۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

از کجا بفهمیم فردی اعتیاد به الکل دارد؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/15
امتیاز به نوشته:
5/5

الکل یکی از شایع‌ترین مواد محرک مورد سوءمصرف در دنیاست، در نتیجه باید با علائم اعتیاد به الکل و نشانه‌های مصرف الکل آشنا شویم. بیشتر افراد مبتلا به اعتیاد الکل، اعتیاد خود را انکار می‌کنند و اقدامی برای ترک الکل نمی‌کنند. با این وجود الکلیسم نوع شایعی از اعتیاد در جوامع مختلف است که در صورت عدم کنترل، می‌تواند عوارض وحشتناکی را به همراه داشته باشد.

با توجه به عوارض مصرف الکل، شاید بهترین راه حل شناخت خصوصیات افراد الکلی توسط اعضای خانواده باشد، تا بتوانند در زمان مناسب زندگی عزیزترین فردشان را نجات بدهند. در این مقاله همراه باشید تا ببینیم باید از کجا بفهمیم فردی اعتیاد به الکل دارد یا خیر!

با علائم ظاهری مصرف مشروبات الکلی و نشانه‌های اعتیاد به الکل آشنا شوید

خوشحالی و سرحال بودن، معمولا از علائم اعتیاد به الکل در فردی است که الکل مصرف می‌کند. اما در برخی موارد اعمال و رفتار او به گونه ای نیست که دیوانه به نظر برسد و تفاوت زیادی با آدم‌های عادی ندارد. یکی از بارزترین نشانه‌های مصرف الکل یا دیگر مواد مخدر در فرد، اختلال در حافظه و قدرت تصمیم‌گیری و عدم تمرکز است.

حافظه فردی که الکل مصرف کرده خیلی زود تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است تصمیماتی بگیرد که به سرعت از آنها پشیمان شود. از آنجایی که وابستگی مصرف الکل بیشتر یک وابستگی ذهنی است، مراجعه به روانشناس ترک اعتیاد می‌تواند اولین قدم موثر برای فرد بیمار محسوب شود.

کلینیک دکتر جوادی به عنوان بهترین مرکز ترک الکل در تهران با استفاده از بهترین شیوه ترک الکل در خدمت شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۷۹۴۴۱

افراد مبتلا به الکلیسم در بعضی موارد پرخاشگر و تندخو می‌شوند و اختیار اعصاب خود را از دست می‌دهند. این افراد اختیار حرکات خود را از دست داده، بریده بریده و شل حرف می‌زنند و دچار تاری دید می‌شوند.

چه زمان مصرف الکل اعتیاد محسوب می‌شود؟

بسیاری از افراد اعتیاد خود به سوءمصرف الکل را انکار می‌کنند. اما اگر اطرافیان آگاهی کامل از نشانه‌های اعتیاد به الکل داشته باشند می‌توانند زودتر به بیمار کمک کنند. اعتیاد به مصرف الکل زمانی اتفاق می‌افتد که در اثر مصرف مکرر الکل، بدن فرد تحمل پیدا کرده و دچار وابستگی جسمی و روانی شود.

در پی تحمل ایجاد شده، بدن برای کسب لذت‌های قبلی به میزان بیشتری از الکل نیاز پیدا می‌کند. همین افزایش مداوم در مقدار مصرف، روز به روز به شدت اعتیاد می‌افزاید و می‌تواند سلامت جسمی و مغزی بیمار را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

مصرف الکل به عنوان یک اعتیاد محسوب می‌شود زمانی که فرد نسبت به آن اعتیادی جسمانی و روانی تجربه کند و قادر به متوقف کردن مصرف الکل به طور مستقل نباشد. این اعتیاد ممکن است به تدریج تشکیل شود و با علائمی مانند بی‌قراری، افسردگی، تحمل به الکل بیشتر، و کاهش عملکرد اجتماعی و شغلی همراه باشد. برتری کلینیک ترک اعتیاد نسبت به کمپ ترک اعتیاد در این است که ارائه مراقبت تخصصی و فردی با توجه به نیازهای هر فرد را تضمین می‌کند و از روش‌های ترک اعتیاد معتبر و داروهای موثر برای تسهیل ترک الکل بهره می‌برد.

شایع‌ترین بیماری‌هایی که بر اثر اعتیاد به الکل رخ می‌دهند

شناخت بیماری‌هایی که بر اثر سوءمصرف الکل بروز پیدا می‌کنند یکی از نشانه‌های بارز اعتیاد به الکل است. تاثیر الکل بر کبد بر هیچ کس پوشیده نیست. الکل به مرور زمان سلامت کبد، دستگاه گوارش، قلب و باروری فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است زمینه‌ساز برخی از سرطان‌های خاص در افراد شود.

شایع‌ترین بیماری‌هایی که بر اثر اعتیاد به الکل رخ می‌دهند

سرطان در افراد الکلی

مصرف الکل به مدت طولانی باعث ایجاد سرطان‌های مختلف نظیر سرطان مری، دهان، گلو و حنجره می‌شود و تاثیر منفی روی این قسمت‌های بدن دارد. در زنان مصرف الکل احتمال بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

سیستم ایمنی بدن فرد الکلی

به طور کلی الکل می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن تاثیر منفی گذاشته و باعث ضعیف شدن فرد در برابر انواع بیماری شود.

مصرف الکل و ابتلا به پانکراتیت

پانکراس یا لوزالمعده وظیفه رساندن انسولین برای هضم مواد غذایی را دارد. مصرف طولانی مدت الکل می‌تواند باعث ورم لوزالمعده یا بیماری پانکراتیت شود. از نشانه‌های این بیماری دل دردهای بسیار شدید است.

متاسفانه در صورت عدم شناخت کافی جامعه به نشانه‌های اعتیاد به الکل و تشخیص دیرهنگام، این بیماری‌ها بر اثر مصرف طولانی مدت الکل رخ می‌دهند و یک آلارم جدی برای ترک الکل محسوب می‌شوند.

.

شایع‌ترین بیماری‌هایی که بر اثر اعتیاد به الکل رخ می‌دهند

خانواده‌های افراد مبتلا به الکلیسم بخوانند

مطمئناً یکی از مهم‌ترین مراحل که می‌تواند در دوره ترک اعتیاد به بیماران کمک کند، حمایت خانواده و عزیزان فرد معتاد است. در صورت آگاهی و همکاری خانواده با فرد در حال ترک الکل این مرحله با موفقیت پشت سر گذاشته می‌شود. خانواده با بالا بردن سطح آگاهی خود درباره نشانه‌های اعتیاد به الکل، علائم مصرف الکل و در نهایت همراهی با فرد بیمار، می‌تواند به او برای ترک الکل کمک شایان توجهی کند.

در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم:

  • با بیمار در مورد روش‌های اجتناب از مصرف و همچنین راه‌های مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا یا برخوردهای اجتماعی پرخطر صحبت کنید.
  • عود مصرف امری شایع است. کاهش یا قطع مصرف اغلب نیاز به اقدامات مکرر و همدلی اطرافیان دارد.
  • بیمار را محکوم نکنید. به او بگویید که افراد مختلفی ممکن است در دام اعتیاد مصرف الکل گرفتار شوند و آنها را به جلسات گروه درمانی اعتیاد تشویق کنید.
  • برای جلوگیری از مصرف دوباره شرایط مطلوبی را برای فرد فراهم کنید و از روش‌های جایگزین با بیمار صحبت کنید.
  • با عوارض جسمی و روحی هنگام ترک اعتیاد الکل آگاه شوید و فرد در حال ترک الکل را درک کنید.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2019/11/banner-img2.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”درباره ما” phone=”02179441″ title=”همین حالا درمان خود را با ایمپلنت دی سولفیرام شروع کنید” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%db%8c-%d8%b3%d9%88%d9%84%d9%81%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%85/” first_link_title=”ایمپلنت دی سولفیرام” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]برای اطلاع از برنامه های درمانی در کلینیک دکتر جوادی با مشاوران ما تماس بگیرید و یا درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.[/bannershortcode]

اکنون شما با علائم ظاهری اعتیاد به الکل، خصوصیات افراد الکلی و نشانه‌های اعتیاد به الکل آشنا شده‌اید. اگر احتمال ابتلای یکی از عزیزانتان را به سوءمصرف الکل می‌دهید، باید بدانید که بهترین و موثرترین روش ایمپلنت دی سولفیرام است. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های تخصصی تر با شماره تلفن 02179441 تماس حاصل فرمایید.

1402/11/15

6 پاسخ به “از کجا بفهمیم فردی اعتیاد به الکل دارد؟”

  1. شادی گفت:

    سلام ،لطفا درباره اینکه بوی مشروب چگونه است هم توضیح بدید ممنون

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز
      مشروب بویی شبیه به الکل و سرکه دارد، تند است و موقع استشمام بوی تلخ به مشام می رسد.

  2. گلرخ گفت:

    سلام علائم مصرف مشروب چیه؟ از کجا بفهمم شوهرم مشروب خورده یا نه ؟گاهی بوی الکل میده

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز،
      بارزترین نشانه مصرف مشروب احساس سرحالی و سرخوشی غیرمعمول است. دهان هم بوی الکل میدهد.

  3. علیرضا خمام گفت:

    سلام دکتر علائم مستی یا همون خماری الکل چیه؟ کنجکاوم بدونم

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز
      از نشانه‌های خماری الکل می‌توان به سردرد، سرگیجه، احساس خواب آلودگی،تشنگی، سردرگرمی، استرس و پشیمانی، تپش قلب، کج خلقی، درد شکم، حساسیت به نور، اختلال در حافظه، زودرنجی و عدم تمرکز اشاره کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص مقاله دیگر ما با عنوان عوارض مصرف الکل را مطالعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =