برای ترک شیشه چه باید کرد؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/10/17

بسیاری از افرادی که با مشاورین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس می‌گیرند، این سوال را مطرح می‌کنند که  چگونه شیشه را ترک کنیم؟ در این مطلب نکات تخصصی ترک شیشه را ارائه خواهیم داد تا به عنوان راهنما برای آغاز مسیر زندگی بدون شیشه و سالم شما باشد. اگر مشتاق یادگیری آن‌ها هستید، با مرکز روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره همراه باشید.

چگونگی ترک شیشه

نکات ترک اعتیاد به شیشه شامل موارد زیر است:

• اعتیادتان به شیشه را بپذیرید

اولین گام ترک این ماده که لازم است خودتان آن را بردارید، تشخیص اعتیاد به شیشه و پذیرش آن است. متاسفانه بسیاری از افرادی که درگیر اعتیاد هستند، علی رغم مشاهده عوارض مصرف شیشه و اینکه می‌بینند چطور دائما به دنبال شیشه هستند، هنوز نمی‌توانند وابستگی و اعتیاد به شیشه را بپذیرند.

بیایید صادقانه در اینباره صحبت کنیم! اگر شما نتوانید این بیماری را بپذیرید، چطور می‌خواهید آن را درمان کنید؟! بنابراین گام اول ترک، پذیرش اعتیاد به آن است.

• روند اعتیاد به شیشه را درک کنید

برایدرمان ترک شیشه، در مورد چگونگی ایجاد اعتیاد به شیشه بخوانید. ما در اینجا مسیر معتاد شدن به شیشه را برای شما شرح می‌دهیم:

شیشه یک ماده محرک است که با اثرگذاری مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی (شامل مغز و نخاع)، منجر به افزایش سطح دوپامین در مغز خواهد شد. دوپامین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی منجر به تشکیل انگیزه، لذت و پاداش در مغز می‌شود. با مصرف شیشه، میزان دوپامین مغز افزایش یافته و شما حس لذت و پاداش را دریافت می‌کنید. طبیعتا اینها حس های مثبتی هستند و افراد دوست دارند هر چه بیشتر آن‌ها را داشته باشند. وقتی اثرات شیشه از بین ببرد، مغز شما برای دریافت حس‌های مذکور باز هم به سراغ شیشه می‌رود. مصرف مکرر شیشه منجر به اعتیاد به آن خواهد شد.

درک این مسیر و فهمیدن علت اعتیاد، می‌تواند به شما در فرایند ترک کمک کند، زیرا زمانیکه می‌دانید چه چیزی در حال سوق دادن شما به مصرف دوباره شیشه است، می‌توانید راحت تر در مقابل آن مقاومت کنید و با انجام سرگرمی‌های دیگر و رویکردهای مقابله‌ای مثبت در مسیر ترک بمانید.

چگونگی ترک شیشه

• برای ترک شیشه تصمیم بگیرید

بعد از پذیرش اعتیاد و درک چگونگی ایجاد اعتیاد به شیشه، حالا نوبت تصمیم گیری برای ترک است. برای این منظور با افراد قابل اعتماد صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید تا شما را در مسیر درمان اعتیاد حمایت کنند. حمایت و پشتیبانی افرادی که ما را دوست دارند، می‌تواند تا حدود زیادی از عود شیشه جلوگیری کند.

• برای ترک شیشه، کمک حرفه‌ای دریافت کنید

علاوه بر دایره امن اطرافیان خود، باید بدانید که دریافت کمک حرفه‌ای برای ترک، مسیر را بسیار ایمن تر و هموارتر می‌کند.  داشتن برنامه جامع درمانی که برای شخص شما طراحی شده است و همراه بودن مشاورین متخصص حوزه اعتیاد، درمانی ایمن را برای شما به ارمغان می‌آورد و احتمال عود را به حداقل می‌رساند. در نتیجه درصد موفقیت در فرایند ترک افزایش می‌یابد. در این زمینه می‌توانید با متخصصین کلینیک ترک اعتیاد طلوعی دوباره تماس حاصل فرمایید.

اما مراحل ترک شیشه در کلینیک روانپزشکی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره عبارت است از:

1. انجام سم زدایی (به منظور بهبود اعتیاد فیزیکی و خارج کردن شیشه از بدن)
  2. کاربرد داروی ترک (به منظور رفع علائم ترک شیشه)
  3. روان درمانی (به منظور یافتن علل گرایش به شیشه، برطرف کردن اعتیاد روانی و بهبود علائم ترک روانی )
  • آگاهی از علائم ترک

از علائم ترک آگاه باشید. دانستن علائم ترک این ماده مخدر می‌تواند به شما در بهبودی کمک شایانی بکند. زیرا متوجه می‌شوید این علائم در مسیر ترک، طبیعی و عادی تلقی می‌شوند و نباید دچار استرس و نگرانی شوید.

باید بدانید که علائم ترک اگرچه تهدیدکننده زندگی نیستند، اما اگر برای ترک شیشه در منزل، بدون کمک حرفه‌ای(با روش بوقلمون سرد) اقدام کنید، ممکن است همین علائم منجر به عود شما بشود. تنها کاری که برای مقابله با این علائم باید انجام دهید، دریافت کمک حرفه‌ای از متخصصین کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی و کاربرد روش های درمانی یعنی داروی ترک شیشه و روان درمانی است.

• خود مراقبتی را برای ترک شیشه از یاد نبرید

خودمراقبتی برای ترک را فراموش نکنید. انجام یک سری کارها از قبیل خواب کافی، خوردن یک رژیم غذایی سالم برای ترک شیشه، ورزش و یافتن راه های سالم برای مقابله با استرس و محرک ها می‌تواند روند ترک را برای شما بسیار آسانتر کند.

حالا دیگر باید بدانید که برای ترک شیشه چه باید کرد. با انجام یک سری کارها توسط خودتان و اراده کردن برای ترک از سمت شما، و انجام مراحل درمانی اعتیاد به شیشه با روش های اصولی و نوین ترک اعتیاد از سمت ما (متخصصین کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد طلوعی دوباره) می‌توانید مطمئن باشید که ترک اعتیاد شیشه شما بصورت تضمینی و کامل صورت می‌گیرد. بنابراین اگر خواهان ترک شیشه قطعی هستید، همین حالا با متخصصین مرکز ترک اعتیاد طلوعی دوباره  تماس گرفته و از خدمات درمانی ما بهره مند شوید.

1402/10/17