۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

کمپ ترک اعتیاد

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/17
امتیاز به نوشته:
5/5

اگر شما و یا هرکدام از عزیزان‌تان درگیر اعتیاد هستید، برای ترک دائم این وضعیت نیاز به مشاوره و همراهی متخصصان خواهید داشت. معمولاً افراد در این مواقع به کمپ‌های ترک اعتیاد یا کلینیک‌های مجاز مراجعه می‌کنند. کمپ ترک اعتیاد که از گذشته به طور گسترده استفاده می‌شده با وجود کلینیک‌های ترک اعتیاد جایگاه خود را از دست داده است. دلیل این اتفاق وجود کمپ‌های ترک اعتیاد و حتی مراکز غیرمجاز با عنوان کمپ ترک اعتیاد است که باعث ایجاد مشکلات ثانویه بسیاری شده است؛ مشکلاتی که در بسیاری از این کمپ‌های ترک اعتیاد پیش می‌آید عموماً منجر به مشکلات روحی روانی و تا حدی زیادی بازگشت و عود اعتیاد شخص می‌شود.

کمپ ترک اعتیاد

حتی در بهترین کمپ ترک اعتیاد که به هزینه پایینی بیماران را پذیرش می‌کند نیز امکانات چندانی وجود نداشته و افراد در اتاق‌های اشتراکی در واقع به نوعی زندانی هستند. عدم حضور پزشک متخصص و امکانات درمانی ضعیف باعث می‌شود که بعضاً با رفتار‌ها و برخوردهای نامناسبی که از این کمپ‌های ترک اعتیاد گزارش شده است افراد دچار مشکلات روحی روانی یا مشکلات سم زدایی شوند.

از دیگر مشکلات کمپ‌های ترک اعتیاد استفاده از مواد اعتیاد آور به عنوان جایگزینی برای اعتیاد است. در واقع در این کمپ ها، تنها نوع ماده اعتیادآوری که به آن اعتیاد داشتید عوض می‌شود اما اصل اعتیاد سر جای خود باقیست. اگر از افرادی هستید که ترک اعتیاد و در کنار آن ریشه‌یابی علت اعتیاد برایتان اهمیت دارد، این مطلب می‌تواند کمک زیادی برای انتخاب بهترین مرکز ترک اعتیاد برای شما باشد. این را در نظر داشته باشید که کلینیک و کمپ از نظر محیط و روش‌های درمان اعتیاد تفاوت‌های زیادی دارند.

تفاوت کمپ ترک اعتیاد با کلینیک

ترک اعتیاد در وهله اول و در اصلی‌ترین مرحله خود، نیاز به محیطی آرام و به دور از تشنج‌های احتمالی دارد. اگر شما هم با محیط کمپ ترک مواد مخدر آشنا باشید، طبیعتاً کلینیک ترک مواد مخدر را ترجیح خواهید داد. این کلینیک‌ها یا به عبارتی مراکز فوق تخصصی درمان اعتیاد، وظایف خود را بسیار بهتر از کمپ‌ها انجام می‌دهند و فرد مصرف کننده پس از پایان دوره ترک و سم زدایی، تحت مراقبت روانشناس و روانپزشک قرار می‌گیرد که در این مرحله وسوسه و لغزش بیمار کاملاً کنترل و درمان می‌شود. بسیاری از افراد درگیر اعتیاد پس از ترک مواد، به دلیل عوارض مصرف مواد مخدر، اغلب دچار بیماری‌های روحی و روانی مختلفی می‌شوند.

یک کلینیک با کادری مجرب در حوزه روانشناسی ترک اعتیاد کمک زیادی به افراد مبتلا به اعتیاد می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های فوق‌العاده کلینیک‌ها، درمان تخصصی و ریشه‌یابی علت اعتیاد است، بطوریکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، با توجه به نتایج آزمایشات اولیه اعتیاد و بررسی نوع اعتیاد، بیمار بهترین روش سم زدایی بدن را برای رهایی از اعتیاد خاص خود دریافت خواهد کرد. به طور مثال درمان فردی که به تریاک اعتیاد دارد، از درمان فردی که به شیشه یا سایر محرک‌ها اعتیاد دارد، کاملاً متفاوت بوده و روش هر کدام از دیگری تفکیک می‌شود؛ همچنین در کلینیک‌های تخصصی درمان اعتیاد; جلسات روان درمانی، CBT، Rtms ، سکس‌تراپی، خانواده درمانی و… بعد از دوره سم‌زدایی بدن از مواد در انتظار افراد است تا فرد به طور کامل آماده بازگشت به جامعه باشد.

اهمیت بازگشت به زندگی پس از اعتیاد، تفاوت کمپ ترک اعتیاد و کلینیک را به مسئله‌ای حیاتی تبدیل می‌کند. انتخاب ناآگاهانه کمپ برای ترک مواد مخدر ریسک و مخاطرات زیادی داشته و حتی ممکن است فرد دچار اختلالات بسیاری شود؛ در این میان می‌توان با یک انتخاب درست، خود و یا عزیزان‌تان را از عوارض پس از ترک اعتیاد دور نگه داشت و بازگشت به جامعه و خانواده را تا حد زیادی تسهیل کرد.

کلینیک ترک مواد مخدر

طریقه ترک مواد مخدر در کلینیک های ترک مواد مخدر

بسیاری از کلینیک‌های تخصصی ترک اعتیاد، جنبه روانی افراد را در اولویت خود قرار می‌دهد و با بهترین روش‌های سم زدایی سریع و یا تدریجی، افراد را از زندان مخدر و محرک‌ها رها می‌کنند؛ برای مثال می‌توان به 2 روش سم زدایی تدریجی مواد از بدن و یا روان درمانی اشاره کرد. در هر کدام از این روش‌ها، روند کار به طور کامل متفاوت است و هر کدام برای افراد مشخصی قابل انجام است. همچنین می‌توان گفت در این کلینیک‌ها، ترک اعتیاد به همراه مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد نیز خواهد بود و از آسیب‌های روحی به فرد پس از قطع مصرف مواد جلوگیری خواهد شد.

به هر حال همه ما می‌دانیم، اعتیاد نوعی بیماری است و در صورت گذراندن مراحل درمانی آن تحت نظر پزشک و در محیط مناسب با احتمال بالایی همیشگی و قطعی است.

در ادامه خلاصه ویژگی‌های بستری در کلینیک دکتر جوادی را مشاهده می‌کنید:

  • اتاق‌های ویژه و خصوصی
  • اتاق‌های مجزا با امکانات رفاهی ویژه
  • امکان ملاقات در هر ساعت از شبانه روز
  • محیطی آرام و شاداب

کمپ ترک اعتیاد و طریقه ترک مواد مخدر

شاید برایتان جالب باشد که در بهترین کمپ ترک اعتیاد در تهران هم هیچ کدام از اصول مراکز استاندارد رعایت نمی‌شود. بسیاری از کمپ‌ها فضای نامطلوبی داشته و افراد در آن از فضای خصوصی و مشاوره برای ریشه‌یابی اعتیاد بهره‌مند نیستند. روش‌‌های درمانی غیراستاندارد موجود در این کمپ‌ها بار روحی و روانی بسیاری برای افراد داشته و حتی ممکن است فرد بعد از ترک دوباره به سمت اعتیاد بازگردد یا فقط نوع مواد مصرفی را تغییر دهد.  برای مثال در بسیاری از این کمپ‌ها، فرد درگیر اعتیاد به تخت بسته می‌شود و یا دوز بالایی از دارو‌های شبه مخدر مانند: متادون، شربت متادون، ترامادول (تمامی این داروها شبه مخدر بوده و وابستگی شدید جسمی و روحی برای فرد به همراه دارند) به او داده می‌شود.

کمپ ترک اعتیاد و طریقه ترک مواد مخدر

روش‌های سنتی و مشابه، بار روانی بیمار را افزایش داده و در واقع هیچ کمکی به او نمی‌کنند. به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده که جامعه از روش‌های سنتی و آسیب‌زا بریده و به سمت راه‌های استاندارد، نتیجه‌بخش و البته منطقی حرکت کند. ترک اعتیاد در کمپ‌ها ممکن است به قیمت جان افراد تمام شود. با پیشرفت علم و رفاه انسانی دیگر زمان زندانی کردن، کتک زدن و آسیب زدن به روح و روان فرد معتاد تمام شده است.

برای درمان قطعی و حتمی عزیزان درگیر اعتیاد بهتر است آن‌ها را از این محیط خطرناک دور نگه داریم. کمپ‌های ترک اعتیاد در مقایسه با کلینیک‌ها بسیار ضعیف و حتی نا امید کننده عمل کرده‌اند و می‌توان گفت نه تنها تأثیری در ترک اعتیاد ندارند، بلکه در برخی موارد باعث آسیب‌های زیادی به بیمار می‌شوند؛ بهترین مثالی که می‌شود برای این کمپ‌ها به کار برد این است که فرد از چاله به چاه افتاده و اعتیاد در زندگی او پر رنگ‌تر می‌شود. هر چقدر زمان رهایی از اعتیاد بیشتر شود، ترک آن بسیار سخت و دشوارتر خواهد شد؛ البته این را هم در نظر داشته باشید که هیچ وقت برای شروع زندگی جدید دیر نیست.

افزایش مراکز غیرمجاز ترک‌ اعتیاد

در سال‌های اخیر مراکز غیر‌مجاز بسیاری برای ترک‌ اعتیاد به صورت کمپ ترک اعتیاد به وجود آمده‌اند. اگر به دنبال بهترین کمپ اعتیاد در تهران هستید بهتر است به مراکز ترک مجاز مراجعه کنید. کمپ‌های ترک اعتیاد که حتی برخی از آن‌ها دارای مجوز نیز هستند، بدون توجه به نکات مهم و حساس ترک اعتیاد به روش‌های مدرن افراد را در بدترین شرایط روحی و روانی قرار می‌دهند. امروزه در شهر‌های بزرگ تقریباً در هر منطقه یک مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد وجود دارد که هیچ کدام از استانداردها در آن رعایت نمی‌شود. این مراکز بدون هیچ نظارتی خود را یک مرکز مجهز با امکانات رفاهی مناسب معرفی می‌کنند ولی در باطن و درون آن‌ها آسیب‌های اجتماعی بسیاری در حال رخ دادن است.

این مراکز در یک فضای متشنج به دنبال رهایی افراد به هر قیمتی هستند. بهتر است اگر به دنبال یک مرکز مناسب و معتبر هستید، ابتدا از فضای آن مطلع شده و در وهله بعدی با افراد رها شده از بند اعتیاد مشورت کنید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که مشاورین معتبر مرجع مناسبی برای انتخاب مرکز تخصصی ترک اعتیاد هستند. ما در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره گیری از روش های نوین پزشکی در زمینه اعتیاد به بیماران کمک می کنیم تا ضمن ترک قطعی مواد مخدر، ترس و اضطراب بازگشت به آن را نداشته باشند.

1402/07/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 11 =