۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

برای ترک ماری جوانا چه بخوریم؟

برای ترک ماری جوانا چه بخوریم؟
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/10/06
امتیاز به نوشته:
5/5

ترک ماری جوانا، فرآیندی نسبتاً دشوار و پیچیده است که ممکن است با عوارض جسمی و روانی آزاردهنده ای همراه باشد. از آنجایی که بدن در هنگام ترک مواد مخدر با تغییرات قابل توجهی مواجه می شود، پیروی از برنامه غذایی مناسب نقش موثری در حفظ تعادل و ترمیم بدن دارد.

با این که  شدت عوارض سم زدایی براساس شرایط منحصر به فرد بیماران متفاوت است، اما بی شک مصرف برخی از مواد غذایی بر کوتاه شدن مدت زمان سم زدایی موثر است. در ادامه به بررسی پاسخ این سوال که برای ترک ماری جوانا چه بخوریم پرداخته ایم:

اهمیت رژیم غذایی در حین و بعد از سم زدایی ماری جوانا

افراد معتاد به ماری جوانا، اغلب به دلیل عادات تغذیه ای نامطلوب مانند غذا خوردن در اواخر شب، حذف وعده های غذایی و انتخاب های غذایی ناسالم دچار مشکل می شوند. از سویی دیگر، ترکیبات و سموم موجود در موادمخدر ممکن است از جذب مواد مغذی موردنیاز توسط بدن، جلوگیری کنند.

اشتهای بیشتر بیماران در حین سم زدایی مواد مخدر، به صورت قابل توجهی کاهش پیدا می کند اما این مشکل با پایان سم زدایی و کاهش غلظت سموم بدن بهبود پیدا می کند. یکی از مشکلات شایع بیماران در حین سم زدایی، افزایش احتمال حالت تهوع و استفراغ است که باعث کاهش آب و مواد مغذی بدن می شود. در این شرایط، برخورداری بیمار از رژیم غذایی سالم و متنوع برای جبران کمبودهای بدن، بهبود نوسانات خلقی، کاهش علائم افسردگی و اضطراب اهمیت بسزایی دارد. حال این سوال مطرح می شود که برای برای ترک ماری جوانا چه بخوریم؟

آب بنوشید

براساس توصیه متخصصان، نوشیدن 9 تا 12 لیوان آب در روز برای افرادی که در حال ترک ماری جوانا هستند، امری ضروری است. از آنجایی که بدن برای دفع سموم از طریق کلیه ها و کبد به آب کافی نیاز دارد، بنابراین نوشیدن آب نقش موثری در تسهیل سم زدایی و کاهش علائم ترک ماری جوانا دارد.

از مواد غذایی پروتئینی استفاده کنید

از آنجایی که بدن بیماران در هنگام سم زدایی ماری جوانا، در یک مبارزه تمام عیار درگیر می شود مسلم است که به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشد. پروتئین یکی از مهم ترین مواد غذایی دخیل در ترمیم بافت ها و بازسازی اندام های آسیب دیده ناشی از اعتیاد به ماری جوانا است. ماهی، مرغ، تخم مرغ و آجیل به عنوان منابع سرشار پروتئین شناخته می شوند که باید در رژیم غذایی این بیماران گنجانده شوند.

 میوه و سبزیجات تازه میل کنید

این دو گروه از مواد غذایی، سرشار از فیبر هستند و تحقیقات متخصصان نشان داده است که فیبر باعث افزایش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و سم زدایی در کبد می شود. از سویی دیگر، مصرف میوه و سبزیجات به دلیل فیبر فراوان، سبب تحریک ترشح اسیدهای صفراوی، افزایش متابولیسم کبد و جذب چربی ها و ویتامین های محلول در چربی می شود.

به علاوه، مواد غذایی حاوی فیبر همچنین از میکروبیوتایی که به تولید اسیدهای صفراوی ثانویه کمک می کنند، پشتیبانی می کند. به همین دلیل میوه و سبزیجاتی مانند تمشک، گلابی، پرتقال، توت فرنگی، موز و انجیر بهترین انتخاب برای بیمارانی است که در حال سپری کردن مراحل سم زدایی هستند.

چربی های سالم بخورید

چربی های سالم، یکی از مهم ترین گروه مواد غذایی برای افرادی است که در حال سپری کردن مراحل سم زدایی ماری جوانا قرار دارند. بیشتر افراد پس از مصرف غذاهای حاوی چربی سالم، احساس سیری و رضایت بیشتری را تجربه می کنند.

از سویی  دیگر، چربی های سالم سرشار از امگا 3 هستند که تصور می شود نقش موثری در کاهش هوس مواد مخدر دارد و به جلوگیری از احساس افسردگی کمک می کند. برای تامین چربی های سالم بهتر است منابعی همچون ماهی، آجیل، آووکادو و برخی روغن های طبیعی را در رژیم غذای خود بگنجانید.

اهمیت رژیم غذایی در حین و بعد از سم زدایی ماری جوانا

از مصرف چربی های اشباع شده و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید

مصرف این گروه از مواد غذایی، با تاثیرات مخربی بر کلیه اعضای بدن به خصوص کبد همراه است. از آنجایی که کبد در حین سم زدایی برای دفع سموم از بدن، به اندازه کافی تحت فشار قرار دارد، مصرف غذاهای ناسالم این فشار را چند برابر خواهد کرد.

به همین دلیل بهتر است که به جای مصرف غذاهای فرآوری شده، از غذاهایی سالم و سبزیجات تازه استفاده کنید.

غلات را به صورت کامل بخورید

کربوهیدرات های موجود در غلات، به عنوان منابع سرشار فیبر و انرژی شناخته می شوند و نقش موثری در بهبود توانایی بدن برای سپری کردن مراحل سم زدایی دارد. محققان توصیه می کنند که در دوران سم زدایی از مصرف غذاهایی که از غلات تصفیه شده، تولید شده اند، اجتناب شود.

در واقع، غلات کامل در مقایسه با غلات تصفیه شده، حاوی فیبر بیشتری هستند و در نتیجه مشکلات گوارشی کمتری ایجاد می کنند. با این که غلات تصفیه شده هم بخشی از انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کنند، اما مصرف غلات کامل در طولانی مدت انتخاب سالم تری است.

از غذاهای تقویت کننده کبد مصرف کنید

از آنجایی که کبد یکی از مهم ترین اندام ها برای سم زدایی ماری جوانا از بدن است، به همین خاطر مصرف غذاهای تقویت کننده کبد، نقش موثری در تسهیل مراحل سم زدایی سموم از بدن دارد. مهم ترین غذاهای تقویت کننده کبد عبارتند از کنگر فرنگی، شاهی، گشنیز، جعفری، سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، کلم ساده، کلم بروکسل، کلم پیچ، چربی ها و روغن های سالم.

از فواید جلبک دریایی غافل نشوید!

اگر در مکانی زندگی می کنید که امکان تهیه جلبک های دریایی را دارید، بهتر است در حین سم زدایی ماری جوانا به صورت روزانه دو تا سه اونس ( 85 گرم) جلبک دریایی را در رژیم غذایی خود جای دهید. ماده فعال موجود در جلبک دریایی ترکیبی به نام سدیم آلژینات است که به بقایای سموم ماری جوانا در بدن متصل شده و از جذب آنها جلوگیری می کند.

چای زنجبیل بنوشید.

چای زنجبیل حاوی ترکیبی به نام جینجرول است که باعث افزایش تعریق می شود و به همین دلیل نقش موثری در دفع سموم از بدن دارد. اگر با مشکل اعتیاد به ماری جوانا دست به گریبان هستید و تصمیم گرفته اید که این مشکل را زیر پا بگذارید، مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی آماده یاری رساند به شماست!

این مرکز به عنوان یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد کشور است که با استفاده از امکانات پیشرفته و گردآوری بهترین متخصصان حوزه ترک اعتیاد مشغول خدمت رسانی به بیماران گرامی است. علاوه بر کلیه برنامه های درمانی تخصصی این مرکز، رژیم غذایی بیماران نیز تحت نظارت متخصصان تغذیه و با در نظر گرفتن ذائقه شخصی بیماران برنامه ریزی می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با همکاران ما در واحد مشاوره مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس حاصل فرمایید.

1402/10/06

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هشت =