۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

بعد از ترک گل چی بخوریم؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/15
امتیاز به نوشته:
5/5

مصرف ماده مخدر گل یا ماریجوانا، علاوه بر تاثیرات مخربی که بر سلامت عمومی بدن دارد، باعث ایجاد تغییرات منفی در سبک زندگی و رژیم غذایی فرد می‌شود. یکی از مهم ترین علائم ترک، کمبود اشتها توام با حالت تهوع و استفراغ است که منجر به کاهش جذب مواد مغذی در بدن می شود. از سویی دیگر پیروی از رژیم غذایی متعادل و سالم در دوران اولیه پس از ترک گل، نقش موثری در کاهش علائم افسردگی و اضطراب بیماران دارد. یکی از سوالات پر تکرار افرادی به دنبال ترک اعتیاد به گل هستند این است که «بعد از ترک گل چی بخوریم»؟ برای یافتن پاسخ این سوال تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تاثیر مصرف گل بر اشتها

برخلاف سایر مواد مخدر، ماده مخدر گل با تاثیر بر مرکز کنترل کننده احساس گرسنگی و حس چشایی ممکن است اشتهای شما را افزایش دهد. بسیاری از افراد پس از مصرف گل، تمایل زیادی به مصرف غذاهای پرچرب و شیرین پیدا می کنند که این رفتار به نام کره خوری شناخته می شود.

به همین دلیل بروز افزایش وزن و چاقی نامتعارف در میان مصرف کنندگان گل به امری شایع تبدیل شده است. از سویی دیگر، کمبود مواد مغذی در بدن با تاثیراتی نامطلوبی بر فعالیت انتقال دهنده های عصبی همراه است و سبب تشدید علایم افسردگی و اضطراب می شود. بنابراین یکی از مهم ترین اهداف برای تامین سلامتی افراد پس از ترک گل، کاهش کالری دریافتی حاصل از کربوهیدارت، قند و چربی و جایگزینی غذاهای سالم و مغذی است.

بعد از ترک گل چی بخوریم؟

بهترین رژیم غذایی پس از ترک گل عموما شامل ترکیب متعادلی از موارد زیر است:

نوشیدن آب و مایعات سالم

بسیاری از افراد در دوران سم زدایی گل از بدن به دلیل تجربه استفراغ و اسهال در معرض کم آبی بدن قرار دارند. از سویی دیگر بدن برای دفع ماده خطرناک THC از طریق ادرار و تعریق به آّب کافی نیاز دارد.

بنابراین نوشیدن آب و مایعات سالم نقش موثری بر تسریع روند سم زدایی و تثبیت شرایط بدن پس از ترک گل برعهده دارد. همچنین آبرسانی به بدن برای پیشگیری از عوارض ترک گل مانند گرفتگی عضلانی، سردرد و خستگی موثر است.
مصرف ترکیب لیمو ترش و دارچین با آب داغ یا مخلوط کردن مقداری خیار و زنجبیل تند در آب خنک، جزو بهترین نمونه ها برای آّبرسانی به بدن پس از ترک گل است.

کاهش مصرف کافئین

کاهش مصرف کافئین

محدود کردن مصرف کافئین در طی مراحل سم زدایی و پس از آن اهمیت بسزایی در تثبیت شرایط جسمی و روانی بیماران دارد. از آنجایی که کافئین سبب تحریک انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز می شود، بهتر است که از مصرف آن در طول سم زدایی و مراحل ابتدایی پس از ترک گل اجتناب شود. همچنین خواص دیورتیک یا ادرار آور کافئین باعث می شود که مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین در مراحل آبرسانی پس از ترک گل چندان مناسب نباشد.

افزایش مصرف میوه ها و سبزیجات

براساس نظر متخصصان، مصرف روزانه 5 تا 9 وعده میوه و سبزیجات پس از ترک گل تاثیر زیادی در تسریع روند بهبودی بیماران پس از ترک گل دارد. بنابراین مصرف میان وعده های سرشار از پاپایا، فلفل دلمه ای، توت فرنگی، آناناس و پرتقال که همگی سرشار از ویتامین C هستند را فراموش نکنید.

پروتئین بیشتر، چربی کم تر

پروتئین مهم ترین ماده برای تامین سلامت بدن است. با این که مقدار نیاز بدن به پروتئین براساس وزن و سایر شرایط سلامتی افراد تعیین می شود، اما به صورت کلی مصرف فقط 0.36 گرم پروتئین برای هر 45/0 کیلوگرم از وزن بدن ایده آل است. علاوه بر گوشت مصرف لوبیا، آجیل و ماست نیز جزو منابع غنی از پروتئین شناخته می شوند که لازم در هنگام طبخ وعده های غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

استفاده از مکمل مولتی ویتامین

مصرف مولتی ویتامین ها

مصرف مولتی ویتامین های حاوی B کمپلکس، روی، و ویتامین های A و C برای افرادی که در دوران نقاهت پس از ترک گل قرار دارند امری حیاتی به شمار می رود. به عنوان نمونه نیاسین یا ویتامین B3، با انبساط مویرگ های خون و تحریک تولید هیستامین، تاثیر زیادی در تسریع دفع سموم از بدن دارند. با این حال، لازم است که قبل از مصرف هر گونه مکمل و ویتامین به رژیم غذایی خود حتما با پزشک مشورت کنید. علاوه بر موارد فوق، ورزش کردن نیز سبب افزایش توانایی جسمی و روانی برای پاکسازی و احیای بدن پس از ترک گل می شود.

بنابراین در پاسخ به این سوال که بعد از ترک گل چه باید کرد؟ باید بگوییم که پیروی از برنامه غذایی سالم و متعادل پس از ترک گل مهم ترین گام در جهت تسریع مراحل دفع سموم و بازگرداندن سلامتی به بدن است.
برای رهایی از مواد مخدر و سپری کردن مراحل سم زدایی گل، بدون عوارض ناراحت کننده با همکاران ما در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس حاصل فرمایید.

 

1402/11/15

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =