۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

ماری جوانا تا چه مدت در خون می ماند؟

ماری جوانا تا چه مدت در خون می ماند؟
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/19
امتیاز به نوشته:
5/5

ماری جوانا یا گل نوعی ماده روان گردان است که از بخش های مختلف گیاه شاهدانه بدست می آید. خواص روانگردان موجود در ماری جوانا به دلیل وجود یک ماده شیمیایی به نام تتراهیدروکانابینول (THC) است در هنگام دودکردن، بلعیدن یا استنشاق ماریجوانا آزاد می شود. استفاده از ماری جوانا سبب ایجاد احساس آرامش در فرد می شود و به مرور فرد را در دام اعتیاد گرفتار می کند.

یکی از سوالات پرتکرار مصرف کنندگان ماری جوانا این است که  ماری جوانا تا چه مدت در خون می ماند؟ ماندگاری ماری جوانا در بدن به عوامل متعددی بستگی دارد بنابراین تلاش کرده ایم که در این مقاله به این سوال که گل چند روز در بدن می‌ماند پاسخ دهیم:

ماری جوانا چگونه در بدن پردازش می شود؟

تتراهیدروکانابینول در بافت ها و اندام های مختلف بدن (به عنوان مثال مغز، قلب و چربی) جذب می شود یا توسط کبد به 11 هیدروکسی THC و کربوکسی THC (متابولیت ها) متابولیزه می شود. THC یک ترکیب بسیار محلول در چربی است که نیمه عمر بسیار طولانی دارد (نیمه عمر به مدت زمان لازم برای دفع نصف غلظت TCH در بدن است)

براساس مطالعات انجام شده،  نیمه عمر ماری جوانا در افرادی که به ندرت از این ماده استفاده می کنند در حدود  1.3 روز بوده و در افراد با سابقه مصرف طولانی و مکرر در حدود 5 تا 13 روز است. حدود 65 درصد ماری جوانا از طریق مدفوع و 20 درصد از طریق ادرار از بدن خارج می شود و یک درصد باقی مانده در بدن ذخیره می شود. با گذشت زمان، THC که در بافت‌های بدن ذخیره می‌شود، دوباره به جریان خون راه پیدا می کنند و نهایتاً توسط کبد متابولیزه می‌شود.

در افرادی که به صورت طولانی مدت از ماری جوانا استفاده می کنند، ترکیب THC سریع‌تر از این که دفع شود، در  بافت‌های چربی انباشته می‌شوند. به همین دلیل، مصرف ماری جوانا از طریق آزمایش بخش های مختلف بدن تا چندین روز یا حتی هفته ها پس از آخرین وعده مصرف قابل تشخیص است. با توجه به میزان ماندگاری گل در بدن و عوارض آن بهتر از به ترک گل و ماری جوانا اقدام نمایید.

عوامل موثر بر میزان ماندگاری ماری جوانا در بدن

علاوه بر نوع آزمایش استفاده شده، عوامل دیگری نیز بر میزان ماندگاری ماری جوانا در بدن تاثیر گذار هستند از جمله:

  • مقدار THC موجود در ماری جوانا
  • روش مصرف: در شرایطی که ماری جوانا به صورت استنشاق مورد استفاده قرار گیرد،ترکیب THC سریع‌تر به اندام‌ها و جریان خون راه پیدا می کند.
  • دوز و دفعات استفاده
  • میزان متابولیسم پایه بدن و روش های دفع
  • حساسیت و ویژگی آزمایش انجام شده
  • جنسیت
  • سطح هیدراتاسیون
  • شاخص توده بدنی (BMI)
  • سلامت عمومی بدن
  • عوامل ژنتیکی

عوامل موثر بر میزان ماندگاری ماری جوانا در بدن

مدت زمان ماندگاری ماری جوانا در بدن

ماندگاری ماری جوانا در قسمت های مختلف بدن از طریق آزمایش های زیر قابل تشخیص است. علاوه بر آزمایشات مختلف علائم مصرف ماری جوانا نیز در ظاهر افراد مشخص است. ماندگاری و مصرف مکرر ماری جوانا عوارض مختلفی نیز برای بدن ایجاد می‌کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، عوارض مصرف ماری جوانا بر مغز است.

آزمایش خون

ماری جوانا برای مدت کوتاهی در جریان خون باقی می ماند، بنابراین انجام آزمایش خون برای تشخیص سطح ماری جوانا در بدن چندان قابل اعتماد نیست. در حالی که ترکیب  THC  تنها چند دقیقه پس از مصرف، به سرعت وارد جریان خون می شود،  اما غلظت THC تقریباً 3-4 ساعت پس از مصرف به سرعت کاهش پیدا می کند و معیار مناسبی از میزان مصرف ماری جوانا نیست.

البته مقدار مصرف ماری جوانا، تاثیر قابل توجهی بر مدت ماندگاری این ترکیب در خون دارد. در برخی از مصرف کنندگان که به مدت طولانی از گل استفاده می کنند، ترکیبات ماری جوانا تا 25 روز پس از آخرین وعده مصرف همچنان در خون قابل شناسایی است.

ادرار

ترکیبات ماری‌جوانا پس از مصرف، چند روز تا چند هفته پس از آخرین وعده مصرف در ادرار قابل شناسایی است. البته این وضعیت به شدت تحت تاثیر مقدار ماری جوانای استفاده شده توسط فرد قرار دارد. معیارهای کلی تشخیص گل در ادرار عبارتند از:

  • 1 وعده مصرف ماری جوانا تا 3 روز در ادرار قابل تشخیص است
  • 4 بار مصرف ماری جوانا در هفته تا 5 تا 7 روز پس از آخرین وعده مصرف در ادرار قابل تشخیص است
  • مصرف روزانه ماری جوانا تا 10-15 روز پس از آخرین وعده مصرف در ادرار  قابل تشخیص است
  • چند بار مصرف ماری جوانا در روز تا 30 روز پس از آخرین وعده مصرف در ادرار قابل تشخیص است

به دلیل ماندگاری بالای ماری جوان در ادرار، انجام آزمایش ادرار یکی از معتبرترین و کاربردی ترین تکنیک ها برای تشخیص مصرف ماری جوانا است.

بزاق

آزمایش بزاق روش سریع، غیر تهاجمی و انتخابی توسط پلیس برای ارزیابی احتمال مصرف مواد مخدر برای رانندگان در جاده است. در این روش یک سواب دهان، اسفنج مخصوص یا پد جاذب که در انتهای چوب قرار دارد به  داخل گونه یا روی زبان فرد مالیده می شود.

تحقیقات نشان داده است که مقدار قابل توجهی از THC در دهان جذب می شود که تا چند ساعت پس از مصرف ماری جوانا در دهان قابل تشخیص و اندازه گیری است. البته استفاده از آزمایش بزاق، برای بررسی مصرف ماری جوانا تنها  24 تا 72 ساعت پس از آخرین وعده مصرف قابل اعتماد است.

مو

ترکیبات موجود در ماری جوانا توسط جریان خون به فولیکول موها راه پیدا می کند بنابراین می توان از آزمایش مو برای تشخیص مصرف ماری جوانا استفاده کرد. آزمایش مو توانایی تشخیص ترکیبات ماری جوانا را تا 90 روز پس از آخرین وعده مصرف دارد اما برای تشخیص مقادیر اندک مصرف قابل استفاده نیست. از سویی  دیگر، براساس گزارشات موجود، آزمایش‌ مو نسبت به سایر انواع آزمایش مواد مخدر کمتر قابل اعتماد هستند.

یکی از دلایل غیر قابل اعتماد بودن آزمایش مو این است که اگر فرد در معرض دود ماری جوانای دیگران قرار گیرد و یا موهای او توسط فرد آلوده به ماری جوانا لمس شود ممکن است ماری جوانا به تارهای موی وی راه پیدا کرده و سبب نتیجه مثبت کاذب در آزمایش مو شود.

اگر برای ترک اعتیاد به ماری جوانا به دریافت کمک های تخصصی نیاز دارید، مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی آماده ارائه خدمات مورد نیاز شماست! این مرکز با گردآوری بهترین متخصصان ترک اعتیاد کشور و امکانات پیشرفته در کلیه ساعات شبانه روز آماده خدمت رسانی به بیماران گرامی است. برای کسب  اطلاعات بیشتر با همکاران ما در مرکز مشاوره دکتر جوادی تماس حاصل فرمایید.

1402/07/19

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =