۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

روش ماتریکس برای ترک شیشه

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/08/02
امتیاز به نوشته:
5/5

یکی از موثرترین روش های درمانی اعتیاد به مواد محرک، مدل ماتریکس برای ترک شیشه است. درحال حاضر استفاده از روش ماتریکس، به دلیل نتایج موفقیت آمیز آن، طرفداران زیادی در مراکز توانبخشی و کلینیک های درمان اعتیاد دارد. به صورت کلی این روش درمانی شامل یک دوره درمانی فشرده و پس از آن یک دوره درمان طولانی مدت برای جلوگیری از عود اعتیاد است.

این روش درمانی، کلیه جنبه های درمان اعتیاد را پوشش می دهد و بهترین روش درمانی برای ترک شیشه است. بنابراین در این مقاله، به بررسی چگونگی روش ماتریکس برای ترک شیشه پرداخته ایم:

تولد روش ماتریکس

ایالات متحده در دهه 1980 شاهد هجوم گسترده افرادی بود که از متامفتامین ها و کوکائین استفاده می کردند. در آن زمان، برنامه های درمانی موجود از تاثیرگذاری لازم برای درمان افراد معتاد به این مواد برخوردار نبود. موسسه ماتریکس در لس آنجلس اولین بار این روش را به عنوان یک رویکرد درمانی جامع برای درمان اعتیاد به کار گرفت. ارزیابی وضعیت بیمارانی که با روش ماتریکس تحت درمان قرار گرفته بودند حاکی از کاهش میزان عود، بهبود عملکرد اجتماعی و کاهش فعالیت مجرمانه بود. متخصصان پس از اثبات اثر بخشی روش ماتریکس، از این تکنیک درمانی به عنوان یک روش درمانی موثر برای کمک به بیماران مبتلا به اختلال مصرف مواد استفاده می کنند.

روش ماتریکس برای ترک شیشه چگونه انجام می‌شود؟

متخصصان براساس شرایط و نیازهای منحصر به فرد بیماران، از روش ماتریکس استفاده می کنند. نکته قابل توجه این است که این روش درمانی با نیازهای هر بیمار شخصی سازی می شود بنابراین جزییات روش درمان برای همه بیماران یکسان نخواهد بود. در ادامه با مهم ترین اجزای تشکیل دهنده مدل درمانی ماتریکس آشنا خواهید شد:

آموزش

یکی از مهم ترین بخش های درمان اعتیاد با روش ماتریکس، آموزش بیماران در مورد ماهیت اعتیاد و تاثیرات مواد بر مغز و بدن است. درک عواقب مصرف مواد و اعتیاد، نقش مهمی در ایجاد انگیزه برای دستیابی به بهبودی و  غلبه بر اعتیاد دارد. آموزش به بیماران کمک می کند تا با غلبه بر احساس شرمساری، به مرحله پذیرش اعتیاد رسیده و برای دریافت کمک های مورد نیاز اقدام کنند.

مشاوره فردی

برخورداری از مشاوره فردی رو در رو یکی از اجزاء حیاتی مدل ماتریکس است. مشاوره فردی معمولا ترکیبی از گفتگوهای انگیزشی و درمان شناختی رفتاری (CBT) است. متخصصان از این روش درمانی برای  درک و شناخت ریشه ای عوامل محرک اعتیاد استفاده می کنند. یک متخصص روانشناس حرفه ای با بهره گیری از تکنیک های مشاوره فردی، قادر به انتخاب بهترین روش درمانی برای بیماران خواهد بود.درمانگران با شناسایی عوامل محرک اعتیاد، آموزش مهارت های غلبه بر اعتیاد و جایگزینی عادات و افکار مثبت به بیماران کمک می کنند. همکاری بیماران در جلسات مشاوره فردی، نقش موثری در تعیین اهداف و توسعه راهبردهای مقابله ای با اعتیاد دارد.

گروه درمانی

حضور در جلسات گروه درمانی برای بیمارانی که در حال سپری کردن دوره بهبودی از اعتیاد هستند، تاثیرات بسیار مطلوبی دارد. بیماران در طی گروه درمانی در مورد موقعیت هایی که باعث شروع و ادامه اعتیاد شده است گفتگو می کنند.گفتگو و تبادل نظر با دیگران، در مورد اتفاقات مرتبط با اعتیاد تاثیر زیادی در کاهش دردهای فیزیکی و روانی ناشی از ترک اعتیاد دارد. این جلسات درمانی مثبت و دلگرم کننده، معمولا توسط یک فرد متخصص هدایت می شود که از تجربه کافی در  تفسیر افکار و هدایت مکالمه برخوردار است. تشویق بیماران به ادامه حضور در جلسات گروه درمانی حتی پس از ترک اعتیاد، نقش موثری در کاهش تمایل به بازگشت به مصرف مواد دارد.

گروه درمانی در روش ماتریکس - کلینیک دکتر جوادی

خانواده درمانی

یکی از اجزای اصلی مدل ماتریکس، خانواده درمانی است. خانواده مهم ترین کانون پیوندهای انسانی است بنابراین نقش خانواده در بهبود بیماران اعتیاد غیر قابل انکار است. اعضای خانواده در طی جلسات خانواده درمانی روش های حمایت و تشویق عضوی که در حال مبارزه با اعتیاد است را می آموزند. همچنین اعضای خانواده در مورد علل و علائم مصرف مواد، تحت آموزش های لازم قرار می گیرند تا در مواقع ضروری قادر به کمک به عزیزان خود باشند. از سویی دیگر، این روش درمانی سبب تحکیم ارتباط بین اعضای خانواده و ایجاد حمایت لازم برای بهبودی از اعتیاد می شود.

تست مواد مخدر

آزمایش منظم مواد اعتیاد آور یکی دیگر از اجزاء حیاتی مدل ماتریکس است. متخصصان در با انجام آزمایشات دوره ای، پیشرفت بیماران را در مراحل درمان اعتیاد مورد ارزیابی قرار می دهند.

تست اعتیاد به شیشه، در یک محیط حمایتی انجام می شود و بیماران در قبال راستگویی و پایبندی به درمان مورد تشویق قرار می گیرند.

تست مواد مخدر - کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی

تجزیه و تحلیل علل عود اعتیاد

عود بیماری و بازگشت به مصرف مواد، یکی از مشکلات شایعی است که برخی از بیماران در طی مراحل درمان با آن دست به گریبان می شوند. درک دلایل عود اعتیاد نقش موثری در پیشگیری از بازگشت غیرمنتظره به مصرف مواد دارد. متخصصان برای تحلیل دلایل عود اعتیاد، از مشاوره فردی بیمار با یک درمانگر استفاده می کنند تا متوجه شوند که چه چیزی باعث شده است که بیمار در مقابل وسوسه اعتیاد تسلیم شود. اجتناب از موقعیت های ایجاد کننده اعتیاد و جایگزینی رفتارهای سالم، یکی از مهم ترین اقدامات لازم برای غلبه بر تمایل به مصرف مجدد مواد است. به خاطر داشته باشید که عود به معنای شکست خوردن در درمان اعتیاد نیست بلکه به عنوان یکی از مراحل بهبودی از اعتیاد است.

سیستم پشتیبانی

برخورداری از حمایت یک سیستم پشتیبانی شبانه روزی در طی فرآیند ترک اعتیاد امری ضروری است. مقاومت در برابر وسوسه مصرف مجدد مواد، برای بسیاری از افراد معتاد امری دشوار و غیر ممکن است. برخورداری از یک سیستم پشتیبانی شبانه روزی که در مواقع حساس قابل دسترس باشند اهمیت زیادی در کنترل میل به بازگشت به مواد مخدر دارد. بیمارانی که با روش ماتریکس تحت درمان قرار می گیرند نیز در کلیه ساعات شبانه روزی، از خدمات پشتیبانی مناسب برخوردار می شوند.

اهداف مدل ماتریکسی

هدف کلی مدل ماتریکس غلبه بر تمایل به مصرف مواد، با تشویق بیماران به جایگزینی رفتارها و عادات مثبت است. مدت زمان درمان با روش ماتریکس در حدود 16 هفته است که بیماران پس از طی مراحل این روش ترک شیشه به هوشیاری و سلامت کامل دست پیدا می کنند. بیماران پس از درمان با روش ماتریکس، به مهارت های لازم برای ترک اعتیاد و بازگشت به زندگی عادی مجهز خواهند شد. بنابراین روش ماتریکس به بیماران کمک می کند که با کسب عادات مثبت، توانایی لازم برای کنترل زندگی و غلبه بر مواد را بدست آورند.

مدل ماتریکسی در ترک شیشه به منظور کمک به افراد در فرآیند ترک وابستگی به این ماده مخدر طراحی می‌شود و اهداف چندگانه‌ای دارد. اولین هدف این مدل، ارزیابی جامع و دقیق وضعیت فرد است تا نقاط ضعف و قوت او شناسایی شده و نیازها و اهداف ترک مشخص گردند. سپس، اهداف ترک کوتاه و بلندمدت تعیین شده و برنامه‌های ترک مناسب برای دستیابی به این اهداف طراحی می‌گردد. آموزش و آگاهی‌دهی نقش مهمی در این مدل دارد تا افراد با آگاهی از اثرات منفی مصرف شیشه و یادگیری مهارت‌های مدیریت استرس و ترک، اعتماد به نفس بالاتری به دست آورند. همچنین، مداومت و مانیتورینگ پیشرفت و تعدیل برنامه‌ها بر اساس نیازها و پیشرفت‌های افراد از دیگر اهداف این مدل می‌باشد. این مدل به طور گام به گام و تدریجی فرآیند ترک را تسهیل نموده و افراد را در مسیری ایمن و موثر به سمت بهبود و بازیابی هدایت می‌کند.

مزایای روش ماتریکس برای ترک شیشه

افرادی که مراحل درمان با روش ماتریکس را با موفقیت پشت سر می گذارند از مزایای بیشمار این روش بهره مند می شوند، ازجمله:

  • درک عوامل ریشه ای اعتیاد
  • بهبود روابط فردی و اجتماعی
  • افزایش مهارت های ارتباطی
  • جایگزینی عادات و رفتارهای مثبت
  • رهایی از تمایلات اعتیاد آور
  • یادگیری مهارت های پیشگیری از عود
  • پیوستن به گروه های پشتیبانی

همانگونه که بیان شد، روش ماتریکس برای ترک شیشه از لایه های متعددی تشکیل شده است که باید در یک مرکز درمانی مناسب و تحت نظر افراد متخصص انجام شود. مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی یکی از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد کشور است که با بهره گیری از موثرترین روش های درمانی، بیماران را تا رسیدن به سلامت کامل همراهی می کند. برای برخورداری از خدمات درمانی که شایسته دریافت آن هستید، با همکاران ما در واحد مشاوره کلینیک دکتر جوادی حاصل فرمایید.

1402/08/02

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 5 =