۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

ترک کدئین چند روز طول میکشد؟

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/17
امتیاز به نوشته:
5/5

کدئین نوعی داروی مسکن مخدر است که برای تسکین دردهای خفیف تا متوسط و درمان سرفه تجویز می‌شود. کدئین در فرمول‌های متعدد و به صورت قرص، کپسول، شربت، قطره و حالت‌های دیگر خوراکی تولید می‌شود.

این مسکن مخدر قدرت اعتیادآوری بالا دارد. تحمل بدن مصرف‌کننده به مرور زمان در برابر دارو بالا می‌رود و در نتیجه او مجبور می‌شود که مقدار بیشتری کدئین را برای تجربه کردن همان اثرات قبلی مصرف کند. سوءمصرف طولانی مدت کدئین، موجب ایجاد وابستگی جسمی و روانی به کدئین می‌شود. هرچند روش ترک استامینوفن کدئین توصیه شده از طرف پزشک متخصص برای هر کس متفاوت است اما مدت زمان لازم برای ترک آن تقریبا یکسان است، برای اطلاع از مدت زمان لازم برای خارج شدن کدئین از بدن در این مقاله همراه ما باشید.

علائم ترک کدئین

هرچند قدرت اعتیادآوری کدئین از مسکن‌های دیگری مانند اکسی‌کدون یا هیدروکودون کمتر است، با این حال مصرف کدئین نیز می‌تواند منجر به اعتیاد شود. بیماران معتاد به کدئین، به ویژه بیماران دچار اعتیاد شدید، تنها چند ساعت پس از قطع مصرف کدئین دچار علائم آزاردهنده می‌شوند.

علائم ناشی از قطع مصرف کدئین مشابه علائم خماری دیگر داروهای مخدر است. قطع مصرف کدئین موجب بروز علائم ناراحت‌کننده با شدت متوسط تا شدید می‌شود.

از جمله علائم شایع ترک کدئین عبارت است از:

  • سردرد
  • بی‌خوابی
  • درد عضلانی
  • تب
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تعریق
  • دل درد
  • اسهال
  • کم آبی بدن
  • افسردگی
  • ولع و میل غیرقابل کنترل به مصرف کدئین

هرچند علائم ناشی از ترک کدئین به تنهایی خطرناک نیست، اما همواره احتمال تشدید علائم وجود دارد. برای مثال چنانچه کم آبی بدن به درستی درمان نشود، موجب بروز عوارضی خطرناک و حتی مرگبار می‌شود. بنابراین بهترین کار این است که شرط احتیاط را رعایت کنید و برای ترک کدئین، سمزدایی تخصصی را تحت نظر پزشک انجام دهید.

ترک استامینوفن کدئین چند روز طول میکشد؟

علائم ناشی از ترک استامینوفن کدئین ممکن است چند ساعت پس از آخرین بار مصرف دارو شروع شود. مدت زمان استمرار علائم ترک کدئین در تمام بیماران یکسان نیست، با این حال می‌توان گفت که شدیدترین علائم جسمی معمولاً نزدیک به یک هفته ادامه دارد. علائم روانی ترک کدئین مانند افسردگی تا چند ماه بعد از قطع مصرف دارو ادامه دارد.

مدت زمان ترک کدئین به روش سم‌زدایی بستگی دارد. ترک ناگهانی (یابویی) سریعترین روش برای دفع کدئین از بدن است که بدلیل بروز برخی خطرات احتمالی، توصیه نمی‌گردد. هر چند روش ترک تدریجی طولانی‌تر است و چند هفته یا حتی چند ماه طول میکشد، اما روش ترک تدریجی معمولاً به ترک سریع ترجیح داده می‌شود.

زمان بندی ترک کدئین

زمانبندی ترک کدئین

روزهای اول تا چهارم

علائم جسمی ترک کدئین ظرف چهار روز اول به اوج می‌رسد. مصرف‌کنندگان دچار درد عضلانی، حالت تهوع، بی‌خوابی، سندرم پای بیقرار، سردرد، تعریق، اسهال و استفراغ می‌شوند. این علائم معمولاً بیشترین شدت را در چند روز اول ترک اعتیاد دارد.

روزهای پنجم تا هفتم

اکثر علائم جسمی در این مدت رو به کاهش می‌رود و علائم روانی مانند افسردگی شروع می‌شود. بیماران به دلیل تعریق شدید، اسهال یا کاهش مصرف مایعات، در چند روز اول ترک کدئین دچار مشکل کم آبی می‌شوند.

روزهای هشتم تا سی‌ام

تقریباً تمام علائم ترک کدئین باید تا این زمان برطرف شده باشد، البته ممکن است افسردگی همچنان احساس شود. افسردگی و ولع شدید به مصرف کدئین گاهی تا چند ماه پس از قطع مصرف کدئین ادامه دارد.

استامینوفن کدئین چند روز در بدن میماند؟

سوال رایجی که معمولاً در رابطه با کدئین پرسیده می‌شود این است که استامینوفن کدئین چند روز در بدن میماند؟ مدت زمان تشخیص کدئین در بدن با استفاده از روش‌های مختلف به شرح زیر است:

  • در اکثر افراد، مصرف کدئین تا ۴۸ ساعت پس از آخرین مصرف از طریق آزمایش ادرار قابل تشخیص است. البته چنانچه فرد سابقه مصرف طولانی و مزمن داشته باشد، کدئین تا یک هفته نیز در ادرار قابل تشخیص است.
  • کدئین به مدت ۲۱ ساعت پس از آخرین بار مصرف در بزاق قابل تشخیص است.
  • کدئین تا ۱۰ هفته پس از مصرف در تست مو قابل تشخیص است.

استامینوفن کدئین چند روز در بدن میماند

چه عواملی بر تشخیص کدئین و مدت ماندگاری آن در بدن تأثیر می‌گذارد؟

قابل تشخیص بودن کدئین در بدن مصرف‌کننده، علاوه بر نوع داروی مصرف شده به عامل‌های زیر نیز بستگی دارد:

  • وزن مصرف‌کننده
  • متابولیسم که به نوبه خود تحت تأثیر سن، جنسیت یا نژاد قرار دارد.
  • خاصیت اسیدی (pH) ادرار
  • غلظت ادرار که به نوبه خود تحت تأثیر میزان مصرف مایعات قرار دارد.
  • بیماری‌های کلیوی یا کبدی
  • میزان و زمان مصرف کدئین قبل از آزمایش
  • مدت زمان مصرف کدئین

یافتن مرکز درمانی مناسب برای ترک اعتیاد به کدئین

اگر عزمتان را برای ترک اعتیاد به کدئین جزم کرده‌اید و آماده‌اید تا زندگی‌تان را از اعتیاد به کدئین نجات دهید و به دنبال یک مرکز درمانی مناسب هستید؛ تیم پزشکی ما در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی، می‌تواند در دستیابی به این هدف و بازگشت به زندگی سالم به شما کمک کند.

مهم نیست فقط کدئین مصرف می‌کنید یا کدئین فقط یکی از داروها و موادی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنید، در هر حال روش‌های موثری برای درمان اعتیاد و بازیابی سلامتی وجود دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روش‌های ترک اعتیاد همین امروز با ما تماس بگیرید.

[phoneshortcode desc=”مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.” phone=”02179441″ phone_text=”02179441″][/phoneshortcode]

1402/07/17

3 پاسخ به “ترک کدئین چند روز طول میکشد؟”

  1. دکتر ناشناس گفت:

    باسلام بنده داروساز هستم در یک شرکتی کار میکردم فروش کدئینش ۳میلیارد بیشتر از باقی داروها درماه بود،رئیسی که ماداشتیم مشاورش اهل ترکیه بود ایشون گفته بودند داروی استامینوفن باید کئینش بیشتر ازحد مجاز باشد،برای فروش بیشتر ،اینو میخام بگم این داروها هرکی بیخودی مصرف کنه جنبه وابستگی داره انوقت بیا جمعش کن اونموقع دیگه دست خودت نیست آدم هست روزی۵۰تاعدد کدئن میخوره تا دست خودتونه نخورید حتی پزشک تجویز میکنه استامینوفن ساده درداتون رو بااین چیزا درمان نکنیدخیلیا بیخودی استفاده میکننداز رعشه گرفته تا تشنج حتی مرگ هرچیزی که سلول خونی رو اسیر خودش کنه مفت ارزش نداره سلامتی خودتون رو بخطر نندازید

  2. بوریس یلتسین گفت:

    بنده روش ترک یهویی رو رفتم خیلی سخت بود ولی از پسش بر اومدم و بنظرم بهترین روشه برا کسانی که با کمک خانواده میخوان ترک کنن ضمنا درحین ترک، ژلوفن و دیکنوفداک مصرف میکردم که خیلی کمک میکردن به سردرد و پا دردی که گرفتم

    • درمان زير نظر متخصص و در مراكز معتبر ترک اعتياد به جهت ترک هر نوع ماده باید انجام شود تا دچار عوارض و خطرات ترک بدون درمان نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هفت =