۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

برای ترک مواد مخدرهایی مانند تریاک، قرص متادون مناسب است؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/17
امتیاز به نوشته:
5/5

این روزها نام متادون را در مراکز ترک اعتیاد زیاد می‌شنویم. این ماده مخدر که به صورت قرص و شربت استفاده می‌شود به خودی خود اعتیادآور است اما در برخی موارد تحت نظر پزشک برای ترک اعتیاد هم استفاده می‌شود. اگر مصرف این دارو با نظر پزشک متخصص نباشد، ممکن است باعث ایجاد سوءمصرف و اعتیاد در بیمار شود. از طرفی تریاک یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدری است که افراد زیادی به مصرف آن اعتیاد دارند. در این مقاله از کلینیک دکتر جوادی می‌خواهیم درباره تاثیر متادون در روند درمان بیماران وابسته به تریاک صحبت کنیم.

برای چه افرادی درمان اعتیاد با قرص متادون توصیه می شود؟

قبل از اینکه با روش های ترک مواد مخدر با قرص متادون آشنا شویم، باید بدانیم که این روش برای چه کسانی مناسب است. با وجود اینکه متادون یک ماده افیونی است اما با نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد، متادون گاهی می‌تواند راه حل خوبی برای ترک باشد. فرض کنید فردی در حال تزریق روزی چند گرم کراک باشد و هپاتیت هم بگیرد، این فرد ممکن است با تزریق بعدی ایدز هم بگیرد. طبیعی است که پزشک برای این فرد داروهایی مانند متادون جایگزین کند اما سوال اینجاست که برای ترک مخدرهایی مانند تریاک، متادون چه میزان موثر است؟ و اینکه آیا در مرکز ترک تریاک از این قرص استفاده می شود یا خیر.

ترک تریاک با متادون برای چه افرادی توصیه می شود؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که استفاده از متادون یا هر داروی مخدر دیگری روشی برای درمان اعتیاد نیست بلکه می‌توانند به کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر با دوز بالا کمک کند. اگر شما دچار سوء مصرف هر نوع ماده مخدری هستید می‌توانید با مراجعه به کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد از کارآمد بودن مصرف متادون برای درمان خود اطمینان حاصل کنید.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2020/10/banner-implant.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”ایمپلنت نالتروکسان” phone=”02179441″ title=”بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد با ایمپلنت نالتروکسان” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%da%a9%d8%b3%d8%a7%d9%86/” first_link_title=”ایمپلنت نالتروکسان” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]ایمپلنت نالتروکسان از جدیدترین متدهای روز دنیا برای تضمین عدم بازگشت به اعتیاد است.[/bannershortcode]

جایگزین قرص هایی مانند متادون برای ترک مواد مخدر تریاک

برخی افراد، استفاده از متادون برای ترک تریاک را در برنامه‌های درمانی طولانی مدت، مفیدتر می‌دانند. اینکه شما قصد انتخاب کدام روش و برنامه را دارید، بسته به نیازهای شخصی، انتخاب شما و نظر پزشک می‌تواند متفاوت باشد. فراموش نکنید که همیشه اولین و مهم‌ترین روش که باید در کنار روش های ترک اعتیاد و سم زدایی به کار گرفته شود استفاده از جلسات مشاوره در بهترین مرکز ترک تریاک است.

روش جدید ترک اعتیاد تریاک، با استفاده از داروهای نگهدارنده است. رایج‌ترین این داروها متادون، قرص ب2، سابوکسون و… هستند. این روش عوارض جانبی خاص خود را دارند و حتما باید تحت نظر پزشک متخصص به کار گرفته شوند.

بهترین روش های ترک تریاک تریاک با متادون

روش بعدی تغییر در دوز مصرفی تریاک است. معمولا به دلیل وابستگی فرد به مخدر تریاک، قطع ناگهانی آن می‌تواند خطراتی را در پی داشته باشد و احتمالا منجر به مصرف دوباره شود. به همین دلیل کاهش تدریجی در دوز مصرفی باعث می‌شود  که فرد بتواند با درد خیلی کمتر این مرحله را سپری کند و احتمال بازگشت به مصرف تریاک کاهش یابد.

[phoneshortcode desc=”مشاورین ترک اعتیاد ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.” phone=”02179441″ phone_text=”02179441″][/phoneshortcode]

ترک تریاک با متادون چند روز طول میکشد؟

ترک تریاک با متادون ممکن است روزها یا هفته‌ها به طول انجامد. استفاده از داروهایی نظیر متادون برای ترک اعتیاد باعث می‌شود که فرد علائم آزاردهنده ترک را کم‌تر تجربه کند اما طول دوره درمان با توجه به مدت مصرف هر فرد و دوز مصرفی آن و تشخیص پزشک متخصص، کاملاً متفاوت است. اگر شما یک مصرف کننده طولانی مدت باشید ترک تریاک ممکن است بین هشت ماه تا یک سال طول بکشد. اما اگر مصرف شما کم باشد احتمالا در کمتر از پنج ماه موفق به ترک مصرف تریاک می‌شوید.

ترک شیره تریاک با متادون 20

عوارض ترک مواد مخدر شیره با متادون

متادون یک داروی قوی است که اگر مصرف آن تحت نظر روانپزشک ترک اعتیاد نباشد، مصرف آن باعث بروز عوارض جانبی در طول دوره ترک اعتیاد به تریاک می‌شود. برخی از عوارض جانبی ترک شیره با داروی متادون به شرح زیر است:

  • دردهای عضلانی
  • یبوست
  • افزایش تعرق بدن
  • کاهش میل جنسی
  • بی حالی و سستی
  • خارش پوستی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • پوسیدگی دندان
  • ورم دست و پا
  • برهم خوردن نظم عادت ماهیانه

البته تداخل‌های دارویی هم می‌توانند نوع دیگری از عوارض جانبی مصرف متادون باشند. به عنوان مثال تداخل متادون با داروهایی مانند آلپرازولام یا دیازپام می‌تواند باعث اوردوز شود. زیرا خود این داروها اعتیادآور هستند و ترک آلپرازولام و دیازپام پروسه درمانی مخصوص به خودشان را دارند.

عوارض مصرف همزمان متادون و تریاک

از مهمترین عوارض مصرف همزمان متادون و تریاک، به دلیل اینکه هر دو بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارند؛ مشکلات تنفسی شدید، کما و یا حتی مرگ است. با کاهش عملکرد سیستم عصبی مرکزی، احتمال کاهش شدید فشار خون نیز وجود دارد.

مصرف همزمان متادون و تریاک به شدت از طرف متخصصین منع شده است، با این حال در صورت مصرف، حتما پزشک خود در مرکز ترک تریاک را در جریان قرار دهید.

ترک تریاک با متادون چگونه است

نحوه مصرف متادون برای ترک تریاک

در روش ترک تریاک با متادون، نحوه مصرف متادون و دوز لازم برای بیمار توسط پزشک با توجه به سابقه بیمار و میزان وابستگی جسمی وی تجویز می‌شود، مدت دوره تعیین شده توسط پزشک و نوع متادون (تزریقی یا به صورت شربت و قرص) نیز در دوز تجویز شده تاثیرگذار است.

 

همچنین بخوانید : برای ترک متادون چه باید کرد؟

برای ترک انواع مواد مخدر مانند تریاک، متادون بهتر است یا قرص ب2؟

متادون و ب2 که همان قرص بوپرنورفین است جزو داروهای نگهدارنده در ترک تریاک هستند. هر دوی این داروها به تنهایی اعتیادآورند و باید تحت تجویز پزشک مصرف شوند.

اما یک سوال رایج وجود دارد؛ این که در ترک تریاک قرص ب2 بهتر است یا متادون؟ باید گفت که همه این دارو های اعتیادآور عوارض جانبی از جمله اضطراب به همراه دارند و معمولا میزان اضطراب ایجاد شده برای همه داروها یکسان است. در واقع قرص ب۲ و متادون فواید و عوارض بسیار مشابهی دارند، اما با توجه به تداخل‌های دارویی متفاوتی که هر کدام از این دو دارند بهترین فرد برای تشخیص بهترین دارو برای بیمار پزشک متخصص ترک اعتیاد است.

پیشنهاد متخصصین این است که حتما سعی کنید مرحله سم زدایی ترک اعتیاد را در یک محیط پزشکی و مناسب انجام بدهید. این کار به کاهش شدت علائم ترک کمک می کند. در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی می توانید ترک اعتیاد به هر ماده مخدری مانند ترک متادون و مخدر های قوی مانند هروئین و شیشه را در یک محیط حرفه‌ای و زیر نظر افراد باسابقه، تجربه کنید.

1402/07/17

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 7 =