۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

تأثیر اعتیاد بر سلامت جنسی

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/11/15
امتیاز به نوشته:
5/5

رابطه جنسی و سوء‌مصرف مواد مخدر موضوعات بحث‌برانگیزی در فرهنگ عامه هستند. رفتار جنسی پرخطر و سوءمصرف مواد مخدر ترکیب خطرناکی است که عوارض جدی کوتاه مدت و درازمدتی را برای سلامتی به دنبال دارد. در این مقاله با تأثیر اعتیاد بر سلامت جنسی و روش‌های برطرف کردن این عوارض در طول دوره درمان اعتیاد آشنا می‌شوید.

کاهش میل جنسی

عامه مردم به اشتباه تصور می‌کنند که سوءمصرف مواد مخدر میل جنسی را افزایش می‌دهد و موجب بهبود عملکرد جنسی می‌شود. مصرف مواد مخدر شاید گاهی اوقات باعث افزایش میل جنسی شود، اما اثر مواد به سرعت از بین می‌رود و پس از آن اغلب افراد میل جنسی کمتری را در خود احساس می‌کنند.

کاهش میل جنسی دلایل متعددی دارد. الکل و مواد مخدر با اثر گذاشتن بر احساسات و هیجانات مصرف‌کننده باعث کاهش میل جنسی می‌شوند. به علاوه تهیه کردن و مصرف مواد مخدر فرد را به لحاظ جسمی و روانی به شدت خسته می‌کند و او دیگر انرژی یا علاقه‌ای برای انجام دادن هیچ کار دیگری، از جمله رابطه جنسی نخواهد داشت.

اختلال‌های جنسی

سوءمصرف مواد مخدر موانعی جسمی را برای برقراری رابطه جسمی به وجود می‌آورد. اختلال نعوظ در مردان و ناتوانی در رسیدن به ارگاسم و ارضاء شدن در زنان و مردان از جمله اختلال‌های جنسی هستند که در اثر مصرف مواد مخدر بروز می‌یابند.

اختلال‌های جنسی پس از درمان اعتیاد نیز مشکل‌آفرین است. بر اساس نتایج یک مطالعه، بیماران دچار شدیدترین اختلال‌های جنسی افرادی بودند که الکل، هروئین، کوکائین یا اسپید بال (ترکیب هروئین و کوکائین) مصرف کرده بودند.

افرادی که سابقه سوءمصرف مواد مخدر داشته‌اند، تا یک سال بعد از ترک اعتیاد نیز دچار اختلال‌های جنسی شدیدی بوده‌اند، البته بسیاری از بیماران گزارش داده‌اند که عملکرد جنسی‌شان پس از ترک اعتیاد رو به بهبود است.

بیماری‌های مقاربتی

سوءمصرف مواد مخدر یا الکل می‌تواند منجر به بروز رفتارهای جنسی پرخطر شود. ابتلا به بیماری‌های مقاربتی یکی از پیامدهای رابطه جنسی محافظت نشده است. هرچند اکثر بیماری‌های مقاربتی قابل درمان هستند، اما بعضی از این بیماری‌ها درمان قطعی ندارند و انبوهی از عوارض مختلف را به فرد تحمیل می‌کنند.

فروپاشی رابطه

اعتیاد میدان نبردی است که بسیاری از دارایی‌های انسان، از جمله عواطف و احساسات را قربانی می‌کند، به همین دلیل بسیاری از بیماران اعتیاد شاهد فروپاشی رابطه خود با نزدیکترین عزیزانشان هستند. از دست دادن روابط مهم، چه به دلیل بی‌بند و باری جنسی، چه به دلیل سرد شدن و از بین رفتن صمیمیت، هشدار مهمی است که بیمار را از خواب غفلت بیدار نموده و او را ترغیب به ترک اعتیاد می‌کند.

همچنین بخوانید: نوزادان متولد شده از مادران معتاد

مدیریت سلامت جنسی در درمان اعتیاد

خوشبختانه بیماران با بهره‌گیری از درمان مناسب و ترک اعتیاد می‌توانند دوباره زندگی سالمی داشته باشند. وقتی مواد از بدنتان بیرون برود و دیگر اعتیاد فعال نداشته باشید، می‌توانید به بازسازی و بهبود دیگر جنبه‌های جسمی و روانی رفاه و سلامتی فردی، از جمله سلامت جنسی بپردازید.

سلامت جسمی و روانی در دوران ترک اعتیاد بسیار مهم است. دوران ترک اعتیاد فرصتی طلایی برای پرورش عادت‌های سالم تحت نظر متخصصینی است که آماده هستند در تمام زمینه‌ها راهنمایی‌تان کنند.

به موازات یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای موثرتر و بهبود سلامت جسمی و روانی، در موقعیت بهتری برای مدیریت روابطتان با دیگران قرار می‌گیرید. اگر در حال حاضر در رابطه هستید، توصیه می‌کنیم به همراه نامزد یا همسرتان در جلسات مشاوره شرکت کنید.

ما در کلینیک دکتر جوادی خدمات جامع درمان اعتیاد، شامل سکس‌تراپی، مشاوره خانواده، مشاوره فردی و مشاوره گروهی را ارائه می‌دهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید همین امروز با ما تماس بگیرید.

[phoneshortcode desc=”مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستند.” phone=”02179441″ phone_text=”02179441″][/phoneshortcode]

1402/11/15

2 پاسخ به “تأثیر اعتیاد بر سلامت جنسی”

  1. saeed pakzad گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    متاسفانه من به مدت 3 سال متادون مصرف میکردم و بعد ترک متادون دچار مشکلات زناشویی با همسرم شدم. به اشتباه اینبار دچار سوءمصرف حشیش شدم . اصلا تمایلی به مصرف مواد ندارم اما بخاطر مشکلات و اینکه نمیخوام همسرم بهم شک کنه میخواستمم ببینم شما درمانی برای این موضوع دارید . چون بعد ترک برای مردها خیلی اتفاق میوفته شاید جواب شما سوال بقیه خواننده های مقاله را هم پاسخ دهد.

    • کلینیک دکتر جوادی گفت:

      سلام دوست عزیز
      شما می‌توانید برای درمان اختلالات جنسی که بر اثر سوءمصرف مواد اعتیادآور به وجود می‌آیند به روانشناس متخصص در این زمینه مراجعه کنید. جهت تعیین وقت و ویزیت با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + ده =