۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

قرص ترک شیشه

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/09/21
امتیاز به نوشته:
5/5

ترک شیشه که آن را با نام‌های مت‌آمفتامین، کریستال یا آیس نیز میشناسیم، یک فرایند چند بعدی و متشکل از روش‌های مختلف سم زدایی، کاربرد قرص ترک شیشه، مشاوره و پشتیبانی روانشناختی، تغییر در سبک زندگی و… است.

یکی از روش‌های رایج درمان اعتیاد این محرک در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، که اصولا برای کاهش یا بهبود علائم ترک شیشه کاربرد دارد، استفاده از قرص برای ترک شیشه است. در این مطلب بطور خاص به بررسی قرص مخصوص ترک شیشه می‌پردازیم. اگر مشتاق درمان اعتیاد این نوع مخدر هستید، این مطلب برای شما مناسب است، پس به خواندن آن ادامه دهید.

بهترین قرص برای ترک شیشه کدام است؟

تا این تاریخ هیچ قرصی برای ترک شیشه تایید نشده است. این بدان معناست که به طور رسمی هیچگونه قرصی که به عنوان بهترین قرص برای ترک شیشه شناخته شده باشد، وجود ندارد.

به دلیل پیچیدگی اعتیاد مت آمفتامین و تأثیرات زیست‌شناختی و روانی آن بر مغز، هیچ داروی تکاملی و کاملاً مؤثر در درمان این نوع اعتیاد تا کنون شناسایی نشده است. اما همانگونه که گفتیم ترکیبی از داروهای ضد اعتیاد و داروهایی برای بهبود علائم ترک شیشه می‌توانند، بهترین نتیجه موجود را حاصل کنند. بنابراین بطور کلی می‌توان بهترین قرص ترک شیشه را بصورت زیر لیست کرد:

  • بوپروپیون
  • مودافینیل
  • فلوکستین
  • گاباپنتین

عوامل موثر در انتخاب قرص ترک شیشه

درمان اعتیاد به مت آمفتامین یک فرآیند پیچیده است و انتخاب نوع قرص برای ترک شیشه، به ویژگی‌های فردی، میزان و نوع اعتیاد و وضعیت جسمانی و روانی فرد بستگی دارد. باید توجه داشته باشید که هیچ قرص معتبری به طور خاص برای درمان ترک اعتیاد به شیشه وجود ندارد! یعنی هیچ قرصی اعتیاد به شیشه را درمان نمی‌کند، اما برخی از داروها هستند که می‌توانند روند درمان را بهبود ببخشند.

در حقیقت در طول سم زدایی شیشه، افراد دچار علائم ترک جسمی و روانی خواهند شد که انواع قرص ترک شیشه به منظور کاهش شدت علائم مذکور کاربرد دارند.

انواع قرص ترک شیشه

در برخی موارد، قرص‌هایی که در درمان اختلال‌های روانی یا جسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند در درمان ترک شیشه نیز مفید باشند. به عنوان مثال:

1. قرص‌های ضد اعتیاد شیشه

این درمان‌ها معمولاً شامل قرص‌هایی می‌شوند که مغز و سیستم عصبی را تعدیل کرده و از این طریق، افراد را از مصرف متامفتامین دور می‌کنند. برخی از قرص‌های این دسته به افزایش سطح سروتونین و دوپامین در مغز کمک می‌کنند و می‌توانند در کاهش میل به مصرف مت آمفتامین و ترک شیشه مؤثر باشند. انواع قرص ترک شیشه در این کتگوری عبارتند از:

  • قرص نالترکسون (Naltrexone)

این قرص به عنوان آنتاگونیست اپیوئیدی عمل می‌کند و می‌تواند به کاهش میل به مصرف مت آمفتامین کمک کند.

  • بوپروپیون (Bupropion)

این قرص در اصل یک داروی ضد افسردگی و قرص کمک‌کننده در ترک سیگار است، اما در برخی موارد ممکن است در کاهش میل به مصرف شیشه نیز موثر ‌باشد.

انواع قرص ترک شیشه

2. قرص‌هایی برای کاهش علائم جسمی و روانی ترک شیشه

می‌دانیم که سم زدایی شیشه، با بروز علائم ترک شیشه همراه است. بنابراین می‌توان از ضداضطراب‌ها، قرص ضدافسردگی، قرص کنترل اختلالات خواب و قرص کمکی جهت کاهش علائم جسمی (مانند ضد تشنج‌ها) به منظور کاهش شدت عوارض ترک شیشه استفاده کرد. برخی از انواع قرص برای ترک شیشه در این دسته عبارتند از:

  • مودافینیل (Modafinil)

این دارو در ابتدا برای درمان نارکولپسی و خواب‌آلودگی مصرف می‌شود، اما ممکن است در کاهش خستگی و مشکلات روحی مرتبط با ترک شیشه نیز مفید باشد.

  •   متیل‌فنیدات (Methylphenidate)

این قرص معمولاً برای درمان اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی استفاده می‌شود، اما در بعضی موارد ممکن است در کاهش ترس و اضطراب مرتبط با ترک شیشه موثر است.

بطور کلی بهتر است از ترکیب داروهای مذکور در فرایند ترک شیشه بهره بگیرید. یعنی به عنوان مثال، ترکیب قرص‌های ضداعتیاد با قرص‌های ضد افسردگی یا اضطراب می‌تواند در روند ترک شیشه مؤثر باشد.

انتخاب قرص برای ترک شیشه به هیچ عنوان نباید توسط خود فرد صورت گیرد. در صورتی که شما یا کسی دیگر نیاز به ترک شیشه دارید، مهم‌ترین اقدام این است که به پزشک یا متخصص درمان اعتیاد مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند شما را از طریق یک برنامه درمانی جامع شما را درمان کنند و در مورد بهترین راه‌های درمان برای وضعیت منحصربفردتان به شما مشورت دهند. از آنجایی که، حمایت روانی و اجتماعی نیز در روند ترک شیشه بسیار مهم است، لازم است تا برای آن به روانشناس ترک شیشه مراجعه شود. در این راستا بهترین مرکز ترک شیشه در تهران یعنی کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی آماده درمان شما عزیران است. کافیست همین حالا با ما تماس بگیرید تا از بهترین و به روزترین متد درمانی بهره‌مند شود.

1402/09/21

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + هشت =