۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

روش خانگی ترک الکل

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/25
امتیاز به نوشته:
5/5

توصیه می‌کنیم که قبل از استفاده از روش ترک الکل در منزل، حتما از کمک حرفه‌ای برخوردار شوید. متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی اینجا هستند تا به شما در انجام فرایند سم زدایی ترک الکل در منزل کمک کنند. می‌توانید بصورت تلفنی یا حضوری از خدمات مشاوره رایگان ما برخوردار شوید.

ترک الکل در خانه

فرایند سم زدایی و درمان اعتیاد به الکل، دارای علائم ترک الکل است که در برخی موارد کشنده هستند. بنابراین اگر قصد ترک الکل در منزل دارید، باید حتما یک سری توصیه‌ها را از پزشک ترک اعتیاد دریافت کنید:

توصیه های ابتدایی برای ترک الکل در منزل

اگر امکان بستری و حضور در کلینیک ترک اعتیاد ندارید، می‌توانید از توصیه‌های زیر برای انجام سم زدایی ترک الکل در منزل استفاده کنید تا در مواقع اضطراری با پزشک ترک اعتیادتان تماس بگیرید.

  • اگر به الکل وابسته هستید یا به آن اعتیاد دارید، ترک ناگهانی نوشیدنی خطرناک است.
  • باید سعی کنید الکل را به تدریج و در طی چند هفته کاهش دهید.
  • سم زدایی تدریجی نیاز به آماده سازی دارد، اما بسیار ایمن‌تر از روش بوقلمون سرد است.
  • انجام سم زدایی تدریجی الکل، ترک کردن الکل را برایتان آسان‌تر خواهد کرد.

سم زدایی ترک الکل در منزل

ترک الکل در منزل را طبق برنامه زیر می‌توانید انجام دهید:

  1. یک دفتر یادداشت برای تعیین میزان نوشیدنی تهیه کنید.

قبل از ترک اعتیاد لازم است تا از میزانی که در طول روز می‌نوشید، اطلاع پیدا کنید. بدون تغییر در میزان نوشیدن، یک دفتر تهیه کنید و برای یک هفته میزانی که می‌نوشید را بنویسید.

  1. زمانی که میزان نوشیدنی مصرفی را تعیین کردید، شروع به کاهش تدریجی الکل کنید.

وقتی سطح الکل مصرفی خود را به مدت یک هفته ثبت کردید، می‌توانید به آرامی میزان الکل خود را کاهش دهید. برای ترک الکل ایمن و راحت می‌توانید به کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی مراجعه کنید تا متخصصین حوزه اعتیاد طبق برنامه درمانی که برای خود شما تعیین شده است، سم زدایی تدریجی را انجام دهند. اما اگر خودتان بخواهید سم زدایی ترک الکل در منزل را انجام دهید، طبق دستورالعمل زیر پیش بروید:

  • با کاهش 10 درصدی الکل در روز شروع کنید.

به عنوان مثال، اگر به طور معمول 20 واحد در روز می‌نوشید، سعی کنید این مقدار را به 18 واحد در روز کاهش دهید.

  • سطح مصرف الکل را به مدت چهار روز در این میزان ادامه دهید، سپس سعی کنید تا 10٪ دیگر کاهش دهید.

در این مرحله به احتمال زیاد، علائم ترک الکل را تجربه خواهید کرد. بروز علائم ترک الکل به این معنی است که میزان کاهش زیاد بوده و برای تعدیل این علائم لازم است تا یک هفته دیگر با آخرین میزان الکل کاهش یافته ادامه دهید و بیشتر از آن، سطح الکل را کم نکنید. بعد از یک هفته دوباره شروع به کاهش سطح الکل کنید. این بار هر هفته بجای کاهش 10 درصدی، به میزان 5 درصد کاهش دهید.

  • زمانی که کمتر از 10 واحد در روز الکل بنوشید، می‌توانید برای ترک کامل الکل و توقف نوشیدن تلاش کنید.

گاهی علائم ترک بسیار شدید شده و ممکن است از کنترل خارج شود، از جمله علائم ترک خطرناک الکل تشنج است که با حضور در بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران به خوبی کنترل می‌شود، یا اصلا بوجود نمی‌آید. زیرا در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تیم پزشکی برنامه درمانی را متناسب با شرایط جسمی و روحی هر بیمار تنظیم می‌کنند و در طی سم زدایی الکل، علائم ترک را مدیریت می‌کنند. اما با ترک الکل در منزل ممکن است کنترل علائم ترک از دست شما خارج شود و شرایط خطرناکی پیش بیاید.

سم زدایی ترک الکل در منزل

آمادگی برای ترک کامل الکل در منزل

هنگامی که کمتر از 10 واحد در روز می‌نوشید، می‌توانید برای ترک کامل الکل تلاش کنید.

اما ممکن است در مواقع اضطراری همچنان به پشتیبانی و کمک حرفه‌ای نیاز داشته باشید. اگر دچار علائم ترک الکل ذکر شده در زیر شدید، به عزیزان خود بگویید با اورژانس یا کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس بگیرند:

  • تشنج کردن
  • گیج شدن
  • دوبینی
  • ناپایداری
  • توهمات (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعا وجود ندارند)

اگر دچار تشنج یا توهم هنگام ترک الکل در منزل شدید، نوشیدن را کاملاً متوقف نکنید.

نکاتی برای کمک به ترک الکل در منزل

  • از یکی از عزیزان خود کمک بخواهید. حمایت در فرایند ترک الکل بسیار کمک کننده خواهد بود. اگر کسی را ندارید که به شما در فرایند ترک کمک کند، می‌توانید از مشاورین دلسوز کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی یاری بخواهید.
  • آب یا مشتقات آن را به نوشیدنی‌های خود اضافه کنید. به طوری که به ازای هر نوشیدنی الکلی که می‌خورید، یک نوشیدنی غیر الکلی بنوشید.
  • سعی کنید غذای سالم بخورید: از شکر پرهیز کنید و سعی کنید مقدار زیادی برنج قهوه‌ای و نان سبوس دار مصرف کنید. این‌ها برای تامین ویتامین بدن‌تان مفید هستند.
  • مکمل‌های ویتامین ب1 مصرف کنید. در حالت ایده‌آل شما باید 100 میلی گرم تیامین، سه بار در روز مصرف کنید.
  • با مصرف مقدار زیادی نوشیدنی‌های غیر الکلی بدن خود را هیدراته نگه دارید – اما از قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا اجتناب کنید زیرا می‌توانند باعث مشکلات خواب شوند.
  • در صورت نیاز به کمک متخصص تغذیه و روانشناس ترک اعتیاد با کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس بگیرید تا بصورت حضوری یا تلفنی مشاوره دریافت کنید.

در پایان باید گفت ترک اعتیاد به الکل به تنهایی و با روش بوقلمون سرد، می‌تواند کشنده باشد. حتی اگر می‌خواهید از روش ترک الکل در منزل استفاده کنید، باید سم زدایی تدریجی را بکار ببرید. توصیه ما این است که اگر محیط منزل برای شما آرامش‌بخش است و نمی‌خواهید بستری شوید از برنامه درمان سرپایی استفاده کنید و طبق دستورالعمل پزشکان کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی پیش بروید تا فرایند درمانی ایمن و راحت را بگذارنید. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید. با متخصصین ما در مسیر درمان سردرگم نخواهید شد، ما صفر تا صد مسیر درمان را همراه شما هستیم.

1402/09/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 12 =