۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

از اعتیاد به مصرف مواد مخدر تا ابتلا به سرطان‌های گوناگون

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/14
امتیاز به نوشته:
5/5

اعتیاد به مصرف مواد مخدر از آن دسته عادت‌هایی است که تاثیرات نامطلوب بعضا جبران ناپذیری بر روی سلامت روان و جسم افراد دارد. سرطان یکی از آن دسته تاثیرات نامطلوب مواد مخدر بر سلامت جسمی انسان‌ها بوده که در بعضی از موارد حاد می‌تواند منجر به مرگ افراد شود.

دقت داشته باشید که در کنار مصرف انواع مخدر و یا محرک، قرار گرفتن در معرض دود تولید شده توسط این مواد نیز می‌تواند ریسک ابتلا به سرطان را در مصرف کنندگان و یا اطرافیان آن‌ها افزایش دهد. جالب است بدانید که به صورت متوسط 7500 نفر غیر معتاد در هر سال، جان خود را در اثر ابتلا به سرطان ریه از دست می‌دهند. آماری از ابتلا به یک بیماری خطرناک که شاید بتوان آن را یکی از مهم‌ترین تاثیرات غیر مستقیم مصرف مواد مخدر و محرک بر روی سلامت افراد دانست.

مصرف مواد مخدر و سرطان

سرطان نوعی بیماری است که بنابر دلایل مختلفی همچون ژنتیک، سن، نوسانات هورمونی، سبک زندگی ناسالم و …. در افراد مختلف دیده می‌شود. اعتیاد به مصرف مواد مخدر (به واسطه نیکوتین و یا سم کارسینوژنی موجود در آن‌ها) یکی از آن دسته عادت‌های نادرست افراد با سبک زندگی ناسالم است که احتمال ابتلا به بیماری سرطان در آن‌ها را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد.  بیماری که در آن، سلول‌های بدن دچار رشد و تکثیر غیرعادی می‌شوند. در چنین شرایطی، سلول‌های اضافی تولید شده به بافت‌ها و سلول‌های سالم بدن حمله می‌کنند و سبب ایجاد اختلال در عملکرد آن‌ها می‌شوند. دقت داشته باشید که هیچ استثنایی بین مصرف مواد مختلف وجود ندارد و استفاده از انواع مختلف آن از ماریجوانا و تریاک و ال اس دی گرفته تا الکل و … می‌تواند فرد را مستعد ابتلا به سرطان سازد.

مصرف الکل و نیکوتین و ابتلا به سرطان

بر طبق مطالعات عملی  انجام شده، مصرف مواد نیکوتین‌دار و همچنین الکل (به واسطه ایجاد ممانعت در مقابل دفع مواد زائد) ریسک ابتلا به سرطان (به صورت خاص مری، حنجره و گلو) در افراد را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد. مصرف همزمان نیکوتین و نوشیدنی‌های الکل‌دار نیز این خطر را 2 برابر می‌کند. دقت داشته باشید که بین احتمال ابتلا به انواع مختلف سرطان و میزان دوز مصرف این قبیل مواد، رابطه مستقیمی وجود دارد.

ترک اعتیاد الکل در کلینیک دکتر جوادی زیر نظر کادر مجرب همراه با پرستاری 24 ساعته

ابتلا به سرطان با مصرف مواد مخدر تزریقی

در بین روش‌های مختلف استفاده از مواد مخدر و محرک، تزریق یکی از خطرناک‌ترین آن‌هاست. علت آن‌ هم امکان استفاده همزمان چند نفر از یک سرنگ بوده که ریسک ابتلا به بیماری هپاتیت c را به صورت چشمگیری افزایش می‌دهد. بیماری که در صورت بی‌توجهی، با سرعتی باورنکردنی پیشرفت کرده و می‌تواند نوع خطرناکی از سرطان کبد به نام کارسینوم هپاتوسلولار (HCC)  در فرد ایجاد کند.

ابتلا به سرطان در اثر مصرف مواد مخدر

مصرف شیشه، کوکائین و اکستازی و خطر ابتلا به سرطان

سموم شیمیایی، بازیگر اصلی سناریوی “سرطان و مواد مخدر” هستند.

  • کارسینوژن یکی از ترکیبات بسیار خطرناک موجود در شیشه بوده که ریسک ابتلا به سرطان‌های مختلف را افزایش می‌دهد. (دقت داشته باشید که این ماده شیمیایی در فرمولاسیون سیگار نیز دیده می‌شود.)
  • مت آمفتامین موجود در اکستازی نیز اصلی‌ترین علت ابتلا به سرطان در اثر مصرف این مواد شناخته می‌شود. دقت داشته باشید که سافرول، دیگر ترکیب خطرناک موجود در اکستازی بوده که در ایجاد تومورهای گوناگون در قسمت‌های مختلف بدن نقش بسیار چشمگیری دارد.

درباره کوکائین اما داستان به شیوه دیگری پیش می‌رود. عمده مصرف کنندگان این ماده، بنابر عادت و با هدف سنگین‌تر کردن وزن کوکائین، آن را با دیگر انواع مواد مخدر و یا محرک، مخلوط می‌کنند. فناستین یکی از رایج‌ترین موادی است که در کنار کوکائین، ریسک ابتلا به سرطان و به صورت خاص، سرطان کلیه را در افراد افزایش می‌دهد.

سم زدایی بدن از مواد مخدر تحت مراقبت پزشک، روانپزشک و روانشناس متخصص ترک اعتیاد

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان در اثر مصرف مواد مخدر چه اقداماتی باید انجام داد؟

مراجعه به یک کلینیک معتبر با ساختاری شبیه به یک مرکز درمانی و یا بیمارستان که  تحت نظر وزارت بهداشت، فعالیت می‌کند، اصلی‌ترین و ضروی‌ترین نکته‌ای است که برای طی کردن این مسیر باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. مرکزی با پشتیبانی و امکان پذیرش شبانه روزی و 24 ساعته که همراه با کادری مجرب در کنار شما باشد تا مسیر پر پیچ ‌و خم “ترک اعتیاد” را طی کنید.

کلینیک دکتر جوادی، بهترین مرکز ترک اعتیاد در تهران است که به واسطه کادر درمانی با تجربه خود، مشاوره رایگان اولیه به بیمار و همراهان او، ارائه خدمات رفاهی، هتلینگ، بهره‌گیری از متدهای درمانی همچون گروه درمانی، امکان بستری شبانه روزی، مجهز بودن به مراکز سم زدایی فوق سریع و پیشرفته و …. می‌تواند یک همراه خوب برای شما باشد. در این مرکز از کاشت کپسول نالتروکسان به عنوان روشی تضمینی برای رهایی از اعتیاد استفاده می شود تا فرد بتواند سلامتی کامل خود را به دست آورد.

1402/11/14

2 پاسخ به “از اعتیاد به مصرف مواد مخدر تا ابتلا به سرطان‌های گوناگون”

  1. نادعلی گفت:

    باسلام و روزبخیر. پدر من حدود 50 ساله که سیگار و تریاک مصرف می کرد. الان 74 ساله است. تا حدود 3 ماه پیش که متوجه شدیم به سرطان ریه مبتلا شده و متاستاز مغزی شده. جراحی تومور مغز کرده. مدتی بیمارستان و الان هم در حال درمان مابقی مراحل هستیم. مشکل اصلی مان اینه که دچار آلزایمر هم شده. ما الان به اندازه یک پر کوچک (اندازه بال مگس ببخشید) در چایی حل کرده و به او میدهیم. ولی گاهی خیلی پرخاشگر میشود و زمین و زمان را بهم می ریزد و در بقیه موارد عین یک تکه گوشت بی حرکت است. سوال اصلی ام این است کسی که سالها این همه مصرف داشته و الان در شرایط فعلی گاهی یک سیگار به او میدهیم و همان اندازه در چایی می دهیم، آیا علائم پرخاشکری اش بیشتر به این موضوع عدم مصرف زیاد است؟؟؟ برای درمان این قسمت چکار باید کرد؟؟ البته پرخاشگری اش گاهی است بیشتر بی حرکت بوده و حرف نمی زند ولی یک روزهایی تغییر می کند خیلی فعال میشود و راه میرود و آرام و قرار ندارد. نمی دانم به دلیل کاهش مصرف حتما که بدن درد دارد. ولی چون بیشتر مواقع حرف نمی زند و توان و قرار حرکت ندارد نمی دانم از این لحاظ در چه شرایطی است. ممنون میشوم راهنمایی بفرمائید. باسپاس

    • اعتياد به ماده، درمانی براي هيچ بيماری نيست و مشكل را بيشتر می كند و می تواند علائمی نظير پرخاشگری را شدت دهد. با مراجعه به روانپزشک می توانيد علائم را كنترل كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 8 =