۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

آیا الکل باعث چاقی می‌شود؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

امروزه برخی باورهای غلط در ارتباط با الکل و چاقی در بین عموم مردم به وجود آمده است. در این مطلب قصد داریم تا با بررسی مواردی نظیر سوخت‌وساز الکل در بدن، الکل کالری فراوان و ارزش غذایی صفر، الکل و چاقی صورت و افراط نوشیدن مشروبات الکلی و مشکلات آن به بررسی مباحثی پیرامون این باور بپردازیم.

سوخت و ساز الکل در بدن

همان‌طور که امروزه در بین مردم جا افتاده است، بسیاری از مردم بر این مورد آگاه هستند که الکل بر روی کبد تأثیرات منفی فراوانی می‌گذارد. الکل نه تنها بر روی کبد، بلکه بر روی قسمت‌های دیگر بدن نظیر مغز، قلب و لوزالمعده نیز تأثیرگذار است. سوخت و ساز الکل در بدن توسط کبد صورت می‌گیرد؛ زمانی که فرد به مصرف الکل می‌پردازد، کبد به جای این که به سوخت و ساز چربی‌های موجود در بدن بپردازد، به سوخت و ساز الکل خواهد پرداخت.

حال اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به بررسی سوخت و ساز بپردازیم، الکل و کربوهیدرات‌ها و سایر مواد غذایی، دارای متابولیسم کاملاً متفاوتی در سوخت و ساز هستند. جالب است به این مطلب اشاره کنیم که الکل پس از مصرف و هضم در بدن به دو ماده دیگر تبدیل می‌شود، ماده اول آلدئید و ماده دوم استات است؛

آلدئید به طور مستقیم با کمک کبد از الکل و استات از آلدئید تولید می‌شوند. ماده نهایی تولیدی از الکل در بدن نیز تولید می‌شود که ماده‌ای مفید است.

کلینیک دکتر جوادی به عنوان بهترین مرکز ترک الکل در تهران با استفاده از بهترین شیوه ترک الکل در خدمت شماست.

شماره تماس: ۰۲۱۷۹۴۴۱

الکل کالری فراوان و انرژی صفر

الکل بسیار پر کالری است. با دانستن این که در میان الکل و پروتئین، الکل و کربوهیدرات، الکل و چربی و سایر دسته‌های غذایی الکل دارای کالری بیشتری است و همین موضوع باعث می‌شود تا انتظار برود پس از مصرف الکل شاهد افزایش وزن باشیم. در مورد کالری الکل صحبت‌های مختلفی بیان شده است، اگر بخواهیم به طور خلاصه و در یک جمله به معرفی کالری الکل بپردازیم، می‌توان گفت: الکل دارای کالری کاذب است.

از طرفی می‌توان گفت الکل ماده مغذی فقیر به حساب می‌رود؛ دلیل این توصیفات از الکل را می‌توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد، اما بهترین زاویه برای بررسی این مورد را می‌توان داشتن کالری بسیار بالا در کنار مواد مغذی بسیار کم به حساب آورد. پس از مصرف الکل و برای سوخت و ساز آن در بدن، میزان انرژی بسیاری مصرف می‌شود؛ به همین دلیل پس از هضم کالری بالای الکل، نه تنها انرژی لازم و مفید در بدن آزاد نمی‌شود و مواد مغذی‌ای نیز برای بدن به همراه نخواهد داشت، بلکه باعث مصرف میزان انرژی بالایی نیز می‌شود. موارد بیان شده به این امر اشاره خواهند داشت که الکل با دارا بودن کالری بالاتری نسبت به اکثر گروه‌های مواد مغذی، هیچ انرژی‌ای را برای بدن به همراه نخواهد داشت.


بیشتر بخوانید: آیا می دانید الکل چه مدت زمان در بدن باقی می ماند؟


الکل کالری فراوان و انرژی صفر

الکل و چاقی صورت

همان‌طور که در قسمت‌های قبلی به آن اشاره شد، الکل دارای کالری فراوان است. این کالری، کالری کاذب به شمار می‌رود. کالری کاذب به این صورت عمل می‌کند که پس از جذب الکل در بدن باعث می‌شود فرد احساس سیری کند بدون این که مواد مغذی به بدن خود رسانده باشد. این روند تنها تأثیری که بر روی بدن خواهد گذاشت آسیب رساندن به ساختار بدن فرد بوده و به هیچ وجه باعث افزایش وزن و چاقی فرد چه در بدن و چه در صورت نخواهد شد. برتری کلینیک ترک اعتیاد نسبت به کمپ ترک اعتیاد در این است که به علاوه از ترک مصرف الکل، ارائه راهکارهای بهبود و مداوا برای مشکلات جانبی مانند چاقی صورت نیز می‌پردازد تا به فرآیند ترک اعتیاد تعدیلی اضافه کند.

افراط در نوشیدن مشروبات الکلی و مشکلات آن

یکی از مواردی که در بین ورزشکاران باعث نگرانی می‌شود، رابطه الکل و عضله و تأثیر مصرف الکل بر روی عضله است. اگر بخواهیم به بهترین روش ممکن پاسخی برای نگرانی این دسته از افراد ارائه دهیم، باید بگوییم که الکل مانع رشد عضلات می‌شود. عضلات بدن برای پیشرفت و رشد به پروتئین نیاز دارند؛ برای این که پروتئین ثمر بخش بوده باشد، باید در بدن مورد سنتز قرار بگیرد. کاهش سنتز پروتئین در بدن توسط الکل، باعث می‌شود تا رشد عضلات کمتر شوند.

تفکر غلط رابطه مستقیم بین الکل و چاقی، از جمله مواردی است که باعث افراط در نوشیدن الکل می‌شود. افراط داشتن در نوشیدن مشروبات الکلی مشکلات بسیاری را برای افراد به وجود خواهد آورد. از جمله برخی از این مشکلات می‌توان به ابتلا به انواع مختلف سرطان‌ها اشاره کرد. امروزه به نقش بسیار مهم مصرف الکل در سرطان‌هایی نظیر سرطان مری، سرطان معده، سرطان سینه و سرطان‌های ناحیه سروگردن پی برده شده است.

علاوه بر بیماری‌های بیان شده و عوارض مصرف الکل که وجود دارد، الکل بر روی خلق و خوی افراد تأثیر گذار خواهد بود و می‌تواند باعث پرخاشگری افراد شود؛ نداشتن تمرکز یکی دیگر از مشکلاتی است که بر اثر سوء مصرف الکل به وجود می‌آید؛ مصرف شراب و سایر مشروبات الکلی باعث می‌شود تا فشار خون فرد مصرف کننده بالا رود و نظم ضربان قلب به هم ریخته و در نتیجه احتمال سکته افزایش یابد.

کبد یکی از آسیب‌پذیرترین قسمت‌های بدن در برابر مصرف مشروبات الکلی است؛

مشکلاتی نظیر کبد چرب، هپاتیت الکلی و سیروز از جمله مشکلاتی است که مصرف الکل بر روی کبد می‌گذارد. در ادامه مشکلات ناشی از مصرف مشروبات الکلی می‌توان به تأثیر این مشروبات بر روی سیستم دفاعی بدن اشاره کرد. زمانی که سیستم دفاعی بدن تضعیف شود، مشکلاتی نظیر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف برای افراد به وجود خواهد آمد. در ادامه این سوء مصرف می‌تواند باعث شود تا افراد مبتلا به دیابت دچار مشکلات جدی شوند. به این افراد توصیه می شود که هرچه سریع تر برای ترک الکل اقدام کنند.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2019/11/banner-img2.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”درباره ما” phone=”02179441″ title=”همین حالا درمان خود را با ایمپلنت دی سولفیرام شروع کنید” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d8%af%db%8c-%d8%b3%d9%88%d9%84%d9%81%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%85/” first_link_title=”ایمپلنت دی سولفیرام” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]برای اطلاع از برنامه های درمانی در کلینیک دکتر جوادی با مشاوران ما تماس بگیرید و یا درخواست خود را ثبت کنید تا با شما تماس بگیریم.[/bannershortcode]

حال با مطالعه کامل این مطلب شما عزیزان می‌توانید در مورد ادامه و یا شروع مصرف الکل با چشم باز دست به تصمیم گیری بزنید. پزشک ترک اعتیاد در این زمینه می تواند به شما کمک کند.

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 12 =