۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

آیا می شورد شیشه را ترک کرد؟

آیا می شورد شیشه را ترک کرد
آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/09
امتیاز به نوشته:
5/5

شیشه یا متامفتامین یک ترکیب شیمیایی بسیار محرک است که با افزایش سرعت عملکرد مغز سبب القاء احساس هیجان و سرخوشی در مصرف‌کنندگان می شود. مصرف این ماده به دلیل خواص اعتیاد آور و عوارض خطرناکی که بر سلامتی جسمی و روانی ایجاد می‌کند، غیرقانونی است.

یکی از سوالات پرتکرار مصرف‌کنندگان شیشه این است که آیا می‌شود شیشه را ترک کرد؟ بنابراین در این مقاله به بررسی ترک شیشه و چگونگی روش‌های ترک این ماده مخدر پرداخته‌ایم:

آیا می‌شود شیشه را ترک کرد؟

پاسخ ما به این سوال کاملا بستگی به روشی دارد که شما برای ترک شیشه انتخاب می‌‎کنید! برخی از افراد برای ترک شیشه از روش‌های خانگی و سنتی استفاده می‌کنند که عموما به دلیل عوارض جسمی و روانی شدیدی که به همراه دارد با شکست مواجه می‌شود.

درواقع بسیاری از افرادی که از این روش ترک شیشه استفاده می‌کنند، به دلیل ناتوانی در تحمل عوارض به ناچار اقدم به مصرف مجدد شیشه می‌کنند. اما بهترین و امن‌ترین روش برای ترک شیشه، مراجعه به مراکز تخصصی ترک اعتیاد است که کلیه مراحل درمان تحت نظارت پزشکان متخصص و باتجربه انجام می‌شود.

علائم ترک شیشه معمولا چند ساعت تا چند روز پس از قطع مصرف شیشه شروع می‌شود و در روزهای اولیه بسیار شدید و آزاردهنده است. البته این علائم پس از گذشت چند روز یا هفته (براساس شدت اعتیاد) رو به کاهش می‌گذارد و بدن فرد با فقدان شیشه سازگار می‌شود.

یکی از مهم‌ترین علائم ترک شیشه بروز مشکلات روانی مانند افسردگی یا روان پریشی شدید است که گاهی منجر به خودزنی یا  اقدام به خودکشی می‌شود. تجربه ترک برای افرادی که در کنار مصرف شیشه، از سایر مواد مخدر، محرک، الکل یا آرام بخش استفاده می‌کنند بسیار پیچیده است و گاهی خطر مرگ جان این افراد را تهدید می‌کند. در این شرایط، سم زدایی در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد، ایمن‌ترین راه برای کنترل علائم ترک شیشه است، چراکه در صورت بروز شرایط اورژانس، یک تیم درمانی متخصص و حرفه‌ای کنترل امور را در اختیار خواهند داشت.

البته ذکر این نکته ضروری است که سم زدایی، تنها اولین گام در مسیر درمان بیماران معتاد به شیشه است و استفاده از رویکردهای روان درمانی نقش موثری در بهبود دایمی شرایط بیماران دارد. بیماران در طی روان درمانی دلیل ریشه‌ای وابستگی فیزیولوژیکی خود به شیشه را درک می‌کنند و با تغییر افکار و الگوهای رفتاری توانایی کنترل و سرکوب میل به مصرف شیشه را بدست می‌آورند.

شیشه چه ویژگی هایی دارد؟

مهم‌ترین ویژگی‌های شیشه شامل موارد زیر است:

  • دسته‌بندی: ترکیب محرک متعلق به دسته آمفتامین‌ها
  • تاثیر بر بدن: افزایش عملکرد سرعت مغز و سیستم عصبی
  • شکل ظاهری: جامد (پودرسفید یا آبی رنگ کریستالی)- مایع
  • بو: شبیه برگ‌های گل شمعدانی
  • مزه: تلخ
  • روش مصرف: دود کردن- بلعیدن- استنشاق- تزریق
  • انواع شیشه بر اساس درجه خلوص: سه نوع SPEED با خلوص 10 تا 20 درصد- نوع ICE  با خلوص 80 درصد و نوع  BASE که خلوصی مابین دو نوع فوق دارد.

آیا شیشه اعتیاد آور است؟

استفاده منظم از شیشه منجر به سازگاری مغز با اثرات محرک این ماده می شود به این معنی فرد برای تجربه احساس مشابه، نیاز به مصرف مقدار بیشتری از شیشه دارد. وابستگی به شیشه یکی از خطرناک‌ترین عوارض مصرف این ماده محرک به این معنی که مغز و سیستم عصبی به مرور زمان به مصرف شیشه وابستگی پیدا کرده و بدون حضور این ماده قادر به انجام عملکردهای طبیعی خود نخواهد بود.

بسیاری از افراد معتاد به شیشه با وجود مشاهده عوارض نامطلوب مصرف شیشه به تنهایی قادر به ترک و غلبه بر این ماده نیستند و به ناچار به مصرف شیشه ادامه می‌دهند. از آنجایی که اثرات مصرف شیشه به سرعت ظاهر می‌شود و به همان سرعت هم از بین می‌روند، افراد معتاد به شیشه ناچار به مصرف مکرر این ماده می‌‎شود. در این شرایط فرد معتاد به شیشه به شدت در معرض اوردوز یا مصرف بیش از حد شیشه قرار دارد.

افراد معتاد به شیشه در صورت کاهش یا توقف ناگهانی مصرف شیشه، دچار علائم جسمی و روانی نامطلوبی می‌شوند که همین عامل سبب نگرانی مصرف‌کنندگان ازدرمان ترک شیشه می‌شود.

آیا شیشه اعتیاد آور است؟

ترک شیشه در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی یکی از معتبرترین مراکز ترک شیشه در کشور است که با استفاده از روش‌های نوین ترک اعتیاد، بیمارانی بی‌شماری را تا درمان کامل همراهی کرده است.این مرکز به صورت شبانه روزی آماده پذیرش بیماران در دو بخش سرپایی و بستری است و خدمات تخصصی لازم را برای درمان انواع اختلالات مصرف مواد ارائه می‌کند.

پذیرش بانوان و آقایان در بخش‌های جداگانه، امکانات هتلینگ مجهز و پیشرفته، همکاری بهترین متخصصان کشور و امکانات و تجهیزات پیشرفته تنها گوشه ای از خدمات این مرکز به بیماران محترم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات تخصصی این مرکز با همکاران ما در واحد مشاوره تماس حاصل فرمایید.

1402/11/09

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + شانزده =