۰۲۱-۷۹۴۴۱
کلینیک ترک دکتر جوادی

سم زدایی ترک الکل چیست و چگونه انجام می‌شود؟

امکانات مرکز ترک اعتیاد

سم زدایی  ترک الکل چیست

سم زدایی ترک الکل بدن شما را از الکل پاک می‌کند تا بتوانید با ذهنی باز، درمان را شروع کنید. باید بدانید که این روند آسان نیست! اما با مراجعه به مرکز ترک اعتیاد دکتر جوادی و نظارت متخصصین این مرکز می‌توانید پاکسازی الکل از بدن را ایمن و تا حد امکان بدون درد انجام دهید. توجه داشته باشید که فرآیند سم زدایی الکل اولین قدم در مسیر بهبودی شما است. سم‌زدایی ترک الکل یک مرحله مهم در فرآیند ترک اعتیاد به الکل است و به منظور پاکسازی بدن از ترکیبات مضر و متابولیت‌های الکلی انجام می‌شود. این فرآیند به کمک کبد و کلیه‌ها انجام می‌شود. کبد، به عنوان ارگان اصلی در تصفیه خون، الکل را به مواد غیرمضر تبدیل می‌کند و آن‌ها را از بدن دفع می‌کند. در این فرآیند، آنزیم‌های کبدی به الکل اصلی (اتانول) وارد می‌شوند و آن را به آسهدهیدروژناز تبدیل می‌کنند. آسهدهیدروژناز سپس این ترکیب را به استیک اسید تبدیل کرده و از طریق ادرار و تنفس از بدن دفع می‌شود. در مرحله دیگری از سم‌زدایی ترک الکل، کلیه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند. آنها مواد زاید و متابولیت‌های الکلی را از طریق ادرار از بدن دفع می‌کنند. مصرف آب به میزان کافی در این فرآیند بسیار مهم است زیرا کمک می‌کند مواد مضر از بدن به خوبی شستشو داده شوند. برتری کلینیک ترک اعتیاد نسبت به کمپ ترک اعتیاد در این است که در فرآیند سم‌زدایی ترک الکل، از تیم متخصص و پزشکی با تجربه استفاده می‌کند تا فرد را در این مرحله حیاتی یاری دهد و همچنین مشاوره مداوا و پشتیبانی روانی ارائه می‌دهد تا از انگیزه و پایداری افراد در ترک الکل حمایت کند. در این مطلب، همه چیزهایی را که باید در مورد سم زدایی الکل، علائم رایج فرایند ترک الکل و چگونگی سم زدایی ایمن بدانید، توضیح خواهیم داد، بنابراین با ما همراه باشید.

عملکرد بدن و مغز در فرایند  سم زدایی ترک الکل

در صورت سوءمصرف الکل یا اعتیاد به آن، مغز شما دچار عدم تعادل شیمیایی می‌شود و برای رفع این عدم تعادل، مواد شیمیایی به نام انتقال دهنده‌های عصبی تولید می‌کند که به عنوان محرک برای متعادل کردن اثرات افسردگی الکل عمل می‌کنند. زمانی که سم زدایی ترک الکل را آغاز می‌کنید، به دلیل اینکه بدن به شرایط حضور الکل عادت کرده و سازگار شده است، دچار علائم ترک می‌شود. نحوه تعادل مجدد این مواد شیمیایی در طول سم زدایی الکل از بدن بصورت زیر است:

  • شما به طور ناگهانی یا بصورت تدریجی نوشیدن را متوقف می‌کنید، بنابراین سطح الکل در بدن شما شروع به کاهش می‌کند.
  • چندین روز طول می‌کشد تا مغز متوجه شود که دیگر نیازی به متعادل کردن الکل ندارد.
  • در طول این مدت، مغز به تولید انتقال دهنده‌های عصبی ادامه می‌دهد که در نتیجه آن محرک‌های شیمیایی بیش از حد تولید می‌شود.
  • این محرک‌های شیمیایی بیش از حد، باعث علائم ترک الکل مانند حالت تهوع، گیجی، لرزش، تب و… می‌شوند.
  • این علائم ترک تا زمانی که فرآیند سم زدایی ترک الکل کامل شود، ادامه دارند.

No Data Found

چطور سم زدایی الکل را بطور ایمن انجام دهیم؟

با توجه به مطالب ذکر شده، حالا می‌دانید که سم زدایی الکل از بدن، به احتمال زیاد شامل علائم ترک الکل خواهد بود. این عوارض بسته به میزان وابستگی به الکل و وضعیت سلامت عمومی شما ممکن است خفیف یا شدید باشد. نکته مهم در خصوص سم زدایی ترک الکل این است که قبل از شروع سم زدایی حتما با یک متخصص پزشکی در بهترین کلینیک ترک اعتیاد تهران تماس بگیرید. زیرا روند مشاوره با متخصصین اعتیاد، می‌تواند نگرانی‌های شما را برطرف نموده و موجب شود تا در حد امکان سم زدایی را ایمن و راحت انجام دهید. انجام فرایند سم زدایی الکل در خانه برای افرادی که گهگداری الکل مصرف می‌کنند و دچار وابستگی به آن نیستند، نسبتا ایمن است. بسیاری از افراد از بین روش‌های مختلف ترک الکل، روش بوقلمون سرد را برای ترک الکل انتخاب می‌کنند، باید بگوییم تا زمانی که مشکل مزمن نوشیدن ندارید، سم‌زدایی در خانه می‌تواند گزینه خوبی باشد. اما برای این مورد هم از مشورت پزشک حاضر در کلینیک ترک اعتیاد استفاده کنید. اگر دچار وابستگی و اعتیاد به الکل هستید، پیشنهاد نمی‌کنیم به انجام سم زدایی ترک الکل در خانه بپردازید. زیرا علائم ترک الکل ممکن است تهدید کننده زندگی باشند! توصیه اکید ما، انجام سم زدایی الکل با کمک حرفه‌‎ای و از طریق مراجعه به کلینیک دکتر جوادی است. زیرا با نظارت متخصصین این مرکز، علائم ترک مدیریت و کنترل شده و درمانی راحت و ایمن را پشت سر خواهید گذاشت.

مراحل ترک تریاک ترک تریاک 

دارو برای  سم زدایی الکل

دارودرمانی در فرایند سم زدایی ترک الکل، زمانی انجام می‌شود که علائم ترک شما بسیار دردناک و شدید باشند، در این صورت پزشک و روانپزشک ترک اعتیاد به تجویز داروهایی برای مدیریت و کنترل عوارض ترک می‌پردازند. تشنج ناشی از ترک الکل می‌تواد بسیار خطرناک و کشنده باشد، بنابراین برای کنترل آن از یک سری داورهای آرامبخش استفاده می‌شود تا سیستم عصبی مرکزی آرام شود و بی‌قراری کاهش یابد. در طول این دوره متخصص تغذیه نیز ممکن است برخی مکمل‌های غذایی را برای رفع عدم تعادل بدن تجویز کند.

مرحله اول برای ترک تریاک، مراجعه به مرکز ترک تریاک و سم زدایی است. سم‌زدایی تریاک صرفاً نخستین گام برای ترک اعتیاد به تریاک به شمار می‌آید. چنانچه درمان منظم و درازمدت در کنار سم‌زدایی انجام نشود، بسیاری از مصرف کنندگان دوباره به سوءمصرف تریاک روی خواهند آورد. ترک اعتیاد به دو صورت بستری ترک اعتیاد و درمان سرپایی در کلینیک تخصصی ترک اعتیاد دکتر جوادی به عنوان مرکز ترک تریاک ارائه می‌شود. مشاوره نیز غالباً به دو صورت فردی و گروهی پیشنهاد می‌شود. از آنجایی که شرایط هر بیمار متفاوت با دیگری است، طرح درمان اعتیاد مختص وضعیت بیمار تهیه می‌شود تا به این ترتیب احتمال دست یافتن به نتایج رضایت‌بخش و حفظ آن‌ها در درازمدت افزایش یابد. ترک اعتیاد تریاک و شیره که مورفین ماده مؤثره هر دو است کمی با هم تفاوت دارد.

دارو برای سم زدایی الکل

در طول فرایند ترک الکل  با سم زدایی چه اتفاقی می‌افتد؟

واکنش به سم زدایی الکل از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما معمولاً حدود شش ساعت بعد از آخرین نوشیدن الکل، علائم ترک الکل را تجربه خواهید کرد. عوارض ترک الکل ممکن است با علائم خفیفی مانند حالت تهوع، تعریق و ضعف عمومی شروع شوند، اما امیدواریم به چیزهای جدی‌تر تبدیل نشوند! بسیاری از افراد علائم زیر را تجربه خواهند کرد:

  • بی‌قراری
  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • تحریک پذیری

در طی مصاحبه‌های اولیه در این کلینیک شرایط جسمانی و روانی شما سنجیده شده و مدت زمان مصرف شما در نظر گرفته خواهد شد و در آخر با توجه به این مواد بهترین راهکارها به شما پیشنهاد خواهد شد. شما می‌توانید با مراجعه به این کلینیک و یا تماس تلفنی با مشاوران آن از روش‌های درماتن ترک تریاک اطلاعات لازم را کسب کنید. 

گالری تصاویر

امکانات مرکز ترک اعتیاد

نکات مثبت  سم زدایی ترک الکل

اساسا، تنها راه برای خلاص شدن از الکل و درگیری فکری ناشی از مصرف آن این است که نوشیدن الکل را متوقف کنید و به بدن خود زمان لازم برای بهبودی بدهید. اگرچه ممکن است در ابتدا مشکل اعتیاد به الکل غیرقابل حل به نظر برسد! اما اگر روز به روز به دستورات پزشک خود عمل کنید و تمام اراده خود را برای سم زدایی ترک الکل جمع کنید، مدت زیادی طول نخواهد کشید که پیشرفت واقعی را مشاهده خواهید کرد. شاید باورتان نشود اما بدن قدرت بازیابی باورنکردنی دارد و پس از یک ماه از سم زدایی الکل، شما شاهد تغییرات مثبت جدی در بدن خود خواهید بود. کبد عضوی است که بیشتر تحت تأثیر الکل قرار می‌گیرد، ولی پس از گذشت تنها یک ماه، حدود 20 درصد از رسوبات چربی ناشی از نوشیدن الکل را از دست می‌دهد. با  پاکسازی بدن از الکل، شاهد پیشرفت‌های قابل توجهی در انرژی، پوست و وضوح شناختی خود می‌شوید و به احتمال زیاد بسیار بهتر می‌خوابید. متاسفانه مغز با نوشیدن الکل دچار آسیب جدی می‌شود و مدتی طول می‌کشد تا این آسیب ترمیم شود. با این حال، پس از حدود دو هفته از سم زدایی ترک الکل، مغز شما مقدار زیادی از حجمی را که به دلیل الکل از دست داده است، جایگزین خواهد کرد. اگر برای مدت طولانی و به مقدار زیاد مشروبات الکلی مصرف کرده‌اید، ممکن است متوجه شوید که علائم خاصی مانند مشکلات حافظه و مشکلات مربوط به توجه و زمان واکنش، حداقل در کوتاه مدت، همچنان باقی می‌مانند. با این حال، اگر به هوشیاری وفادار بمانید و روان درمانی مناسب را دریافت کنید، می‌توانید پیشرفت واقعی را حتی در این زمینه‌ها نیز مشاهده کنید.

یافتن بهترین مرکز  سم زدایی ترک الکل در تهران

اگر شما یا یکی از عزیزانتان نیاز به سم زدایی ترک الکل دارد، بسیار مهم است تا سریعا با یک مرکز ترک اعتیاد خوب تماس گرفته و کمک حرفه‌ای دریافت کنید. می‌دانیم که واکنش افراد مختلف به سم زدایی الکل از بدن متفاوت است، اما تقریباً همه درجاتی از علائم ترک را تجربه خواهند کرد. بنابراین حضور متخصصین اعتیاد برای ارزیابی شرایط شما و درمانی ایمن و راحت ضروری است. در این راستا کلینیک روانشناسی و ترک اعتیاد دکتر جوادی با بهره گیری از بهترین متخصصین ترک اعتیاد از قبیل پزشک ترک اعتیاد، متخصصین مغز و اعصاب، روانشناس و روانپزشک ترک اعتیاد، آماده پذیرش شما عزیزان و درمان انواع اعتیاد به خصوص ترک الکل با سم زدایی است. کافیست با ما تماس بگیرید و خدمات مشاوره رایگان ما برخوردار شوید.

مقالات مرتبط مرتبط

قرص ترک گل

قرص ترک گل

ماری جوانا یک ماده مخدر تفریحی است که بسیاری از افراد گمان می‌کنند اعتیادآور نیست،

مشاهده بیشتر

لیست متخصصین

دکتر ابراهیم زاده
فوق دکترا نوروساینس
دکتر سمیعی
سوپروایزر بخش نوروساینس
دکتر رجلانی
متخصص روانشناسی در شاخه TMS

سوالات متداول

کلینیک دکتر جوادی از جمله کلینیک‌هایی است که با در اختیار داشتن متخصصین مجرب به افراد مبتلا کمک می‌کند تا ترک تریاک بدون درد و سریع را تجربه کنند. 

برای ترک همیشگی قرص تریاک و کنترل علائم ترک می‌بایست دوره بستری برای ترک تریاک تحت نظر پزشک متخصص ترک اعتیاد صورت بگیرد و بعد از زمان سم زدایی نیز دوره درمانی خود را تحت نظر پزشک و روانشناس ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

بهبودی از امروز شروع می شود

اکنون برای حمایت از اعتیاد تماس بگیرید