۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

آیا گل اعتیادآور است؟

آیا گل اعتیادآور است؟
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/17
امتیاز به نوشته:
5/5

امروزه مصرف ماری جوانا به شدت در میان جوانان رو به افزایش است که این امر نگرانی های زیادی را به خصوص برای والدین ایجاد کرده است. بسیاری از مصرف کنندگان ماری جوانا با این باور نادرست که مصرف گل اعتیاد آور نیست، مبادرت به مصرف این ماده می کنند.

افزایش آگاهی جامعه از عوارض خطرناک مصرف گل، تاثیر زیادی در کاهش تمایل به مصرف این ماده به خصوص در میان جوانان دارد. بنابراین تصمیم گرفته ایم که در این مقاله به بررسی این سوال که آیا ماری جوانا اعتیاد آور است؟ پاسخ دهیم:

مصرف گل چه خطراتی در پی دارد؟

مصرف ماری جوانا با اثرات مخربی بر مصرف کنندگان همراه است که با طولانی شدن مدت مصرف، این عوارض نیز وخامت بیشتری پیدا می کنند. با این که عوارض مصرف گل برای تمام گروه های سنی خطرساز است، اما مشکلات ناشی از مصرف گل برای کودکان، جوانان، زنان باردار و شیرده جدی تر از سایرین است.

شایع ترین عوارض مصرف ماری جوانا عبارتند از:

  • کاهش سلامت مغز
    یکی از مشکلات شایع افراد معتاد به ماری جوانا، کاهش دائمی ضریب هوشی به مقدار 8 امتیاز است. این موضوع به خصوص در افرادی که از سنین پایین اقدام به مصرف ماری جوانا می کنند بیشتر دیده می شود. نکته قابل توجه این است که ضریب هوشی از دست رفته حتی پس از ترک ماری جوانا نیز به حالت طبیعی باز نمی گردد.
  • مشکلات سلامت روان
    براساس مطالعات محققان، مصرف ماری جوانا با عوارض روانی نامطلوبی مانند افسردگی، اضطراب، اقدام به خودکشی و دوره های روان پریشی همراه است.
  • عملکرد فیزیکی
    محققان بر این باورند که مصرف ماری جوانا با تاثیرات منفی چشمگیری بر سرعت و هماهنگی عضلات بدن برای انجام فعالیت های فیزیکی همراه است.
  • حوادث رانندگی
    افرادی که پس از مصرف ماری جوانا اقدام به رانندگی می کنند، به شدت در معرض حوادث رانندگی جدی و خطرناک قرار دارند. مهم ترین دلایل بروز این حوادث، کند شدن واکنش به محرک های اطراف، مشکلات بینایی، کاهش هماهنگی عضلات بدن و مشکل در تحلیل سیگنال ها و صداهای اطراف است.
  • سلامت و رشد کودک
    مصرف ماری جوانا در دوران بارداری باعث محدودیت رشد جنین، تولد زودرس، مرده زایی و بروز مشکلات ذهنی پس از تولد (بیش فعالی و کاهش ضریب هوشی) می شود. از سویی دیگر، تتراهیدروکانابینول (THC) و سایر مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا با عبور از شیر مادر به نوزاد منتقل می شوند و بر رشد سالم نوزاد تاثیرات منفی می گذارند.
  • اختلال در زندگی روزانه
    تحقیقات متخصصان نشان داده است که مصرف کنندگان ماری جوانا بیشتر در معرض تجربه  مشکلات ارتباطی، تحصیلی، شغلی و کاهش رضایت از زندگی قرار دارند. از این رو ترک گل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

مصرف گل چه خطراتی در پی دارد؟

ماری جوانا اعتیادآور است یا خیر!

یکی از مهم ترین عوارض مصرف این ماده، ایجاد وابستگی و اعتیاد است. براساس آمارهای موجود، از هر 10 نفری که قبل از 18 سالگی اقدام به مصرف ماری‌ جوانا می کنند، 6 نفر به مصرف این ماده اعتیاد پیدا می کنند. از سویی دیگر، در طول چند دهه گذشته مقدار THC موجود در ماری جوانا به طور پیوسته در حال افزایش است.

براساس تحقیقات انجام شده غلظت THC موجود در ماری جوانای امروزی در مقایسه با 25 سال پیش، سه برابر افزایش را نشان می دهد. هر چه مقدار THC بیشتر باشد، خواص اعتیاد آور ماری  جوانا نیز افزایش پیدا می کند که این موضوع متعاقبا خطر اوردوز و مسمومیت ناشی از مصرف گل را افزایش می دهد.

مصرف مواد روانگردان و اعتیاد آوری مثل ماری جوانا، سبب ایجاد تغییر در مدارهای مغزی و عملکردهای ذهنی می شود. با گذشت زمان، حساسیت فرد نسبت به مواد شیمیایی موجود در ماری جوانا کاهش پیدا می کند، در نتیجه برای تجربه احساس لذت مشابه به مصرف مقدار بیشتری از مواد نیاز خواهد داشت.

از سویی دیگر، کاهش یا ترک ناگهانی مصرف ماری جوانا سبب ایجاد علائم ترک شده و فرد با واکنش های شدید جسمی و روانی روبرو می شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که آیا گل اعتیادآور است باید بگوییم که بله! بدون شک مصرف گل سبب وابستگی و اعتیاد شما به این ماده خواهد شد. بنابراین بهترین راه برای دور ماندن از عوارض ماری جوانا این است که حتی به صورت تفریحی، به دنبال مصرف ماری جوانا نروید و از این ماده خطرناک اجتناب کنید.

ترک اعتیاد به ماری جوانا در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی

اکثر افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل نگرانی از بروز علائم ترک، تمایلی به ترک ماری جوانا نشان نمی دهند. در صورتی که شما یا یکی از نزدیکان شما نیز به دلیل نگرانی از علائم ترک به دنبال درمان این مشکل نرفته اید، اکنون زمان درمان و بازگشت به مسیر زندگی طبیعی است.

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، با گردآوردن بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد و فراهم آوردن امکانات پیشرفته آماده یاری رساندن به شماست! رویکردهای درمانی در این مرکز، کاملاً براساس نیازهای منحصر به فرد بیماران تنظیم می شود و همین موضوع دلیل موفقیت چشمگیر ما در درمان بیماران اعتیاد است.

از سویی دیگر امکانات رفاهی و هتلینگ VIP  این مرکز، تجربه ای آرامبخش را برای شما بوجود می آورد که تاثیر زیادی در افزایش انگیزه بیماران به ادامه مراحل درمان دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات شبانه روزی مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

1402/11/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 13 =