۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

علائم ترک مواد محرک شیشه چیست؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

مصرف مواد مخدر و اعتیاد آور به اندازه ای فراگیر شده است که باید تمام تلاش خود را برای آگاهی سازی جامعه انجام بدهیم. در رأس مصرف مواد محرک اعتیاد به شیشه را می توان به وفور لمس کرد. همه ما می دانیم که نه تنها اعتیاد به مواد مخدر نشانه هایی در فرد ایجاد می کند بلکه ترک شیشه و خماری هم علائم خاص خودش را دارد. امروز می خواهیم راجع به سوال مهم علائم ترک مواد محرک شیشه چیست؟ و علائم خماری شیشه بیشتر بدانیم؛ اما قبل از آن بهتر است ابتدا با خود محرک شیشه بیشتر آشنا شویم.

محرک شیشه یا همان کریستال

شیشه نوعی مخدر رایج است که از یک ماده صنعتی با نام علمی مت آمفتامین تولید می شود. کریستال یا همان شیشه یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی است که پتانسیل اعتیادآوری بالایی دارد. معمولا از محرک شیشه برای اهداف تفریحی به ‌طور گسترده استفاده می شود که در نهایت سوء مصرف ماده مخدر را به همراه دارد. عمدتا در چند بار اول دوره مصرف شیشه با دوزهای کم، گیرنده ‌های مغز تحریک شده و در نتیجه آن افزایش انرژی، تمرکز، سرخوشی، کاهش اشتها و بی ‌خوابی را به همراه دارد.

علائم ترک شیشه و هروئین

دوزهای بالای مت آمفتامین و افزایش طول دوره مصرف، عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارند که نه تنها باعث آسیب رساندن به خود فرد مبتلا به اعتیاد می شود بلکه می تواند خانواده و جامعه اش را تحت تأثیر خود قرار بدهد. در مقوله ترک اعتیاد، کنار گذاشتن مصرف مخدر هایی مانند شیشه به مراتب سخت تر از مخدرهای ضعیف تر مانند ترک ماری جوانا، گل یا انواع قرص های اعتیادآور است.

[bannershortcode image_src=”https://drjavadiclinic.com/wp-content/uploads/2020/10/banner-implant.jpg” image_width=”932″ image_height=”273″ image_alt=”ایمپلنت نالتروکسان” phone=”02179441″ title=”بهترین روش برای جلوگیری از بازگشت به اعتیاد با ایمپلنت نالتروکسان” phone_text=”02179441″ first_link=”https://drjavadiclinic.com/service/%d8%a7%db%8c%d9%85%d9%be%d9%84%d9%86%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d9%84%d8%aa%d8%b1%d9%88%da%a9%d8%b3%d8%a7%d9%86/” first_link_title=”ایمپلنت نالتروکسان” second_link=”https://drjavadiclinic.com/contact-us/” second_link_title=”تماس با ما”]ایمپلنت نالتروکسان از جدیدترین متدهای روز دنیا برای تضمین عدم بازگشت به اعتیاد است.[/bannershortcode]

شایع ترین عوارض مصرف شیشه کدامند؟

اعتیاد به هر نوع ماده مخدری نشانه های خاص خودش را دارد. علائم ترک مواد محرک شیشه چیست؟ این نشانه ها اعم از مشکلات روانی و جسمی متعددی هستند که عواقب جبران ناپذیری به همراه دارند. عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت اعتیاد به شیشه که روی جسم و روح تاثیر می گذارند به دو دسته زیر تقسیم می شوند.

عوارض جسمی مصرف محرک شیشه

شیشه بیش از هر نوع مواد اعتیاد آور دیگری، فعالیت بدن و مغز را تشدید می‌ کند و لذا عوارض ناشی از آن، بیشتر از سایر مواد است. برخی علائم کوتاه مدت و طولانی مدت مصرف شیشه عبارتند از:

عوارض اعتیاد به مخدر شیشه

  • افزایش ضربان قلب
  • تهوع و استفراغ
  • تعرق بی از حد
  • کاهش اشتها
  • تحریک پذیری سریع و عصبی شدن
  • پوسیدگی دندان ها
  • آسیب به اندام های داخلی به ‌ویژه شش ها، کبد و کلیه ها
  • اضطراب
  • افسردگی
  • زخم های پوستی
  • تحلیل حافظه

عوارض روحی و روانی مصرف محرک شیشه

قطعا با توجه به آسیب هایی که مصرف مخدر مت آمفتامین بر روی سلول های مغزی و تحلیل آن ها می گذارد، طبیعی است که عوارض روحی روانی زیادی را هم در پی داشته باشد. به عنوان مثل توهم زایی و روان پریشی های شدید بر اثر از بین رفتن گیرنده های دوپامین و سروتونین جزو شایع ترین عوارض روانی مصرف شیشه هستند.

نشانه های ترک شیشه

تاثیرات سوء مصرف شیشه بر روی سلول های مغزی کاملا آشکار است؛ اما در بسیاری از موارد می توان این امید را در بیمار زنده نگه داشت که انجام برخی روش های نوین می توانند علاوه بر کاهش وابستگی روحی به شیشه، روند بهبود فرآیندهای مغزی را به همراه داشته باشند. نوروفیدبک تراپی یکی از همین روش هاست که به عنوان یک ابزار غیر تهاجمی برای آرام کردن سیستم عصبی مغز و همچنین درمان اعتیاد استفاده می شود.

نشانه های ترک و خماری محرک شیشه چیست؟

با وجود تمامی عوارضی که استعمال ماده محرک شیشه به همراه دارد اما برخی از افراد به دلیل نا آگاهی و ترس از عوارض ترک یا درد های خماری هرگز اقدام به ترک اعتیاد نمی کنند. اگر ترک هر ماده مخدری از درمان ترک شیشه گرفته تا هروئین، در کلینیک های تخصصی انجام شود می تواند یک ترک اعتیاد بدون بازگشت را به همراه داشته باشد. خماری و علائم کنار گذاشتن شیشه ممکن است ناخوشایند باشد اما این نشانه ها پایدار نیست و اگر تحت نظر افراد متخصص اقدام به ترک شود تا حد زیادی آسان می شود. برخی از نشانه های ترک شیشه عبارتند از:

علائم ترک مخدر شیشه

  • خستگی
  • بی انگیزگی
  • افسردگی
  • پرخوری
  • خواب زیاد
  • احساس میل به مصرف دوباره
  • سردرگمی

معمولا علائم جسمی و پرخوابی ترک شیشه ظرف مدت 5 تا 7 روز از بین می روند؛ ولی علائم روانشناختی مانند افسردگی، پرخاشگری، روان‌پریشی و توهم ممکن است ماه ها تداوم داشته باشد به همین دلیل پیشنهاد می شود ترک مصرف شیشه در یک مرکز مشاوره ترک اعتیاد صورت گیرد.

بهترین روش برای ترک اعتیاد به شیشه و کاهش علائم خماری

با توجه به وابستگی شدید متامفتامین ها و آسیب های روانی شدیدی که روی فرد وابسته به مصرف ایجاد می شود، ترک شیشه باید در کنار یک متخصص روانپزشک انجام شود تا دوره ترک اعتیاد هرچه بهتر تحت کنترل قرار گیرد. استفاده از داروهای جایگزین نظیر متادون یا بوپرنورفین برای تک اعتیاد به شیشه در برخی مراکز درمانی بسیار شایع است. نکته قابل توجه این است که اگر افراد معتاد به مصرف شیشه بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف ماده اعتیادآور متادون کنند، در نهایت ممکن است مجبور به گذراندن دوره ترک اعتیاد به متادون هم بشوند. به شما پیشنهاد می کنیم برای ترک این ماده محرک حتما به کلینیک های تخصصی ترک اعتیاد مانند کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی مراجعه کنید.

 

 

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =