ترک تدریجی شیشه

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/10/16

سوءمصرف شیشه یک مشکل بزرگ در دنیای امروز است. شیشه بسیار اعتیادآور بوده و اثرات مخربی بر فرد دارد. از جمله عوارض مصرف شیشه بصورت بلند مدت، می‌توان به احتمال ابتلا به بیماری عفونی نظیر هپاتیت و ایدز و همچنین بیماری‌های مربوط به سلامت روان نظیر افسردگی، اضطراب و… اشاره کرد. بهترین راه برای جلوگیری از این عواقب وحشتناک، ترک شیشه است. ترک شیشه با کم کردن آن ممکن است، البته رویکرد دیگری نیز برای درمان آن وجود دارد که به آن بوقلمون سرد گفته می‌شود. متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد “دکتر جوادی” از ترک تدریجی شیشه استفاده می‌کنند، زیرا شدت علائم ترک شیشه در این رویکرد کمتر است.

در این مطلب قصد داریم تا بطور خاص در مورد ترک تدریجی شیشه صحبت کنیم، بنابراین اگر از مصرف شیشه خسته شده‌اید و می‌خواهید اعتیاد خود را درمان کنید، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

چرا از ترک تدریجی شیشه استفاده می‌کنیم؟

علائم ترک شیشه به واکنش‌هایی گفته می‌شود که بدن فرد در طول سم زدایی شیشه بروز می‌دهد. این واکنش ها با ترک تدریجی شیشه با قطع یکباره آن اتفاق می‌افتد. علائم ترک شیشه را می‌توانید در مطلب مخصوص به آن بخوانید، اما بطور مختصر می‌توان گفت که عوارض ترک شیشه بصورت زیر است:

• کم آبی بدن
  • درد عضلانی
  • میل شدید به شیشه
  • اضطراب
  • بیخوابی
  • و…

این علائم بسیار ناخوشایند هستند و اگر بخواهید برای ترک شیشه در منزل و به تنهایی اقدام کنید، به احتمال زیاد در مقابل آن نمی‌توانید مقاومت کنید و دچار عود خواهید شد. از اینرو متخصصین اعتیاد توصیه می‌کنند تا برای ترک تدریجی شیشه به یک مرکز درمانی خوب مانند کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی مراجعه کنید.

ترک تدریجی شیشه چگونه است؟

ترک تدریجی شیشه، شامل کاهش دوز مصرفی شیشه بصورت تدریجی است  تا به صفر برسد. این فرایند به نسبت استفاده از سم زدایی بوقلمون سرد دارای علائم ترک با شدت کمتر خواهد بود. علت آن این است که در ترک تدریجی شیشه، بدن فرصت بیشتری برای سازگاری با شرایط جدید(شرایط عدم حضور متآمفتامین) دارد، به همین دلیل شدت عوارض ترک کمتر خواهد بود. اما در روش بوقلمون سرد(قطع یکباره شیشه) بدن فرصتی برای ایجاد شرایط جدید ندارد، به همین دلیل علائم ترک شیشه در آن بسیار شدید خواهد بود.

از اینرو در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی، از ترک تدریجی شیشه استفاده می‌شود تا درمان راحت تر صورت بگیرد.

ترک تدریجی شیشه چگونه است؟

مدت زمان ترک تدریجی شیشه

اول اینکه علائم ترک شیشه از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی از قبیل سن، جنسیت، شدت اعتیاد به شیشه، نوع مصرف شیشیه( تزریق، خوراکی و..) و… مرتبط خواهد بود. به همین دلیل مدت زمان ترک تدریجی شیشه برای افراد می‌تواند متفاوت باشد. بطور کلی 2 مرحله برای ترک شیشه وجود دارد که عبارتند از:

مرحله اول درمان ترک شیشه که با علائم فیزیکی از قبیل سوءتغذیه، خستگی، سردرد و کم آبی همراه است. این علائم معمولا در عرض یک هفته برطرف می‌شود.

مرحله دوم شامل علائم ترک روانی مانند افسردگی، اضطراب و مسائل شناختی است که بطور معمول در عرض 3 هفته برطرف می‌شود.

باید بدانید که اگر سم زدایی ترک تدریجی شیشه انجام شود، به این معنی نیست که اثرات شیشه بطور کامل برطرف شده است! عوارض مصرف شیشه با انواع نقایص شناختی طولانی مدت مرتبط است و ممکن است برخی از آن‌ها بیشتر از یک ماه طول بکشد تا فرد بتواند دوباره احساس طبیعی بودن را داشته باشد.

آیا ترک تدریجی شیشه به تنهایی برای درمان اعتیاد کافی است؟

باید بدانید که سم زدایی شیشه به عنوان یک گام مهم  در فرایند درمان اعتیاد به شیشه در نظر گرفته می‌شود. اما برای ترک تضمینی به چیزی بیشتر از ترک تدریجی شیشه نیاز داریم. در ترک شیشه به روش تدریجی شدت علائم ظاهر شده کمتر است، اما علائم مذکور همچنان ناخوشایند هستند. برای طی کردن فرایندی ایمن و با حداقل درد و خماری لازم است تا از روان درمانی و دارودرمانی نیز بهره بگیرید.

در مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی، در کنار ترک تدریجی شیشه، از دارودرمانی به منظور بهبود علائم ترک روانی و جسمی استفاده می‌شود. سپس از روان درمانی برای ریشه کن کردن اعتیاد بهره گرفته می‌شود، تا ترک شیشه بصورت اصولی و با کمترین درد انجام شود. متاسفانه در کمپ ترک شیشه ما شاهد چنین اصولی نیستیم.

این در حالیست در مرکز ترک شیشه دکتر جوادی از برنامه ای منحصربفرد برای درمان اعتیاد هر بیمار بهره گرفته می‌شود. به این صورت که ابتدا بیمار تحت ارزیابی های روانی و جسمی قرار می‌گیرد، سپس با توجه به اختلالات مزمن فیزیکی و بیماری های روانشناختی برنامه ای کاملا منحصربفرد برای او تنظیم می‌شود. بعد از آن از روش های ترک تدریجی شیشه، دارو درمانی و روان درمانی برای هر بیمار متناسب با علائم ترک و ویژگی های روحی و روانی او استفاده می‌گردد.

در این راستا اگر خواهان درمانی تضمینی و ایمن برای ترک شیشه هستید، می‌توانید با متخصصین مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی تماس گرفته و از خدمات ما برخوردار شوید.

1402/10/16