۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تاثیر الکل روی کبد

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

مصرف الکل حتی به مقدار بسیار کم، مشکلاتی را در بدن فرد به وجود می‌آورد که به‌عنوان بیماری شناخته می‌شوند. این بیماری‌ها برای هر شخص بر اساس مقدار مصرف دائم خود متفاوت است و برخی‌ احتمال دارد به مشکلات روحی روانی و برخی‌ با مشکلاتی نظیر مشکلات معده و کبد دچار شوند. یکی از بیماری‌های شایعی که با مصرف نوشیدنی‌های الکلی برای شخص به وجود می‌آید، بیماری کبد چرب الکلی نامیده می‌شود. لازم به ذکر است که این بیماری بسیار مهلک بوده و باید برای درمان آن در اسرع وقت اقدام شود. به همین منظور در این مقاله که توسط کارشناسان ما در کلینیک دکتر جوادی برای شما عزیزان محیا شده است به بررسی بیماری‌‌های کبدی و مصرف الکل خواهیم پرداخت.

انواع بیماری‌های ناشی از مصرف الکل

کبد چرب

کبد اندامی به شمار می‌رود که به بدن شما برای هضم غذا، ذخیره انرژی و دفع سموم کمک می‌کند. بیماری کبد چرب ناشی از عواملی است که باعث می‌شود تا چربی‌های اضافه در کبد جمع‌آوری شوند و نتواند به‌صورت طبیعی فعالیت خود را انجام دهد. به‌طور کلی دو نوع کبد چرب وجود دارد که در ادامه ذکر شده‌اند:

• کبد چرب غیر الکلی
• کبد چرب الکلی

در رابطه با بیماری‌های کبدی و مصرف الکل باید بدانید که علت به وجود آمدن آن تاثیر مخربی است که الکل بر روی بدن مصرف‌کننده می‌گذارد. هنگامی‌که یک فرد به نوشیدن الکل می‌پردازد، کبد وظیفه تجزیه و جذب آن را دارد؛ اما این تجزیه و جذب الکل عواقبی را برای سلامت کبد فرد مصرف‌کننده در پی خواهد داشت، زیرا الکل به سلول‌های کبد آسیب جدی وارد خواهد کرد و سلامت فرد را به خطر خواهد انداخت. هنگامی‌که سلول‌های کبد آسیب می‌بینند، این اندام دچار التهاب شدید خواهد شد و سیستم دفاعی بدن تحلیل می‌رود.

پس بنابراین با این تفاسیر از کبد چرب می‌توان به‌عنوان یکی از بیماری‌های کبدی و مصرف الکل اشاره کرد.

هپاتیت الکلی

هپاتیت الکلی نیز همانند کبد چرب الکلی در اثر مصرف زیاد الکل رخ می‌دهد؛ زیرا الکل مواد شیمیایی بسیار زیان‌آوری را همراه دارد که با ورود به بدن و رسیدن به کبد می‌تواند بیماری‌های گوناگونی را برای افراد مصرف‌کننده ایجاد نماید. درصورتی‌که فرد به این بیماری دچار شود ادامه مصرف الکل می‌تواند منجر به تشدید این بیماری و در نهایت از کار افتادن اعضای بدن، خون‌ریزی داخلی و در نهایت مرگ شود. پس لازم است تا افراد مبتلا به این بیماری هرچه زودتر برای ترک الکل اقدام کنند. این بیماری بیشتر برای اشخاصی به وجود می‌آید که به‌صورت دائم الکل را در وعده‌های غذایی خود قرار می‌دهند.

عواملی هستند که منجر به افزایش شدت این بیماری می‌شوند که عبارت‌اند از اضافه‌وزن و داشتن بیماری‌های زمینه‌ای. همچنین زنان بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت الکلی هستند این موضوع ممکن است به دلیل تفاوت بدن بانوان و آقایان در نحوه جذب و تجزیه الکل باشد. از علائم هپاتیت الکلی می‌توان به از دست دادن اشتها، استفراغ، تب با درجه پایین اما طولانی‌مدت و خستگی بیش‌ازحد اشاره کرد.

سیروز الکلی

همان‌گونه که گفته شد سوءمصرف و اعتیاد به الکل باعث ایجاد برخی از مشکلات سلامتی می‌شود، به‌ویژه اگر مصرف به‌صورت دائم باشد. یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین رابطه بیماری‌های کبدی و مصرف الکل بیماری سیروز الکلی نامیده می‌شود،. بنیاد کبد آمریکا تخمین می‌زند که بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از مصرف‌کنندگان الکل که به‌صورت دائم به نوشیدن می‌پردازند به سیروز کبدی مبتلا می‌شوند. این بیماری می‌تواند منجر به زردی پوست، خستگی مفرط، خونریزی یا کبودی با کوچک‌ترین ضربه، کاهش اشتها و وزن، حالت تهوع و همچنین بی‌خوابی اشاره کرد.

درصورتی‌که دارای چنین علائمی‌هستید لازم است تا هرچه زودتر به پزشک متخصص مراجعه فرمایید.

انواع بیماری‌های ناشی از مصرف الکل

علائم ابتلا به کبد چرب الکلی

در کل کسانی که به مصرف الکل اعتیاد دارند، کبد آن‌ها چرب بوده و به همین دلیل علائم مختلفی را به همراه دارند که در ادامه توضیحاتی در خصوص هر یک از آن‌ها به شما عزیزان داده‌شده است.

  • زردی، ظهور رنگ زرد در چشم یا پوست

یکی از علائم ابتلا به کبد چرب زرد شدن سفیدی چشم و پوست است. این موضوع نشان‌دهنده تولید بیش از حد ماده‌ای به نام بیلی‌روبین و عدم کارکرد صحیح اندام کبد است. عدم پیگیری این مشکل و بی‌توجهی به درمان می‌تواند منجر به از کار افتادن کبد و درنهایت مرگ انسان شود.

  • تب و لرز

هنگامی‌که کبد یک فرد در اثر مصرف الکل دچار مشکل شود، نمی‌تواند مواد سمی‌بدن را تجزیه و دفع نماید به همین دلیل سیستم دفاعی بدن فعال‌شده و به‌عنوان تب و بالا رفتن دمای بدن وجود مشکل را نشان می‌دهد. درصورتی‌که به تب و لرز به وجود آمده از این بیماری توجه نشود می‌تواند آسیب جدی به مغز و اندام بدن انسان وارد نماید.

  • خارش شدید پوست

یکی از عوارض مصرف الکل خارش شدید پوست است. به دلیل اینکه کبد قادر نیست سموم را از بدن دفع کند علاوه بر ایجاد زردی پوست سبب ایجاد خارش‌های شدید در کف دست‌وپا یا دیگر نقاط بدن شود. لازم است بدانید که این مشکل به خودی خود رفع نخواهد شد و لازم است تا برای درمان و بهبودی، با پزشک متخصص مشورت نمایید.

  • انحنای ناخن انگشتان

خم شدن ناخن انگشتان دست‌وپا می‌توانند ناشی از عدم وجود ویتامین‌های موردنیاز و اختلالات تیروئیدی باشند. این مشکل باز هم به بیماری کبدی بازمی‌گردد که لازم است برای رفع آن به پزشک مراجعه فرمایید.

  • کاهش قابل‌توجه وزن

همانگونه که گفته شد عدم کارکرد صحیح کبد و بروز بیماری کبد چرب الکلی می‌تواند منجر به عدم توانایی کبد در دفع سموم و تجزیه مواد معدنی شود. به همین دلیل مواد معدنی جذب بدن انسان نخواهند شد و به‌صورت مستقیم دفع می‌شوند. همین موضوع سبب کاهش قابل‌ توجه وزن خواهد شد.

  • ضعف عمومی‌ و تحلیل عضلانی

این موضوع نیز همانند کاهش وزن دلیل یکسانی دارد زیرا بدن انسان توانایی جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز را از دست می‌دهد. به همین دلیل با عدم رسیدن انرژی به نقاط مختلف بدن تحلیل ماهیچه‌ها و عضلات بدن اتفاق خواهد افتاد. در کل بیماری‌های کبدی و مصرف الکل رابطه مستقیمی‌ با هم دارند و با مصرف الکل احتمال بروز این‌ مشکلات امکان‌پذیر است.

رژیم غذایی مخصوص بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی

رژیم غذایی مخصوص بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی باید به منظور کاهش فشار بر این ارگان حیاتی باشد. این رژیم شامل محدود کردن مصرف چربی‌ها، شکر، و البته الکل، و افزایش مصرف مواد آنتی‌اکسیدانی و مواد مغذی نظیر فیبر، ویتامین C و E، و از همه مهم‌تر ترک الکل است. برتری کلینیک ترک اعتیاد نسبت به کمپ ترک اعتیاد در این است که به علاوه از ترک مواد، ارائه راهکارهای بهینه‌سازی رژیم غذایی و نیازهای خاص بیماران کبد چرب الکلی را مدیریت می‌کند تا به بهبود عملکرد کبد و بهبود سلامتی افراد کمک کند.

  • مقادیر زیادی سبزی و میوه

استفاده مداوم از سبزیجات و میوه‌ها می‌تواند به درمان بیماری کبد چرب الکلی کمک شایانی کنند. سبزی و میوه به دلیل داشتن فیبر و دیگر مواد معدنی موردنیاز بدن و همچنین بهبود عملکرد کبد، سبب بهبود این بیماری خواهند شد و علائم بیماری نیز پس از گذر زمان برطرف می‌شوند.

  • گیاهان دارای فیبر بالا مثل حبوبات و غلات کامل

درصورتی‌که از حبوبات متنوع در رژیم غذایی خود استفاده کنید به دلیل داشتن فیبر می‌تواند کبد را پاکسازی کرده و دوباره فرایند دفع سموم با بالاترین کیفیت آغاز شود.

  • استفاده حداقل شکر، نمک و چربی

درصورتی‌که در طول درمان خود از مصرف شکر، نمک و چربی خودداری فرمایید، کبد شما زودتر بهبود می‌باید. زیرا استفاده از قند و شکر، نمک و چربی مشکلاتی را برای کبد فرد حتی سالم به وجود خواهد آورد که پرهیز از آن‌ها به‌سلامت شما کمک خواهد کرد.

حذف الکل از رژیم غذایی

درصورتی‌که بتوانید با تلاش و پشت‌کار خود نوشیدنی‌های الکلی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، کمک شایانی به بهبود هرچه سریع‌تر کبد خواهید کرد؛ اما لازم است بدانید که ترک الکل کاری دشوار است که جهت راحت‌تر بودن انجام پروسه ترک الکل بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید.

شما عزیزان می‌توانید از طریق تماس با کارشناسان در بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران موضوع مورد نظر را با آن‌ها در میان گذاشته و در صورت علاقه برای برگزاری وقت مشاوره به کلینیک مراجعه فرمایید.

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + ده =