۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

فلوکستین برای ترک شیشه

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/28
امتیاز به نوشته:
5/5

فلوکستین یا Prozac ،نوعی داروی ضدافسردگی است که نقش موثری در بهبود علائم سم زدایی شیشه دارد. تجربه علائم ترک شیشه، حملات وحشت و اضطراب یکی از معضلاتی است که بسیاری از معتادان در حین سم زدایی شیشه با آن دست به گریبان می شوند.

داروی فلوکستین به دلیل مهار جذب سروتونین توسط سلول های عصبی، کاربرد موثری در کنترل علائم افسردگی، هراس، اضطراب یا وسواس دارد. بنابراین در این مقاله به بررسی مزایای فلوکستین برای ترک شیشه پرداخته ایم:

فلوکستین چه تاثیری بر بدن دارد؟

مانند سایر داروهای ضد افسردگی SSRI، داروی فلوکستین نیز با اتصال به گیرنده های خاصی در مغز سبب مهار بازجذب سروتونین (یک ماده شیمیایی مرتبط با لذت و تندرستی) می شود. در این شرایط، غلظت سروتونین در فضای بین سلول های عصبی افزایش پیدا می کند و تاثیرات آن برای مدت طولانی تری باقی می ماند.

اگرچه مکانیسم‌ دقیق تاثیر گذاری داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین به صورت کامل مشخص نشده است، اما محققان بر این باورند که اثرات سایر مواد شیمیایی از جمله دوپامین و نوراپی نفرین ( احساسات مثبت) نیز توسط فلوکستین افزایش پیدا می کند. مقدار معمول مصرف فلوکستین برای بزرگسالان، 20 میلی گرم در روز است که گاهی براساس شرایط بیمار به حداکثر 60 میلی گرم در روز افزایش پیدا می کند.

نقش فلوکستین برای ترک شیشه

همانگونه که بیان شد، داروی فلوکستین کاربرد فراوانی در کاهش علائم ترک بیماران معتاد به شیشه و درمان ترک شیشه دارد. مشکل افسردگی یکی از مهم ترین دلایل ایجاد اعتیاد و  وابستگی به مواد مخدر است، به همین دلیل داروی فلوکستین با کنترل علائم افسردگی، نقش موثری در کاهش تمایل بیماران به مصرف شیشه دارد.

در واقع، افرادی که از اعتیاد به شیشه ( یا هر ماده مخدر دیگری) رنج می برند، معمولاً از مواد مخدر به عنوان وسیله ای برای خود درمانی یا پناهگاهی برای فرار از واقعیت استفاده می کنند. بی شک، استفاده از پروزاک برای کاهش شدت و تاثیر افسردگی باعث می شود که احتمال عود بیماری و بازگشت به اعتیاد به صورت قابل توجهی کاهش پیدا کند

نقش فلوکستین برای ترک شیشه 

عوارض جانبی پروزاک چیست؟

فلوکستین به موازات تاثیرات دارویی سودمند، در صورتی که به صورت خودسرانه و بدون نظارت پزشک مورد استفاده قرار گیرد، سبب بروز عوارض نامطلوبی می شود که عمدتاً عبارتند از:

  • تهوع
  • بی خوابی
  • بی اشتهایی
  • اسهال
  • خشکی دهان
  • سوء هاضمه
  • رویاهای غیرطبیعی و کابوس
  • اضطراب
  • لرزش
  • تعریق
  • بثورات پوستی
  • سینوزیت
  • اشک ریزش
  • خمیازه
  • عصبی بودن
  • علائم آنفولانزا
  • اختلال عملکرد جنسی (از جمله از دست دادن میل جنسی، اختلال نعوظ، آنورگاسمی و عدم روانکاری واژن)
  • اتساع عروق
  • خواب آلودگی
  • سندرم ترک شامل سرگیجه، تهوع، سردرد و افکار خودکشی

البته احتمال بروز کلیه عوارض فوق در یک بیمار بعید است، اما در صورتی که پس از مصرف این دارو برخی از عوارض فوق را تجربه کرده اید، بهتر است با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

نکات احتیاط در حین استفاده از داروی فلوکستین

داروی فلوکستین هرگز نباید به تنهایی و به عنوان یک درمان کامل برای ترک اعتیاد استفاده شود، بلکه باید به عنوان بخشی از یک برنامه درمان جامع و در کنار روان درمانی مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که مصرف خودسرانه داروی فلوکستین با خطراتی از قبیل وابستگی، اوردوز، سندرم سروتونین و تداخلات خطرناک دارویی همراه است، بنابراین باید مطابق با دستورالعمل‌های تجویز شده توسط پزشک مصرف شود.

با این که داروی فلوکستین جزو داروهای اعتیاد آور دسته بندی نمی شود، اما ممکن است منجر به وابستگی روانی بیماران شود. از سویی دیگر، بسیاری از بیماران ممکن است پس از قطع ناگهانی مصرف داروهای ضد افسردگی، علائم ترک را تجربه کنند که شباهت زیادی به علائم ترک اعتیاد دارد.

عوارض جانبی فلوکستین سبب افزایش تاثیرات سوء مصرف الکل می شود و عوارضی مانند  تشدید خواب آلودگی و از دست دادن کنترل حرکتی را بوجود می آورد. بنابراین، مخلوط کردن فلوکستین با الکل و سایر مواد به ویژه مت آمفتامین و آمفتامین اقدامی خطرناک و کشنده است. از آنجایی که داروی فلوکستین سبب کاهش توانایی قضاوت، تفکر یا مهارت های حرکتی می شود، باید در هنگام کار با ماشین آلات صنعتی احتیاط لازم مبذول شود.

فلوکستین برای چه بیمارانی ممنوع است!

بیمارانی که با داروهای پیموزاید یا تیوریدازین یا تزریق متیلن بلو تحت درمان هستند، نباید از  فلوکستین استفاده کنند. مصرف فلوکستین در بیمارانی که در 14 روز گذشته از مهارکننده های MAO (مانند ایزوکاربوکسازید، رازاگیلین، سلژیلین، فنلزین یا ترانس سیپرومین) استفاده کرده اند، ممنوع است. (باید 14 روز از آخرین وعده مصرف این داروها گذشته باشد)

فلوکستین هرگز نباید به شکل تزریق با تیوریدازین، لینزولید، پیموزاید یا متیلن بلو استفاده شود. پزشکان توصیه می کنند که در صورت مشاهده هرگونه علائم جدید یا بدتر شدن علائم قبل از جمله نوسانات خلقی، اضطراب، حملات پانیک، مشکلات خواب، احساس تکانشی، تحریک پذیری، بی قراری، رفتار خصمانه، پرخاشگری، بی قراری، بیش فعال (ذهنی یا فیزیکی)، افسردگی شدید یا افکار خودکشی یا صدمه زدن به خود با پزشک معالج خود مشورت کنید.

ترک شیشه در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی

بهترین مکان برای ترک، مراکز تخصصی ترک اعتیاد است که پزشکان باتجربه با استفاده از تکنیک های دارو درمانی و روانی درمانی اقدام به درمان بیماران می کنند. مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در کشور است که از سوابق درخشانی در درمان بیماران مبتلا به سوءمصرف مواد دارد.

کادر درمانی متخصص و باتجربه متشکل از پزشکان، روانپزشکان و روانشناسان، امکانات کلینیکی و پاراکلینیکی پیشرفته، امکانات رفاهی و هتلینگ VIP   و پذیرش شبانه روزی بیماران تنها گوشه ای از خدمات این مرکز به بیماران و خانواده های آنهاست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خدمات این مرکز، با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

1402/09/28

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − پنج =