۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

برای ترک الکل چه کنیم؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/25
امتیاز به نوشته:
5/5

چگونه الکل را ترک کنیم؟” این سوال بسیاری از افراد است که می‌خواهند برای ترک الکل اقدام کنند. باید بگوییم برای ترک نوشیدن الکل، ابتدا باید رابطه خود را با الکل و هدف‌تان را از ترک آن درک کنید. درمان اعتیاد به الکل به دلیل بروز علائم ترک خطرناک نیازمند حمایت اجتماعی، مراقبت از خود و برنامه درمانی است که همه این موارد را می‌توانید در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی دریافت کنید. برنامه درمانی ما چه برای شما که به دنبال کاهش هزینه‌ها و درمان سرپایی هستید و چه برای افرادی که درمان بستری را می‌پسندند، کار می‌کند.

در این مطلب قصد داریم چگونگی ترک الکل را بررسی کنیم. با خواندن این مطلب نگرانی‌های شما درباره انجام این فرایند برطرف خواهد شد، بنابراین با ما همراه باشید.

ترک اعتیاد الکل چگونه است؟

یک سری کارها در آغاز مراحل ترک الکل وجود دارد، که لازم است خودتان آن‌ها را انجام دهید:

بررسی تاثیر مصرف الکل در بدن

با فهمیدن تاثیرات الکل بر بدن می‌توانید متوجه چرایی ترک الکل شوید. الکل می‌تواند از طرق مختلف بر سلامت شما تأثیر بگذارد. حتی نوشیدن میزان متوسط الکل می‌تواند باعث ایجاد احساس گیجی یا خماری شود. هرچه بیشتر بنوشید، طبیعتا عوارض سلامتی آن بیشتر خواهد شد. عوارض ترک الکل عبارتند از:

  • اختلالات خواب
  • مسائل گوارشی
  • مشکلات حافظه
  • افزایش اضطراب، افسردگی و تحریک پذیری
  • افزایش خشونت

رابطه الکل با بدن

همانگونه که گفتیم درک رابطه بدن با الکل، جز گام‌های نخست چگونگی ترک الکل است. چرا الکل می‌نوشید؟ واقعا چرا اینقدر مصرف می‌کنید؟ شاید ندانید که به الکل وابسته هستید یا اعتیاد دارید و پذیرش اعتیاد در درمان آن بسیار مهم است.

برای درک وابستگی و اعتیاد باید به زمان‌هایی که الکل نمی‌نوشید، دقت کنید. آیا میل و هوس به آن در شما ایجاد می‌شود؟ یا در مهمانی‌ها زیاده روی می‌کنید؟ چه محرک‌هایی موجب مصرف الکل در شما می‌شود؟

محرک‌های رایج الکل عبارتند از:

  • استرس
  • رویدادهای اجتماعی
  • مشکل در محیط کار
  • بی‌خوابی

آگاهی بیشتر از محرک‌های الکل و دلایل نوشیدن می‌تواند به ما کمک کند تا بهتر بدانیم چطوری الکل ترک کنیم؟

رابطه الکل با بدن

هدف خود را از ترک الکل مشخص کنید

ممکن است بدانید که باید الکل را ترک کنید، اما اراده لازم برای آن را نداشته باشید. بسیار مهم است که از روش ترک الکل مناسب برای اینکار استفاده کنید تا انگیزه و اراده‌تان افزایش یابد. بهترین روش ترک الکل مراجعه به مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی است، زیرا متخصصین این مرکز به شما در کنترل و مدیریت علائم ترک الکل کمک خواهند کرد و روند درمانی ایمن را برای شما فراهم می‌کنند.

صحبت در مورد چگونگی ترک الکل

آگاه کردن اطرافیان از اینکه می‌خواهید الکل را ترک کنید، موجب افزایش و حفظ انگیزه شما در فرایند ترک الکل می‌شود. خانواده و دوستان می‌توانند نقش حمایتی در روند درمان اعتیاد به الکل داشته باشند. زمانی که رابطه خود را با الکل درک کنید و از عوارض مصرف الکل آگاه باشید، می‌توانید نه تنها به خود بلکه به دیگران کمک کنید تا الکل را کنار بگذارند یا زمانی‌که در مهمانی‌ای با پیشنهاد “یک جرعه بنوش!” مواجه شدید، می‌توانید به راحتی “نه” بگویید.

وقتی نوشیدنی را رد می‌کنید، ممکن است مردم بپرسند چرا؟!

مسلما شما موظف به ارائه جزئیات نیستید، اما این پاسخ‌ها می‌تواند کمک کند تا راحت‌تر مقاومت‌تان را حفظ کنید:

  • من برای سلامتی‌ام ترک می‌کنم
  • از احساسی که نوشیدن الکل به من می‌دهد خوشم نمی‌آید

گفتنی است، لازم نیست چیزی بیشتر از «نه، متشکرم» بگویید. تمرین امتناع کردن، قبل از قرارگیری در موقعیت می‌تواند به شما کمک کند تا در آن موقعیت احساس راحتی و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید. پیدا کردن ریشه روانی اعتیاد و کمک به حل آن چیزی نیست که افراد بتوانند خودشان آن را انجام دهند، به همین منظور برای افزایش مقاومت‌تان در مقابل محرک‌ها، می‌توانید از جلسات روان درمانی در کلینیک دکتر روانشناسی و ترک اعتیاد جوادی بهره‌مند شوید، تا زمانی که در موقعیت مصرف الکل قرار گرفتید با اطمینان “نه” بگویید. در حقیقت روان درمانی یکی از مراحل مهم چگونگی ترک الکل است.

ترک الکل چگونه است؟

درمان اعتیاد الکل با استفاده از روش‌های مختلفی انجام می‌شود که ما در اینجا به بهترین روش ترک آن، یعنی ترکیب سم زدایی تدریجی، دارودرمانی و روان‌ درمانی اشاره می‌کنیم:

محیط خود را تغییر دهید

در پاسخ به پرسش “چگونه الکل را ترک کنیم؟” تا درمانی قطعی حاصل شود باید بگوییم تغییر محیط نقش شایانی در درمان تضمینی اعتیاد به الکل دارد.

چرا برای ترک الکل باید محیط را تغییر داد؟ حضور شما در جمع دوستان یا محیطی که الکل مصرف می‌کنید، به عنوان محرک عمل می‌کند، بنابراین توصیه می‌شود برای فرایندی راحت و ایمن محیط خود را تغییر دهید.

تغییر محیط زندگی شما برای مقاومت در مقابل محرک‌های الکل می‌تواند موجب افزایش انگیزه و اراده شما شود. درمان بستری کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی به همین منظور تعبیه شده است. مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره‌گیری از امکانات رفاهی، درمانی آرامش‌بخش و ایمن را برای شما به ارمغان خواهد آورد. با بستری شدن در این مرکز تحت نظارت شبانه روزی کادر درمان قرار خواهید گرفت و علائم شما بطور پیوسته کنترل خواهد شد.

اولین قدم ترک الکل چیست؟

در این بخش به پرسش ترک اعتیاد الکل چگونه است؟ می‌پردازیم. اولین گام چگونگی ترک الکل انجام سم زدایی است. سم زدایی به معنی پاکسازی بدن از الکل می‌باشد. در حقیقت در فرایند سم زدایی، بدن شما بطور فیزیکی از الکل پاک می‌شود. در طول فرایند سم زدایی شما یک سری علائم ترک الکل را بروز می‌دهید که برخی از آن‌ها می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند. این علائم عبارتند از:

  • اضطراب
  • سردرد
  • خستگی
  • بیخوابی
  • تغییرات خلق و خوی
  • تعریق
  • لرز

اما این همه عوارض ترک الکل نیست، گاهی ممکن است فرد دچار تشنج‌های شدید شود که اگر کنترل نشوند، موجب مرگ بیمار خواهد شد. به همین دلیل است که توصیه می‌شود حتما در یک کلینیک ترک اعتیاد اقدام به ترک الکل کنید. نیاز نیست نگران باشید، با انجام سم زدایی تدریجی در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی، شما فرایندی با حداقل درد و خماری را طی خواهید کرد، زیرا متخصصین این مرکز به صورت شبانه روزی علائم شما را مدیریت می‌کنند و در صورت لزوم برای کنترل علائم دارو تجویز خواهند کرد.

اولین قدم ترک الکل چیست؟

آیا روان درمانی نقش مهمی در ترک الکل دارد؟

بله، روان درمانی یک نقش بسیار حیاتی و اساسی در فرآیند ترک الکل ایفا می‌کند. بهترین مرکز ترک اعتیاد با تیم متخصص و مجرب، در این زمینه نقش برجسته‌ای دارد. درمانگران متخصص در این مرکزها با استفاده از روش‌های متنوعی همچون مشاوره فردی و گروهی، تکنیک‌های روان درمانی مبتنی بر شناخت، مدیریت استرس، و مهارت‌های ارتباطی به فرد کمک می‌کنند تا با علل اعتیاد آشنا شده و راه‌های موثری برای کنترل و ترک الکل یاد بگیرند. این نوع درمان تاثیرات مثبتی بر شناخت، افکار، و رفتارهای افراد دارد و از اهمیت بالایی برخوردار است در کمک به فرد برای دستیابی به تغییرات مثبت و پایدار در زندگی‌اش دارد.

زمانی که از ما پرسیده می‌شود” چگونه الکل ترک کنیم؟” تا نتیجه قطعی حاصل شود، مشاورین ما ترکیب روش‌های سم زدایی و روان درمانی را پیشنهاد می‌کنند. البته اراده خود فرد نیز نقش مهمی در جلوگیری از عود دارد. ما درک می‌کنیم که معمولاً هنگام ایجاد تغییرات بزرگ، زمان به سختی سپری می‌شود، اما شیوه‌های خوب مراقبتی از جمله برگزاری جلسات روان درمانی فردی یا گروهی، می‌تواند به شما در مدیریت احساسات طاقت‌فرسا و مراقبت از ذهن و بدنتان کمک کند.

در کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی، کادر درمانی متشکل از روانشناس حوزه اعتیاد، روانپزشک اعتیاد، مشاور و روانکاو حضور دارند تا ریشه اعتیاد و علل گرایش شما به الکل را بفهمند. به همین دلیل بعد از انجام سم زدایی، جلسات روان درمانی آغاز می‌شود تا بیمار بطور ریشه‌ای درمان شود. اینکه شما در چه مواردی میل به مصرف الکل دارید، بسیار مهم است و نشان می‌دهد که مهارت‌های مقابله‌ای شما باید بهبود یابد. در حقیقت روانشناس ترک اعتیاد به بهبود این مهارت‌ها می‌پردازد تا دیگر در مقابله با چالش‌ها و در زمان استرس، به سراغ الکل نروید.

مهم‌ترین اقدامات ترک الکل

ترک الکل یک مسیر تحت‌الشعاعی و متداول است که اقدامات آن باید به طور جدی و سازمان‌یافته انجام شوند. این اقدامات شامل مراجعه به مرکز‌های ترک اعتیاد با تیم‌های متخصص و تجربه‌یافته، مشاوره فردی و گروهی، استفاده از داروها و تکنیک‌های درمانی مناسب، ارائه برنامه‌های تأهیل و بازسازی برای تقویت روحیه و حمایت اجتماعی و خانوادگی فعال. همچنین، آموزش‌هایی درباره مدیریت استرس، بهبود سبک زندگی، و توسعه مهارت‌های اجتناب از مصرف الکل نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. ترک مواد مخدر مانند ترک گل، ترک الکل و… نیازمند اراده قوی، تصمیم‌گیری مؤثر، و پشتیبانی فراگیر است تا به فرد کمک کند در مسیر بازیابی و بهبود پیشرفت کند.

مرحله آخر ترک الکل نیز با انجام کارهای فردی همراه است:

برای خود مراقبتی وقت بگذارید

در چگونگی ترک الکل بطور مناسب، خود مراقبتی نقش مهمی دارد. کارهای زیر را جهت خودمراقبتی می‌توانید انجام دهید.

  • هیدراته بمانید

وعده‌های غذایی منظم و متعادل بخورید. سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که باعث افزایش انرژی و خلق و خو می‌شود.

  • اگر می‌توانید فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

پیاده روی، دوچرخه سواری، رقصیدن یا اسکیت سواری را امتحان کنید.

  • خواب بهتر را در اولویت قرار دهید.

برای بیشتر بزرگسالان 7 تا 9 ساعت خواب مناسب است.

  • سرگرمی‌های جدید انجام دهید.

سرگرمی‌های رضایت‌بخش می‌توانند حواس شما را از تمایل به نوشیدن منحرف کنند، همچنین به شما کمک می‌کنند آرام شوید.

  • یادداشت احساسات خود در زمان ترک الکل

مقایسه احساساتی که هنگام نوشیدن الکل ایجاد می‌شود با احساساتی که در هنگام پرهیز از آن تجربه می‌کنید به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید نوشیدن الکل به شما در مدیریت مشکلات‌تان کمک نخواهد کرد.

  • یک نوشیدنی مناسب پیدا کنید

انتخاب نوشیدنی مناسب می‌تواند به شما کمک کند تا در مقابل میل خود برای مصرف الکل محکم بایستید. آب، نوشابه‌های طعم‌دار، چای و سایر نوشیدنی‌ها همگی می‌توانند به جایگزینی الکل کمک کنند.

  • برای آرام کردن اضطراب، جملات تاکیدی، تنفس عمیق یا مدیتیشن را امتحان کنید.
  • وقتی احساس تنهایی می‌کنید با تماس با یکی از عزیزان خود صحبت کنید.

دلیل ترک الکل را یادداشت کنید

طبیعی است اگر در طول روند ترک الکل و حتی ماه‌ها بعد از آن، برای مصرف دوباره وسوسه شوید. هدف و دلیل ترک‌تان را یادداشت کنید و همواره جلوی چشمتان قرار دهید تا به اراده و تقویت انگیزه شما کمک کند.

ترک الکل در کلینیک ترک اعتیاد

برای دریافت کمک حرفه‌ای با کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس بگیرید. ترک الکل به تنهایی برای اکثر افراد مشکل است. اما لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید. ما در مسیر درمان همراه شما خواهیم بود. کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره‌گیری از امکانات رفاهی و هتلینگ و همچنین برخورداری از تیم متخصص حرفه‌ای اینجا هستند تا چگونگی ترک الکل را به شما بیاموزند. کافیست با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره ترک اعتیاد برخوردار شوید.

1402/09/25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یک =