۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تاثیر الکل بر قلب

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

نامنظم شدن ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، اعمال فشار و در نتیجه آسیب به ماهچه‌ قلب، بروز برخی مشکلات ریوی و همچنین برخی از سرطان‌ها (به صورت خاص سرطان کبد) تنها نمونه‌ای از اثرات سوء استفاده از الکل بر سلامت انسان هستند. دقت داشته باشید که الکل در دسته مواد با کالری بالا قرار گرفته می‌شود و از این رو نوشیدن آن می‌تواند منجر به افزایش وزن و بروز چاقی در فرد شود. بر طبق مطالعات انجام شده نیز چاقی می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به صورت چشمگیری افزایش دهد. لازم به ذکر است که کالری بالای موجود در الکل، می‌تواند ریسک بروز دیابت در افراد را نیز دو چندان کند. دیابت نیز از آن دسته بیماری‌هایی است که می‌تواند تهدید جدی برای سلامت سیستم قلبی عروقی انسان به شمار رود؛ بنابراین ترک الکل با روش های تضمینی می‌تواند بهترین راهکار رهایی از این عوارض باشد.

مشروبات الکلی به سیستم قلبی عروقی چه آسیب‌هایی وارد می‌کند؟

در بحث مصرف الکل و بیماری‌های قلبی و عروقی، تاثیرات الکل بر روی توان فرد در کنترل احساساتش، یکی از موضوعاتی که ممکن است از آن غافل بمانیم. مسئله‌ای بسیار مهم که می‌تواند در دور شدن فرد از سبک زندگی سالم (ورزش کردن و استفاده از یک رژیم غذایی مناسب) نقش بسیار چشمگیری داشته باشد. اتفاق تلخی که در بروز بیماری‌های قلبی عروقی، نقش انکارناپذیری دارد. همین عوامل باعث شده تا بسیاری از افراد به ترک الکل فکر کنند. روش ترک الکل مختلفی وجود دارد که مراجعه به کلینیک ترک اعتیاد از جمله بهترین آن‌ها به شمار می‌رود.

  • افزایش ضربان قلب:

مطالعات انجام شده در بحث تاثیر الکل بر سیستم قلبی و عروقی، منجر به تعریف اصطلاحی به نام “سندرم” شد. سندرمی که عموما پس از مصرف نوشیدنی‌های الکل دار در فرد دیده می‌شود. در این سندرم، فرد درد شدیدی را در قسمت مرکزی قفسه سینه خود تجربه می‌کند. دردی که احساسی شبیه به یک حمله قلبی را در فرد ایجاد می‌کند.

مصرف الکل می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب شود. هنگامی که فرد الکل مصرف می‌کند، مواد الکلی تأثیراتی بر سیستم عصبی مرکزی ایجاد می‌کند که باعث تحریک آن می‌شود و ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد. این افزایش طبیعی ضربان قلب به دلیل تحریک هورمون‌های استرس است که مصرف الکل ایجاد می‌کند و در نتیجه سیستم عصبی فعال می‌شود. ترک این ماده مانند ترک شیشه یک فرآیند چالش‌برانگیز است که نیازمند پشتیبانی و مراقبت حرفه‌ای دارد تا فرد بتواند ترک کند.

  • اختلال در تپش قلب:

بر طبق بررسی‌های انجام شده، زیاده روی کردن در مصرف الکل منجر به ایجاد بی‌نظمی در تپش قلب می‌شود. اتفاقی که با احساس تنگی نفس در فرد همراه است. در چنین شرایطی، فشار خون بدن فرد دستخوش تغییرات بسیار زیادی می‌شود و همین مسئله، احتمال حمله قلبی و ریسک ناشی از ایست قلبی و مرگ ناگهانی را افزایش می‌دهد.

  • افزایش احتمال حمله قلبی:

زیاده روی در مصرف نوشیدنی‌های الکل‌ دار به ویژه در افرادی که تازه کار هستند و به تازگی به مصرف الکل روی آورده‌اند، می‌تواند منجر به افزایش احتمال تشکیل لخته‌های خونی شود. این تاثیر مصرف الکل بر قلب، می‌تواند ریسک سکته  و یا حمله قلبی را به صورت چشمگیری افزایش دهد.

طبق مطالعات انجام شده توسط محققین دانشگاه هاروارد، احتمال جان سالم به در بردن از خطر حتمی مرگ بعد از سکته قلبی، در افرادی که از نوشیدنی‌های الکل دار مصرف نمی‌کنند، دو برابر بیشتر از افرادی است که سابقه مصرف چنین نوشیدنی‌ها را در زندگی خود دارند. این مسئله بسیار مهم نیز یک نمونه از عوارض مصرف الکل بر روی قلب به شمار می‌رود.

  • افزایش امکان ایست ناگهانی قلبی:

بر اساس برخی مطالعات انجام شده، زیاده روی در مصرف الکل، بی‌توجه به آنکه فرد، مبتلا به بیماری آریتمی قلب و یا بیماری عروق کرونری است و یا نه، می‌تواند ریسک مرگ ناشی از ایست ناگهانی قلب را افزایش دهد. دقت داشته باشید که این افزایش ریسک می‌تواند تابع عوامل دیگری همچون سن و یا میزان الکل مصرف شده نیز باشد.

ایست ناگهانی قلبی با مصرف الکل

چه کسانی نباید الکل مصرف کنند؟

با توجه به عوارض مصرف الکل بر روی سلامت بخش‌های مختلف بدن انسان، باید گفت که الکل برای تمامی افراد مضر است. همه افراد باید تلاش کنند که از مصرف هرگونه نوشیدنی الکل‌داری دوری کنند. با این وجود اگر الکل مصرف می‌کنید و به یک یا چند بیماری که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است، مبتلا هستید لازم است به پزشک خود مراجعه کنید و ایشان را نسبت به چنین مسئله‌ای (مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار) مطلع سازید.

  • دیابت
  • سکته قلبی و مغزی
  • بالا بودن تری گلیسیرید
  • سابقه بیماری‌های کلیوی
  • سابقه بیماری‌های قلبی عروقی (نارسایی قلبی، نامنظم بودن ضربان قلب، بالا بودن فشار خون، کاردیومیوپاتی یا سفت و ضخیم و ضعیف شدن ماهیچه قلب)

دقت داشته باشید که افراد چاق و یا زنان باردار، لازم است که برای حفظ سلامت خود (و جنین) از مصرف هرگونه نوشیدنی الکل‌دار پرهیز کنند.

اقدامات لازم برای ترک الکل چیست؟

برای ترک الکل می‌توان از شیوه‌های مختلفی استفاده کرد. با این حال شما می‌توانید با مراجعه به یکی از بهترین کلینیک‌های ترک اعتیاد به نام مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، الکل را در مدت زمان کم و بدون درد ترک کنید. چرا که افراد زیادی ممکن است بعد از دوره کوتاه و یا طولانی مصرف نوشیدنی‌های الکل دار دچار مشکلاتی شوند که می‌تواند شامل موادر زیر باشد:

  • سابقه ایجاد تداخل دارویی بین داروهایی که مصرف می‌کنند
  • سابقه بیماری‌های کلیوی و کبدی و همچنین قلبی
  • تمایل برای داشتن سبک زندگی سالم
  • دیابت
  • و…

اگر قصد ترک الکل را دارید، بهتر است در گام اول به یکی از مراکز معتبر ترک اعتیاد مراجعه کنید تا بتوانید از مشاوره‌های اولیه و خدمات روان‌شناسی ارائه شده توسط کادر درمانی آن‌ها بهره‌مند شوید. استفاده از خدمات کلینیک معتبر ترک اعتیاد دکتر جوادی به شما کمک می‌کند که با اعتماد به نفس و قدرت بالایی در مسیر ترک، قدم بردارید. بهترین درمان برای ترک الکل، کاشت ایمپلنت نالترکسان است که برای مدیریت مداوم وابستگی به الکل و اعتیاد به مواد افیونی بسیار موثر است.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2020/10/banner-implant.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”ایمپلنت نالتروکسان” phone=”02179441″ title=”بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد با ایمپلنت نالتروکسان” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%da%a9%d8%b3%d8%a7%d9%86/” first_link_title=”ایمپلنت نالتروکسان” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]ایمپلنت نالتروکسان از جدیدترین متدهای روز دنیا برای تضمین عدم بازگشت به اعتیاد است.[/bannershortcode]

سخن پایانی

الکل و بیماری‌های قلبی، دلیل بسیار محکمی است که یکبار برای همیشه تصمیم بگیرید تا سالم زندگی کنید. مصرف نوشیدنی‌های الکل‌دار تاثیرات سوء بسیار زیادی را بر روی سلامت ارگان‌ها و بخش‌های مختلف بدن شما مانند تاثیر الکل روی کبد دارد. قلب یکی از آن ارگان‌های بدن بوده که به واسطه مصرف الکل، دچار آسیب‌های فراوانی می‌شود. سکته قلبی، اختلال در تپش قلب، ضعیف شدن ماهیچه قلب و… همگی نمونه‌ای از تاثیرات مصرف مشروبات الکلی بر روی سلامت سیستم قلبی عروقی انسان هستند.

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =