۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

اثر الکل بر مغز

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/25
امتیاز به نوشته:
5/5

تاثیر الکل روی مغز این گونه است که الکل با مسیرهای ارتباطی مغز تداخل پیدا می‌کند و می‌تواند بر ظاهر و عملکرد مغز شما اثر بگذارد. در حقیقت الکل روی مناطقی از مغز که مسئول کنترل تعادل، حافظه، گفتار و قضاوت هستند، تاثیر منفی گذاشته و کار را برای آن‌ها سخت‌تر می‌کند. در نتیجه احتمال آسیب‌دیدگی فرد و سایر پیامدهای منفی را افزایش می‌دهد. نوشیدن طولانی مدت الکل و اعتیاد به آن، باعث تغییراتی در نورون‌ها (مانند کاهش اندازه آن‌ها) خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا اثر الکل بر مغز بررسی کنیم، اگر دچار اعتیاد به الکل هستید، این مطلب را بخوانید تا دلایل ترک الکل را بدانید!

تاثیر الکل بر مغز نوجوانان

یکی از عوارض مصرف الکل ، اثراتی است که بر بخش‌های مختلف مغز می‌گذارد. تاثیر الکل بر مغز نوجوانان نسبت به مغز بزرگسالان بسیار بیشتر است. استفاده از الکل در دوران نوجوانی می‌تواند رشد مغز را تغییر دهد و به طور بالقوه منجر به تغییرات طولانی مدت در ساختار و عملکرد مغز شود.

اثر الکل بر مغز و حافظه

یکی از عوارض مهم مصرف الکل، اختلال در حافظه است. مصرف الکل موجب اختلال و کاهش سرعت ارتباط اعصاب در ناحیه‌ای از مغز به نام هیپوکامپ می‌شود. هیپوکامپ مسئول تثبیت حافظه و انتقال خاطرات از محل ذخیره سازی کوتاه مدت به بلند مدت است. این اختلال و شکاف در حافظه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد الکل زیادی مصرف کند. مقدار این الکل از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. هیپوکامپ نقش مهمی بر حافظه کوتاه مدت دارد. به همین دلیل است که نوشیدن الکل بر حافظ کوتاه مدت تاثیر می‌گذارد. اما این همه ماجرا نیست! یعنی نوشیدن الکل تنها موجب کاهش سرعت ناحیه هیپوکامپ نمی‌شود، بلکه مصرف دراز مدت و بیش از اندازه الکل به سلول‌های عصبی مغز آسیب می‌رساند و موجب اختلال در حافظه بلندمدت نیز خواهد شد.

مصرف مستمر و بیش از حد الکل می‌تواند تأثیرات جدی بر مغز و حافظه داشته باشد. الکل یک مهارکننده سیستم عصبی است که به مغز اجازه می‌دهد که به طور موقت عملکرد سلول‌های عصبی را کاهش دهد. این می‌تواند به نوعی تاخیر در پردازش اطلاعات و تصمیم‌گیری منجر شود. همچنین، مصرف بلندمدت و افراز و نشیب‌های مکرر الکل می‌تواند منجر به آسیب‌های طولانی‌مدت در ساختارها و عملکردهای مغزی شود، از جمله کاهش حافظه و توجه. این موارد نشان می‌دهند که جلوگیری از مصرف بیش از حد الکل باید اولویت باشد تا سلامتی مغز و عملکرد حافظه حفظ شود. الکل و برخی دیگر از مواد مخدر مانند حشیش می‌تواند تاثیرات زیادی روی مغز داشته باشد. از این رو به همان میزان که ترک حشیش باید جدی گرفته شود، باید به ترک مشروبات الکلی توجه داشت.

تاثیر سوءمصرف الکل بر مغز و بدن

حال سوال اینجاست که تاثیر الکل بر مغز در صورت سوءمصرف این ماده چگونه خواهد بود؟! اگر با وجود مشاهده عوارض مصرف الکل، همچنان به نوشیدن این ماده ادامه دهید، شما دچار سوءمصرف الکل شده‌اید.

در زمان مصرف بیش از حد الکل چه اتفاقی می‌افتد؟ سوءمصرف الکل، میزان این ماده را در خون شما افزایش می‌دهد و این موجب می‌شود تا الکل سریعا به مغز رسیده و روی بخش‌هایی از مغز که مسئول عملکردهای اساسی زندگی فرد هستند، مانند تنفس، ضربان قلب و کنترل دما، اختلال ایجاد شود. به همین دلیل علاوه بر مغز باید به تاثیر الکل روی قلب، کبد و… نیز توجه کنید. دیگر علائم مصرف بیش از حد الکل شامل موارد زیر خواهد بود:

  • آشفتگی ذهنی
  • مشکل در حفظ هوشیاری
  • استفراغ
  • تشنج
  • مشکل در تنفس
  • ضربان قلب آهسته
  • تعریق
  • دمای بدن بسیار پایین

مصرف بیش از حد الکل که به آن اوردوز الکل نیز گفته می‌شود، می‌تواند منجر به آسیب دائمی مغز یا حتی مرگ شود.

تاثیر سوءمصرف الکل بر مغز و بدن

تاثیر اعتیاد به الکل روی مغز

اگر افراد در طول زمان به نوشیدن الکل ادامه دهند، تغییرات زیادی در ساختار و عملکرد مغز ایجاد می‌شود. این تغییرات موجب تغییر عملکرد مغز شده و استفاده گاه به گاه از الکل را به حالت مزمن آن تبدیل می‌کند. در این مرحله اختلال مصرف الکل (AUD) اتفاق می‌افتد. افرادی با اختلال (AUD) متوسط تا شدید ممکن است دچار اعتیاد به الکل شوند.

همانطور که تابحال خواندید تاثیر الکل بر مغز شامل اختلالات حافظه و حتی اختلال در سیستم حیاتی بدن خواهد بود و وابستگی و اعتیاد به الکل می‌تواند موجب مرگ فرد شود. بنابراین ترک الکل ضروری بنظر می‌رسد! البته اگر فاکتور سلامتی‌ برای شما مهم باشد!

به دلیل بروز علائم ترک الکل، توصیه می‌شود تا ترک الکل با کمک حرفه‌ای و در بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور انجام شود. زیرا علائم ترک الکل مانند تشنج که در بعضی موارد بروز می‌کنند، تهدیدکننده زندگی فرد هستند. البته هنوز مشخص نیست که با ترک الکل، تا چه میزان تاثیر الکل بر مغز معکوس خواهد شد، به عبارت دیگر میزان توانایی مغز برای بازگشت به حالت عادی پس از ترک اعتیاد به الکل مشخص نیست، اما برخی از تغییرات مغزی ناشی از اعتیاد و اختلال مصرف الکل مانند تغییرات در تفکر، احساس و رفتار به مرور زمان بعد از درمان اعتیاد به الکل بهبود می‌یابد و احتمالاً معکوس خواهد شد.

در این مطلب به بررسی تاثیر الکل بر مغز پرداختیم. حالا می‌دانیم که الکل می‌تواند آسیب‌های جدی بر روی مغز بگذارد. اگر سلامتی‌تان و داشتن زندگی سالم برایتان مهم است، لازم است برای ترک الکل اقدام کنید. در این راستا بهترین کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد کشور، یعنی کلینیک دکتر جوادی با بهره‌گیری از تیم پزشکی متخصص از قبیل پزشک ترک اعتیاد، متخصص مغز و اعصاب، روانشناس ترک اعتیاد و روانپزشک ترک اعتیاد و… و همچنین امکانات رفاهی، آماده پذیرش شما عزیزان برای درمان اعتیاد به الکل است. گفتنی است در این مرکز برنامه درمانی منحصربفردی برای ترک الکل (با توجه به شرایط فیزیکی و روانی بیمار) تنظیم می‌شود، تا فرایند درمان بدون درد و خماری انجام شود. پزشکان متخصص این مجموعه بصورت شبانه روزی علائم شما را کنترل می‌کنند و از وقوع خطرات جدی جلوگیری خواهند کرد. پس نیاز نیست نگران باشید، ما در مسیر درمان با شما هستیم. کافیست با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان ما برخوردار شوید.

1402/09/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − هفده =