۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

عوارض و تاثیر مصرف شیشه بر روی مغز

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/10/16
امتیاز به نوشته:
5/5

شیشه یا مت آمفتامین یک داروی محرک سیستم عصبی مرکزی است که به دلیل خواص اعتیاد آور، پتانسیل زیادی برای سوءاستفاده دارد. افراد معتاد به شیشه به دلیل تاثیرات شیمیایی این ماده بر مغز، توانایی غلبه بر مصرف شیشه را از دست می‌دهند و علیرغم آگاهی از عوارض شیشه، چاره‌ای جز مصرف این ماده ندارند. عدم درمان تغییرات مغزی ناشی از مصرف شیشه، با تاثیرات مخرب و ماندگاری بر زندگی فرد همراه است که با ترک شیشه و زیرنظر پزشکان این علائم کاهش پیدا می‌کنند.

تاثیر مصرف شیشه روی مغز

همانگونه که بیان شده مصرف شیشه با عوارض شدیدی بر سلامت عمومی بدن همراه است و در این میان مغز یکی از آسیب‌پذیرترین اندام‌هایی است که تحت تاثیر مصرف شیشه قرار می‌گیرد. براساس تحقیقات انجام شده، اعتیاد به شیشه به صورت قابل توجهی نحوه عملکرد مغز را تغییر می‌دهد و سبب ایجاد تغییرات زیر می‌شود:

  • تخریب سلول‌های گلیال

سلول‌های گلیال بخش مهمی از سیستم عصبی مرکزی هستند که مسئول ظرفیت‌های سیگنال‌دهی، مبارزه با عفونت‌‎ها و توسعه سلول‌های میلین در مغز را بر عهده دارند. مصرف شیشه سبب وارد شدن آسیب بر سلول‌های گلیال در سراسر نواحی مغز به ویژه در قشر پیشین مغز می‌شود. قشر پیشین مغز مسئولیت تمرکز، توجه، تفکرات انتزاعی، تحلیل، قضاوت و برنامه‌ریزی را برعهده دارد، بنابراین اعتیاد به شیشه سبب کاهش توانایی‌های شناختی مغز می‌شود.

  • کاهش مقدار سلول‌های میلین

سلول‌های میلین دار که به نام ماده سفید مغز نیز نامیده می‌شوند، مسئولیت سیگنال‌دهی بین نورون‌ها عصبی را برعهده دارند. درواقع، این سلول‌ها مسئول بسیاری از عملکردهای اساسی در سیستم عصبی مرکزی هستند.

سلول‌‎های گلیال وظیفه رشد سلول‌های میلین را برعهده دارند بنابراین تخریب سلول‌های گلیال ناشی از مصرف شیشه به صورت غیر مستقیم سبب کاهش مقدار سلول‌های ملین می‌شوند. در این شرایط فرد دچار اشتباهات عملکردی و عدم وجود ارتباطات موثر در سیستم عصبی مرکزی می‌شود.

تاثیر مصرف شیشه روی مغز

  • کاهش ترشح دوپامین و سروتونین

یکی از مخرب‌ترین تاثیرات مصرف شیشه، افزایش ترشح و سرکوب بازجذب انتقال دهنده‌های عصبی دوپامین و سروتونین در مغز است. دوپامین نقش مهمی در مکانیسم پاداش و انگیزه در مغز دارد، درواقع مصرف شیشه با تحریک مرکز پاداش مغز باعث رهاسازی سریع دوپامین و ایجاد احساس سرخوشی شدید یا شتاب زدگی در حرکات می‌شود.

تصویربرداری‌های انجام شده از مغز افراد معتاد به شیشه نشان داده است که این افراد تغییرات شدیدی را در مسیر طبیعی ترشح دوپامین در مغز تجربه می‌کنند. درواقع مغز این افراد در اثر مصرف شیشه به مرور توانایی ترشح طبیعی دوپامین را از دست می‌دهند و برای تجربه احساس لذت به مصرف شیشه وابستگی پیدا می‌کنند.

  • اثرات نوروتوکسیک

اعتیاد به مصرف شیشه، سبب افزایش میزان کلسیم گلوتامات در مغز می‌شود. گلوتامات کلسیم با اثرات نوروتوکسیک همراه است که به دندریت‌های روی نورون‌ها آسیب می‌رساند. آسیب به دندریت‌ها سبب ایجاد اختلال در عملکرد نورون‌ها شده و باعث می‌شود که سلول‌های عصبی نتوانند به درستی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به همین دلیل فرد دچار اختلالات شناختی و حرکتی می‌شود.

درمان اعتیاد به شیشه در مرکز دکتر جوادی

همانگونه که بیان شد، مصرف شیشه با عوارض جسمی و روانی شدیدی همراه است. با این که ممکن است در اثر مصرف شیشه دچار  احساس ناتوانی شده باشید، اما این بدان معنا نیست که درمان ترک شیشه کاری غیر ممکن است.

بهترین روش برای ترک اعتیاد، مراجعه به یک مرکز ترک اعتیاد تخصصی و سپری کردن مراحل درمان تحت نظارت پزشکان متخصص و باتجربه است.

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی یکی از معتبرترین مراکز ترک شیشه در کشور است که با ارائه خدمات حرفه ای و تخصصی در زمینه ترک اعتیاد در خدمت بیماران گرامی است. همکاران ما در این مرکز با استفاده از روش‌های جامع نگر به درمان ریشه ای علل ایجاد کننده اعتیاد و عوارض مصرف شیشه بر روی مغز می‌پردازند.

اگر برای ترک اعتیاد به شیشه به یک محیط امن و آرامبخش نیاز دارید مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی با امکانات بستری و هتلینگ مجهز آماده خدمت رسانی به بیماران است. هرچند بهبودی از اعتیاد یک مسیر طولانی و پیچیده است، اما تخصص و تجربه همکاران ما در مرکز دکتر جوادی، این مسیر را کوتاه و آسوده‌تر می‌کند.

1402/10/16

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 2 =