۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

بیکاری و اعتیاد | علل گرایش جوانان به اعتیاد

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

در جوامع امروزی اعتیاد برای مردم به‌خصوص برای جوانان به یک معضل و بلای خانمان‌سوز تبدیل شده‌است . فرد معتاد علاوه بر اینکه توانایی حل کارهای روزمره را از دست می‌دهد، بلکه سبب شده تا در کار کردن و یافتن شغل نیز ناموفق ظاهرشده و نتواند در انجام این امر راضی‌کننده عمل کند.

در رابطه با این موضوع عکس آن نیز صادق است و می‌توان این‌گونه بیان کرد که بیکاری می‌تواند جوانان را به سمت مواد مخدر کشانده و آن‌ها را به مواد مخدر وابسته کند.

در این مقاله به بررسی نقش بیکاری در اعتیاد جوانان خواهیم پرداخت و شمارا با علت‌های آن آشنا خواهیم کرد.

از اینکه تا انتهای این مقاله که توسط مشاورین ما در کلینیک دکتر جوادی برای شما عزیزان مهیا شده است، همراه ما هستید سپاسگزاریم.

 

چگونه بیکاری و اعتیاد بر هم تأثیر می‌گذارند؟

بیکاری و مواد مخدر متأسفانه در جوامع امروزی به یک رابطه مستقیم تبدیل‌شده و افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تأثیر خود قرار داده است.

همان‌گونه که سو مصرف مواد مخدر می‌تواند بر نحوه عملکرد افراد در کار آن‌ها تأثیرگذار باشد و به‌عنوان نقش بیکاری در اعتیاد جوانان ظاهر شود، بیکاری نیز می‌تواند سبب گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر شود.

برای درک بهتر این موضوع لازم است بدانید که فردی که از شغل خود ناراضی است و به دنبال خروج از آن است یا فردی که به دنبال کار موردنظر خود می‌گردد، اما توانایی پیدا کردن شغلی مناسب بر اساس مهارت‌های خود ندارد، احتمال اینکه افسرده و غمگین شود بالاست و این موضوع را می‌توان به‌عنوان نقش بیکاری در اعتیاد جوانان در نظر گرفت. تمامی این عوامل که سبب قطع شدن درآمد فرد می‌شود، می‌تواند فرد را غرق در فکر و خیال آن کند، به همین دلیل سلامت روان او به خطر خواهد افتاد و وی برای آرامش کاذب و موقتی وجدان و حتی برای پر کردن اوقات فراغت خود به سمت مواد مخدر کشیده خواهد شد.

با این تفاسیر نتیجه می‌گیریم که متأسفانه نقش بیکاری در اعتیاد جوانان بسیار پررنگ بوده و به یک عامل اصلی در رابطه با گرایش جوانان به مواد مخدر تبدیل شود.

حالا که فرد مصرف مواد مخدر را آغاز کرده است با گذر زمان این رفتار برای وی عادی خواهد شد و باوجود این اتفاق فرد به مصرف مواد مخدر یا الکل وابسته خواهد شد و به دلیل اینکه مواد مخدر مصرف می‌کند، درصورتی‌که فرصت شغلی مناسب نیز برای وی به وجود آید، ترس از آگاهی دیگران از مصرف مواد مخدر خود دارد.

حتی در اکثر موارد شرکت‌ها و حوضه‌های استخدامی از استخدام افراد معتاد امتناع خواهند کرد که موجب می‌شود فرد وابسته به مصرف مواد مخدر همواره بیکار بوده و در یافتن شغل موردنظر ناکام بماند و این موضوع  را میتوان نقش بیکاری در اعتیاد جوانان دانست.

 

علل گرایش جوانان به اعتیاد

علل گرایش جوانان به اعتیاد موضوع بسیار مهم برای جوامع امروزی تبدیل‌ شده‌است و اعتیاد جوانان سبب شده است تا به دلیل عدم داشتن شغل مناسب نتواند به‌عنوان یک فرد موفق در جامعه ظاهر شود و نقش بیکاری در اعتیاد جوانان به یک مسئله قابل‌توجه تبدیل شود.

به‌جرئت می‌توان گفت علل گرایش جوانان به اعتیاد به یک موضوع مشخص وابسته نیست و در شرایط و موقعیت‌های خاص دلایل خاص به خود را دارا است.

ما در ادامه به توضیح برخی از موضوعات اصلی در رابطه با تأثیر گرایش جوانان به اعتیاد خواهیم پرداخت. زیرا مهم است تا شما به‌عنوان والدین یا عضوی از خانواده این دلایل را درک کنید و در رابطه با مصرف مواد مخدر عزیزان خود که در این راه گرفتارشده‌اند صحبت کنید و نقش بیکاری در اعتیاد جوانان را برای آن‌ها شرح دهید.

 

کمبود اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس

فردی که به دلایل مختلف از قبلی مشکلات خانوادگی و اتفاق‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی برای وی رخ داده است احتمال دارد دچار کمبود اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس شود . همین دلیل سبب می‌شود تا فرد نتواند در رابطه خود با دیگر افراد موفق عمل کند و نتواند برای پیدا کردن شریک زندگی و شغل مناسب خود اقدامات مناسب را انجام دهد. با این شرایط فرد خود را لایق عشق و خوشبختی نمی‌داند و با این تفاسیر فرد با این مشخصات برای جبران مشکلات عاطفی و عدم کسب درامد از طریق پیدا کردن شغل به سمت مواد مخدر خواهد رفت تا با استفاده از آن‌ها نسبت به این مسائل بی‌تفاوت شود.

درنتیجه می‌توان گفت که کمبود اعتمادبه‌نفس می‌تواند سبب عدم یافتن شغل مناسب شده و به‌عنوان نقش بیکاری در اعتیاد جوانان ظاهر گردد.


همچنین بیشتر بخوانید: خدمات روانشناسی اعتیاد


میزان تاب‌آوری پایین

فردی که در کشوری زندگی می‌کند که از شرایط اقتصادی مناسب برخوردار نباشد، می‌تواند سبب پایین آمدن میزان تاب‌آوری و کاهش آستانه تحمل در وی شود؛ و با توجه به اینکه در صورت پیدا کردن شغل هم نتواند از پس هزینه‌های زندگی برآید از کار کردن دست کشیده و بیکار شود.

همین موضوع سبب می‌شود تا نقش بیکاری در اعتیاد جوانان پررنگ شده و فرد به علت عدم یافتن شغل مناسب متناسب با میزان خرج و مخارج به سمت مصرف مواد مخدر روی آورد.

 

ویژگی‌های وراثتی

برخلاف باور عموم مردم اینکه درصورتی‌که پدر یا پدربزرگ فردی به مواد مخدر اعتیاد داشته باشد، انتقال ژن اعتیاد ممکن نیست. اما لازم است بدانید که ژن اعتیاد به‌عنوان یکی از ژن‌های منفی در نظر گرفته شده‌است که به فرزند منتقل می‌شود.

لازم به ذکر است که همیشه انتقال ژن اعتیاد حتمی و صددرصدی نیست؛ زیرا این احتمال به مواد مخدری که پدر یا پدربزرگ فرد مصرف می‌کرد، رابطه مستقیم دارد. به‌طور مثال کوکایین، شیشه و هرویین بیشترین مقدار انتقال این ویژگی منفی وراثتی را دارا هستند.


همچنین بیشتر بخوانید: ترک شیشه 


مشکلات و تعارض‌های خانوادگی

یکی دیگر از عوامل نقش بیکاری در اعتیاد جوانان را می‌توان به مشکلات و تعارض‌های خانوادگی نسبت داد.

زیرا فرد به دلایل مختلف درون خانوادگی از قبیل طلاق یا خشونت‌های خانوادگی دچار افسردگی شدید شده و فرد را افسرده و ناتوان خواهد کرد که این مسئله سبب می‌شود تا فرد به‌طور مستقیم به سمت مصرف مواد مخدر کشیده شود یا اینکه نسبت به مسئولیت‌پذیری و یافتن شغل بی‌تفاوت باشد که همین عامل را می‌توان نقش بیکاری در اعتیاد جوانان نسبت داد.

 

 

تأثیر فقر و بیکاری در افزایش اعتیاد

هنگامی‌که شخص در تنگدستی و فقر زندگی خود را سپری کند و نتواند شغل مناسبی را پیدا کند تا درآمد آن برای گذراندن زندگی مناسب باشد با مشکلات و فشارهای روحی و روانی شدیدی مواجه شده که سبب می‌شود تا به سمت مصرف مواد مخدر کشیده شده و فقر و نقش بیکاری در اعتیاد جوانان به یک مسئله بسیار مهم تبدیل شود.

 

راهکارهای مبارزه با بیکاری و اعتیاد

هنگام مواجه‌شدن با موضوع راه‌های مبارزه با بیکاری و اعتیاد، اولین چیزی که به ذهن کاربران خطور می‌کند این است که دولت‌ها باید برای حل این مشکل دست‌به‌کار شده و برای کارآفرینی اقدام کنند؛ اما نمی‌توان این موضوع تنها به‌عنوان نقش بیکاری در اعتیاد جوانان نسبت داد؛ زیرا دلایل زیادی از قبیل مشکلات خانوادگی، عدم اعتمادبه‌نفس در فرد نیز وجود دارند که مانع از پیدا کردن شغل مناسب می‌شود که باید برای رفع این مسائل چاره‌ای اندیشید تا با یافتن شغل مناسب و پیدا کردن هدف، نقش بیکاری در اعتیاد جوانان کمرنگ شود.


همچنین بیشتر بخوانید: روش های ترک اعتیاد


سخن آخر

همان‌گونه که گفته شد نقش بیکاری در اعتیاد جوانان به یک موضوع بسیار مهم در جوامع تبدیل ‌شده‌است و می‌توان به دلایل مختلفی از قبیل عدم یافتن شغل موردعلاقه، مشکلات اقتصادی و خانوادگی و عدم اعتمادبه‌نفس در فرد اشاره کرد. این موضوع با اطلاع‌رسانی به جوانان و همچنین مشاوره در رابطه با خطرات اعتیاد کاهش می‌یابد، اما به‌طور کامل برطرف نمی‌شود اما می‌توان تا حدودی از این اتفاق جلوگیری کرد.

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + سیزده =