مدت زمان ترک هروئین

وابستگی به داروی آرامبخش

هروئین نوعی ماده مخدر و اعتیاد آور است که مصرف آن حتی در کوتاه مدت با خطرات جسمی و روانی شدیدی همراه است. با توجه به عوارض اعتیاد به هروئین، بسیاری از مصرف کنندگان این ماده خطرناک به دنبال یافتن راهی برای ترک هروئین هستند.

اولین مرحله برای ترک اصولی هروئین، سم زدایی در یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد است و مدت زمان لازم برای ترک این مخدر به عوامل متنوعی بستگی دارد. اگرچه غلبه بر اعتیاد به هروئین ممکن است تجربه ای چالش برانگیز باشد، اما آگاهی از مراحل درمان و علائم احتمالی تاثیر چشمگیری در کاهش نگرانی بیماران دارد.

ترک هروئین چقدر زمان می برد؟

سم زدائی اولین مرحله از درمان اعتیاد به هروئین است که در طی آن مواد سمی ناشی از مصرف هروئین از بدن فرد پاکسازی می شود. با این که مدت زمان لازم برای ترک هروئین از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما به طور معمول، هروئین در طی سم زدایی در حدود 7 تا 10 روز جریان خون را ترک می کند.

مهم ترین عواملی که بر طول مدت زمان ترک هروئین تاثیر می گذارد شامل موارد زیر است:

• طول، شدت و دفعات مصرف هروئین
  • نحوه مصرف هروئین
  • توانایی بدن برای متابولیسم هروئین
  • وضعیت سلامت جسمی و روانی فرد

دستگاه گوارش در طی چند روز فعالیت مداوم قادر به دفع کلیه مواد سمی تجمع یافته در بدن ناشی از مصرف هروئین است.

معمولاً علائم ترک هروئین به ترتیب زیر ظاهر می شوند:

• علائم ترک هروئین ظرف شش تا دوازده ساعت پس از آخرین وعده مصرف شروع می شود
  • علائم ترک دو تا سه روز پس از سم زدایی ترک هروئین بیمار به اوج خود می رسد
  • علائم ترک به مدت هفت تا ده روز از آخرین وعده هروئین ادامه پیدا می کند و پس از آن به به تدریج فروکش خواهد کرد.

گاهی اوقات علائم ترک خیلی بیشتر از ده روز ادامه پیدا می کنند که به این وضعیت سندرم محرومیت پس از حاد (PAWS) گفته می شود که گاهی تا یک سال پس از سم زدایی رخ دهد. پس از اتمام سم زدایی، بسیاری از علائم وابستگی فیزیکی به هروئین برطرف می شوند، اما در بسیاری از موارد بیماران برای غلبه بر اعتیاد روانی به دریافت روان درمانی نیاز دارند.

مهم ترین علائم ترک هروئین

اگرچه این علائم براساس شرایط منحصر به فرد بیماران متغیر است اما علائم ترک هروئین شامل موارد زیر است:

• علائم شبه آنفولانزا
  • بیخوابی
  • بی قراری
  • شکم درد
  • تب و تعریق
  • لرزش و اسپاسم عضلانی
  • نوسانات خلقی و آشفتگی
  • اضطراب و افسردگی
  • هوس مواد مخدر

به خاطر داشته باشید که غلبه بر اعتیاد به هروئین در منزل و با استفاده از روش های خانگی بسیار خطرناک است و به هیچ وجه توسط افراد متخصص توصیه نمی شود. بهترین روش برای ترک اعتیاد به هروئین مراجعه به یک مرکز تخصصی ترک اعتیاد است.

ترک هروئین  در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی

مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی یک از معتبرترین مراکز ترک اعتیاد در کشور بوده که از سوابق درخشانی در این زمینه برخوردار است. کلیه مراحل سم زدایی در این مرکز تحت نظارت تیم درمانی و مراقبتی حرفه ای و باتجربه انجام می شود و بیماران در نهایت امنیت و آرامش مراحل درمان را طی می کنند. پس از سم زدائی هروئین، ریشه یابی عواملی که در وهله اول باعث مصرف هروئین شده است از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به همین منظور این مرکز با گردآوری بهترین روانپزشکان و روانشناسان کشور به بیماران کمک می کند تا با آگاهی از علل زمینه ساز اعتیاد و یادگیری مکانیسم مقابله، برای همیشه از اعتیاد دوری کنند. بهبودی دائمی بیماران مهم ترین هدف این مرکز است، بنابراین بیماران تا مدت ها پس از ترخیص همواره تحت پشتیانی و حمایت تیم مشاوره این مرکز قرار خواهند داشت. با این که بازگشت به بهبودی پس از اعتیاد به هروئین، مسیری دشوار و پیچیده است، اما همکاران ما در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی در کلیه مراحل درمان همراه و همقدم شما خواهند بود.