که روند ترک شما کنترل شده و راحت خواهد بود. بنابراین در کنار تغذیه مناسب برای ترک، کمک حرفه‌ای را فراموش نکنید. در این مطلب قصد داریم به پرسش “برای ترک الکل چه بخوریم؟” پاسخ دهیم، بنابراین اگر قصد درمان اعتیاد خود را دارید با ما همراه باشید.

چطور تغذیه مناسب می‌تواند به ترک الکل کمک کند؟

زمانی که از “غذاهایی که موجب ترک الکل می‌گردند” صحبت می‌شود، چند عامل کلیدی وجود دارد که باید درنظر داشته باشید. غذاهایی که میل به الکل را کاهش می‌دهند؛ چندین کار را در بدن می‌دهند:

  • قند خون را تثبیت می‌کنند
  • هضم را بهبود می‌بخشند
  • از مواد شیمیایی مغز حمایت می‌کنند.

دلایل پشت این موارد عبارتند از:

  • قند خون ثابت، میزان هورمون‌هایی مانند انسولین را در بازه طبیعی نگه می‌دارد، اشتها را تنظیم می‌کند و میل به نوشیدنی‌هایی مانند الکل را کاهش می‌دهد.
  • هضم سالم باعث بهبود جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن می‌شود که این روند می‌تواند میل به الکل را کاهش دهد.
  • انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز، مانند دوپامین، می‌توانند احساس خوب بودن را تقویت کنند و افراد را از مصرف الکل ،برای دستیابی به اثرات سرخوشی مشابه، باز دارند.

خوردن غذاهایی که موارد بالا را تامین می‌کنند، می‌تواند به کاهش میل به الکل کمک شایانی بکند. اما غذاهای مناسب برای ترک الکل کدامند؟

برای ترک الکل چه بخوریم؟ ( 5 غذایی که میل به الکل را کاهش می‌دهد)

برخی غذاها می‌توانند به میزان قابل توجهی میل به مصرف الکل را کاهش دهند. گنجاندن مواد خاص در یک رژیم غذایی متعادل که شامل پروتئین‌های بدون چربی، چربی‌های سالم، فیبر و کربوهیدرات‌ها است، می‌تواند تمایل به آبجو، شراب یا مشروب را کاهش دهد. در اینجا 5 ماده غذایی برای پاسخ به پرسش” برای ترک الکل چه بخوریم؟” آورده شده است:

  1. برای کاهش میل میل به الکل، نان سبوس دار مصرف کنید.
    بدن الکل را به قند تبدیل می‌کند. در نتیجه، وقتی فردی نوشیدن الکل را متوقف می‌کند، معمولاً هوس قند  خواهد کرد، که ممکن است او را مستعد ابتلا به عود الکل کند. در این زمان شما می‌توانید با مصرف نان سبوس دار، میل به الکل را کاهش دهید. زیرا نان سبوس دار حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده است که بدن آن‌ها را به آرامی متابولیزه کرده و به تدریج قند را وارد جریان خون می‌کند. نان غلات کامل نیز ممکن است سطح قند خون را در طول روز حفظ کند و میل فرد به الکل را کاهش دهد.
  1.  اسفناج بخورید!
    اسفناج غذایی است که به دلیل داشتن فیبر زیاد، هوس الکل را متوقف می‌کند. همچنین حاوی ویتامین‌ برای ترک الکل و مواد معدنی ضروری از جمله منیزیم و ویتامین‌های گروهB است که می‌توانند میل به نوشیدن را کاهش دهد.
  1. کره بادام زمینی، برای کاهش میل به الکل
    کره بادام زمینی سرشار از فیبر رژیمی برای بهبود هضم و کاهش میل به الکل است. همچنین منبع عالی ویتامین B و پروتئین می‌باشد. این ماده مغذی حاوی آمینواسیدهایی است که تولید دوپامین در مغز را تحریک می‌کنند، این فرایند به بروز احساس خوب در افراد کمک خواهد کرد و موجب می‌شود تا کمتر به الکل روی بیاورند.
  2. برای ترک الکل ماهی قزل آلا بخورید!
    ماهی قزل آلا مملو از پروتئین است که می‌تواند سطح انتقال دهنده‌های عصبی را افزایش دهد. این مواد شیمیایی طبیعی «احساس خوب» در مغز را نسبت به مصرف الکل از بین می‌برد. ماهی سالمون نیز حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند افسردگی را کاهش دهد و منجر به کاهش هوس نسبت به الکل گردد.
  3. موز را فراموش نکنید!
    به منظور جذب ویتامین برای ترک الکل، موز بخورید. ویتامین B موجود در موز باعث افزایش سطح دوپامین و سروتونین در مغز می‌شود. این مواد شیمیایی تقویت‌کننده خلق‌وخو ممکن است احساس افسردگی و اضطراب را به حداقل برساند و باعث ‌شود تا افراد در حال بهبودی کمتر مستعد مصرف الکل باشند.

برای ترک الکل چه بخوریم؟

تغذیه آگاهانه برای ترک الکل بسیار مهم است!

متخصصان مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، علاوه بر مصرف غذاهایی که میل به الکل را کاهش می‌دهند، خوردن آگاهانه را توصیه می‌کنند. آهسته غذا خوردن، مزه کردن هر لقمه و حفظ تمرکز حین صرف وعده‌های غذایی، ممکن است به شما کمک کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و میل به نوشیدن را کاهش دهید.

تغذیه آگاهانه برای ترک بسیار اساسی است، زیرا کمک می‌کند سلامت فیزیکی و روحی فرد در فرآیند ترک اعتیاد تقویت شود. برتری کلینیک ترک اعتیاد نسبت به کمپ ترک اعتیاد در این است که با ارائه راهکارهای تغذیه‌ای مناسب و مدیریت بهینه نیازهای فیزیکی افراد ترک‌کننده، به فرآیند ترک اعتیاد کمک کرده و از مشکلات جانبی ناشی از تغییرات در رژیم غذایی جلوگیری می‌کند.

برای ترک الکل روتین غذایی ثابت داشته باشید!

مصرف غذا طبق یک برنامه ثابت، می‌تواند سطح گلوکز خون را تنظیم کند و از این طریق هوس خوردن آبجو، شراب یا مشروب را کاهش دهد. شما می‌توانید این کار را با صرف صبحانه، ناهار و شام با فاصله 4 تا 5 ساعت و مصرف میان وعده‌های سبک بین وعده‌های غذایی انجام دهید.

برای ترک، داشتن یک روتین غذایی ثابت و متوازن بسیار مهم است. رژیم غذایی سالم و متنوع می‌تواند به افراد کمک کند تا بهبود جسمانی و روحی خود را تجربه کنند و بهبود قدرت مقابله با ترشحات الکلی و علائم ترک الکل را تسریع دهند. این رژیم باید شامل مصرف مواد غذایی سالم نظیر میوه‌ها و سبزیجات تازه، میان‌وعده‌های پرپروتئین، آب به میزان کافی، و کاهش مصرف مواد غذایی با قند و چربی‌های اشباع شده باشد. همچنین، مشاوره تغذیه تخصصی می‌تواند به فرد در ترک الکل و حفظ سلامتی کمک کند.

ورزش و کار درمانی برای ترک الکل مفید است

چندین بار ورزش در هفته نیز می‌تواند با هوس‌های الکلی مقابله کند. درگیر شدن در فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، آهسته دویدن یا دوچرخه سواری سطح لپتین بدن را (مسئول کنترل اشتها)، افزایش می‌دهد. اگر احساس گرسنگی نکنید، ممکن است کمتر آبجو، شراب یا مشروب مصرف کنید.

ورزش و کار درمانی برای ترک اساسی و مؤثر هستند. ورزش به تنظیم وضعیت هیپوتالامو-هیپوفیزو-آدرنال (HPA) کمک می‌کند و از ترشحات الکلی کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ورزش به بهبود روحیه و افزایش انگیزه برای ترک کمک می‌کند. کار درمانی نیز به مدیریت استرس، شناخت افکار و عواطف مرتبط با مصرف الکل، و بهبود مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کند. ترکیب این دو عامل با مشاوره و مداوا تخصصی در برتری کلینیک ترک اعتیاد به افراد در فرآیند ترک کمک می‌کند و بهبود جسمانی و روحی آنها را تسریع می‌بخشد

کمک حرفه‌ای برای ترک الکل را فراموش نکنید

حالا که متوجه شدید “برای ترک الکل چه بخورید” فراموش نکنید که برای درمان اعتیاد الکل لازم است تا از متخصصین یک مرکز درمانی خوب مانند کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی کمک بگیرید. کمک از متخصصین اعتیاد موجب مدیریت و کنترل علام ترک شما خواهد شد و می‌تواند فرایند درمانی ایمن را برای شما محیا کند. قصد ترک الکل را دارید؟! کافیست همین حالا اراده کنید و با ما تماس بگیرید. مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره‌گیری از امکانات رفاهی و هتلینگ و همچنین متخصصین حوزه اعتیاد آماده پذیرش شما عزیزان می‌باشند.

 

1402/09/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =