۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

رابطه بین خشم و اعتیاد ؛کنترل خشم در بیماران ترک اعتیاد

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

اعتیاد به‌عنوان یک ناهنجاری اجتماعی شناخته می‌شود که سبب به وجود آمدن تغییراتی در جسم و روح فرد مصرف‌کننده شده و این تغییرات ممکن است بر روی اطرافیان نیز تأثیرگذار باشد. هنگامی‌که فرد مواد مخدر مصرف می‌کند به دلیل ناپایداری در شرایط روحی، نارضایتی خود را در قالب خشم به اطرافیان خود نشان می‌دهد. این موضوع ممکن است به علت بی‌حوصلگی و بی‌قراری شخص مصرف‌کننده باشد. در این مقاله که توسط کارشناسان ما در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی برای شما کاربران عزیز محیا شده است، به بررسی رابطه خشم و اعتیاد خواهیم پرداخت و به شما دلایل ایجاد خشم در دوره اعتیاد و هنگام ترک مواد مخدر مختلف مانند ترک شیشه را شرح خواهیم داد. از اینکه تا انتهای این مقاله با ما همراه هستید، سپاسگزاریم.

چه عواملی باعث ایجاد خشم می‌گردد؟

همان‌گونه که می‌دانید عصبانیت یا خشم یک پاسخ طبیعی است که همه اغلب آن را تجربه می‌کنند و اگر که به شیوه‌ای سالم بیان شود، پاسخی توجیه‌پذیر است. بااین‌حال، مدیریت ضعیف خشم و عدم توانایی در کنترل آن، می‌تواند منجر به وجود آمدن پیامدهای منفی برای فرد و عزیزانش شود، به‌ویژه هنگامی‌که با اعتیاد درگیر است، زیرا فردی که درگیر اعتیاد شده است نمی‌تواند ناهنجاری‌هایی که در ذهنش وجود دارد را به شیوه درست و کنترل‌شده بیان کند و همین موضوع سبب بیان اعتراض خود در قالب عصبانیت و خشم می‌شود.

به‌طور کلی یک فرد سالم زمانی خشمگین می‌شود که مشکلاتی برای وی به وجود آید، این مشکلات می‌توانند همانند یک آسیب فیزیکی یا روحی و روانی برای شخص موردنظر رخ دهند؛ اما در بیماران مبتلا به اعتیاد این مشکلات ممکن است بزرگ‌تر جلوه دهند، یا اینکه آستانه صبر و تحمل آن‌ها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند و نسبت به هر موضوع حساسیت‌های بی‌موردی را از خود نشان دهد.

در کل می‌توان گفت که افراد سالمی که در وضعیت روحی و روانی مناسبی قرار دارند در صورت مواجه‌شدن با مشکلات بزرگ و کوچک، می‌توانند احساسات خود را کنترل کنند و پس از چاره اندیشیدن برای موضوع نظر خود را بیان نمایند، اما در افراد معتاد که اغلب آن‌ها در وضعیت روحی و روانی مناسبی قرار ندارند و خلقیاتشان در لحظه تغییر می‌کنند، علاوه بر عدم توانایی در حل مشکلات، اضطراب و ترس نیز به سراغ آن‌ها خواهد آمد و همین موضوع سبب می‌شود تا تفکر برایشان سخت‌تر شود و نتوانند راه‌حلی برای مشکل به وجود آمده پیدا کنند؛در نهایت به علت روحیه ضعیف آن‌ها سریع عصبانی می‌شوند و در قالبی تند و خشن به مشکلات واکنش نشان می‌دهند.

تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به‌طور مرتب از ماده مخدر خاصی مصرف می‌کنند، توانایی حل مشکلات و مقابله با احساسات شدید عاطفی برای آن‌ها سخت می‌شود و نمی‌توانند به‌خوبی آن را بیان نمایند که این مسئله وجود رابطه خشم و اعتیاد را نشان می‌دهد.

ارتباط-مستقیم-مصرف-مواد-و-خشم

با این تفاسیر متوجه شدیم که خشم در افراد معتاد که به‌طور دائم به مصرف ماده مخدر می‌پردازند تا چه مقدار می‌تواند شدید باشد، اما لازم است بدانید که بحث خشم در افرادی که قصد ترک اعتیاد به ویژه ترک کوکائین، ترک ماده شیشه را دارند بسیار نگران‌کننده‌تر و شدیدتر از دیگر حالت‌ها بوده و شخص در این بازه ممکن است نسبت به هر موضوعی به ‌تندی واکنش نشان دهد و موجب رنجش و ناراحتی اطرافیان خود شود. این موضوع می‌تواند دلیل بر نیاز فرد معتاد به ماده مخدر باشد.

به علت اینکه ماده مخدر هنگام خماری به فرد مصرف‌کننده نرسیده است، استرسی شدید به سراغ فرد خواهد آمد و دائماً در حال تفکر در رابطه با ماده مخدر مصرفی خود است؛ همین موضوع سبب می‌شود تا فرد مصرف‌کننده ذهن خود را کاملاً درگیر این مسئله کند و به علت داشتن مشغله فکری در صورت به وجود آمدن هرگونه مشکل، به دلیل بی‌حوصلگی در قالب خشم نظر خود را بیان نماید.

لازم به ذکر است که در اکثر افراد معتاد یا اشخاصی که به دنبال رهایی از ماده مخدر مصرفی خود هستند، ممکن است که با کوچک‌ترین مشکلات خشم خود را بروز دهند؛ اما نیاز است بدانید که آن‌ها منظور خاصی ندارند و خود فرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به رفتار خود احساس ندامت و پیشمانی خواهد کرد، پس بهتر است که به دنبال سرزنش و نصیحت کردن این افراد نباشید. به همین منظور اکثر پزشکان پیشنهاد می‌کنند که بهتر است فردی که قصد ترک اعتیاد دارد زیر نظر پزشک متخصص درمان خود را آغاز نمایند تا تغییرات روحی و روانی کمتری را تجربه کنند.

کنترل خشم در اعتیاد

در کل می‌توان گفت که کنترل رابطه خشم و اعتیاد در افراد مبتلا، کاملاً به شرایط زندگی و سبک آن بستگی دارد و فرد باید زندگی در شرایط ناسالم را کنار گذاشته و به زندگی عادی و سالم روی آورد. لازم است بدانید که انکار خشم ممکن است برای آن لحظه کاربردی و مفید باشد، اما در صورت بودن در همان محیط و سبک زندگی ممکن است در مشکلات بعدی واکنش شدیدتری را از خود نشان دهد.

پزشکان به افرادی که قصد ترک اعتیاد را دارند توصیه می‌کنند تا با ایجاد یک محیط و سبک زندگی سالم خود را از مشکلات فکری رها سازند و کارهای سالمی را در برنامه زندگی خود وارد کنند.

به همین دلیل در ادامه این مقاله راه‌هایی که افراد معتاد می‌توانند با خشم با شیوه‌های سالم و مثبت مقابله کنند را در اختیار شما عزیزان قرار داده‌ایم:
1. سفر؛
2. صحبت با دوستان؛
3. مراقبه و انجام ورزش‌های ذهنی؛
4. سرگرم شدن با انجام کارهایی که فکر و ذهن را درگیر می‌کند؛
5. ورزش و فعالیت بدنی؛
6. دوری از چیزهایی که باعث ناراحتی می‌شوند.

با انجام این فعالیت‌ها به‌راحتی فرد می‌تواند مشکلات روحی و روانی خود را کنترل کرده و ذهن خود را درگیر کارهای مفید و باارزش کند که این مسئله منجر به کاهش رابطه خشم و اعتیاد خواهد شد و شخص موردنظر حساسیت کمتری را نسبت به موضوعاتی که مطابق با میل وی نیست از خود نشان می‌دهد.

مهارت کنترل خشم و ابراز آن به شیوه سالم

در کل برای بیان راه‌حلی مناسب برای این موضوع لازم است بدانید که مشاوره با یک پزشک متخصص درزمینه اعتیاد و روانشناسی می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد، زیرا پزشک به مشکلات و حرف‌های شخص معتاد گوش می‌دهد و درنهایت بنا بر شرایطی که در آن قرار دارد راه‌حل‌هایی را در اختیارش قرار می‌دهد تا بتواند به بهترین شکل خشم خود را کنترل نماید و رابطه خشم و اعتیاد را به کمترین مقدار برساند.

کارهای زیادی وجود دارد که شخص می‌تواند خشم خود را مهار کند و آن را به شیوه سالم به اطرافیان خود بیان نماید، که از این راه‌ها می‌توان به افزایش تمرکز و اعتماد به نفس اشاره کرد و فرد با تکرار این موضوع که این شرایط روحی و روانی نامناسب گذرا است و به‌مرور زمان با ترک کامل اعتیاد رفع خواهد شد، می‌تواند به خود انرژی مثبت داده و خود را برای داشتن زندگی سالم‌تر آماده کند.

سخن آخر

در این مقاله که توسط کلینیک دکتر جوادی برای شما عزیزان محیا شده بود به شرح رابطه خشم و اعتیاد پرداختیم و متوجه شدیم که چگونه می‌توان این ناهنجاری را کنترل کرد. در کل پیشنهاد ما به افرادی که دچار اعتیاد بوده‌اند و می‌خواهند نسبت به ترک ماده مصرفی خود اقدام کنند این است که حتماً با پزشک متخصص مشورت نمایید تا به‌صورت کنترل‌شده و با برنامه از این مرحله دشوار عبور نمایید. کلینیک دکتر جوادی با داشتن تیم متخصص و باتجربه آماده خدمت‌رسانی به بیماران عزیز است و شما می‌توانید برای دریافت وقت مشاوره با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

1402/11/14

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =