عوارض ترک الکل

بهترین مرکز ترک الکل

بروز علائم ترک الکل که در برخی موارد می‌تواند تهدیدکننده زندگی باشد، ترک این ماده را بسیار دشوار کرده است. به همین دلیل توصیه اکید متخصصین حوزه اعتیاد این است که حتما برای درمان اعتیاد الکل به یک مرکز ترک اعتیاد خوب مراجعه شود. در این راستا متخصصین مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی به مدیریت و کنترل علائم ترک الکل می‌پردازند و کمک می‌کنند تا شما درمانی ایمن و با کمترین میزان درد و خماری را بگذرانید. ترک الکل چه عوارضی دارد؟ در این مطلب قصد داریم تا شما را با علائم و نشانه های ترک الکل آشنا کنیم، اگر قصد درمان اعتیاد به الکل را دارید، همراه ما باشید.

علائم ترک الکل چیست؟

زمانی که شما تصمیم به درمان وابستگی و اعتیاد به الکل می‌گیرید، بدن شما در واکنش به این فرایند عوارض ترک الکل را بروز می‌دهد. علت بروز این نشانه‌ها آن است که مصرف الکل موجب یک سری تغییرات شیمیایی در مغز شده و زمانی که اقدام به ترک می‌کنید، بدن به شرایط بدون الکل واکنش نشان می‌دهد و موجب بروز یک سری علایم ترک الکل خواهد شد. این نشانه‌ها تا زمانی که بدن پس از ترک الکل با شرایط جدید سازگار شود، ادامه می‌یابد.

اما عوارض ترک الکل چیست؟ گفتنی است که علائم ترک مصرف الکل در همه افراد به وجود نمی‌آید و شدت آن نیز متفاوت است. در برخی افراد می‌تواند شدید باشد و برخی دیگر ممکن است علائم ترک خفیف الکل را داشته باشند. البته هر چه اعتیادتان سنگین‌تر باشد، احتمالا علائم شدیدتر خواهد بود.

ترک الکل  چه عوارضی دارد؟

علائم ترک اعتیاد به الکل بصورت روحی و جسمی بروز می‌کند که در زیر آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

عوارض ترک اعتیاد الکل (جسمی)
  • تعریق در ناحیه دست یا صورت
  • تهوع
  • لرزش دست
  • بی‌خوابی
  • اشتهای بد
  • ضربان قلب سریع
  • رنگ زرد و پریده
علائم ترک اعتیاد الکل (روانی)
  • اضطراب
  • مشکل در تفکر
  • ترک الکل و افسردگی
  • لرز
  • احساس عصبی بودن
  • به راحتی هیجان زده شدن
  • تحریک پذیری بالا

No Data Found

طبقه بندی شدت  عوارض ترک الکل

شدت نشانه‌‎های ترک الکل به سه مرحله تقسیم می‌شود. همه افراد تمام این مراحل را تجربه نمی‌کنند. در این بخش به توضیح این مراحل می‌پردازیم:

مرحله اول: بروز علائم سندروم ترک الکل

مرحله اول علائم ترک را سندرم ترک الکل می‌نامند. این نشانه‌ها که شامل علائم خفیف ترک الکل است و عموما در عرض 6 تا 12 ساعت بعد از آخرین نوشیدن بروز می‌کند، عبارتند از:

• ترک الکل و کاهش وزن (به سبب کاهش اشتها)
  • اختلال در خواب
  • اضطراب خفیف تا متوسط
  • ناراحتی در ناحیه معده
  • ضربان قلب سریع

علائم خفیف ترک الکل، عموما شبیه خماری ظاهر می‌شوند، اما بیشتر از 24 ساعت طول می‌کشند.

مرحله 2 علائم ترک الکل

شدت اثرات ترک الکل در این مرحله متوسط بوده و شامل موارد زیر است:

• گیجی
  • عرق کردن زیاد
  • ضربان قلب سریع (بیش از 100 ضربه در دقیقه)
  • افزایش فشار خون
  • لرزش خفیف
  • اضطراب متوسط
  • تنفس سریع و کم عمق

این علائم که معمولاً 12 تا 24 ساعت پس از مصرف آخرین نوشیدنی ظاهر می‌شوند، شدیدتر از مرحله 1 هستند، اما تهدید کننده زندگی نیستند.

مرحله 3 عوارض ترک الکل

شدت علائم ترک الکل در این مرحله بسیار شدید است و افراد اضطراب و لرزش متوسط تا شدید را تجربه می‌کنند. مراجعه به مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی می‌تواند از بروز این علائم جلوگیری کند. زیرا متخصصین این مرکز با دارودرمانی و نظارت کافی از وقوع این علائم ترک الکل در بدن و علائم روحی جلوگیری و یا در صورت وقوع، آن را مدیریت می‌کنند.

علائم ترک الکل شدید شامل تشنج‌های خطرناک است که می‌تواند بین 8 تا 28 ساعت پس از آخرین نوشیدنی شما رخ دهد. علائم تشنج قریب الوقوع عبارتند از لرزش، افزایش فشار خون، رفلکس‌های بیش فعال و درجه حرارت بالا.

عوارض ترک الکل (AWD) که معمولاً به عنوان دلیریوم ترمنس (DT) شناخته می‌شود، جدی‌ترین علامت ترک الکل است و معمولا 48 تا 72 ساعت طول می‌کشد.

نکته مهم این است که دلیریوم ترمنس می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد: بنا به تحقیقات از هر 20 نفری که به این عارضه بیماری مبتلا می‌شوند، یک نفر در اثر آن می‌میرد. بنابراین مراجعه به بهترین کلینیک ترک اعتیاد کشور ضروری بنظر می‌رسد، اینطور نیست؟

علائم دلیریوم ترمنس عبارتند از:

• تحریک
  • گیجی (که می تواند شدید باشد)
  • تغییرات خطرناک در فشار خون
  • تعرق مفرط
  • توهمات
  • آریتمی قلب (ضربان نامنظم قلب)
  • تغییرات سریع در خلق و خو
  • حساسیت به لمس، نور و یا صدا
  • لرزش

علائم DT ممکن است به سرعت بدتر شود و کشنده باشد. فرد مبتلا به دلیریوم ترمنس باید حتما تحت نظارت پزشک ترک اعتیاد قرار گیرد.

عوامل تاثیر گذار بر شدت علائم ترک الکل

مدت زمان ترک الکل و شدت عوارض ترک الکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

• مدت زمان اعتیاد به الکل
  • شدت اعتیاد و میزان مصرف منظم الکل
  • شرایط روحی و جسمی فرد
  • ژنتیک

مدت زمان ماندگاری علائم ترک الکل

ما به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که مصرف الکل را به یکباره قطع کنید. زیرا شدت عوارض ترک ناگهانی الکل بسیار بیشتر است. افرادی که الکل را بطورت ناگهانی ترک می‌کنند و عوارض ترک یکباره الکل را بروز می‌دهند اغلب سوال می‌پرسند: “بروز این علائم طبیعی است؟!” عوارض ترک الکل چقدر طول می‌کشد؟”

از آنجایی که ترک بوقلمون سرد برای درمان اعتیاد به الکل بسیار خطرناک است، در مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی عموما از سم زدایی تدریجی الکل استفاده می‌شود. باید بگوییم افرادی که ترک تدریجی الکل را برمی‌گزینند ممکن است بنا به شرایط بدنی و شدت اعتیاد خود فرایند سم زدایی ترک الکل و شدت علائم متفاوتی را تجربه کنند. اما بطور کلی مدت زمان علائم ترک مصرف الکل بصورت زیر است:

معمولاً علائم ترک الکل در عرض چند ساعت تا یک یا دو روز پس از مصرف آخرین نوشیدنی شروع می‌شود. علائم اغلب 24 تا 72 ساعت پس از قطع نوشیدن در اوج خود قرار می‌گیرد.

احتمالاً بین 5 تا 7 روز پس از قطع نوشیدن الکل، احساس بهتری خواهید داشت. با این حال برخی از علائم، مانند تغییر در الگوی خواب، خستگی و نوسانات خلقی می‌توانند هفته‌ها یا ماه‌ها ادامه داشته باشند.

پس از  ترک الکل چه اتفاقی می افتد؟

بعد از ترک الکل چه اتفاقی در بدن می افتد؟ بعد از انجام فرایند سم زدایی، برای از بین بردن علائم ترک روانی و پیدا کردن ریشه اعتیاد، باید حتما از روانپزشک و روانشناس ترک اعتیاد کمک بگیرید. روان درمانی توسط روانشناس از جمله مهم‌ترین مراحل درمان اعتیاد قطعی است که متاسفانه در بسیاری از کمپ‌ها و مراکز ترک اعتیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد. اما در مرکز روانشناسی و ترک اعتیاد دکترجوادی به این مرحله مانند سایر مراحل توجه ویژه‌ای می‌شود. در حقیقت روانشناس حوزه اعتیاد در این مرکز به بررسی علل گرایش فرد به الکل می‌پردازد و ریشه مشکل را برطرف می‌کند.

بهترین مرکز  ترک الکل در کشور

حالا می‌دانیم که علائم ترک الکل بسیار خطرناک و کشنده است و برای درمانی ایمن و راحت توصیه می‌شود به بهترین مرکز ترک اعتیاد کشور مراجعه شود. در این راستا کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی با استفاده از امکانات هتلینگ و بهره‌گیری از خدمات پزشکی و روان درمانی تیم متخصص حوزه اعتیاد، آماده درمان شامل عزیزان است. اگر می‌خواهید فرایند ترک الکل بدون درد و خماری را بگذرانید، همین حالا با ما تماس بگیرید، ما در مسیر درمان با شما هستیم.