۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تریاک و فشار خون

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/19
امتیاز به نوشته:
5/5

رابطه تریاک و فشار خون

تریاک مخدری است که از گیاهی به نام خشخاش به دست می‌آید. به دلیل مواد تشکیل دهنده تریاک مانند مرفین، افراد می‌توانند به راحتی دچار وابستگی به آن شوند. هر مخدری می‌تواند پس از مصرف، عوارضی در جسم و روان مصرف کننده ایجاد کند و سلامت فرد را به خطر بیاندازد. یکی از این اثرات ترک تریاک، تاثیر تریاک بر فشار خون در بدن فرد می‌باشد.

کشیدن تریاک و فشار خون

بر خلاف تصور عموم و حتی برخی پزشکان که تریاک باعث کاهش فشار خون می‌شود، طی تحقیقات مختلفی که درباره مصرف شیره تریاک و فشار خون انجام شده است، تریاک عمدتا باعث افزایش فشار خون مصرف کننده می‌شود. همین افزایش فشار خون نیز می‌تواند بیماری‌هایی همچون سرطان، سکته‌های قلبی و مغزی را در مصرف کنندگان تریاک افزایش دهد.

باورهای اشتباه درباره مصرف تریاک

دلیل بالا بودن مصرف تریاک در کشور ما باورهای رایج و اشتباهی است که درباره تریاک در بین عوام وجود دارد. چند مورد از این عقاید نادرست درباره تریاک را در ادامه مقاله بررسی می‌کنیم:

  • تریاک باعث به وجود آمدن احساس آرامش در مصرف کننده می‌شود و استرس را از او دور می‌کند.
  • تریاک به عنوان دارویی برای درمان برخی بیماری‌ها مانند دیابت استفاده می‌شود.
  • تریاک موجب تسکین دردهای جسمانی می‌شود.
  • تریاک تمرکز، دقت و سطح انرژی مصرف کننده را بالا می‌برد.

البته لازم به ذکر است که تمام این حالات ممکن است در شروع مصرف تریاک در فرد ظاهر شوند، اما با گذشت زمان و اعتیاد فرد به تریاک، وی برای مصرف مجدد احساس وابستگی شدیدی خواهد کرد و اصطلاحا دچار اعتیاد می‌شود.

علاوه بر علائمی که بعد از ترک ایجاد می‌شود، مصرف این ماده نیز باعث بروز عوارضی می‌شود. بعد از مصرف تریاک و بروز عارضه فشارخون بالا، علائم تریاک که نشان دهنده افزایش فشار خون در او می‌باشد. از جمله این عوارض و نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در قفسه سینه
  • حالت تهوع
  • تنفس سخت
  • سردرد
  • خونریزی از بینی

باورهای اشتباه درباره مصرف تریاک

خطرات فشار خون بالا بر اثر مصرف تریاک

افزایش فشار خون می‌تواند خطرات جدی با خود به همراه داشته باشد. خطرناک‌ترین عوارض این مشکل، مرگ بیمار است. در هر صورت اگر مصرف کننده تریاک دست از سومصرف خود برندارد، می‌تواند علائم مصرف تریاک بیشتری را متحمل شود از جمله:

  • مشکلات قلبی: فشار خون بالا باعث ضخیم شدن رگ‌ها و در نهایت حملات قلبی می‌شود.
  • آنوریسم: افزایش فشار خون باعث برجسته شدن رگ‌ها و نهایتا پاره شدن آن‌ها می‌شود.
  • سکته مغزی: با افزایش فشار خون فشار زیادی به مغز بیمار وارد می‌شود که منجر به سکته مغزی در او شده و ممکن است روند بهبودی وی سال‌ها به طول انجامد.
  • مشکلات روانی: فرد با افزایش فشار خون ممکن است موجبات اختلال در یادگیری، تفکر و ادراک خود را ایجاد کند.
  • پاره شدن رگ‌های چشمی: افزایش فشار خون باعث افزایش یا کاهش ضخامت رگ‌ها در چشم و در نهایت پاره شدن آن‌ها می‌شود.
  • باریک شدن رگ‌های خونی در کلیه: فشار خون بالا می‌تواند موجب از کار افتادگی کلیه‌ها شود. در این وضعیت ادامه زندگی برای بیمار بسیار دشوار خواهد بود.

سخن پایانی

با اینکه مصرف تریاک باعث افزایش فشار خون در فرد می‌شود، اما بهتر است بدانید بعد از ترک تریاک این ماده افیونی، وضعیت فشار خون شما به عنوان مصرف کننده به حالت نرمال خود باز می‌گردد. اما ممکن است پیش از شروع روند ترک و درمان اعتیاد به تریاک، این افزایش فشار خون موجب بیماری‌های خطرناکی شده و جان شما را به خطر بیاندازد. همانطور که مشاهده نمودید در این مقاله از مضرات فشار خون بالا صحبت کردیم، پس بهتر است قبل از بروز هرگونه مشکلی به عوارض احتمالی آن فکر کنیم. برای ترک تریاک بدون درد با استفاده از بهترین روش ترک تریاک می‌توانید از بروز این علائم جلوگیری کنید و سلامت  خود را به دست آورید. برای ترک این ماده می‌توانید به کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی مراجعه کنید و از متخصصان این مجموعه کمک بگیرید.

1402/09/19

یک پاسخ به “تریاک و فشار خون”

  1. میلاد رحمتی گفت:

    عالی و بی حاشیه در مورد فشار خون و رابطه آن با تریاک توضیح کامل رو داده با تشکر از سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × چهار =