۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

الکل تا چه مدت در بدن باقی می ماند؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

از آنجایی که الکل قدرت مغز و رفلکس‌های بدن را مختل می‌کند، ممکن است در روند اثرگذاری برخی از داروها ناهماهنگی ایجاد کند. الکل در روند عادی زندگی نیز اختلال ایجاد می‌کند؛ در صورتی که الکل مصرف کرده باشید، ضروری است که بدانید که تا چه مدت در سیستم بدنی شما باقی می‌ماند. سرعت متابولیسم الکل در بدن (به این معنا که بدن شما چقدر سریع الکل را پردازش و تجزیه می‌کند) از فردی به فرد دیگر متفاوت است. الکل برای ساعت‌ها، روزها و حتی هفته‌ها بسته به نوع آزمایشی که انجام می‌دهید، در بدن قابل تشخیص است. در ادامه با ما همراه باشید تا مدت زمان اثر شراب و انواع نوشیدنی‌های الکلی در بدن بعد از ترک االکل را بررسی کنیم.

مدت زمان ماندگاری الکل در اعضای مختلف بدن

سوالاتی از این قبیل که مدت زمان ماندگاری الکل در بدن چقدر است و تست الکل تا چند روز مثبت است، سوالاتی کلی هستند. میزان ماندگاری الکل دربخش‌های مختلف بدن متفاوت است. در ادامه برای پاسخ به این سوال که الکل چه مدت در بدن باقی می‌ماند، به ماندگاری الکل بر هر بخشی از بدن که با آزمایش قابل تشخیص است می‌پردازیم.

• الکل چه مدت در ادرار باقی می ماند؟

در آزمایش ادرار، به دنبال متابولیت‌های الکل هستند که این متابولیت‌ها از ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از نوشیدن الکل در ادرار قابل تشخیص هستند. در آزمایش‌های جدید و پیشرفته‌تر، حتی تا ۸۰ ساعت پس از نوشیدن الکل نیز قابل شناسایی است.

• الکل چه مدت در خون باقی می ماند؟

تاثیر الکل بر خون نیز به بدن فرد بستگی دارد، اما به صورت عمومی تا ۶ ساعت قابل شناسایی است.

• الکل چه مدت در نفس باقی می ماند؟

ماندگاری الکل در تنفس ۱۲ تا ۲۴ ساعت است. برای این تست از دستگاه کوچکی استفاده می‌کنند و در صورتی که این دستگاه عددی بالاتر است 0.02 را نشان دهد به این معنا است باید تمام کارهای مربوط به ایمنی، از جمله رانندگی را کنار گذاشت.

• الکل چه مدت در بزاق دهان باقی می ماند؟

در بزاق نیز مانند تنفس، ۱۲ تا ۲۴ ساعت قابل شناسایی است.

• الکل چه مدت در شیر مادر باقی می ماند؟

در خصوص تاثیر الکل بر شیر مادر سوالات بسیار است. متاسفانه این تصور وجود دارد که اگر میزان کمی الکل مصرف کنید و مدت زمان کافی برای تجزیه آن صبر کنید، شیر مادر از الکل تاثیر نمی‌پذیرد. باید به این نکته توجه کرد که در زمان شیردهی هیچ مقدار الکل مجاز نیست و نوزادانی که الکل وارد سیستم بدنی آن‌ها می‌شود در معرض خطر کاهش مهارت‌های حرکتی، تاخیر در تمام جنبه‌های رشد و مرگ هستند. یک پیمانه نوشیدنی الکلی با درصد پایین الکل، حدود 2 تا 3 ساعت در شیر مادر می‌ماند. هرچقدر میزان نوشیدنی بیشتر یا درصد الکل در آن نوشیدنی بالاتر باشد به همان میزان، زمان ماندگاری آن در شیرمادر هم بیشتر می‌شود. ترک اعتیاد الکل قبل از اقدام به بارداری باید صورت گیرد.

• الکل چه مدت در فولیکول های مو باقی می ماند؟

ماندگاری الکل در فولیکول‌های مو بیشتر از سایر اعضا بدن است. این ماده می‌تواند تا ۹۰ روز در فولیکول‌های موی باقی بماند.

کلینیک دکتر جوادی به عنوان بهترین مرکز ترک الکل در تهران با استفاده از بهترین شیوه ترک الکل در خدمت شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۷۹۴۴۱

 

چه مدت زمان لازم است تا تاثیر الکل از بین برود؟

مدت زمان تاثیر مصرف الکل در بدن به حجم و قدرت نوشیدنی الکلی که مصرف کرده‌اید بستگی دارد. هرچه بیشتر نوشیدنی مصرف کرده باشید مدت زمان بیشتری هم طول می‌کشد تا بدن آن را پردازش کند. همانطور که گفته شد، باید به این نکته هم دقت کرد که میزان الکل موجود در نوشیدنی‌های مختلف متفاوت است. به طور معمول پس از حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه، الکل در خون به حداکثر میزان خود می‌رسد و پس از این زمان، بدن شروع به تجزیه آن می‌کند. نیمه عمر الکل در بدن ۴ تا ۵ ساعت است؛ این نکته به آن معنا است که ۴ تا ۵ ساعت طول می‌کشد تا بدن بتواند از شر حدود نیمی از نوشیدنی مصرف شده، خلاص شود. بدن برای خلاص شدن از کل الکل مصرف شده، حدود ۲۵ ساعت طول می‌کشد تا بدن تمام آن را از سیستم خود پاک کند.

 

چه مدت زمان لازم است تا تاثیر الکل از بین برود؟

• راه های مختلف برای کاهش یا از بین بردن تاثیر الکل

باید با این واقعیت روبرو شد که هیچ راه علمی برای کاهش یا از بین بردن تاثیر الکل بر بدن وجود ندارد؛ تنها راه حل، زمان است. با گذشت زمان و طی شدن روند تجزیه الکل در بدن، سطح آن به مرور کاهش پیدا می‌کند و از بین می‌رود. دلیل این موضوع به نحوه جذب این ماده در بدن برمیگردد؛ الکل به سرعت از طریق پوشش معده و روده به جریان خون جذب می‌شود. عوامل متعددی مانند وزن و پر یا خالی بودن معده، بر سرعت جذب الکل در بدن تاثیر گذار است.

بسیاری از مردم معتقدند که با نوشیدن آب زیاد که باعث افزایش دفعات دفع از طریق ادرار می‌شود، خوردن نوشیدنی‌های دتاکس یا همان سم‌زدا، مصرف ویتامین سی، نوشیدن قهوه و مواردی از این قبیل، می‌توانند الکل را زودتر از سیستم بدن خود خارج کنند که هیچ کدام از این موارد در علم پزشکی تایید شده نیستند و بهتر است برای ترک آن به بهترین بیمارستان ترک اعتیاد و پزشکان متخصص در این زمینه مراجعه کرد.

• تجزیه الکل در بدن چگونه انجام می گیرد؟

در فرآیند تجزیه الکل، بیشترین کارها بر عهده کبد است؛ اما کبد تنها عامل در این فرآیند نیست. اولین توقف الکل در معده است؛ برخی از افراد دارای آنزیم‌هایی در معده هستند که به عنوان الکل دهیدروژناز (ADH) و آلدهید دهیدروژناز (ALDH) شناخته می‌شوند. این آنزیم‌ها الکل را تجزیه می‌کنند و مقداری از آن، در این مرحله وارد جریان خون می‌شود. اما نکته قابل ذکر این است که همه افراد دارای این آنزیم‌ها نیستند، مطالعات نشان داده که زنان نسبت به مردان سطح پایین‌تری از ADH را دارند؛ همچنین سطح این آنزیم، در افرادی که به طور منظم الکل می‌نوشند نیز پایین‌تر است.

در صورتی که این آنزیم‌ها در معده به میزان کافی وجود نداشته باشند، الکل به روده کوچک فرستاده می‌شود و از آنجا به جریان خون وارد می‌شود تا به کل بدن منتقل شود و در این مرحله است که اثرات آن بر بدن احساس می‌شود. کبد مهم‌ترین وظیفه را در تجزیه الکل ایفا می‌کند. الکل پس از عبور از معده و روده کوچک وارد جریان خون شده و پس از آن کبد شروع به پاکسازی می‌کند. حدود ۹۰ درصد الکل توسط کبد از خون حذف می‌شود و ۱۰ درصد باقی‌مانده از طریق کلیه‌ها، ریه و پوست خارج می‌شود.

مسمومیت ناشی از مصرف الکل و راه های درمان

مسمومیت الکلی یک وضعیت اورژانسی است. زمانی که مقدار زیادی الکل مصرف شود، به حدی که بدن نتواند به موقع آن را تجزیه کند، مسمومیت با الکل اتفاق می‌افتد. علائم اعتیاد به الکل و مسمومیت عبارتند از استفراغ، تنفس کند، کاهش دمای بدن، کاهش فشار خون و بی‌هوش شدن. در صورتی که فردی در نزدیکی شما مشکوک به مسمومیت با الکل است او را به پهلو بچرخانید تا از خفگی بر اثر استفراغ جلوگیری کنید؛ فورا با اورژانس تماس بگیرید و هرگز تا رسیدن اورژانس او را ترک نکنید.

جهت استفاده از خدمات روانشناسی ترک اعتیاد و روان درمانی کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی در حین و بعد از ترک الکل با مشاوران ما در تماس باشید.

مسمومیت ناشی از مصرف الکل یک وضعیت خطرناک و اورژانس پزشکی است که معمولاً نتیجه مصرف اضافی و بیش از حد الکل به صورت تجربی یا آگاهانه است. این وضعیت می‌تواند با علائمی از جمله تهوع، استفراغ، اسهال، عدم تعادل، تاری دید، ناراحتی معده، ضربان قلب نامنظم، و حتی کاهش آگاهی و کما همراه باشد. درمان اساسی مسمومیت الکل شامل حفظ علائم حیاتی مثل تنفس و ضربان قلب، مایعات دهی برای جلوگیری از خشکی و الکترولیت‌های الزامی است. اگر وضعیت بسیار خطرناک باشد، ممکن است نیاز به داروهای تسکینی و درمانی داشته باشید. همچنین، پیشنهاد می‌شود حتماً به پزشک و کلینیک ترک اعتیاد معتبر مراجعه کنید تا ارزیابی دقیق‌تری انجام شود.

عوامل موثر بر ماندگاری الکل در بدن

هیچ زمان مشخصی برای اعلام مدت زمان ماندگاری الکل در بدن وجود ندارد و همانطور که پیش از این هم گفته شد از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان ماندگاری الکل در بدن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جنسیت: مطالعات نشان می‌دهد که تجزیه الکل در زنان بیشتر از مردان زمان می‌برد.

• سن: با افزایش سن، سرعت تجزیه الکل در بدن نیز کاهش می‌یابد.

• وزن: وزن بر ماندگاری تاثیر مستقیم دارد. هر چه وزن بیشتر باشد غلظت الکل در خون کمتر خواهد بود. در مقایسه دو فرد یکی با وزن بالا و دیگری با وزن پایین و مصرف یکسان نوشیدنی الکلی، غلظت الکل در خون فردی که وزن پایین‌تری دارد، بیشتر از فردی است که وزن بالاتری دارد.

• سلامت جسمانی: در صورتی که در هر کدام از بخش‌های معده، کلیه‌ها و کبد مشکلی وجود داشته باشد، شرایط تجزیه الکل دشوارتر می‌شود.

همانطور که پیش از این هم اشاره شد، موارد دیگری مانند مصرف دارویی خاص، میزان نوشیدنی الکلی مصرف شده، درصد الکل نوشیدنی و این موضوع که قبل از مصرف نوشیدنی الکلی غذا خورده‌اید یا خیر، همه بر این موضوع اثر گذارند.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2019/11/banner-img2.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”درباره ما” phone=”02179441″ title=”همین حالا درمان خود را با ایمپلنت دی سولفیرام شروع کنید” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%db%8c-%d8%b3%d9%88%d9%84%d9%81%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%85/” first_link_title=”ایمپلنت دی سولفیرام” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]برای اطلاع از برنامه های درمانی در کلینیک دکتر جوادی با مشاوران ما تماس بگیرید و یا درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.[/bannershortcode]

دی سولفیرام آنزیمی را که در متابولیسم مصرف الکل نقش دارد مسدود می کند. با کاشت ایمپلنت دی سولفیرام در افراد مبتلا به الکلیسم مزمن برای درمان همیشگی اعتیاد به الکل استفاده می شود. این دارو می تواند از مصرف الکل بعد از دوره ترک اعتیاد جلوگیری کند. دی سولفیرام همراه با اصلاح رفتار، روان درمانی، و جلوگیری از لغزش‌ها و وسوسه های مصرف برای کمک به ترک نوشیدن استفاده می شود.

اگر به دنبال کمک به خودتان یا عزیزتان هستید که با اعتیاد به الکل دست و پنجه نرم می‌کند، می توانید برای اطلاع از درمان قطعی الکل با ایمپلنت دی سولفیرام که برای ترک الکل به کار می رود، همین حالا با ما تماس بگیرید

[phoneshortcode desc=”مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.” phone=”02179441″ phone_text=”02179441″][/phoneshortcode]

1402/11/14

یک پاسخ به “الکل تا چه مدت در بدن باقی می ماند؟”

  1. رضا گفت:

    درود بر شما
    واقعاً الکل ترکش از هرویین بدتره.من سالها یا در آلمان تحت درمان هستم اما هنوزم در معرض خطر هستم.
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 4 =