تاثیر مواد مخدر و اعتیادآور روی عملکرد مغز

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/17

هنگام ارزیابی کردن درمان‌های مختلف اعتیاد باید به اطلاعات بسیاری توجه کنید. برخی بیماران فکر می‌کنند که شاید بهتر باشد ترک اعتیاد را خودشان به تنهایی انجام دهند. اما آیا واقعاً گرفتار اعتیاد شده‌اند؟ چطور باید هزینه درمان را پرداخت کنند؟ در خصوص عارضه‌هایی که آنها را به طرف اعتیاد سوق داده است، چکار باید بکنند؟

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی با بیمارانی که تصمیم به ترک گرفته‌اند و خانواده‌های آنان همکاری می‌کند تا نیازهای خاصشان را شناسایی کنند و درمانی با نتایج ماندگار را انتخاب کنند.

اعتیاد چیست؟

اعتیاد نوعی بیماری جدی است که برای درمان آن و عارضه‌های زیربنایی دامن زننده به اعتیاد باید از متخصصین کمک گرفت. فراموش نکنید که اعتیاد یک بیماری مزمن است.

بیمارانی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می‌کنند، بارها و بارها علی‌رغم آگاهی از عوارض مخرب اعتیاد به مواد مخدر پناه می‌برند. آنها غالباً سعی می‌کنند که اعتیادشان را ترک کنند، اما نمی‌توانند در برابر وسوسه مصرف الکل یا مواد مخدر مقاومت کنند. منظور از عود اعتیاد این است که بیمار بعد از مدتی قطع مصرف دوباره مصرف مواد را شروع می‌کند. عود اعتیاد مشکل شایعی است و ضرورت بهره‌گیری از درمان حرفه‌ای را نشان می‌دهد.

تأثیر اعتیاد بر مغز

اعتیاد شیوه عملکرد مغز را تغییر می‌دهد. دوپامین انتقال دهنده‌ای عصبی است که احساس لذت را در واکنش به محرک‌ها منتقل می‌کند. موفقیت، غذای خوب و تعاملات فردی مثبت باعث آزاد شدن دوپامین در مغز می‌شود و رفتاری را که منجر به فعال شدن این محرک‌ها شده است، تقویت می‌کند.

مصرف مواد مخدر و الکل باعث می‌شود که مغز مملو از دوپامین شود و در نتیجه مصرف مواد، دستیابی به پاداش و لذت را برای مصرف کنندگان تداعی می‌کند؛ به همین دلیل آن‌ها ترغیب می‌شوند که این رفتار را تکرار کنند. مغز به مرور زمان میزان تولید دوپامین را کاهش می‌دهد و به این ترتیب مصرف کنندگان مواد بیشتری مصرف می‌کنند تا دوباره آن احساس لذت و سرخوشی قبلی را تجربه کنند.

مصرف مواد مخدر در درازمدت دیگر فرآیندهای مغز، از قبیل موارد مربوط به فعالیت‌های زیر را نیز تغییر می‌دهد:

• یادگیری
  • قضاوت
  • تصمیم‌گیری
  • استرس
  • حافظه
  • رفتار

عامل‌های خطر اعتیاد

عامل‌های بسیاری هستند که بر معتاد شدن یا نشدن افراد اثر می‌گذارند. برخی اشخاص با ژن‌هایی متولد می‌شوند که آنان را در برابر اعتیاد آسیب‌پذیرتر می‌سازد. زیست‌شناسی ممکن است منجر به بروز اختلالات سلامت روان دیگری شود که احتمال سوء مصرف مواد را افزایش می‌دهد.

عامل‌های خارجی نیز بر اعتیاد اثر می‌گذارد. خانواده و محیط می‌تواند از عامل‌های خطر ابتلا به اعتیاد باشد. فشار همسالان، سوء استفاده جنسی و تماس با مواد مخدر از سن پایین افراد را مستعد ابتلا به اعتیاد می‌سازد.

در بعضی مراحل رشد آسیب‌پذیری بیشتری در برابر اعتیاد وجود دارد. مغز نوجوانان هنوز در حال رشد است، بنابراین احتمال درگیر شدن نوجوانان در رفتارهای پرخطر بیشتر است.

اعتیاد یک بیماری است که می‌توان آن را درمان کرد. متخصصین طرح درمان موفقیت‌آمیزی را برای تامین نیازهای هر یک از بیماران تهیه می‌کنند.

همچنین بخوانید: دلیل سخت بودن ترک مواد مخدر

اعتیاد غالباً از بیماری‌های جسمی و روانی نشأت می‌گیرد

معتادان به مواد مخدر غالباً از مشکلات سلامت روان نیز رنج می‌برند. به وجود همزمان اعتیاد و اختلال‌های دیگر اصطلاحاً تشخیص دوگانه می‌گویند.

بیمارانی که درگیر مصرف نوشیدنی‌های الکلی هستند، ممکن است دچار افسردگی نیز باشند. برخی بیماران هم از اعتیاد به مواد مخدر و هم از تحمل اختلال اضطراب رنج می‌برند.

اختلال ذهنی در بسیاری از موارد مقدم بر اعتیاد است. بیمار دچار ناراحتی روانی ممکن است برای کاهش علائم به مواد مخدر یا الکل پناه ببرد. مواد مخدر تحمل علائم را برای مدت کوتاهی آسان‌تر می‌کند، اما بعد از گذشت مدتی موقعیت را وخیم‌تر از قبل می‌کند. عوارض اعتیاد علائم ناراحتی روانی را افزایش می‌دهد و در نتیجه بیمار مواد بیشتری مصرف می‌کند.

پزشکان سوء مصرف مواد و بیماری روانی را در گذشته مانند دو مشکل مجزا تلقی می‌کردند و هر یک را به تنهایی درمان می‌کردند. اما واقعیت این است که رمز موفقیت ترک اعتیاد در این است که هر دو عارضه هم‌زمان درمان شود.

ترک بعضی مواد مخدر بدون نظارت پزشک می‌تواند مرگبار باشد

برخی افراد تصمیم به ترک مواد مخدر یا الکل بدون نظارت پزشک و به صورت خوددرمانی می‌گیرند، که غالباً با علائم آزاردهنده ترک و خماری روبه‌رو می‌شوند. علائم ناشی از قطع مصرف مواد به نوع ماده مصرفی بستگی دارد که سم‌زدایی آن در حال انجام است.

اما قطع مصرف بعضی مواد از قبیل الکل، اوپیات‌ها یا بنزودیازپین‌ها اگر تحت نظر پزشک انجام نشود، می‌تواند عوارض مرگباری را به دنبال داشته باشد. سم‌زدایی همزمان چند ماده خطرناک‌تر است.

قطع مصرف الکل با عوارض زیر همراه است:

• تپش قلب
  • توهم
  • هذیان

تمامی علائم بالا در صورت شدید شدن می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

قطع مصرف بنزودیازپین خطر صرع همراه با تشنج و غش و دیگر علائم کشنده را افزایش می‌دهد. در این بین برخی بیمارانی که سعی می‌کنند سم‌زدایی مواد افیونی را خودشان به تنهایی و به سرعت انجام دهند، جان خود را از دست می‌دهند.

با این توصیف بیماران باید سم‌زدایی را تحت نظر پزشک انجام دهند تا پزشک علائم خماری را مدیریت کند. در کلینیک دکتر جوادی پزشکان وضعیت بیمار را تحت نظر می‌گیرند و بهترین درمان را برای کاهش علائم انجام می‌دهند.

[phoneshortcode desc=”مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.” phone=”02122222241″ phone_text=”02122222241″][/phoneshortcode]

ترک اعتیاد تحت نظر متخصص موفقیت درمان را تضمین می‌کند

یافتن یک روش درمان ایمن و موفقیت‌آمیز برای ترک اعتیاد مزایای فراوانی دارد. جستجو در میان انبوه مراکز بازپروری و ترک اعتیاد باعث سردرگمی بیماران و خانواده‌هایشان می‌شود. یافتن مرکزی که بهترین درمان را با هزینه‌ای قابل قبول ارائه دهد و اطلاع از روش پرداخت هزینه‌های درمان به هیچ وجه کار آسانی نیست.

متخصصین ما در کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی آماده‌اند تا با معرفی بهترین راه‌های ترک اعتیاد به خانواده‌ها، شانس درمان عزیزانشان را به حداکثر برسانند. همچنین ما راهنمایی‌تان می‌کنیم تا متوجه شوید که کدام طرح درمان بیشترین سازگاری را با نیاز بیمار شما دارد. همین امروز با ما تماس بگیرید تا با کمک کارشناسان ما سلامتی و آرامش دوباره به زندگی‌تان برگردد.

1402/07/17