۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

عوارض ماری جوانا بر مغز

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/17
امتیاز به نوشته:
5/5

از آنجایی که مصرف تفریجی ماریجوانا یا گل در بین جوانان رو به افزایش است، ارتقاء سطح آگاهی جامعه در مورد عوارض کشیدن گل بر مغز امری حیاتی به شمار می رود.
محققان بر این باورند که برای تشخیص دقیق تاثیر ماری جوانا بر مغز به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما مطالعات کنونی نشان داده است که میزان ابتلا به ناهنجاری های رفتاری و شناختی در میان جوانان معتاد به ماری جوانا از شیوع بیشتری برخوردار است.

مصرف ماری جوانا در بسیاری از کشورهای جهان غیر قانونی است، اما سوداگران مواد مخدر با ترویج این باور دروغین که ماریجوانا اعتیاد آورنیست، اقدام به عرضه این مواد در میان جوانان کرده اند.
با توجه به اهمیت افزایش سطح اطلاعات در مورد عوارض این ماده مخدر، در این مقاله به بررسی تاثیرات کشیدن گل بر مغز و اهمیت ترک گل پرداخته ایم:

ماری جوانا چیست؟

پیش از آنکه عوارض ماری جوانا بر مغز را مورد بررسی قرار دهیم، بهتر است با منشا و روش مصرف ماری جوانا آشنا شویم.
ماری جوانا که به نام های گل، علف یا گراس شناخته می شود از ذرات خشک شده گیاه شاهدانه بدست می آید. روش مصرف این ماده از طریق دود کردن توسط پیپ، بونگ و همچنین بلانت است. بلانت به سیگارهایی گفته می شود که پس از تخلیه تنباکوی موجود در آن، توسط ترکیب ماری جوانا باسایر موادمخدر پر می شود.

این ماده باتاثیر بر سیستم عصبی مرکزی سبب القاء احساس سرخوشی و لذت در مصرف کنندگان می شود.
برخلاف تصورات رایج، این مرایجوانا به شدت اعتیاد آور است و مصرف آن با عوارض نامطلوب طولانی مدتی همراه است.

تاثیر کشیدن گل بر مغز

 

تاثیر ماری جوانا بر مغز و سیستم عصبیکلیه تاثیرات روانگردان گل به دلیل وجود ترکیبی به نام THC – تتراهیدروکانابینول است که در واقع این ترکیب عامل ایجاد احساس اوج لذت پس از مصرف گل است.
بدن انسان به طور طبیعی ترکیباتی به نام اندوکانابینوئیدها تولید می کند که برای رشد و بلوغ مغز ضروری هستند و در تنظیم فرآیندهای مرتبط با یادگیری، حافظه، کنترل درد و خواب نقش دارند.
ترکیب THC موجود در ماریجوانا قادر است که با اتصال با نورون های مغزی مربوط به اندوکانابینوئیدها، در انجام فرآیندهای فوق اختلال ایجاد کند.

اختلال در مسیرهای اندوکانابینوئید منجر به ایجاد ناهنجاری های رفتاری و شناختی مانند کاهش حافظه و توانایی یادگیری و افزایش حساسیت به استرس می شود.
از سویی دیگر، مصرف ماریجوانا در دوران بارداری سبب بروز اختلال تفکر، مشکلات عاطفی و اضطرابی در جنین می شود.
مصرف ماده THC بر مغز نوجوانان، منجر به ایجاد تغییر در ساختار و عملکرد مدارهای مغز می شود و با کاهش توانایی های شناختی، عاطفی و اجتماعی آنها همراه است.

بنابراین مغز انسان در دوره های خاصی از زندگی مانند بارداری و نوجوانی در مقابل تاثیرات ماریجوانا آسیب پذیر تر است.
برخی از مطالعات همچنین مصرف ماری جوانا در دوران نوجوانی را با کاهش ضریب هوشی در ادامه زندگی مرتبط می دانند.
در نهایت مصرف کنندگان ماریجوانا به دلیل نازک شدن نواحی از مغز که تشخیص و سازماندهی افکار و اعمال دخیل هستند، بیشتر از سایرین در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

آیا کلیه تاثیرات مصرف گل بر مغز شناخته شده است؟

متخصصان بر این موضوع تاکید دارند که دانش ما از اثرات ماری جوانا بر مغز ناقص است و تحقیقات انسانی بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.
با این حال، نتایج مطالعات اخیر روی حیوانات بر این نکته تاکید دارد که مصرف مارجوانا به خصوص در دوران رشد باعث ایجاد عوارض نامطلوب طولانی مدت یا مدام العمر در مغز می شود.
درحال حاضر، دانشمندان با استفاده از تصویربرداری عصبی و سایر ابزارهای پیشرفته در حال جستجو برای روشن شدن چگونگی تأثیرات ماری جوانا بر مغز هستند.

شدت عوارض کشیدن گل بر مغز به چه عواملی بستگی دارد؟

عوامل موثر بر شدت عوارض مصرف گل عبارتند از:

  • سن اولین مصرف
  • محیط خانواده
  • دفعات و مقدار مصرف
  • اعتیاد به سایر مواد مخدر
  • مدت زمان مصرف
  • عوامل ژنتیکی

بنابراین مصرف کنندگان ماریجوانا براساس شرایط جسمی و روانی منحصر به فرد خود، عکس العمل های متفاوتی به مصرف گل نشان می دهند.

علل اختلال حافظه ناشی از مصرف ماریجوانا چیست؟

گیرنده های کانابینوئید در بسیاری از نواحی مغز مانند قشر، هیپوکامپ، مخچه و هسته اکومبنس (مخطط شکمی) قرار دارند.
اختلال حافظه ناشی از مصرف ماری جوانا به این دلیل رخ می دهد که THC با اتصال به گیرنده های کانابینوئید مغز، نحوه پردازش اطلاعات را در هیپوکامپ مغز (حافظه) را تحت تاثیر قرار می دهد.

از سویی دیگر تعداد نورون های هیپوکامپ با افزایش سن دچار کاهش می شود و همین امر بر توانایی پردارش و یادگیری اطلاعات جدید تاثیر گذار است.
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض THC سبب تسریع روند از دست دادن نورون های هیپوکامپ ناشی از افزایش سن می شود.

اثرات کوتاه مدت و بلند مدت مصرف ماری جوانا بر مغز

تأثیرات درازمدت ماری‌جوانا

به صورت کلی عوارض مصرف گل بر مغز به دو دسته اثرات کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود که عبارتند از:

  • مشکل در محاسبه فاصله ها
  • اختلال حافظه
  • خستگی
  • گیجی
  • پارانویا
  • اضطراب

اثرات بلند مدت مصرف گل بر مغز شامل موارد زیر است:

  • اختلالات شناختی
  • از دست دادن حافظه
  • افزایش تحمل ماری جوانا
  • وابستگی به ماری جوانا

البته اثرات مصرف ماریجوانا بر مغز محدود به موارد فوق نیست و بر طیف وسیعی از عملکردهای ذهن تاثیر گذار است.

آیا تاثیر ماری جوانا بر مغز قابل جبران است؟

میزان اختلالات شناختی ناشی از مصرف ماریجوانا بر مغز پس از ترک این مخدر، تا حدی قابل جبران است، اما ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از بیماران پس از ترک ماریجوانا به دلیل آسیب های طولانی مدت مغز، همچنان با مشکلات شناختی و حافظه دست به گریبان هستند.

به عنوان مثال محققان در مورد اثرات مصرف طولانی مدت ماریجوانا به این نتیجه رسیدند که افرادی که در دوران نوجوانی از گل استفاده کرده اند، حتی در صورت ترک این مواد در اواسط دوران بزرگسالی، با کاهش 6 تا 8 درصدی ضریب هوشی روبرو هستند.
بنابراین اگر شما یا یکی از عزیزانتان به مصرف ماریجوانا اعتیاد پیدا کرده است، بهترین راه برای جلوگیری تاثیر ماری جوانا بر مغز این است که در اسرع وقت نسبت به ترک این ماده اقدام کنید.

همکاران ما در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی با دانش، تخصص، تجربه و امکانات پیشرفته به صورت شبانه روزی آماده اراده خدمات ترک اعتیاد به بیماران گرامی هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

1402/11/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 11 =