ترک قطعی اعتیاد

آخرین تاریخ آپدیت: 1402/07/17

زمانی که به یک ماده یا رفتار خاص، وابسته می‌شوید، در واقع اعتیاد پیدا کرده‌اید. اعتیاد نوعی وابستگی فیزیکی و روانی است. وابستگی فیزیکی به این معنی است که اگر مواد یا رفتار اعتیادآور را متوقف کنید، علائم ترک ظاهر می‌شود. اما اعتیاد روانی زمانی اتفاق می‌افتد که حس می‌کنید، برای انجام کاری به ماده یا رفتار اعتیادآور نیاز دارید. به دلیل اینکه اکثرا اعتیادها، با تروماها و سلامت روان رابطه دارند، برای ترک قطعی اعتیاد حضور روان درمانگرانی مجرب در طول فرایند ترک بسیار ضروری می‌باشد. بنابراین مراجعه به بهترین کلینیک ترک اعتیاد می‌تواند منجر به درمان تضمینی اعتیاد شود.

ترک اعتیاد چیست؟

ترک اعتیاد، در واقع به فرایند ترک مصرف مواد اعتیادآور یا ترک رفتاری خاص اشاره می‌کند. الکل، قمار، مواد افیونی، بنزودیازپین‌ها و مواد مخدر می‌توانند اعتیادآور باشند. هنگامی که بدن شما در حال ترک اعتیاد است، ممکن است از خود علائم ترک جدی یا خفیف را بروز دهد. دانستن علائم ترک برای خودتان و افرادی که از شما حمایت می‌کنند، فرایند ترک اعتیاد را آسان‌تر خواهد کرد.

علائم ترک اعتیاد چیست؟

علائم ترک عبارتند از:

• تحریک پذیری، تغییر خلق و خو، افسردگی، اضطراب، درد، هوس، خستگی، دیدن چیزهایی که وجود ندارند (توهم)، تهوع و استفراغ، اسهال، تعریق، ممکن است سرد و گرم شوید، آبریزش بینی

علائم شدید ترک، به ویژه برای مواد مخدر و الکل، می تواند شامل موارد زیر باشد:

• پارانویا، گیجی، لرزش، سرگردانی، تشنج

این علائم ممکن است برای چند روز یا چند هفته ادامه داشته باشند، اما با گذشت زمان از بین خواهند رفت.

چگونه ترک اعتیاد قطعی داشته باشیم؟

درمان قطعی اعتیاد به عوامل مختلفی بستگی دارد، این عوامل عبارتند از:

• اراده فرد
  • محیط ترک اعتیاد
  • کلینیک ترک اعتیاد
  • روان درمانگر و روانپزشک مجرب
  • پزشک ترک اعتیاد با تجربه
  • برنامه درمانی متناسب با شرایط روحی و جسمی بیمار
  • روش سم زدایی
  • مراقبت های بعد از ترک(برای ترک تضمینی اعتیاد)

اراده فردی

برای ترک اعتیاد تضمینی کارهایی را باید خودتان انجام دهید، از جمله اینکه:

• اراده کنید: تصمیم گیری و هدف گذاری نقش به سزایی در درمان قطعی اعتیاد خواهد داشت.
  • تاریخ ترک را تعیین کنید: بهتر است یک تاریخ معنادار مانند یک رویداد خاص، تولد یا سالگرد انتخاب کنید.

ترک اعتیاد قطعی

محیط خود را تغییر دهید

• برای ترک قطعی اعتیاد، از محیط‌هایی که مواد مصرف می‌کرده‌اید، باید دور بمانید.
  • رابطه خود را با دوستانی که با آن‌ها مصرف می‌کردید یا شما را تشویق به مصرف مواد می‌کردند، قطع کنید.
  • اگر می‌خواهید الکل را ترک کنید، از شر هر گونه الکل، درب بازکن‌، لیوان‌های شراب و پیچ‌های چوب پنبه خلاص شوید.
  • اگر می‌خواهید قمار را ترک کنید، هر کارت بازی و تراشه پوکر را دور بیاندازید.

مرکز ترک تضمینی اعتیاد

برای درمان تضمینی اعتیاد لازم است تا به کلینیک تخصصی ترک اعتیاد مراجعه کنید. زیرا محیط ترک در روند درمان بسیار موثر است. کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی با برخورداری از امکانات رفاهی و هتلینگ آماده ارائه خدمات به شما می‌باشد. علاوه بر محیط، پزشک و برنامه درمانی هم تاثیر به سزایی در روند درمان دارد.

حضور پزشکان و روان درمانگران مجرب

پزشک و روان درمانگران نقش به سزایی در درمان تضمینی اعتیاد فرد خواهند داشت. از آنجایی که برنامه درمانی هر فرد متناسب با شرایط روحی و جسمانی او تعیین می‌شود، تشخیص پزشکان و روان پزشکان در درمان قطعی اعتیاد بسیار موثر خواهد بود. بنابراین بهترین روش درمانی، روشی است که متناسب با شرایط فرد در نظر گرفته شود. در کلینیک دکتر جوادی، پزشکان و روان پزشکان مجرب آماده انجام برنامه درمانی منحصربفرد برای شما هستند.

روش سم زدایی در درمان تضمینی اعتیاد

عموما سم زدایی سریع، منجر به عود و مصرف مجدد مواد مخدر خواهد شد. به همین دلیل روش سم زدایی بدن از مواد مخدر هم در ترک قطعی اعتیاد موثر است. ترک تضمینی اعتیاد نیازمند روش متناسب با روحیات بیمار و شدت و نوع مصرف ماده مخدر است.

مراقبت های بعد از ترک (برای ترک تضمینی اعتیاد)

• جلسات روان درمانی بعد از ترک اعتیاد

برقراری روان درمانی گروهی یا روان درمانی فردی در طول فرایند ترک اعتیاد و بعد از آن، در درمان تضمینی اعتیاد بسیار موثر خواهد بود. زیرا ریشه بسیاری از اعتیادها، روانی است. بنابراین برگزاری جلسات روان درمانی، به منظور جلوگیری از تمایل مجدد فرد به ماده مخدر و نحوه برخورد صحیح با مشکلات انجام می‌شود.

• حواس خود را پرت کنید

در دوران ریکاوری به‌جای تسلیم شدن در برابر میل به مصرف، فعالیت‌های جایگزین مانند پیاده‌روی یا تماس با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را انجام دهید و تا زمانی که این میل از بین برود، به آن فعالیت ادامه دهید.

• به این فکر کنید که چه چیزی موثر بوده و چه چیزی موثر نیست.

در نظر بگیرید که چه چیزی ممکن است به عود کمک کند و بر اساس آن تغییراتی ایجاد کنید.

• یک شبکه پشتیبانی ایجاد کنید.

برای درمان تضمینی اعتیاد، با خانواده و دوستان خود صحبت کنید و از آن‌ها تشویق و حمایت بخواهید. به آنها اطلاع دهید که در حال ترک کردن هستید. اگر آن‌ها مواد مصرف می‌کنند، از آنها بخواهید که این کار را جلوی شما انجام ندهند. اگر مواد مخدر می‌خرید، باید به فروشنده خود بگویید که در حال ترک کردن هستید. از فروشنده خود بخواهید که با شما تماس نگیرد.

در این مطلب به بررسی کارهایی برای ترک قطعی اعتیاد پرداختیم. مراجعه به بهترین مرکز ترک اعتیاد در کنار اراده فرد، می‌تواند به درمان تضمینی اعتیاد کمک شایانی بکند. به خصوص اگر از سو مصرف مواد مخدر رنج می‌برید بهتر است محیط خود را در فرایند درمان تغییر دهید. کمک گرفتن از روانشناس متخصص در زمینه اعتیاد، کمک شایانی به ترک قطعی مواد مخدر خواهد کرد. فراموش نکنیم درمان جسمانی و سم زدایی بخش وابستگی فیزیکی به مواد است و برای ترک اعتیاد قطعی حتما لازم است تا روی بخش روانی قضیه هم کار شود تا درمان ریشه‌ای صورت گیرد.

1402/07/17